Gå til innhold

Henvist til fertilitetsklinikk som 19åring

Anonym006

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har prøvd å bli gravide siden august 2024. Jeg er 19, han er 20. 

Siden jeg fjernet p-staven i august så har jeg hatt 3 kjemiske graviditeter (spontanabort før uke 5). Har alltid hatt uregelmessig mens, og har flere ganger vært hos gynekolog/lege/helsestasjon hvor jeg har fått høre at de ikke finner noe feil, og heller ikke ser noe som tyder på at jeg skal ha vanskeligheter med å bli gravid. Men nå har jeg blitt henvist av fastlegen til Fertilitetsseksjonen på St. Olavs hospital. Fastlegen mener det var lurt å bli henvist videre dit for å se om det er mulig å finne ut hvorfor kroppen min ikke klarer å holde på et foster (fastlegens ord).

Har også fått brev fra Fertilitetsseksjonen hvor det står: «Dersom dere oppnår graviditet , uavhengig om dere er ferdig utredet eller ikke, vil vi tilby regelmessige kontroller med ultralyd frem mot svangerskapsuke 12 samt eventuell annen aktuell behandling» Og det kjenner jeg er veldig betryggende hvis vi blir gravide🥰

Er det noen som kan dele litt erfaringer med det å starte utredning hos Fertilitetsseksjonen? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke det du spør om..men har du stabil syklus? Har du eggløsning? Ble det skjekket om du har pcos?

Dere har prøvd i 9 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (6 minutter siden):

Ikke det du spør om..men har du stabil syklus? Har du eggløsning? Ble det skjekket om du har pcos?

Dere har prøvd i 9 mnd?

Ikke stabil syklus nei. Har jo eggløsning av og til hvertfall mtp at jeg har hatt 3 kjemiske siden august. Har ikke pcos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym006 skrev (1 time siden):

Ikke stabil syklus nei. Har jo eggløsning av og til hvertfall mtp at jeg har hatt 3 kjemiske siden august. Har ikke pcos

Har dere testet sperm? Har du gått sjansen og prøvde letzerol? Tatt progrestoron prøver?

Kjemisk er jo ofte ar egger ikke er levedyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når mistet du? Hvilken uke? Jeg har hatt mange kjemiske før uke 5 og 6, og når det er såpass tidlig, så er det ofte embryoet det er noe galt med. Jeg har en sterk mistanke om at kjemiske tap er mye vanligere enn vi tidligere har trodd, fordi kvinner har bedre kontroll på syklusen sin nå enn noensinne - via eggløsningstester og hcg tester.

Tar du forresten vitaminer? Anbefaler høy dose vitamin d, folat, omega 3 og jern. 

Anonymkode: 81b02...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å bli satt på albyl e så snart du får positiv test igjen. Har også mistet mange ganger tidlig som ung. Fant ut etter hvert at jeg har antifosfolipidsyndrom som nok gjorde at jeg mistet mange ganger. 

Siste svangerskap gikk jeg på albyl e 75 mg fram til fødsel, og det gikk fint. Det er en lav dose, men brukes som standard behandling for å forebygge abort i mange land, også ikke uvanlig å gi i Norge. Hadde ikke fått diagnosen før etter jeg fødte, men hadde en prøve med utslag på lupus antikoagulant. Uansett så skader det ikke å spørre om du kan få albyl e. 

Anonymkode: 8a245...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Har dere testet sperm? Har du gått sjansen og prøvde letzerol? Tatt progrestoron prøver?

Kjemisk er jo ofte ar egger ikke er levedyktig.

Ble bare henvist rett til Fertilitetsseksjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når mistet du? Hvilken uke? Jeg har hatt mange kjemiske før uke 5 og 6, og når det er såpass tidlig, så er det ofte embryoet det er noe galt med. Jeg har en sterk mistanke om at kjemiske tap er mye vanligere enn vi tidligere har trodd, fordi kvinner har bedre kontroll på syklusen sin nå enn noensinne - via eggløsningstester og hcg tester.

Tar du forresten vitaminer? Anbefaler høy dose vitamin d, folat, omega 3 og jern. 

Er ikke lett å si hvilken uke jeg har mistet i, mtp at jeg har uregelmessig syklus.
Tar vitaminer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Be om å bli satt på albyl e så snart du får positiv test igjen. Har også mistet mange ganger tidlig som ung. Fant ut etter hvert at jeg har antifosfolipidsyndrom som nok gjorde at jeg mistet mange ganger. 

Siste svangerskap gikk jeg på albyl e 75 mg fram til fødsel, og det gikk fint. Det er en lav dose, men brukes som standard behandling for å forebygge abort i mange land, også ikke uvanlig å gi i Norge. Hadde ikke fått diagnosen før etter jeg fødte, men hadde en prøve med utslag på lupus antikoagulant. Uansett så skader det ikke å spørre om du kan få albyl e. 

Anonymkode: 8a245...8fd

Tenker eventuelt å spørre om å få eggløsningsfremmkallende, og kan sikkert også spørre om å få albyl e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her er når jeg har hatt mensen i årIMG_9020.thumb.png.8264afcd2d84547423d72d81e6570c89.pngIMG_9019.thumb.png.de68e3cb8e49e2ed9de2b648f60b1706.png

Som du ser så er det ingen mønster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym006 skrev (13 timer siden):

Ble bare henvist rett til Fertilitetsseksjonen. 

Ta en spermprøve privat. Det er raskt gjort, og dere sparer mye tid og penger om det er der feilen ligger. 

Anonymkode: 836ba...a18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar nesten dette er provokasjon men - du er 19 år og har prøvd i 9 måneder, og så skal offentlig helsevesen bruke så mye penger på å følge dere opp? Det er hinsides bruk av ressurser i et presset helsevesen, spør du meg. 

Anonymkode: 0ab25...fc6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (56 minutter siden):

Spør om dere kan prøve iui først. Det e billigere og du får mye kontroll av eggløsning etc

Det er ikke snakk om å begynne med iui eller ivf med en gang hvertfall. Det vi fokuserer mest på er å prøve å finne ut om det ligger en feil hos meg eller samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ta en spermprøve privat. Det er raskt gjort, og dere sparer mye tid og penger om det er der feilen ligger. 

Anonymkode: 836ba...a18

Vi har fått beskjed om å ta blodprøver og kromosomprøver først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg antar nesten dette er provokasjon men - du er 19 år og har prøvd i 9 måneder, og så skal offentlig helsevesen bruke så mye penger på å følge dere opp? Det er hinsides bruk av ressurser i et presset helsevesen, spør du meg. 

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik syklusen din ser ut, virker det som du har enten mensen eller blødning nesten halve måneden? I så fall er det nok ganske sannsynlig at noe ikke fungerer helt som det skal, med hormoner og eggløsning. 

Anonymkode: 84102...17b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kutt ut 🙄

Anonymkode: 99a18...2a1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...