AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Jeg har lyst til å utfordre seksåringen litt mykt på film. Hen har ekstremt med fantasi, og liker egentlig bare å se ting på nytt fordi det er "trygt". Av film er det egentlig bare paw patrol filmene som er av interesse, men de er superskumle og selv på det som føles for meg som femtiende gjennomsyn, må det gjemmes bak puter eller hoppes litt rundt i naborommet mens actionscenene pågår. Jeg tenker at det har en verdi å forsøke å få opp filmtoleransen nå som hen begynner å bli eldre mtp overnatting, besøk hos andre etc, men alt er kjeeeeeeedelig hvis jeg foreslår det. Helt uavhengig av kjennskap til filmen. Er det andre som kan kjenne igjen sitt barn i dette, og som har tips til filmer som kanskje kan vekke interessen for å forsøke noe nytt? Eller må jeg bare stå i femti runder til med paw patrol og la det gå seg til? Anonymkode: fa4d6...d6c
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Har dere prøvd Octonauts (Oktonautene på norsk)? Det er, kort fortalt, søte dyr som seiler rundt i en undervannsbåt og redder andre søte dyr i fare. Det har noe spenning, men er veldig lite skummelt. Ligger på Netflix. Anonymkode: ca83c...0e1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Spirited Away eller Chihiro og heksene! Husker jeg så den på kino året den kom ut, som var sommeren før 01. klasse. Var fem og et halvt. Forutsetter at man klarer å lese tekst, men regner med det går i orden for de fleste 5/6-åringer. Veldig visuelt vakker. God titting både for voksne og barn. Anonymkode: d4c82...dcd 1
Irja Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spirited Away eller Chihiro og heksene! Husker jeg så den på kino året den kom ut, som var sommeren før 01. klasse. Var fem og et halvt. Forutsetter at man klarer å lese tekst, men regner med det går i orden for de fleste 5/6-åringer. Veldig visuelt vakker. God titting både for voksne og barn. Anonymkode: d4c82...dcd Lese tekst mens man ser på film? «Regner med det er i orden for de fleste 5/6 åringer» hahahahhaha! Nei. 12
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Irja skrev (1 minutt siden): Lese tekst mens man ser på film? «Regner med det er i orden for de fleste 5/6 åringer» hahahahhaha! Nei. Er det så rart? Så den selv som barn da jeg var 5-6, og hadde ikke noe problem med å lese tekst til film. Ikke var jeg spesielt tidlig ute heller, for det tror jeg gjaldt flertallet av mine jevnaldrende. De fleste kan vel følge med på film og tekst når de er på den alderen. Anonymkode: d4c82...dcd 1
Irja Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det så rart? Så den selv som barn da jeg var 5-6, og hadde ikke noe problem med å lese tekst til film. Ikke var jeg spesielt tidlig ute heller, for det tror jeg gjaldt flertallet av mine jevnaldrende. De fleste kan vel følge med på film og tekst når de er på den alderen. Anonymkode: d4c82...dcd De fleste 5/6 åringer kan ikke lese. Teksten på film går fort. Dette blir for dumt. 10
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det så rart? Så den selv som barn da jeg var 5-6, og hadde ikke noe problem med å lese tekst til film. Ikke var jeg spesielt tidlig ute heller, for det tror jeg gjaldt flertallet av mine jevnaldrende. De fleste kan vel følge med på film og tekst når de er på den alderen. Anonymkode: d4c82...dcd De fleste klarer vel ikke lese i den alderen - og i alle fall ikke så raskt som tekst ruller over skjermen. Er nok mer vanlig å lære seg å lese filmtekst når de er en 8-9 år gamle. Anonymkode: a5c34...a94 7
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april Er en del fine kortfilmer på nrk. De er både fengende og spennende, men samtidig lite "action". Bedre moral ofte. Som Gruffalo, Sneglen og hvalen, Supermarken, Zog, på rømmen i rommet osv. Samme stil og illustratør. Anonymkode: a5c34...a94 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april Irja skrev (11 minutter siden): Istid 1? Den er jo dritskummel! 😂 Her syns treåringen at Poppeloppene er skummelt! Men Dragetreneren så han uten problemer… forstå det den som kan. Det er helt lottotrekning hva som fungerer, vi har bare prøvd oss frem. Shrek elsket han! Det samme med Oksen Ferdinand (den nye fra Disney). Peter Pan likte han også, men ikke før etter vi hadde lest historien for han mange ganger så han visste hva som skulle skje. Anonymkode: 36bdd...098 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Irja skrev (5 minutter siden): De fleste 5/6 åringer kan ikke lese. Teksten på film går fort. Dette blir for dumt. Det kan godt hende at mange i 5/6-års alderen ikke kan lese enda, det varierer nok mye fra barn til barn. Men å påstå at det er dumt å kunne lese når man er 5/6, det er jeg uenig med deg i. Anonymkode: d4c82...dcd
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan godt hende at mange i 5/6-års alderen ikke kan lese enda, det varierer nok mye fra barn til barn. Men å påstå at det er dumt å kunne lese når man er 5/6, det er jeg uenig med deg i. Anonymkode: d4c82...dcd Det menes nok at det er dumt å påstå at de fleste 5/6-åringer kan lese. Altså din påstand. Er jo veldig fint for de få 5-åringene som er sterke nok lesere til at de kan følge en tekstet film. Anonymkode: a5c34...a94 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april Kardemommeby, Hakkebakkeskogen, Den utrolige historien om den kjempestore pæra, To på rømmen, Shrekfilmene, Frost 1? Anonymkode: f9b05...842 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det menes nok at det er dumt å påstå at de fleste 5/6-åringer kan lese. Altså din påstand. Er jo veldig fint for de få 5-åringene som er sterke nok lesere til at de kan følge en tekstet film. Anonymkode: a5c34...a94 Nå begynner de fleste barn å lese mellom 4 og 7 års alder. De aller fleste i løpet av første eller andre klasse. Forsto bare ikke helt hva som var så dumt med påstanden, når den bare bekrefter det tallene allerede viser. Men alle barn er forskjellige, og noen er så klart sent ute. De fleste blir gode lesere til slutt heldigvis, uavhengig om de begynner som 4 eller 7 åringer. Anonymkode: d4c82...dcd
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå begynner de fleste barn å lese mellom 4 og 7 års alder. De aller fleste i løpet av første eller andre klasse. Forsto bare ikke helt hva som var så dumt med påstanden, når den bare bekrefter det tallene allerede viser. Men alle barn er forskjellige, og noen er så klart sent ute. De fleste blir gode lesere til slutt heldigvis, uavhengig om de begynner som 4 eller 7 åringer. Anonymkode: d4c82...dcd Jeg er selv lærer og har et barn på 4,5 år som har lært seg å lese. Dette er ikke normalen. De fleste barn lærer seg å lese i løpet av 1. klasse. Da er de 6-7 år gamle, og ikke 5-6. Men selv de som klarer å lese på denne alderen har ikke så god lesehastighet at de klarer lange setninger med kort tid på seg, som det jo er i film. Det er svært urealistisk. Det normale nivået for de som lærer seg å lese i 1. klasse er å lese enkle setninger med få ord. Om de leser bøker, er det gjerne stor font, luft mellom linjene og bilder som støtter opp. Av typen "Lise går på skolen. Hun liker å lese. I dag fant Lise en spennende bok." Det finnes jo alltids unntak til regelen, og der er sikkert en førsteklassing der ute som leser filmtekst, men å si at 5-6-åringer som ikke kan det er seint ute er drøyt😂😂 11-åringer som ikke kan det er seint ute. Anonymkode: a5c34...a94 2 3
Irja Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det kan godt hende at mange i 5/6-års alderen ikke kan lese enda, det varierer nok mye fra barn til barn. Men å påstå at det er dumt å kunne lese når man er 5/6, det er jeg uenig med deg i. Anonymkode: d4c82...dcd Påstår ikke at det er dumt å kunne lese når man er 5-6 år. Det er noen som kan det. De fleste kan ikke lese når de er 5-6 år. Å henge med på filmtekst når man er er 5-6 år er svært uvanlig. Ikke noe å diskutere. Dette er fakta. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april Takk for mange gode tips! Vi skal teste litt. Han leser, men definitivt ikke på filmtekstnivå. Mer på passerende lastebiler og matbordets forpakninger nivå 😂❤️ Sparer mao Miyazaki filmene en stund enda 😊 TS Anonymkode: fa4d6...d6c
AnonymBruker Skrevet 8. april #20 Skrevet 8. april Hva med disney da? Der er jo mye forskjellig å velge i. Frost, Vaiana, Herkules, monsterbedriften. Utenom det kanskje shrek og kung fu panda. Anonymkode: 14b5c...26d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå