Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fastlegen hos deg gratis sms tjeneste på helsenorge? Eller må du betale 179 kroner for å sende en sms? (Vanlig legetime)

Jeg har hatt gratis sms på flere fastleger men han siste må jeg betale nesten 200 kroner bare for å få svar på en sms? 

Hva er vanlig? Vurderer seriøst å bytte fastlege bare pga. dette. Sliter med angst og bruker ofte sms tjenesten.

Anonymkode: 03d94...eac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er en av de som misbruker dette. Stiller du spørsmål er det en e-konsutlasjon, og da skal du selvfølgelig betale. Har vært flere artikler i mediene om pasienter som misbruker digitale tjenester og tror det er chattetjenester, du er altså en av disse grenseløse tullingene som ødelegger for oss andre. Kutt ut!

Anonymkode: c9368...ea9

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har fastlegen hos deg gratis sms tjeneste på helsenorge? Eller må du betale 179 kroner for å sende en sms? (Vanlig legetime)

Jeg har hatt gratis sms på flere fastleger men han siste må jeg betale nesten 200 kroner bare for å få svar på en sms? 

Hva er vanlig? Vurderer seriøst å bytte fastlege bare pga. dette. Sliter med angst og bruker ofte sms tjenesten.

Legen bruker tiden sin på dette så ja det koster. Har du sluppet betale for dette har du vært heldig. Og du har ingen garanti for at du slipper dette hos neste. Du vet leger er selvstendig næringsdrivende? De aller fleste av dem er det, så hvorfor forventer du at de skal jobbe gratis for deg? Sms tjenesten er et tilbud og ikke en chatte tjeneste som du kan bruke kun fordi. Så du må regne med at det koster,Legen bruker av tiden sin

Anonymkode: 8b6a7...021

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du er en av de som misbruker dette. Stiller du spørsmål er det en e-konsutlasjon, og da skal du selvfølgelig betale. Har vært flere artikler i mediene om pasienter som misbruker digitale tjenester og tror det er chattetjenester, du er altså en av disse grenseløse tullingene som ødelegger for oss andre. Kutt ut!

Anonymkode: c9368...ea9

En av disse medieoppslagene du sikter til? https://www.ba.no/fastleger-i-bergen-bruker-fritiden-til-a-svare-pa-et-okende-antall-e-konsultasjoner-en-belastning/s/5-8-2911701 Da kan vi være enige. 

Ellers må ts være oppmerksom på at det løper en konsultasjonstakst på e-konsultasjon til fastleger.

Anonymkode: 472d2...6b4

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du trenger svar på fra legen som du mener ikke hører under "konsultasjon"? Jeg har sluppet betaling en gang og det var når jeg sendte melding fordi legen hadde glemt noe og allikevel lukket saken. Tenker det bare må være i spesielle tilfeller det skal være gratis, det tar jo av legens tid. 

Anonymkode: e855e...03e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betaler ikke for å bestille time eller endre den, men betaler gledelig for resepter og andre spørsmål digitalt. Er bare glad for å slippe å dra til legen eller sitte lenge i telefonkø når det er "enkle" ting jeg må spørre om. 

Anonymkode: 3fcc6...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns fastlegen min er flink, men han tar betalt for alt mulig. Digitale meldinger/e-konsultasjon koster 285. Dersom jeg trenger innsovningstabeletter omgjøres digital reseptfornyelse til e-konsultasjon der jeg betaler 285+ pris for medisiner. Så jeg holder klokelig kjeft for det aller meste, uten at det betyr jeg ikke har helseutfordringer.

Anonymkode: b1b03...e7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns fastlegen min er flink, men han tar betalt for alt mulig. Digitale meldinger/e-konsultasjon koster 285. Dersom jeg trenger innsovningstabeletter omgjøres digital reseptfornyelse til e-konsultasjon der jeg betaler 285+ pris for medisiner. Så jeg holder klokelig kjeft for det aller meste, uten at det betyr jeg ikke har helseutfordringer.

Anonymkode: b1b03...e7f

Han har ikke lov til å ta betalt for digital reseptfornyelse. 

fra helsenorge.no

Når du får en resept i sammenheng med time hos lege betaler du egenandel. Fornyer du resepten uten legetime, er resepten gratis og du kan gå direkte til et apotek for å hente produktet.

Anonymkode: 2f04d...d35

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 19.57):

Du kan da virkelig ikke forvente at du skal kunne sende meldinger til legen gratis??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 19.57):

Hva mener du med SMS-tjeneste på Helsenorge? Jeg ser iallfall ikke noen SMS-tjeneste der når jeg logger inn, men jeg bruker ofte en-konsultasjon, og da betaler jeg selvfølgelig vanlig takst.

Det jeg dog har stusset på er gynekologen min: etter første time der i fjor sa hun at jeg bare måtte sende henne en melding i Helseboka dersom jeg lurte på noe ang oppstart/dosering av medisinen.

Jeg gjorde det og fikk svar dagen etter, men måtte ikke betale noe. Ettersom det var litt vanskelig med dosering ble det flere meldinger fram og tilbake, og jeg spurte også om andre ting (som var relatert til årsaken for timen) som jeg også fikk svar på. Null betaling 🤔 har vært der på fysisk time nylig, hun sa heller ikke noe om det da.

Anonymkode: 76772...699

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Jeg har brukt Sms fordi jeg har angst og sliter med å prate. Så det er pga.helsa mi.

Hvor mange av dere har gratis sms?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts. Jeg har brukt Sms fordi jeg har angst og sliter med å prate. Så det er pga.helsa mi.

Jeg vil tro veldig få. Når du får frikort vil det være gratis.

Anonymkode: b766f...888

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så du vil ha gratis legetimer?

For det er det du ber om.

Om du bruker e-konsultasjon fordi du sliter med å snakke på fysisk time tenker jeg det for så vidt er innafor, men du må regne med å betale for legetimen din som alle oss andre.

Begynn å tenk på på e-konsultasjon som en legetime, og ikke en sms eller chattetjeneste. Legen får ikke refusjon for å følge opp og behandle deg fra det offentlige om ikke kontaktene med deg føres som legetimer.

Du har hatt mange dumsnille leger før, som har brukt egen fritid på deg. 

Anonymkode: ac817...ae6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det er jo pga. helsa at man har en legetime også - det er fortsatt riktig å betale for det. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har aldri sendt en sms til legen og kommunisert direkte sånn, og ventet på svar. Da er det jo en e-konsultasjon, der legen bruker tid som i en legetime for å vurdere spørsmålene mine og svare meg. Da er det klart man skal betale. Man får ikke gratis råd og tid av legen via sms. Det skulle jo tatt seg ut om alle forventet det...

Jeg har hatt videokonsultasjon med legen med mobiltlf, og betalte da et sms-krav for tiden det tok, rett etter konsultasjonen. Det er ikke noe annerledes med sms-utvekslinger, bare at man ikke kan se ansiktet til hverandre. Tid tar det uansett, så da må du betale, ja.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du stiller deg uforstående til at bruk av legens tid kan koste penger? For jeg må si du har hatt flaks hvis du med andre leger har kunnet utveksle gratis sms-er og få svar på ting osv uten å betale noe som helst. Da har de vært veldig greie med deg, og latt være å ta betalt (for noe de kunne tatt betalt for).

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan sende e-konsultasjon og gjør det også når det er henvendelser som ikke krever legetime. Det er en egenandel på det. Nå har jeg frikort og det koster ikke noe, men jeg sender bare hvis det er helt nødvendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestille time og resepter på helse Norge betaler jeg ikke for

E konsultasjon er litt opp og ned. Er det legen som sender mld først og jeg svarer og legen tilbake har jeg ikke betalt.

Et det jeg som har startet har jeg betalt 

Anonymkode: 785f8...07b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sender du sms til legen sin mobiltelefon da? Har du avtale om at du kan gjøre dette? 
Leger har ikke lov til å kommunisere med pasienter på sms, se direktoratet for e-helse. 
Usikret nett skal ikke brukes til kommunikasjon mellom pasient og helsepersonell. Det skal både du og legen vite, om du som pasient ikke vet eller ikke respekterer dette, så skal ikke legen svare deg på sms, annet enn henvise deg til andre måter å kommunisere på. 
Gjør ikke legen det, så kan faktisk legen få problemer. Hadde du sendt sms til meg så skull du fått både betalingskrav og klar beskjed om at dette gjør du bare ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sender du sms til legen sin mobiltelefon da? Har du avtale om at du kan gjøre dette? 
Leger har ikke lov til å kommunisere med pasienter på sms, se direktoratet for e-helse. 
Usikret nett skal ikke brukes til kommunikasjon mellom pasient og helsepersonell. Det skal både du og legen vite, om du som pasient ikke vet eller ikke respekterer dette, så skal ikke legen svare deg på sms, annet enn henvise deg til andre måter å kommunisere på. 
Gjør ikke legen det, så kan faktisk legen få problemer. Hadde du sendt sms til meg så skull du fått både betalingskrav og klar beskjed om at dette gjør du bare ikke. 

Noen lege kontor har sms tjeneste. Mitt lege kontor hadde det frem til jul, da gikk de over til helenorge.  Men ikke alle funksjoner kun bestille time og resepter. Ikke åpnet enda for e konsultasjon   da får en sms

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Noen lege kontor har sms tjeneste. Mitt lege kontor hadde det frem til jul, da gikk de over til helenorge.  Men ikke alle funksjoner kun bestille time og resepter. Ikke åpnet enda for e konsultasjon   da får en sms

Det er lov for timebestilling og resepter, men det er ikke den typen sms jeg svarer ts på. 

Slik jeg oppfatter ts så sender hun sms til sin fastlege av typen e-konsultasjon, og det er dette mitt svar gjelder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...