Gå til innhold

Flexi-bånd - mindre kontroll på hunden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

PITTY skrev (2 timer siden):

Som jeg skulle sagt det sjøl det her. Det er noen folk nær og fjern som har påpekt at hunden jeg har er så lydig. Egentlig er jeg ikke så fan av det ordet. Jeg har da parert med å si at jeg er fornøyd med hunden fordi den er så himla bra på team-spirit(lagspill.) Og jeg mener det også.

Jeg har i det store og hele alltid gått med hunden(e) mine løse. Egentlig lettere det enn å gå fint i bånd, men lagspillet må tross alt funke. Og jeg har innestemme ute. "Vente", hunden stopper opp på alle fire før jeg får fullført ordet. Til bilene i mitt trange nærmiljø har kjørt forbi. Har ikke vært vanskelig i det hele tatt. Har kun handlet om repetisjoner, også når det strengt tatt ikke har vært behov. Nå har vi kommet dit at hunden ofte stopper opp og ser på meg når bilene kommer.

Det du forteller om at du gjør ditt for å se hundens ønsker og behov anser også jeg som dønn viktig. Atter en investering i lagspillet. 

Jeg har en rase som ikke er typisk ivrig etter ball. Og her er unntaket. Livet er en fest på dette individet og ball er julaften hver bidige gang. 

Men det er her jeg lurer på om inkompetansen min slår meg l bakken. Jeg har vært opptatt av å få til en av/på bryter på hunden. Selv på dette lille Duracell-batteri nøstet. Her tenkte jeg det kommer til å ta lang tid. Men så gjorde det faktisk ikke det. Jeg gjør et tegn med armene, gir en beskjed om at nå skal noe annet skje. F.eks hoppe over gjerdet, inn på trammen og kanskje velte fire kaffekopper. Hvorfor ikke😂

Hunden endrer nå fokus på sekundet når jeg trykker på av knappen, like glad. Jeg lurer jammen på hvilken form for dyremishandling jeg bedriver her. Jeg har tenkt at "happy dog" er det endelige målet. Men det er sikkert ikke bra nok.

Takk for innlegget ditt. Likte/kjente meg igjen i det jeg hørte.🙂

Jeg tror ikke den mest ihuga "positiv betinging" hundetreneren ville lest dyremishandling inn i denne beskrivelsen. Begrepet negative straff innenfor læringsteori har lite med det hvermansen forbinder med straff, og er ei heller negativt som i "ikke bra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 19.24):

I utgangspunktet har jeg ikke veldig mye imot flexi-bånd. Selv om jeg aldri bruker det selv, skjønner jeg jo at det kan være greit med ekstra langt bånd noen ganger. Opplever imidlertid at de med flexi, gjerne har mindre kontroll på hunden, for de strammer ikke inn når det er behov for det. Har møtt hunder som går med båndet tvers over veien, hunder som kommer løpende bort til hunden min og meg mens eier si "oi,oi!", eier med én hund bak og  én hund bak, osvv osv.  Er det flere enn meg som har samme erfaring? Er det noe jeg innbiller meg?

Anonymkode: 58a54...ec2

Ikke min erfaring, min erfaring er at de. Uten flexibånd slipper hundene å har null kontroll

Anonymkode: f8fa3...3c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 20.00):

Ut fra det du skriver så høres det ut som at den eneste Karen her er deg... 

Anonymkode: 3622d...1bf

👏

Anonymkode: f8fa3...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...