AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:10 #61 Del Skrevet torsdag kl 16:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Strammer jo inn når jeg møter hunder/folk. Ellers syns jeg hunden min kan få litt frihet, bare trist å se hunder som marsjerer rett ved siden av eieren. Anonymkode: 9ad73...436 Hæ? Når ble det trist at en trent hund går lydig ved siden av eieren? Tenker du at den aldri får utforske? Jeg gikk da med border collien min i vanlig bånd for å trene, men hun var jo løs på gården flere timer om dagen ellers... Flexi er farlig for utrente hunder og uoppmerksomme eiere. Anonymkode: 87a91...330 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:24 #62 Del Skrevet torsdag kl 16:24 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hæ? Når ble det trist at en trent hund går lydig ved siden av eieren? Tenker du at den aldri får utforske? Jeg gikk da med border collien min i vanlig bånd for å trene, men hun var jo løs på gården flere timer om dagen ellers... Flexi er farlig for utrente hunder og uoppmerksomme eiere. Anonymkode: 87a91...330 Den får ikke utforsket i samme hundegård den er i hele tiden. For min del syns jeg det har vært trist hele tiden, andre har sikkert ikke samme mening. Anonymkode: 9ad73...436 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:27 #63 Del Skrevet torsdag kl 16:27 Ja, det er veldig greit med langt båndt til tider, fint for hunden å kunne ''gå og snuse litt fritt'' også, men jeg har ikke sett 1 hundeeier i norge som bruker flexi OG har kontroll på hunden. Alltid førstegangs eiere eller folk som ikke gidder å gi hundene sine mer enn the bare minimum. Dritt lei av å se hunder svanse rundt dit de vil, bruker hele veien frem og tilbake, oppsøke fremmede med og uten hund. Det ser også helt utrolig dumt ut når folk skal line inn bikkja si som kveles samtidig som dette skjer fordi de ikke har kontroll. Og som andre sier er det oftest disse hundeeierne som er ''Karens'', blir irriterte når man må rope at sin egen hund ikke vil/kan hilse på. Det er 0 problem om DIN hund er snill og god men du kjenner ikke historien til MIN, for alt du vet er hunden min meget reaktiv eller hundeaggressiv for den saks skyld. Med dette sagt så er man uansett ikke normal om man lar sin egen hund bare gå bort/dra deg over veien for å hilse på en annen hund/person, det er ikke greit. Og denne ranten er spesielt rettet mot de med større hunder. Så flexi er kun for deg som har kontroll og god innkalling på hunden din spør du meg. Anonymkode: a3d4c...f98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:38 #64 Del Skrevet torsdag kl 16:38 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det er veldig greit med langt båndt til tider, fint for hunden å kunne ''gå og snuse litt fritt'' også, men jeg har ikke sett 1 hundeeier i norge som bruker flexi OG har kontroll på hunden. Alltid førstegangs eiere eller folk som ikke gidder å gi hundene sine mer enn the bare minimum. Dritt lei av å se hunder svanse rundt dit de vil, bruker hele veien frem og tilbake, oppsøke fremmede med og uten hund. Det ser også helt utrolig dumt ut når folk skal line inn bikkja si som kveles samtidig som dette skjer fordi de ikke har kontroll. Og som andre sier er det oftest disse hundeeierne som er ''Karens'', blir irriterte når man må rope at sin egen hund ikke vil/kan hilse på. Det er 0 problem om DIN hund er snill og god men du kjenner ikke historien til MIN, for alt du vet er hunden min meget reaktiv eller hundeaggressiv for den saks skyld. Med dette sagt så er man uansett ikke normal om man lar sin egen hund bare gå bort/dra deg over veien for å hilse på en annen hund/person, det er ikke greit. Og denne ranten er spesielt rettet mot de med større hunder. Så flexi er kun for deg som har kontroll og god innkalling på hunden din spør du meg. Anonymkode: a3d4c...f98 Ville vært mindre opptatt av hva som ser dumt ut og mer opptatt av hva hunden har glede av spør du meg. Anonymkode: 9ad73...436 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet torsdag kl 16:40 #65 Del Skrevet torsdag kl 16:40 VisningsnavnPÅKREVD skrev (48 minutter siden): Hva er korrigering og straff, hva er forskjellen mellom disse og hvordan fungerer disse? La oss holde oss til hunder og ikke menneskebarn. Korrigering er stansing av uønsket atferd. Dette kombineres åpenbart med trening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:42 #66 Del Skrevet torsdag kl 16:42 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville vært mindre opptatt av hva som ser dumt ut og mer opptatt av hva hunden har glede av spør du meg. Anonymkode: 9ad73...436 Du høres så utrolig uviten ut når du skriver det der hahaha, sykt. Var alt det du plukket opp av det du siterte at det ser dumt ut? Leste du ikke resten? Du har garantert ikke kontroll på din hund hvis du i det hele tatt har hund. Anonymkode: a3d4c...f98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet torsdag kl 16:45 #67 Del Skrevet torsdag kl 16:45 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Den får ikke utforsket i samme hundegård den er i hele tiden. For min del syns jeg det har vært trist hele tiden, andre har sikkert ikke samme mening. Anonymkode: 9ad73...436 Skal man begynne ned det kaninhullet der, så er jo ganske trist å ha en hund som ikke har et arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:45 #68 Del Skrevet torsdag kl 16:45 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du høres så utrolig uviten ut når du skriver det der hahaha, sykt. Var alt det du plukket opp av det du siterte at det ser dumt ut? Leste du ikke resten? Du har garantert ikke kontroll på din hund hvis du i det hele tatt har hund. Anonymkode: a3d4c...f98 Jeg leste også at du omtaler andre for Karens samtidig som du høres prikk lik ut som en Karen selv. Jeg har en hund jeg som jeg har full kontroll på i mitt flexibånd. Anonymkode: 9ad73...436 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:46 #69 Del Skrevet torsdag kl 16:46 Grønnastar skrev (Akkurat nå): Skal man begynne ned det kaninhullet der, så er jo ganske trist å ha en hund som ikke har et arbeid. God sammenligning. Anonymkode: 9ad73...436 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:50 #70 Del Skrevet torsdag kl 16:50 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg leste også at du omtaler andre for Karens samtidig som du høres prikk lik ut som en Karen selv. Jeg har en hund jeg som jeg har full kontroll på i mitt flexibånd. Anonymkode: 9ad73...436 Tror jeg å på Anonymkode: a3d4c...f98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:52 #71 Del Skrevet torsdag kl 16:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror jeg å på Anonymkode: a3d4c...f98 Det er virkelig ikke så vanskelig om man følger litt med og kun lar hunden få slack i områder man har oversikt. Anonymkode: 9ad73...436 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:01 #72 Del Skrevet torsdag kl 17:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er virkelig ikke så vanskelig om man følger litt med og kun lar hunden få slack i områder man har oversikt. Anonymkode: 9ad73...436 Virker ikke som du skjønte hva jeg prøvde å komme fram til. Flexi er fint for deg som vil la hunden ''gå fritt'' der den kan, men du skal ikke bruke det om du ikke har kontroll på hunden. Jeg bruker flexi selv innimellom, men min hund har god innkalling og går ikke opp til andre med mindre den får lov aka hunden lyder meg og jeg har kontroll. Noe de fleste med flexi ikke har, som er det hele ranten handla om. 🤦♀️ Anonymkode: a3d4c...f98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:30 #73 Del Skrevet torsdag kl 17:30 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Virker ikke som du skjønte hva jeg prøvde å komme fram til. Flexi er fint for deg som vil la hunden ''gå fritt'' der den kan, men du skal ikke bruke det om du ikke har kontroll på hunden. Jeg bruker flexi selv innimellom, men min hund har god innkalling og går ikke opp til andre med mindre den får lov aka hunden lyder meg og jeg har kontroll. Noe de fleste med flexi ikke har, som er det hele ranten handla om. 🤦♀️ Anonymkode: a3d4c...f98 Innlegget du siterte her var et svar på at du ikke trodde på at jeg ikke hadde kontroll på hunden min i flexibånd. Det andre var at jeg reagerte på at du brukte som argument at det så dumt ut. Jeg er ikke uenig at eiere med liten kontroll kanskje ikke burde bruke flexibånd. Jeg ville definitivt ikke gjort meg avhengig av at hunden har god innkalling, dette kan man aldri vite 100%. Man må derimot være flink på å følge med selv om man skal bruke flexibånd. Anonymkode: 9ad73...436 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:43 #74 Del Skrevet torsdag kl 17:43 Flexibåndet kan bli så kort at hunden går for. Det gir han også noen meter ekstra å gå på der det passer i parker etc. Flexibånd er trening og oppmerksomhet. Kanskje lettere for oss som hadde hund før mobilen kom, men jeg har full kontroll på bikkja, også løs 😅 Anonymkode: d6d18...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:45 #75 Del Skrevet torsdag kl 17:45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Flexibåndet kan bli så kort at hunden går for. Det gir han også noen meter ekstra å gå på der det passer i parker etc. Flexibånd er trening og oppmerksomhet. Kanskje lettere for oss som hadde hund før mobilen kom, men jeg har full kontroll på bikkja, også løs 😅 Anonymkode: d6d18...3c4 Går fot... Anonymkode: d6d18...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet torsdag kl 17:49 #76 Del Skrevet torsdag kl 17:49 (endret) Grønnastar skrev (1 time siden): Korrigering er stansing av uønsket atferd. Dette kombineres åpenbart med trening. Så korrigering er altså straff. Hvordan fungerer straff, og hvorfor bruke det? Gi gjerne Eks hvordan du stanser uønsket atferd med korrigering/straff. Endret torsdag kl 17:55 av VisningsnavnPÅKREVD la til noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet fredag kl 07:11 #77 Del Skrevet fredag kl 07:11 VisningsnavnPÅKREVD skrev (13 timer siden): Så korrigering er altså straff. Hvordan fungerer straff, og hvorfor bruke det? Gi gjerne Eks hvordan du stanser uønsket atferd med korrigering/straff. Stansing av uønsket atferd er ikke alltid straff, nei. Om jeg stanser deg fra å rope til en annen, straffer jeg deg? Jeg stanser den uønskede atferden ved å få oppmerksomheten til hunden med en kommando (ord eller plystring), og ber den sitte eller ligge. Dette er ikke straff, det er kommunikasjon. Ærlig talt, våkn opp fra den bysselalleverdenen din der alt som ikke er fri utfoldelse er straff. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet fredag kl 08:58 #78 Del Skrevet fredag kl 08:58 Grønnastar skrev (1 time siden): Stansing av uønsket atferd er ikke alltid straff, nei. Om jeg stanser deg fra å rope til en annen, straffer jeg deg? Jeg stanser den uønskede atferden ved å få oppmerksomheten til hunden med en kommando (ord eller plystring), og ber den sitte eller ligge. Dette er ikke straff, det er kommunikasjon. Ærlig talt, våkn opp fra den bysselalleverdenen din der alt som ikke er fri utfoldelse er straff. Det er helt riktig at det finnes andre, bedre, måter å stanse uønsket atferd på enn bruk av straff. Om det er straff er det mottagerens opplevelse som avgjør, dersom det er et ubehag man ønsker å unngå-ja da er det pr definisjon straff. Ditt eksempel her med kontaktlyd og deretter be om en annen atferd, kan oppleves eller ikke som straff, avhengig av hva hunden opplever, og hvordan disse atferdene er innlært. (Dvs hva er motivasjonen for å utføre atferden). Er konsekvensen av kontaktlyd belønning, feks, og hva er konsekvensen av å ikke adlyde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:30 #79 Del Skrevet fredag kl 09:30 Grønnastar skrev (2 timer siden): Stansing av uønsket atferd er ikke alltid straff, nei. Om jeg stanser deg fra å rope til en annen, straffer jeg deg? Jeg stanser den uønskede atferden ved å få oppmerksomheten til hunden med en kommando (ord eller plystring), og ber den sitte eller ligge. Dette er ikke straff, det er kommunikasjon. Ærlig talt, våkn opp fra den bysselalleverdenen din der alt som ikke er fri utfoldelse er straff. Korrigering er ofte straff, da mange i hundeverdenen assosierer ordet med påføring av ubehag for å lære hunden at en spesifikk atferd fører nettopp til ubehag. Et strengt "nei" blir også regnet som ubehag med mindre man har trent inn hva "nei" betyr med positive metoder vs intimidering. Sistnevnte er ofte hvordan de fleste trener inn "nei" med sine hunder fra de er valp, og for de fleste er det derfor regnet som straff/korrigering, også når det er ganske mildt. Har ubehag blitt påført om en hund ikke lystrer en kommando, vil man ha bygget en kultur hvor hunden lystrer i frykt for ubehag istedenfor fordi den kjenner på glede og lyst av å lystre en kommando. Du har rett i at korrigering av en atferd ikke trenger å bety at man påfører ubehag (straff), men i de fleste tilfeller er det nettopp snakk om det vs korrigere en atferd ved å avlede for så å trene inn ønsket atferd. Ønsker du å kommunisere godt med andre med felles interesser, er det greit å holde seg noe oppdatert på hvilket forhold majoriteten har til ord og uttrykk slik at du kan uttrykke deg tydelig. Med tanke på at 'korrigering' både er et negativt ladet ord for majoriteten OG har forskjellig betydning for hvert individ, så er det derfor rimelig å spørre hva du mener når du sier at du korrigerer. Snakker jeg hundetrening med noen og de bruker 'korrigering', så kan de mene at de tar hunden i nakken og slenger den i gulvet, eller så kan det være at de avleder, for så jobbe for å endre reaksjonsmønsteret til hunden. Om jeg ikke spør hva 'korrigering' betyr for de, så vil diskusjonen dø ut ganske fort, eller så snakker vi forbi hverandre. Brukeren du svarte gjorde en feil ved å automatisk mistenke straff når du nevnte korrigering, men til deres forsvar, når de først spurte deg hva du mente med korrigering, så svarte du kun "stoppe uønsket atferd", som kan bety så mangt, og den dårlige forklaringen gjør det forståelig at mistanken ble styrket. Din feil er at du er alt for utydelig, og at du antar at alle som er imot korrigering (fordi de assosierer det med påføring av ubehag fordi det ofte er i den settingen 'korrigering' blir brukt), er for fri utfoldelse og ikke trener bikkja i det hele tatt. Derfor, når noen reagerer på ditt bruk av 'korrigering', eller spør deg hva du legger i 'korrigering', så svarer du: "Ærlig talt, våkn opp fra den bysselalleverdenen din der alt som ikke er fri utfoldelse er straff." "Åh, er du en av dem som lar bikkja si stå og gjø, og både forstyrrer alt rundt og fyrer opp hunder i nærheten, uten å gjøre en puck...?" Ønsker du å bli bedre forstått slik at du kan ha produktive, gode diskusjoner istedenfor misforståelser og krangler, må du bli bedre på å kommunisere hva du faktisk mener. Anonymkode: 9b49e...677 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet fredag kl 09:59 #80 Del Skrevet fredag kl 09:59 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ønsker du å bli bedre forstått slik at du kan ha produktive, gode diskusjoner istedenfor misforståelser og krangler, må du bli bedre på å kommunisere hva du faktisk mener. Anonymkode: 9b49e...677 Produktive, gode diskusjoner? Vi er på KG, hvor folk flest ikke tør å vise brukernavnet sitt engang. Det er ingenting produktivt her. Det finnes tross alt ingen som bruker flexibånd som har møtt på noen uten kontroll på bikkja si i flexibånd engang 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå