Gå til innhold

Flexi-bånd - mindre kontroll på hunden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er eieren som betyr noe, ikke hva slags bånd som brukes.

Anonymkode: 597c5...130

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Flexibånd burde bli forbudt 

Anonymkode: fd328...e2c

Jasså, og alle som lar hunden gå løs? Og i langline? Og med for stramt kobbel? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

FB er for late amatører.

Anonymkode: 7108c...111

Har aldri helt skjønt hva flexi har med latskap å gjøre. En vilter, uoppdragen hund er verste sort å håndtere på tur i flexi. Da er det ti ganger lettere med et solid kobbel på 2-3 meter. Jeg må ha en viss grad av kontakt, ro og ingen utfall før jeg bruker flexi. Det er vell latere enn å ha hunden løs, men vi har båndtvang halve året anyways... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jasså, og alle som lar hunden gå løs? Og i langline? Og med for stramt kobbel? 

forskjellen er at i en fleksiline har ikke du egentlig kontakt med hunden via båndet så du kunne like gjerne gått uten om du ikke har kontakt med hunden er resultatet det samme. De som går med stramt kobbel (sele) har bedre kontakt med hunden via kobbelet enn man har med fleksiline der eieren har kontakt med karusellen og ikke med selve hunden. 

Anonymkode: 46a38...546

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 8.4.2025 den 20.59):

Korrigere når hunden bjeffer, wtf? Håper ikke du har hund.

Jeg har hund jo. Korrigering er ikke synonymt med å ta tak i bikkja. Lar du ungene dine løpe rundt og rope/hyle inne på trikken og t-banen uten å si ifra? Altså korrigere? 

Anonymkode: 1fc51...b6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnastar skrev (16 timer siden):

Nei, men de som har kontroll burde ha møtt på en del som ikke har kontroll.

Synes ikke flexibåndet er problemet der, heller alle dem som er så sikker på at de har kontroll og har snill hund. Det hjelper ikke når de slippes mot min som har panikk og går i forsvar. Jeg øver og øver på gode passeringer, men om igjen og om igjen slipper andre folk hunden for nære. Det har INTET med flexibånd å gjøre.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

forskjellen er at i en fleksiline har ikke du egentlig kontakt med hunden via båndet så du kunne like gjerne gått uten om du ikke har kontakt med hunden er resultatet det samme. De som går med stramt kobbel (sele) har bedre kontakt med hunden via kobbelet enn man har med fleksiline der eieren har kontakt med karusellen og ikke med selve hunden. 

Anonymkode: 46a38...546

Min hund hører etter hver lyd i båndet og har lært seg at trykker jeg på knappen så kortes det inn eller hun må komme/ vente. Har såvisst god kontakt, men går hund i kort bånd hele turer må jeg slepe en motvillig hund. Lite kontakt og null glede. Og den turen har de ventet på hele dagen, kose seg skal de. 

Anonymkode: 429a6...454

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Synes ikke flexibåndet er problemet der, heller alle dem som er så sikker på at de har kontroll og har snill hund. Det hjelper ikke når de slippes mot min som har panikk og går i forsvar. Jeg øver og øver på gode passeringer, men om igjen og om igjen slipper andre folk hunden for nære. Det har INTET med flexibånd å gjøre.

Disse overlapper erfaringsmessig med brukere av flexibånd altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har hund jo. Korrigering er ikke synonymt med å ta tak i bikkja. Lar du ungene dine løpe rundt og rope/hyle inne på trikken og t-banen uten å si ifra? Altså korrigere? 

Jeg har tilegnet meg kunnskap om hund, deres atferd og læringspsykologi slik at jeg slipper å korrigere (straffe) hundene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte hund fikk jeg klar beskjed fra oppdretter om å ikke bruke fleksibånd så det har jeg aldri brukt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (12 minutter siden):

Jeg har tilegnet meg kunnskap om hund, deres atferd og læringspsykologi slik at jeg slipper å korrigere (straffe) hundene. 

Så flink du er! Gratulerer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (13 minutter siden):

Korrigerering er synonymt med straff? Her er du langt ute på sykkeltur. Man korrigerer barn også, uten nødvendigvis å straffe de. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist at det irriterer dere at jeg går tur med hunden i flexibånd.

Dette bryr jeg meg veldig mye om.

Anonymkode: 9ad73...436

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd er latmannsbånd, men skal du bruke det, bruk det på sele, aldri på halsbånd.

Anonymkode: 554b5...b3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Uff så trist at det irriterer dere at jeg går tur med hunden i flexibånd.

Dette bryr jeg meg veldig mye om.

Jaja, får håpe ikke bikkja di løper opp på feil hund en gang da😉

Anonymkode: 26c60...4c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker flexi❤️ Men brukte de 3 første årene av hundens liv på å trene på å gå i vanlig bånd, impulskontroll og kommunikasjon.

Hunden min var med andre ord hjernevasket på at han ikke skal dra i båndet, at han må «spørre om lov» om han vil snuse et sted som båndet ikke er langt nok til, hadde gode passeringer forbi hunder og katter og hadde kommando for å gå pent som funker i alle situasjoner.

Han gikk på slakt bånd i både sele og halsbånd uten å trekke. Da satte jeg på flexi og vi bruker det stort sett på alle kveldsturene🥰 

Anonymkode: ace1d...8f3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 20.10):

Imponerende med tanke på at de lengste flexibåndene er 8 meter...

Anonymkode: 5ff49...93c

Men vi hundeeiere med flexibånd er så ubrukelig at vi vet ikke det - det er derfor hunden går 15m foran meg og ikke bare 8m 😛

Endret av Nuwanda2
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jaja, får håpe ikke bikkja di løper opp på feil hund en gang da😉

Anonymkode: 26c60...4c8

Strammer jo inn når jeg møter hunder/folk.

Ellers syns jeg hunden min kan få litt frihet, bare trist å se hunder som marsjerer rett ved siden av eieren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så flink du er! Gratulerer 

Ja, ikke sant! Det kan anbefales 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Korrigerering er synonymt med straff? Her er du langt ute på sykkeltur. Man korrigerer barn også, uten nødvendigvis å straffe de. 

Hva er korrigering og straff, hva er forskjellen mellom disse og hvordan fungerer disse? La oss holde oss til hunder og ikke menneskebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 20.21):

Vi bruker sjelden kort bånd (kun til trening), ellers er det flexi eller langline. Hunden vår skal få lov å være hund. Selvfølgelig på fortau og bebode steder så er det jo noe annet men på turstier og i skogen så har vi en ganske slakk line når det er båndtvang, går fri når det ikke er båndtvang. Bruker kommando enten hunden går i line eller er fri og det fungerer langt bedre enn å dra i noe bånd eller at hunden må gå ved fot hele tiden fordi hunden ikke har noe valg pga det korte båndet.

Anonymkode: a27dc...651

Det finnes faktisk helt normale bånd, slik at hunden kan få plass til å snuse. Man kan også lage sitt eget med ønsket lengde. Det er ikke enten flexi eller gå fot.. jeg bruker 3-4m strikkbånd i sivilisasjonen og langline ellers (løs de som kan det, utenom båndtvang), jeg har huskyer da så de går som regel foran med mindre jeg ber dem inn til meg ved feks tett passering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...