AnonymBruker Skrevet 9. april #21 Del Skrevet 9. april Jeg elsker flexi, bruker det hver eneste dag med mindre vi er på fjellet, da er det langline. Har aldri opplevd de tingene folk beskriver her, jeg har full kontroll med flexi. Hunden stopper jo når jeg sier stopp og venter til jeg snører han inn hvis det er behov. Det går akkurat like raskt som ved et vanlig bånd. Også er det praktisk å binde det i magebeltet når vi går lengre turer og jeg vil ha armene fri. Ville allikevel aldri brukt det på større hunder, rett og slett fordi jeg har sett at de kan ryke og det er potensielt farlig. Men til små hunder er det gull verdt. Anonymkode: b5706...c87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 9. april #22 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg elsker flexi, bruker det hver eneste dag med mindre vi er på fjellet, da er det langline. Har aldri opplevd de tingene folk beskriver her, jeg har full kontroll med flexi. Hunden stopper jo når jeg sier stopp og venter til jeg snører han inn hvis det er behov. Det går akkurat like raskt som ved et vanlig bånd. Også er det praktisk å binde det i magebeltet når vi går lengre turer og jeg vil ha armene fri. Ville allikevel aldri brukt det på større hunder, rett og slett fordi jeg har sett at de kan ryke og det er potensielt farlig. Men til små hunder er det gull verdt. Anonymkode: b5706...c87 Ergo har du kontroll på hunden din. Majoriteten jeg møter på med flexibånd har ikke kontroll på dem. Skjer støtt og stadig at de kommer løpende bort til hunden min, før de blir bråstoppet 20 cm unna. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 9. april #23 Del Skrevet 9. april Grønnastar skrev (53 minutter siden): Åh, er du en av dem som lar bikkja si stå og gjø, og både forstyrrer alt rundt og fyrer opp hunder i nærheten, uten å gjøre en puck...? Jeg er en av dem som ikke straffer hunder for å bruke språk eller vise følelser, og som heller hjelper dem til å håndtere ulike situasjoner. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #24 Del Skrevet 9. april VisningsnavnPÅKREVD skrev (13 timer siden): Flexi er latskap, har man to fungerende armer og hender så bruker man noe annet. Styggeste lyden jeg vet er lyden av flexi som låser seg, slik at den helt uvitende hunden plutselig får seg et realt røsk, som regel i halsen. Hunden min har gått i flexibånd hver dag i sitt liv. Synes det ser utrolig mye verre ut alle disse som går marsj i kort bånd så hunden knapt for oppleve noe på tur. Kommer det noen eller jeg vil ha mer oversikt så er et flexibånd nettopp ganske fleksibelt- det kan tas inn og låses der jeg ønsker. Der det er fri sikt og god boltreplass får hunden løpe de 8 meterne den har tilgjengelig, leke med ball, snuse litt lengre et sted mens jeg går videre. Aldri har hun fått røsk i halsen heller, fordi jeg følger med og fordi hun bruker sele. Anonymkode: 429a6...454 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 9. april #25 Del Skrevet 9. april hvis eieren har kontroll er flexi line det nermeste man kommer at hunden er løs når det er båndtvang og for de som har kontroll er det helt greit, men for alle andre burde det vært forbud mot en slik. I noen tilfeller er jeg for "førerkort" på hundehold som hundeeier selv.. det er ofr lett å bare skaffe seg en hund uten å ha "snøra peiling" på hva som kreves og det går ut over hunden først og fremst og andre i nestse rekke.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #26 Del Skrevet 9. april Grønnastar skrev (1 time siden): Åh, er du en av dem som lar bikkja si stå og gjø, og både forstyrrer alt rundt og fyrer opp hunder i nærheten, uten å gjøre en puck...? Vil tro de er en av de som faktisk er oppdatert på hundetrening og atferd, i motsetning til deg selv. Å korrigere bjeffing er som å teipe igjen munnen til en person med lungebetennelse for å kurere hoste. Det funker kanskje der og da, men det vil ikke fikse lungebetennelsen, og det kan i mange tilfeller bare føre til mer hoste over tid. Noen av oss ønsker ikke å måtte korrigere vanlig språk hele hundens liv, men heller bruke en metode hvor hunden kan regulere egen bjeffing uten input fra eier. Da får man en varig løsning på unødvendig bjeffing. Det gjør man ved å trene inn et nytt reaksjonsmønster. Når det kommer til bruk av flexibånd: flexibånd er for de som har kontroll på hunden i alle situasjoner. Anonymkode: 9b49e...677 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #27 Del Skrevet 9. april Flexibånd burde bli forbudt Anonymkode: fd328...e2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 9. april #28 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hunden min har gått i flexibånd hver dag i sitt liv. Synes det ser utrolig mye verre ut alle disse som går marsj i kort bånd så hunden knapt for oppleve noe på tur. Kommer det noen eller jeg vil ha mer oversikt så er et flexibånd nettopp ganske fleksibelt- det kan tas inn og låses der jeg ønsker. Der det er fri sikt og god boltreplass får hunden løpe de 8 meterne den har tilgjengelig, leke med ball, snuse litt lengre et sted mens jeg går videre. Aldri har hun fått røsk i halsen heller, fordi jeg følger med og fordi hun bruker sele. Anonymkode: 429a6...454 Jeg er enig i at marsjgange med kort bånd er fælt, men det nuller ikke ut alle negative ting med flexi, min påstand står. Men det er flott at du bruker det fornuftig og ikke minst bruker sele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #29 Del Skrevet 9. april Jeg hadde flexi-bånd til hunden min, det var helt supert. Det kommer jo helt an på hvordan man bruker det. Det største minuset som jeg ser det (bortsett fra udugelig bruk), er hvis man har en sterk hund som plutselig kan rykke til (mens båndet er låst), da kan man miste håndtaket. Da har man mindre kontroll enn hvis hånden er inne i en løkke på et bånd. Men det var ikke noe problem med hunden min. I praksis brukte jeg vanlig bånd i bygater, og fleksibånd i parker/natur. Anonymkode: 54daf...e46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #30 Del Skrevet 9. april Jeg hørte bare masse negativt mot dem og tenkte at det skulle jeg aldri bruke, men så har jeg en hund som sjelden drar i båndet og som er utrolig grei på tur, men som liker å stoppe og snuse på ting og gå sikksakk, så bestemte meg for å teste Flexi, og det er faktisk helt nydelig. Jeg bruker det aldri langs travle bilveier. Når det kommer hunder forbi, har jeg det på det korteste og får henne til å gå fot, men når vi går på en tom gangvei, så er det helt flott at hun kan snuse og gå litt rundt som hun vil. Sliter aldri med å få henne til å komme nærmere, for hun kommer alltid til fot når jeg roper. Bruker det også med sele så det aldri blir noe røsk. Det blir jo minst like mye røsk om man må tråkke på en langline, men med flexi blir det mindre bånd som kan kveile seg oppi ting og brekke et par fingre i røsket. Her jeg bor går hunder uten bånd mesteparten av tiden da, så flexibåndet brukes kun på gangveier eller innenfor en viss avstand til bilveier/togskinner. I skogen går hun løst. Anonymkode: 3d190...082 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #31 Del Skrevet 9. april Jeg syns flexi er fin på steder der jeg sjelden møter noen, det gir hunden min frihet. Samtidig er jeg ikke glad i å bruke det på transportetapper der det er mye folk, fordi jeg kommuniserer masse med hunden min gjennom det vanlige båndet. Lukker jeg hånda rundt båndet, betyr det for eksempel "hold an litt og gå ved meg", noe som ikke går i flexi der jeg holder i håndtaket. Så fint i skogen og på steder der langline setter jeg fast i røtter og diverse, brukes ikke på steder der jeg skal ha mange passeringer. Anonymkode: 77135...73e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 9. april #32 Del Skrevet 9. april Flexi er genialt. Hunden får snuse og undersøke litt uten at jeg må stoppe opp hele tiden. Bruker stort sett flexibånd der jeg, utenom båndtvangsperioden, ville gått med løs hund. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 9. april #33 Del Skrevet 9. april Spennende at det utelukkende er folk med full kontroll på hunden sin som bruker flexibånd. Likevel er 9 av 10 negative møter jeg har med andre hundeeiere, folk som bruker flexibånd og har null kontroll... 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #34 Del Skrevet 9. april Elsker flexibånd, men usikker på om jeg ville brukt det på en større hund i tilfelle noe uventet skulle oppstå. Hunden min er bare 3 kg, og går veldig fint i bånd. Roper henne inn med en gang jeg ser mennesker, biler eller dyr og får henne til å gå fot til vi har passert. Føler mennesker jeg møter på har varierende kontroll på hunden sin uavhengig av rase og båndtype. Det er vel bare litt stigma rundt småraser og fleksi som gjør at det blir en del confirmation bias. Anonymkode: af3ea...3d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #35 Del Skrevet 9. april Jeg hater flexibånd ene og alene fordi det er altfor sjeldent det brukes av folk som evner å tenke seg om å følge med. Hadde tidligere en hund som hatet når andre hunder nærmet seg henne og altfor ofte fikk hunder i flexi opp i rumpen fordi eierne av flexihundene ikke fulgte nøye nok med. Selvom jeg hadde hunden min i kort bånd måtte jeg altfor ofte si at hunden min IKKE er hyggelig mot andre hunder. To ganger endte det med andre hunder med punkteringssår fordi min hund syns angrep var beste forsvar. Heldigvis for meg hadde jeg vitner på at dette ikke var min feil begge gangene. En gang måtte jeg selv på legevakten fordi jeg hadde brannsår av at jeg ble fiklet inn i det møkkabåndet og eier hadde NULL kontroll. Skulle medfulgt instruksjonsvideo og bruksanvisning når man går til innkjøp av sånt. Anonymkode: addba...bcd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #36 Del Skrevet 9. april FB er for late amatører. Anonymkode: 7108c...111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #37 Del Skrevet 9. april Grønnastar skrev (4 timer siden): Spennende at det utelukkende er folk med full kontroll på hunden sin som bruker flexibånd. Likevel er 9 av 10 negative møter jeg har med andre hundeeiere, folk som bruker flexibånd og har null kontroll... Mulig at de som ikke har kontroll heller ikke er interessert i å henge på et hunde(under)forum for å diskutere god båndbruk. Anonymkode: 3d190...082 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 9. april #38 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mulig at de som ikke har kontroll heller ikke er interessert i å henge på et hunde(under)forum for å diskutere god båndbruk. Anonymkode: 3d190...082 Nei, men de som har kontroll burde ha møtt på en del som ikke har kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #39 Del Skrevet 9. april Jeg bruker flexi på min godt voksne gubbe når vi ellers hadde brukt langline. Han har artrose i beina, og liker ikke å tråkke på linen. Han går veldig stivt med bakbeina med line, og når jeg bruker flexi så er han løs og ledig i beina😊 Men ellers så er jeg ingen fan av flexi sånn egentlig 🙈 Anonymkode: 43ffb...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 10. april #40 Del Skrevet 10. april (endret) Flexi er genialt og gir hunden mye større frihet, men man må jo følge med. Er man på et sted med mye folk og biler, så er det jo bare å låse den i en kortere lengde. Endret 10. april av Hanne67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå