Gå til innhold

Tanker rundt ekteskapet

Gjest Gheyo7

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg satt litt her om dagen å tenkte litt på det med ekteskap og hva verdien av å være i et ekteskap er.

noen mener at det å være i et forhold utenfor ekteskapet er en stor synd, men hva mener du? Hva er dine tanker rundt ekteskap? 

og hva tenker du om at noen sier at det ikke er kjærlighet vis man ikke gifter seg men man velger å bo sammen? 

Takk for at du tar tiden din til å lese innlegget mitt, jeg er veldig spent på hva dere har å si.

hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke religiøs eller spirituell, har aldri vært det. Og heller ikke vokst opp slik. 

Men for meg var ekteskap å etablere en ny, juridisk familie. Jeg kom til et punkt der jeg følte at han var min nærmeste, tross nært forhold med foreldre. På et punkt blir det jo bare rart at de fortsatt skal være din kjernefamilie i statens og jussens øyne. Så da valgte jeg ekteskapet, og det har føltes veldig rett for meg i 20 år nå. 

Anonymkode: 9a09b...849

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er ikke religiøs eller spirituell, har aldri vært det. Og heller ikke vokst opp slik. 

Men for meg var ekteskap å etablere en ny, juridisk familie. Jeg kom til et punkt der jeg følte at han var min nærmeste, tross nært forhold med foreldre. På et punkt blir det jo bare rart at de fortsatt skal være din kjernefamilie i statens og jussens øyne. Så da valgte jeg ekteskapet, og det har føltes veldig rett for meg i 20 år nå. 

Anonymkode: 9a09b...849

Tusen takk for tilbakemeldingen din.

Du forklarte det veldig fint.

Der har du respekten min 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gheyo7 skrev (På 8.4.2025 den 18.43):

Hei.

Jeg satt litt her om dagen å tenkte litt på det med ekteskap og hva verdien av å være i et ekteskap er.

noen mener at det å være i et forhold utenfor ekteskapet er en stor synd, men hva mener du? Hva er dine tanker rundt ekteskap? 

og hva tenker du om at noen sier at det ikke er kjærlighet vis man ikke gifter seg men man velger å bo sammen? 

Takk for at du tar tiden din til å lese innlegget mitt, jeg er veldig spent på hva dere har å si.

hilsen meg

Jeg tenker at samlivsformen man velger i forhold til ekteskap, eller samboerskap er sidestilt og likeverdige. Juridisk så er det enklere å gifte seg. Velger man samboerskap så krever det litt mer for å sikre hverandre.

Jeg tenker par som bor sammen har et stort ansvar for hverandre juridisk, emosjonelt, pragmatisk og evne til å ønske, og samarbeide på best mulig vis. 

Kjærlighet er kjærlighet tenker jeg. Den kan man ikke gi en verdi basert på løsninger, for den er uvurderlig. 

Jeg tenker ikke at noe er en synd. Ikke i den forstand du beskriver her.

Anonymkode: adda0...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...