Gå til innhold

Gi barnet navnet til søsken som aldri ble født?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 1 år siden var jeg gravid. Jeg var helt siker på at det var tvilling gutter, så jeg ga de navnet jon og noa (ikke ekte navn, men vil ikke bli gjenkjent..) hele tiden fra første test til slutten kalte jeg de jon og noa.. Da jeg reiste på uke 13 ultralyd fant de tvillinger som hadde død rundt uke 11. Jeg vet ikke om det var gutter, kan jo gjerne ha vært jenter også siden det var for tillig å se, men jeg har bare fortsettet å kalt de jon og noa. Ingen andre en min mann har hørt det, og han har bare kalt de småen og tvillingene når vi har snakket om de. 

Nå er jeg gravid på ny med en gutt, og diskusjon om navn er kommet opp. Jeg elsker de navnene, og det samme gjør mannen min. En del av meg har lyst til å kalle gutten for ett av de, eller kanskje begge.(de passer bra sammen) men en annen del av meg synes det blir feil å "erstatte" de stakkars tvillingene med denne gutten. Jeg vet ikke helt hva jeg føler.. min mann sier det er opp til meg hva jeg vil. Har dere noen tanker / erfaringer? 

Anonymkode: db6b7...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For 1 år siden var jeg gravid. Jeg var helt siker på at det var tvilling gutter, så jeg ga de navnet jon og noa (ikke ekte navn, men vil ikke bli gjenkjent..) hele tiden fra første test til slutten kalte jeg de jon og noa.. Da jeg reiste på uke 13 ultralyd fant de tvillinger som hadde død rundt uke 11. Jeg vet ikke om det var gutter, kan jo gjerne ha vært jenter også siden det var for tillig å se, men jeg har bare fortsettet å kalt de jon og noa. Ingen andre en min mann har hørt det, og han har bare kalt de småen og tvillingene når vi har snakket om de. 

Nå er jeg gravid på ny med en gutt, og diskusjon om navn er kommet opp. Jeg elsker de navnene, og det samme gjør mannen min. En del av meg har lyst til å kalle gutten for ett av de, eller kanskje begge.(de passer bra sammen) men en annen del av meg synes det blir feil å "erstatte" de stakkars tvillingene med denne gutten. Jeg vet ikke helt hva jeg føler.. min mann sier det er opp til meg hva jeg vil. Har dere noen tanker / erfaringer? 

Dette gjør du bare ikke. Vi har levd i en familie der dette har blitt gjort, og det var på ingen måte heldig for det barnet som vokste opp. Finn et navn som er dette barnets eget navn, og la de som ikke fikk leve, leve som de navnene de ble kalt da dere ventet på dem. Jeg vil heller ikke utbrodere mer, enn nettopp dette, men konsekvensene at å ha det navnet denne personen fikk, var og er meget uheldig. 

Anonymkode: c94bb...926

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør da ingen ting. 
En ting er om det var et barn som døde ved fødsel eller mot slutten av svangerskapet eller et levde barn som døde men i dette tilfelle hadde det ikke vært et tem engang. 

Barnet i mage skal ikke erstatte noen som har dødd, det er det helt egne person uansett.

Anonymkode: 29585...cae

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør da ingen ting. 
En ting er om det var et barn som døde ved fødsel eller mot slutten av svangerskapet eller et levde barn som døde men i dette tilfelle hadde det ikke vært et tema en gang

Anonymkode: 29585...cae

Jeg støtter denne. 

Anonymkode: 34c2e...b63

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke kommer til å føle behov for å fortelle noen om din og din manns interne navn på tvillingene som døde i første trimester, ser jeg ikke problemet.

Hadde vært annerledes om det var et nyfødt søsken som var død eller et barn som døde i mors liv helt mot slutten av svangerskapet. Men dette gjaldt jo fostre i første trimester, som man ikke vanligvis gir navn til. Selv om det må ha vært vanskelig å miste dem, tror jeg navnet vil bli barnet sitt, ikke de døde fostrenes. 

Men dine egne følelser rundt dette er egentlig det viktigste her. Hvis du føler at dette var tvillingenes navn, bør du kanskje ikke gjøre det.

Anonymkode: f484c...b49

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det, men ser ikke på det som et problem i og med at det bare er du og din mann som vet at du kalte tvillingene det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er så klart helt opp til dere, men jeg hadde følt det som en erstatning og blitt påmint de små som ikke fikk leve hele tiden. Men det er meg.

Anonymkode: aee75...d6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du selv syns dette er greit, går det helt fint. Vet om flere som har gjort det og lever godt med det. Det du mistet er reelt det, men det var noe som ikke ble. Litt annet om du hadde mistet barnet ved fødsel eller i tiden etterpå. Noen du har skapt minner med og/eller ved. 

Anonymkode: 36e4c...392

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette gjør du bare ikke. Vi har levd i en familie der dette har blitt gjort, og det var på ingen måte heldig for det barnet som vokste opp. Finn et navn som er dette barnets eget navn, og la de som ikke fikk leve, leve som de navnene de ble kalt da dere ventet på dem. Jeg vil heller ikke utbrodere mer, enn nettopp dette, men konsekvensene at å ha det navnet denne personen fikk, var og er meget uheldig. 

Anonymkode: c94bb...926

Det var da voldsomt! De nye barna vet det jo ikke, og hun kan jo bare fortelle dem at hun mistet tvillinger en gang i forstaden uten å nevne navn…. Jeg har selv mistet i uke 13, men har ikke sagt noe til barna mine om dette, da dette ikke er noe jeg går og tenker på i livet mitt. Hadde du navngitt et barn som vokste frem, som fikk gravstøtte osv, så hadde det blitt rart å kalle nye barn med samme navn. Men etter en abort? Nei, vet du hva!

TS; jeg har alltid sagt at får jeg en jente, skal hun hete Erle. Jeg har spontanabortert 3 ganger og hver gang lurt på om det var en jeg kunne kalle Erle. Da jeg fikk en jente noen år senere, kalte jeg henne for Erle. Har aldri tenkt tanken at jeg tenkte på det navnet før jeg spontanaborterte… Spontanabortene var jo nesten glemt da jeg fikk levende barn til slutt. Venninnen min mistet sitt ufødte barn, som var nærmest fullbårent. Her ble det begravelse og hun kalte barnet for «Emma». Neste jente fikk da naturligvis ikke navnet «Emma», siden de hadde en historie å fortelle om «Emma» som dessverre ikke fikk leve. 

Anonymkode: 79ac7...534

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har samme navn som en bror, broren døde samme dag som han ble født. 

Anonymkode: ba716...0bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjenbrukte navn. Nå døde ikke barnet, det var bare et annet kjønn. Barnet i magen var Ola helt til det var Kari som ble født. De hadde sett feil på ultralyd. Når neste barn så ble en gutt, så ble det Ola. 

Jeg skjønner at det er noe annet for dere, men jeg synes du kan bruke navnene. Du mistet dessverre tvillingene, men når du mistet så tidlig, så ble det vel ingen begravelse? Det hadde vært noe annet om det var en gravstein med Jon og Noa. Da ville det vært feil å gjenbruke navnene.

Anonymkode: 27aea...faf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjenbrukte navn. Nå døde ikke barnet, det var bare et annet kjønn. Barnet i magen var Ola helt til det var Kari som ble født. De hadde sett feil på ultralyd. Når neste barn så ble en gutt, så ble det Ola. 

Jeg skjønner at det er noe annet for dere, men jeg synes du kan bruke navnene. Du mistet dessverre tvillingene, men når du mistet så tidlig, så ble det vel ingen begravelse? Det hadde vært noe annet om det var en gravstein med Jon og Noa. Da ville det vært feil å gjenbruke navnene.

Anonymkode: 27aea...faf

100 prosent enig! 

Anonymkode: 79ac7...534

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Gjør det som føles riktig for deg og dere ❤️

Det var helt vanlig før i tiden å gi samme navn på et avdødt barn til neste som ble født. Min far heter akkurat det samme som boren hans som døde da han var tre år, og to år før min far ble født. 

Anonymkode: 88ff2...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det som føles rett for dere❤️ Min oldemor kalte opp min bestemor etter babyen hennes som døde da hun var 3 måneder, hun ga bestemor sitt eget navn som mellomnavn i tillegg. Syns det er fint, en måte å minnes hun som døde for tidlig💕

Anonymkode: 25a47...ede

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min far har samme navn som en bror, broren døde samme dag som han ble født. 

Anonymkode: ba716...0bc

Det var ganske vanlig før etter hva jeg har hørt. Særlig med slektsnavn som er viktig for familien å bringe videre. Vi har to søskenbarn i slekten som har første navn likt. Eldste døde raskt etter fødsel, og fetteren kom noen år senere. I følge slekten så gjorde det ingenting at de to guttene fikk samme navn. Var oppkalling. 

Her må du TS kjenne etter hva som er mest riktig for dere. Dere trenger jo ikke dele at dere har gitt barnet det/de navnet/ene, for noen vil nok reagere negativt, mens andre vil synes det er veldig fint, og atter andre vil ikke tenke så mye fra eller til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel det er greit, så lenge DU synes det er greit. Du mistet jo veldig tidlig, det er noe helt annet enn hvis de hadde dødd under fødsel eller noe slikt. Da hadde det blitt et klart nei fra meg. 
Men hvis barnet spør deg hvorfor det har fått navnet sitt, må du være forberedt på å svare. Er du det?

Anonymkode: 44280...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette høres uproblematisk ut, spesielt med tanke på at dette jo ikke er dødfødte barn, men en spontanabort. 

Anonymkode: ccbfe...6a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt du kan kalle opp den nye babyen, ja, det betyr jo ikke at han erstatter-, eller at du glemmer de to første barna🥰 om ikke annet er det en fin måte å hedre tvillingene på, synes jeg! Gjør akkurat det du føler for🤎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (På 8.4.2025 den 20.08):

Det var ganske vanlig før etter hva jeg har hørt. Særlig med slektsnavn som er viktig for familien å bringe videre. Vi har to søskenbarn i slekten som har første navn likt. Eldste døde raskt etter fødsel, og fetteren kom noen år senere. I følge slekten så gjorde det ingenting at de to guttene fikk samme navn. Var oppkalling. 

Dette var veldig vanlig, ja. Tror ingen tar skade av det. Kjenner også en som mistet tvillingbroren sin like etter fødsel og som fikk begge navnene. Han bærer dem med stolthet. 

Anonymkode: 4253d...c88

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette var veldig vanlig, ja. Tror ingen tar skade av det. Kjenner også en som mistet tvillingbroren sin like etter fødsel og som fikk begge navnene. Han bærer dem med stolthet. 

Anonymkode: 4253d...c88

Det siste der hadde jeg og tatt som en ære, men kan se at noen føler det annerledes. Uansett så var det veldig vanlig før, og for de aller fleste gikk det veldig fint. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...