Gå til innhold

Barn på overnattingscup

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da er det snart tid for første overnattingscup for guttungen. Laget skal bo i klasserom sammen med trenerene, alle som er på cup'en skal spise i en matsal som er et annet sted enn skolen og kampene spilles i området rundt matsalen.

Utfordringen er at trenerene nå stiller krav om at vi skal følge opp egne barn gjennom dagen. De tar kun ansvar for barna fra leggetid av og gjennom natten, og under kampene. Vi må altså selv følge fra overnattingsstedet til måltidene (hvor vi ikk får komme inn), mellom kamper osv.

Er dette vanlig? Må ærlig talt ai at jeg trodde at ungene reiste avgårde med trenere og noen frivillige foreldre. En del foreldre kommer nok uansett til å være der heler eller deler av helgen, men ikke nødvendigvis med barnet 100% av deres våkentid. Det virker jo nokså heftig at vi alle skal måtte stå klar utenfor skolen om morgenen og gå i tog til matsalen, og generelt gjennom dagen følge til alt. Litt av samspillet barna mellom forsvinner jo også hvis alle foreldrene er med på slep. Småstedet cup'en skal være på er ikke dimensjonert for at alle deltakerene skal ha foreldre som overnatter, og reisevei gjør at det heller ikke er helt enkelt å reise frem og tilbake alle dagene i helgen. 

Hvordan løses dette hos dere? Det er snakk om 8-9 åringer (cup'en er sommeren etter 3.klasse) Jeg må si at jeg er på nippet til å la være å melde han på

Anonymkode: 818e0...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vanlige er at flere foreldrekontakter er med på overnattingen i tillegg til trenerne. Så tar trenerne seg av det sportslige og foreldrekontaktene resten. 

Anonymkode: 6c4aa...fdb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt vanlig at man som foresatt må følge opp, hvertfall om laget sover på rom sammen med kun trener, og ungene ikke er så store at de kan ta ansvar for å komme seg fra a til B selv. 

Du kan jo foreslå for laget at to voksne tar ansvar hver dag med å komme til overnattingsstedet, og hjelpe de til frokost, og til kamp. Hvor da alle har ansvar for sine egne gjennom dagen, for noen tar ansvar for ungene til showet (bruker å være det på lørdag kveld), og følgende tilbake til skolen. 
Hvor noen nye foresatte tar ansvar frem til legging. 

Anonymkode: eeb94...868

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har alltid overnattet på hotell i byen de skal være. Det har resten av foreldregruppen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har alltid overnattet på hotell i byen de skal være. Det har resten av foreldregruppen også.

Du verden. Her var det trenere pluss noen få frivillige foreldre som var med. Var cupen i grei kjøreavstand, kom en del foreldre og så kampene, men ikke noe mer enn det. Stakkars barn som ikke får lov å reise på cup engang uten at foreldrene henger over! Var jo det å reise uten foreldre som var spennende, husker jeg, for min egen del og det ungene mine også syntes var stas! Men må kanskje bli sånn at foreldre må være med nå, mange unger idag klarer jo ikke å høre etter voksnes beskjeder. 🙄

Anonymkode: 6b99f...e46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres rart ut om alle foreldre skal være med , vanlig er vel at de spør om noen melder seg frivillig til å være med . 

Anonymkode: a1356...8e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vanlig med trenere og 2-3 foreldre med mine på flere ulike aktiviteter her.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det ikke vært foreldre med på overnatting hadde jeg ikke sendt mitt barn. Det skjer så masse rart på overnattinger. 

Anonymkode: 80e5b...36a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kanskje med alder å gjøre? Her er guttene 10/11 i år, og det er ikke forventet at alle foreldre er med. Det er tre voksne fra trenergruppa og en forelder, så vidt jeg kan se av påmeldingen. 

8/9 er jo ikke så gammelt og kan fort bli mye å holde styr på om det er få voksne.

Anonymkode: f8b92...048

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du verden. Her var det trenere pluss noen få frivillige foreldre som var med. Var cupen i grei kjøreavstand, kom en del foreldre og så kampene, men ikke noe mer enn det. Stakkars barn som ikke får lov å reise på cup engang uten at foreldrene henger over! Var jo det å reise uten foreldre som var spennende, husker jeg, for min egen del og det ungene mine også syntes var stas! Men må kanskje bli sånn at foreldre må være med nå, mange unger idag klarer jo ikke å høre etter voksnes beskjeder. 🙄

Anonymkode: 6b99f...e46

Absolutt ikke synd på barna, og de vil jo reise på nytt år etter år, så i tydelig at de koser seg. 
Ikke henger man over dem og overvåker heller.

Men altså helt normalt her, både på fotballen og håndballen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da er det snart tid for første overnattingscup for guttungen. Laget skal bo i klasserom sammen med trenerene, alle som er på cup'en skal spise i en matsal som er et annet sted enn skolen og kampene spilles i området rundt matsalen.

Utfordringen er at trenerene nå stiller krav om at vi skal følge opp egne barn gjennom dagen. De tar kun ansvar for barna fra leggetid av og gjennom natten, og under kampene. Vi må altså selv følge fra overnattingsstedet til måltidene (hvor vi ikk får komme inn), mellom kamper osv.

Er dette vanlig? Må ærlig talt ai at jeg trodde at ungene reiste avgårde med trenere og noen frivillige foreldre. En del foreldre kommer nok uansett til å være der heler eller deler av helgen, men ikke nødvendigvis med barnet 100% av deres våkentid. Det virker jo nokså heftig at vi alle skal måtte stå klar utenfor skolen om morgenen og gå i tog til matsalen, og generelt gjennom dagen følge til alt. Litt av samspillet barna mellom forsvinner jo også hvis alle foreldrene er med på slep. Småstedet cup'en skal være på er ikke dimensjonert for at alle deltakerene skal ha foreldre som overnatter, og reisevei gjør at det heller ikke er helt enkelt å reise frem og tilbake alle dagene i helgen. 

Hvordan løses dette hos dere? Det er snakk om 8-9 åringer (cup'en er sommeren etter 3.klasse) Jeg må si at jeg er på nippet til å la være å melde han på

Noen foreldre legger seg og inn på hotell, både for egne barns del men og for egen del. Barna går da glipp av felleskapet med å sove i klasserom, men de får nattero og skikkelig mat. Så her har du litt mer å ta inn i vurderingene dine. 

Anonymkode: d0e94...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med at det er noen foreldre som blir med, men ikke alle. Sånn har det vært både med skolen og fritidsaktiviteter. Jeg har et barn i familien som er litt ekstra sårbar, og der er alltid mor med på alle overnattinger som en av foreldrene. Det fungerer veldig fint. Mor er der da for både eget og andres barn. De er to mødre som alltid er med sånn, samt noen andre som det varierer med. Jeg hadde en autist i klassen hvor moren alltid var med. Hun var veldig trygg og god husker jeg som barn selv. De andre foreldrene rullerte mer, og sånn er det nå i nyere tid også. 
Å forvente at trenere gjør alt, kan bli litt heftig, men at alle foreldre skal bli med høres litt voldsomt ut det også.
Ser de er 8-9år, og da er det ulikt hvor vant de er med å sove borte, men burde være mulig uten at alle foreldre ble med. 

Endret av Daisy-love
Så det stod hvor gamle barna var og endret slutten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det normale da mitt barn var i den alderen, var at trenerne og noen få foreldre dro i vei. Barna må være vante til overnatting borte fra før av da. Det å sove uten mor/ far til stede kan være vanskelig de første gangene. 

Det var aldri noen foreldre som tok inn på hotell for å være i nærheten av sine barn. Det skaper virkelig et skille mellom hvem som har god råd eller ikke i idrettslaget. 

Anonymkode: 683ce...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har aldri hørt om slik praksis, men her reiser de heller ikke på overnattingscup før 4. trinn (tidligst). Foreldrekontakter pleier å fungere som reiseledere og trenere tar ansvar for det sportslige. Vi har brukt å være 5 til 1 foreldrekontakter. Dvs. 1 voksen per fem barn. Enkelte ganger har trenere både vært foreldrekontakt og trener. 

Ville tatt initiativ til å lage en plan for cuphelgen sammen med de andre foreldrene, så bytter dere litt på. 

Anonymkode: 23c25...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når mine har vært så små har det vært helt vanlig at foreldrene har vært med, og tatt ansvar for sitt barn. 

Om du ikke gidder å følge opp sønnen din så må han bli hjemme da. Ikke værre enn det. 

Først da de ble 14 år var det på cup uten at alle foreldrene var med. 

Anonymkode: 9a2ad...093

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt forslag at vi i foreldregeuppen prøver å alliere oss litt sammen, slik at vi kan sette opp en vaktplan og passe hverandres barn.

Jeg hadde sett for meg å reise dit lørdagen og få med meg kampene og være med på det som skjer da, men hadde ikke helt sett for meg å være med konstant fra 7-8 om morgenen til leggetid. I tillegg til fredag og søndag. Som en påpeker, det skaper virkelig et klasseskille hvis det forventes at man i tillegg til å betale for at barnet skal få reise på cup også må skaffe egen overnatting. Jeg vil påstå at det knapt er praktisk mulig å delta alle dagene uten å overnatte der. I tillegg er det jo stor forskjell på å være der som forelder og komme og gå litt, men være i Bergen dskap om noe skjer, og å faktisk ha ansvar for å følge barnet hele helgen. Forsvinner ikke litt av moroa for ungene når det er så mange foreldre der som følger dem hele tiden? De er jo for små til å slippes helt løs, men (de fleste) trenger jo heller ikke 1:1 oppfølging. 

Guttene er 8-9 år og de er veldig mange. Men, det er god trenerdekning (1 trener/lagleder pr 4 barn. Ikke alle skal være med på cup'en, men det gjelder vel trolig både trenere og barn slik at forholdet holder seg noenlunde). De har i tillegg bedt om at en del foreldre melder seg til å sove med barna, så reelt sett vil det nok være 2-3 barn pr voksen som overnatter med barna. Det burde sånn sett ikke være uhåndtervart hvis de fordelte dem seg imellom og tok ansvar for eget barn + ett eller to barn til. Og så kommer det jo helt sikker en del foreldre hvertfall på lørdagen som kan følge opp eget barn en del timer midt på dagen. Men, det var altså ikke godt nok så vi andre får gjerne prøve å bli enig om en fordeling slik at det blir levelig for alle. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har trenere og 3-4 foreldre ansvar på skolen de skal overnatte og under kampene. Men foreldrene har ansvar for barnet sitt ellers. Kjøre, følge, osv. De er 11-12 år.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

de var veldig unge. Her drar min på sin første overnattingscup nå, han er 12 år, har alltid vert på cuper i nærheten,men nå er de for store, er kun opp til 10-11 år. her skal vi over fjorden for oss og her skal barna sove på skole,mens vi foreldrene/besteforeldrene skal sove på hotell, så tror det er veldig vanlig,men jeg synes det var utrolig tidlig da

Anonymkode: b98d5...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørtes merkelig ut. Det eneste jeg kjenner til er at noen foreldre melder seg frivillig og resten blir hjemme. Kanskje noen få nevrotiske foreldre utenom blir med men det er unntaket.

Anonymkode: 123f1...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært trener siden mitt barn var ni-ti år. Vi har hatt cuper med overnatting i gymsal, hytter og hotell. Vi har aldri stilt krav om at foreldre må følge med på cup, vi har hatt ansvar for barna hele dagen. Vi har alltid vært to trenere, så ingen voksne sover alene med barna. Når de var ni/ti, hadde vi med to foreldre ekstra, så vi hadde fire voksne på 20 barn. (Da skulle de i kongeparken også, så greit å ha litt ekstra voksne)  

Dersom ditt barn er så liten som 8, pleier det alltid være mange foreldre som ønsker å være med på grunn av usikre barn, så vil tro voksentettheten er høy nok om dere foreldre kommuniserer rundt det. Vi har ikke pleid å ha overnattingscup før det året de er j/g10. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...