AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Hei, jeg skal leie bolig. Tidsbestemt uten oppsigelserett, men kan flytte ut når som helst om jeg selv finner ny leietaker og holder visninger. Er det noen her med erfaringer med dette som kan si noe om hvor gjennomførbart å finne ny leietaker selv er? Økonomisk aspekt, problem som kan oppstå? Det er snakk om en 2 roms, gåavstand til sentrum/alt, hvitevarer, møblert, internett og strøm inkl., til markedpris, i en av de 3 største byene i Norge (for å ikke gi for identifiserende info). Takker på forhånd! Anonymkode: f8ae7...a98
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Hvorfor skal du finne leietaker? Jeg trodde det var huseier sitt ansvar, jeg ville hvertfall likt å ha den kontrollen selv. Men å annonsere og tipse om leietakere tenker jeg bare er positivt. Anonymkode: 235f6...ca9 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Det er ikke ditt ansvar. Hadde det vært snakk om tidsbestemt kontrakt du vil utav, så er det rimelig at du har ansvar for å finne noen til å ta over leiligheten. Anonymkode: adf29...a69 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april Uten oppsigelsesrett og plikt til å skaffe ny leieboer selv - er du sikker på at dette er lovlig? Jeg vil tro de betingelsene kan gjøre det vanskelig å finne en ny, helt uavhengig av hvor og hvordan leiligheten er. Og på et eller annet tidspunkt må jo utleier inn i prosessen. Anonymkode: 8da25...f0d 4
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tidsbestemt uten oppsigelserett, men kan flytte ut når som helst om jeg selv finner ny leietaker og holder visninger. Anonymkode: f8ae7...a98 Hvis du inngår tidsbestemt er planen din sikkert å bli boende der i de antall år avtalen gjelder uansett? Er det noen grunn til at du allerede nå tenker på årsaker til at du ikke skal bli boende? Anonymkode: 64134...147
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april Det kan da ikke være ditt ansvar å finne nye leietakere om du skal flytte. Anonymkode: 22ee3...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Dette virker som en ulovlig kontrakt. Hold deg unna!! Anonymkode: 8afdb...bd1 1
Emmajunga Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april Har jeg forstått det riktig: Du har fått tilbud om en leiebolig som har en tidsbestemt kontrakt på x år, og så sier utleier at hvis du trenger å flytte før den tid er det greit så lenge du fikser ny leietaker som overtar kontrakten din? Tror det går fint så lenge det er presisert at den neste da overtar kontrakten, og du ikke blir stående som en sånn mellomledd-utleier. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette virker som en ulovlig kontrakt. Hold deg unna!! Anonymkode: 8afdb...bd1 Hva er ulovlig her? Anonymkode: 79f1a...01a 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette virker som en ulovlig kontrakt. Hold deg unna!! Anonymkode: 8afdb...bd1 Det er ikke noe ulovlig. Tidsbestemte avtaler kan gjerne ikke sies opp, men unntaket er om man selv skaffer leietager. Som her. Anonymkode: 26ade...c5c
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april Har gjort dette et par ganger i Oslo. Var veldig mye pågang og det er litt styrete når du skal velge riktig person men ellers går det jo fint. Om du bor i en by med mindre leiemangel kan det jo være vanskeligere. Men regner med du her har en avtale som sier du må finne ny leietaker selv om du velger å flytte ut før x mnd har gått? Anonymkode: 208b5...35f
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har gjort dette et par ganger i Oslo. Var veldig mye pågang og det er litt styrete når du skal velge riktig person men ellers går det jo fint. Om du bor i en by med mindre leiemangel kan det jo være vanskeligere. Men regner med du her har en avtale som sier du må finne ny leietaker selv om du velger å flytte ut før x mnd har gått? Anonymkode: 208b5...35f Emmajunga skrev (23 minutter siden): Har jeg forstått det riktig: Du har fått tilbud om en leiebolig som har en tidsbestemt kontrakt på x år, og så sier utleier at hvis du trenger å flytte før den tid er det greit så lenge du fikser ny leietaker som overtar kontrakten din? Tror det går fint så lenge det er presisert at den neste da overtar kontrakten, og du ikke blir stående som en sånn mellomledd-utleier. Det stemmer. Jeg må minimum bo 1 år, før jeg kan si opp med påfølgende mnder i oppsigelsestid, vil jeg flytte ut før den tid må jeg finne ny leietaker selv. Jeg tror det er snakk om framleie her - da blir jeg jo en mellomledd-utleier på en måte Anonymkode: f8ae7...a98
Emmajunga Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Kan du bruke pågangen på leiligheten nå som en slags indikator for hva du ev vil stå i? 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan da ikke være ditt ansvar å finne nye leietakere om du skal flytte. Anonymkode: 22ee3...fa2 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette virker som en ulovlig kontrakt. Hold deg unna!! Anonymkode: 8afdb...bd1 Nå har jeg vært leietaker i sju år, bodd på 4 ulike steder - og det har vært det samme overalt. Kontrakten har vært på 1 eller 3 år. Men man har mulighet til å si opp i April/Mai, med 3 mnd oppsigelsestid. Her jeg bor nå er kontrakten på 3 år, men kan si opp i Mai og flytte ut 31. Juli. Flytter man ut før, altså mellom Sep - Mars, har man som leietaker ansvar å finne noen som kan ta over kontrakten. Det er ikke utleier sitt ansvar, men h*n kan være behjelpelig. Framleie kalles det. Anonymkode: 9a735...ab9
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tidsbestemt uten oppsigelserett Dette er vel ikke-eksisterende, rent juridisk sett? Det hadde jo vært fint, men hva betyr det i praksis? Anonymkode: fd1ad...dee
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er vel ikke-eksisterende, rent juridisk sett? Det hadde jo vært fint, men hva betyr det i praksis? Anonymkode: fd1ad...dee Her referer jeg selvsagt til lov vedr. utleie som ikke gir mulighet for å lage forbehold/aspekter som setter leietaker i en dårligere posisjon enn loven opprinnelig gjør. Og med et så tynt grunnlag må jeg spørre, for det virker sort, ev. i det minste i gråsonen. Anonymkode: fd1ad...dee
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her referer jeg selvsagt til lov vedr. utleie som ikke gir mulighet for å lage forbehold/aspekter som setter leietaker i en dårligere posisjon enn loven opprinnelig gjør. Og med et så tynt grunnlag må jeg spørre, for det virker sort, ev. i det minste i gråsonen. Anonymkode: fd1ad...dee "Hovedregelen for tidsbestemte leieavtaler er at utleier må leie ut i minst tre år. Leiekontrakten kan i denne perioden være oppsigelig, men den kan også være uoppsigelig. Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, så kan tidsbestemte avtaler sies opp." Om tidsbestemte og tidsubestemte leiekontrakter · Husleietvistutvalget "§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt." https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-2 Anonymkode: 64134...147 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan da ikke være ditt ansvar å finne nye leietakere om du skal flytte. Anonymkode: 22ee3...fa2 Men om ikke TS gjør det, må TS betale for hele leiekontrakten? Det er jo det TS vil unngå. Anonymkode: 8b8eb...1cd
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke ditt ansvar. Hadde det vært snakk om tidsbestemt kontrakt du vil utav, så er det rimelig at du har ansvar for å finne noen til å ta over leiligheten. Anonymkode: adf29...a69 Er det ikke nettopp det hun skriver at det er?! Anonymkode: 5631f...648
AnonymBruker Skrevet 8. april #20 Skrevet 8. april Jeg ville ikke gått inn på en slik avtale som ikke kan avsluttes/sies opp uten å skaffe ny leietaker. Altfor risikabelt. Anonymkode: 287ef...590
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå