AnonymBruker Skrevet 8. april #21 Del Skrevet 8. april Tenk om jeg kom inn på et vaktrom og selvsikkert sa med hevet hode: «Det lukter jævlig promp her»… Da hadde jeg sannsynligvis ikke blitt tolket som beskjeden. Men hvis jeg sa det samme, mens jeg samtidig så ned i gulvet og sa dette med lav stemme.. ja da hadde folk tolket det som en beskjeden stakkar. Anonymkode: 44411...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 8. april #22 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det slik at man må prate og skravle non-stop som ny på en arbeidsplass for å unngå stille og beskjeden-stempelet? 🤔 Ønsker råd til hvor ofte jeg bør prate og hvor mye personlig bør jeg prate med kolleger på jobben? Hvordan forebygge å bli stemplet som «hun stille, beskjeden» ? Hilsen ei som har fått stempelet før, til tross for at jeg prater ofte, men må nok prate og utlevere meg selv enda mer. Anonymkode: 44411...f23 Nei, ikke prat i ett kjør. Da blir du hun slitsomme i stedet. Men delta i samtaler, svar på spørsmål, del av dine erfaringer og vis interesse for andre og still oppfølgingsspørsmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #23 Del Skrevet 8. april Beskjeden er en positiv egenskap, et sånt "stempel" bør man være stolt av. Anonymkode: edb8e...718 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #24 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva betyr «hvordan man sier det»? Og hvordan beskriver du er beskjeden utstråling? Anonymkode: 44411...f23 Beskjeden utstråling er ofte, så klart ikke likt for alle og ikke alt er lett å beskrive skriftlig. Men eksempler er lave skuldre, synker litt sammen, unngår eller har minimal med øyekontakt, lite mimikk og naturlige følelsesmessige reaksjoner i ansiktet (mimikk) som er passelig til samtalen. Snakker lite med kroppen (mangel på store håndbevegelser). Er ofte tregere i mimikk og tale. Snakker med lav stemme. m.m. Hvordan man sier ting, ikke bare med kropp og ansikt, men ord spiller også inn. F.eks noen som er beskjeden vil gi korte svar som ofte er en blindvei. Altså de holder ikke samtalen like godt ved å "spille ball" med den andre. Samtalen dør fort ut, fordi de knebler den med å gi korte, upersonlige svar og de holder ikke samtalen flytende. Kroppsspråket kan også drepe samtalen ved at beskjedenhet ofte fremstår som lukket og lite imøtekommende. Som om det lyser lang vei at de ikke vil være der, de vil ikke bli pratet til og vil bare være i fred. Noen som er beskjeden kan få munndiaré på grunn av usikkerhet, sier mange ord med lite innhold og glemmer motparten. Det motsatte, noen som er trygge og sosialt åpen og utadvendt har en sterkere stemme, snakker med hele kroppen og ansiktet, sitter rakrygget og med hodet høyt, åpne armer og bein (mer åpen kroppsspråk), god og naturlig øyekontakt. De er gode lyttere ved at de gir non verbale responser på hva motparten sier. m.m. Samtalen går flytende og er mer levende. Ordene kommer med emosjoner, mimikk og håndbevegelser m.m. De viser interesse for motparten, gir den andre rom og plass, kroppsspråket (øyekontakt, fysisk kontakt, mimikk etc) viser at de er åpen, interessert og nysgjerrig. Hvor høylytt noen er i kropp, mimikk og ord er individuelt. Ikke bare for hver person, men situasjon, humør og dagsform etc. Noen er mer kroppslig av seg, altså de tar på andre når de prater, de prater med fysisk kontakt på en måte. Mens andre er ikke slik. Noen er mer følsomme på grunn av skjult usikkerhet, f.eks en høylytt person som blir stille og undertrykt fordi de er redd for å ikke bli godtatt som den de er. De er redd for å få kritikk for å være for mye og å ta for stor plass. Hvis du speiler den personen så vil de føle seg trygg og fri, og du vil få se den ekte versjonen av dem og ikke den undertrykket versjonen. Andre er følsomme for høylytte personer og trenger noen som er mer stille og "behagelig". Noen som gir dem plass, fordi de er f.eks redd for å ta plass og trenger en invitasjon. Ved å speile dem ved å være rolig og gir dem rom, så vil de komme frem og bli mer trygg på seg selv. Alt dette er vanskelig å forklare med ord og det er fordummet forklart og i korthet. Det er noe som kommer naturlig i møte med andre mennesker. I alle fall for meg. Jeg er selv beskjeden og usikker, men fremstår ikke som det. Fordi jeg er bevisst på hvordan jeg oppfører meg, hvordan jeg fremstår for andre og hvordan jeg snakker med folk. For meg kommer det ikke naturlig å være selvsikker, jeg må fake det. Ingen hadde gjettet hvor liten og svak jeg føler meg i sosiale sammenkomster. Jeg bruker også speiling alt for mye og utsletter meg selv, fordi jeg er ikke viktig nok, det er viktigere å gjøre andre trygg og fornøyd. Er i overkant flink til å lese rommet og andre. Tilpasser meg motparten. Fremstår som åpen og imøtekommende, men aldri personlig. Jeg fremstår personlig (for langt å forklare), men det er bare skuespill for å holde folk på avstand uten at de vet det. Psykologen kaller det gode sosiale ferdigheter, jeg kaller det for traumereaksjon. Noe hun er enig i, men hun liker å påpeke noe positivt selv når det ikke finnes noe positivt, fordi hun får betalt for det. 🙄 Anonymkode: 0dfbe...39f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #25 Del Skrevet 8. april Grüner skrev (28 minutter siden): Nei, ikke prat i ett kjør. Da blir du hun slitsomme i stedet. Men delta i samtaler, svar på spørsmål, del av dine erfaringer og vis interesse for andre og still oppfølgingsspørsmål. Dette ville jeg også nevne. Det kan muligens fremstå som veldig påtatt hvis det ikke faller seg naturlig. Og man kan fort havne i fella for å gjenta spørsmpl dag inn og dag ut, ekstremt repeterende, lite interessant og overfladisk pjatt. Kanskje noen liker slikt da, men jeg føler det går veldig igjen hos de som bare vil prate uten å egentlig ha noe å snakke om.. Anonymkode: 66d0c...371 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #26 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er kjempe interessante refleksjoner du kommer med! Jeg tror som deg at vi sender ut masse ubevisste signaler med kroppspråket. Og at vi kommuniserer med utseendet vårt. Jeg er som eksempel ei lita og spedbygd dame med litt «søtt» utseende. Det er klart vi kommuniserer med trynefaktor og utseendet vårt også. Nå er jeg pratsom da, men folk sier «du er beskjeden», eller rettere sagt de sa det før 😅. Vil gjerne bli opfattet mer selvsikker og utadvendt og som ei som forteller mye om fritiden min og hva jeg gjør sammen med mannen for eksempel. Anonymkode: 44411...f23 Det er væremåten og andre ting som gjelder, ikke hvor mye eller lite man prater. Noen tips: du kan selvfølgelig prate om deg selv. Men, ønsker du å virke mer selvsikker så må du være den som spør spørsmål, lytter og reagerer med ord, kropp og ansiktsuttrykk. Tydelig mimik er bra. Vis interesse for hva andre sier selv om du synes det er gørr kjedelig. Husk å fylle lungene før du prater så det er litt mer kraft i stemmen din. Stå med begge beina flatt på gulvet istedenfor å hvile ene foten. Når du sitter, ikke sitt med henda i fanget. Hold direkte øyekontakt med passende pauser. Sett deg ut i sola med en kopp kaffe og se på folk som går forbi/sitter i samme gate. Bruk litt tid på å studere de som virker selvsikker. Hvordan er kroppsspråket? Hva med de som slår deg som beskjedne- hvordan er kroppsspråket deres? Anonymkode: 2c50d...30f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #27 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Alt dette er vanskelig å forklare med ord og det er fordummet forklart og i korthet. Det er noe som kommer naturlig i møte med andre mennesker. I alle fall for meg. Jeg er selv beskjeden og usikker, men fremstår ikke som det. Fordi jeg er bevisst på hvordan jeg oppfører meg, hvordan jeg fremstår for andre og hvordan jeg snakker med folk. For meg kommer det ikke naturlig å være selvsikker, jeg må fake det. Ingen hadde gjettet hvor liten og svak jeg føler meg i sosiale sammenkomster. Jeg bruker også speiling alt for mye og utsletter meg selv, fordi jeg er ikke viktig nok, det er viktigere å gjøre andre trygg og fornøyd. Anonymkode: 0dfbe...39f Korthet, tuller du? Da jeg skummet meg gjennom innlegget tenkte jeg her er en med utrolig mange fordommer mot beskjedne folk. Men så er du beskjeden selv, og da er det jo bare trist at du har sånn klokkertro på at de utadvendte og sosiale sitter på fasiten. Og at man til og med må late som man er som dem, heller enn å stolt være seg selv. Nei, dette var trist lesning. Anonymkode: edb8e...718 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #28 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Korthet, tuller du? Da jeg skummet meg gjennom innlegget tenkte jeg her er en med utrolig mange fordommer mot beskjedne folk. Men så er du beskjeden selv, og da er det jo bare trist at du har sånn klokkertro på at de utadvendte og sosiale sitter på fasiten. Og at man til og med må late som man er som dem, heller enn å stolt være seg selv. Nei, dette var trist lesning. Anonymkode: edb8e...718 Jeg beskriver da ikke én person fra punkt til prikke. 🙄Hva føler du deg truffet for egentlig? Og hvor i svarte ser du fordommer egentlig? Det er elementær kunnskap at en person ikke bare er én ting, har én tanke eller én følelse om gangen. Det er fult mulig å være beskjeden og utadvendt, det er fult mulig å være beskjeden og trygg på seg selv med så forbanna mye mer. Mennesker er ikke endimensjonale! Jeg lister opp diverse eksempler til en person som spurte om det. Og la det flere eksempler på både det å være beskjeden og det motsatte, som er å være trygg og utadvendt. At du ikke tåler at det finnes en motsetning til det å være beskjeden er ikke mitt problem. Jeg har for pokker ikke sagt at folk som er beskjeden må late som noe som de ikke er. Jeg velger å dele at JEG gjør det, fordi jeg har noe som heter traumer!!! Tro det eller ei, det å møte folk som de er, ved å speile dem, så blir du bedre likt. I en upersonlig gruppesetting så er det beste måten å bli populær på. Blant venner og familie så er det helt andre spilleregler når det kommer til det sosiale. Må nevne det, for du er tydeligvis for dum til å forstå det som er elementær kunnskap for de aller fleste. Ærlig talt. KG er et forbanna dritt forum på grunn av sånne som deg. Du må lære deg å forstå at når vi svarer fremmede folk så må vi svare på et BREDT og på et GENERELT nivå. Ha deg av internett om du er så forbanna hårsår. Sånne som deg forpester forumet. Gratulere, du har gjort meg sint!! Det er det faen meg ikke mange som får til. Anonymkode: 0dfbe...39f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #29 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg beskriver da ikke én person fra punkt til prikke. 🙄Hva føler du deg truffet for egentlig? Og hvor i svarte ser du fordommer egentlig? Det er elementær kunnskap at en person ikke bare er én ting, har én tanke eller én følelse om gangen. Det er fult mulig å være beskjeden og utadvendt, det er fult mulig å være beskjeden og trygg på seg selv med så forbanna mye mer. Mennesker er ikke endimensjonale! Jeg lister opp diverse eksempler til en person som spurte om det. Og la det flere eksempler på både det å være beskjeden og det motsatte, som er å være trygg og utadvendt. At du ikke tåler at det finnes en motsetning til det å være beskjeden er ikke mitt problem. Jeg har for pokker ikke sagt at folk som er beskjeden må late som noe som de ikke er. Jeg velger å dele at JEG gjør det, fordi jeg har noe som heter traumer!!! Tro det eller ei, det å møte folk som de er, ved å speile dem, så blir du bedre likt. I en upersonlig gruppesetting så er det beste måten å bli populær på. Blant venner og familie så er det helt andre spilleregler når det kommer til det sosiale. Må nevne det, for du er tydeligvis for dum til å forstå det som er elementær kunnskap for de aller fleste. Ærlig talt. KG er et forbanna dritt forum på grunn av sånne som deg. Du må lære deg å forstå at når vi svarer fremmede folk så må vi svare på et BREDT og på et GENERELT nivå. Ha deg av internett om du er så forbanna hårsår. Sånne som deg forpester forumet. Gratulere, du har gjort meg sint!! Det er det faen meg ikke mange som får til. Anonymkode: 0dfbe...39f Jeg er enig i innholdet i innlegget ditt, men ser ikke behovet for å gå til personangrep som du gjør her mot den du svarer. Det er svært dårlig diskusjonsetikette og skaper bare dårligere stemning samt gjør at innholdet i innlegget drukner. Veldig kjedelig, for gode poeng sånn ellers. Anonymkode: 66d0c...371 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #30 Del Skrevet 9. april På ny arbeidsplass tar det tid før jeg er komfortabel og avslappet nok til å være den som tar ordet. Må ha litt tid til å "sondere terrenget". Man skal sette seg inn i ny jobb, og underveis blir man kjent med kollegaer. Å snakke bare for å snakke, er like gjerne tegn på nervøsitet som på selvsikkerhet. Anonymkode: 4218c...92b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #31 Del Skrevet 9. april Daria skrev (15 timer siden): Hvorfor er det et problem å bli "stemplet" som stille, hvis det er sånn det er naturlig for deg å være? Det samme lurer jeg på. "Stilleste grunn har dypeste grunn". Dessuten hvordan jeg er i en gruppe kommer mer an på andre enn meg selv,stoler jeg på folk så snakker jeg. Fører de kun pjatta så holder jeg kjeft,gidder ikke kaste bort tida mi på det. Anonymkode: 1a304...217 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 9. april #32 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det slik at man må prate og skravle non-stop som ny på en arbeidsplass for å unngå stille og beskjeden-stempelet? 🤔 Ønsker råd til hvor ofte jeg bør prate og hvor mye personlig bør jeg prate med kolleger på jobben? Hvordan forebygge å bli stemplet som «hun stille, beskjeden» ? Hilsen ei som har fått stempelet før, til tross for at jeg prater ofte, men må nok prate og utlevere meg selv enda mer. Anonymkode: 44411...f23 Hvordan har du fått "stempelet"? Sier folk til deg at du er stille og beskjeden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #33 Del Skrevet 9. april Grønnastar skrev (10 timer siden): Hvordan har du fått "stempelet"? Sier folk til deg at du er stille og beskjeden? Har fått høre at jeg er beskjeden eller stille/ rolig og dette til tross for at jeg prater med kolleger og forteller om meg selv privat, hva jeg gjorde i helgen på eget initiativ etc. Jeg tar også ordet på møter med flere enn 12-14 folk og sier meningene mine og prater faglig på møtene. Har aldri snakket lavt, normalt toneleie vil jeg si. Så hva gjør jeg vel feil? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 44411...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #34 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har fått høre at jeg er beskjeden eller stille/ rolig og dette til tross for at jeg prater med kolleger og forteller om meg selv privat, hva jeg gjorde i helgen på eget initiativ etc. Jeg tar også ordet på møter med flere enn 12-14 folk og sier meningene mine og prater faglig på møtene. Har aldri snakket lavt, normalt toneleie vil jeg si. Så hva gjør jeg vel feil? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 44411...f23 Det er jo ikke feil å være stille og beskjeden. Anonymkode: edb8e...718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:54 #35 Del Skrevet torsdag kl 18:54 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er jo ikke feil å være stille og beskjeden. Anonymkode: edb8e...718 Men det er enda mindre feil å være utadvendt, kul og ta mye plass. Anonymkode: 44411...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:57 #36 Del Skrevet torsdag kl 18:57 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det er enda mindre feil å være utadvendt, kul og ta mye plass. Anonymkode: 44411...f23 Hvorfor er det viktig for deg? Anonymkode: 66d0c...371 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:59 #37 Del Skrevet torsdag kl 18:59 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det er enda mindre feil å være utadvendt, kul og ta mye plass. Anonymkode: 44411...f23 Nei, det er ikke mindre feil. Begge deler er greit, så lenge man ikke tar FOR mye plass. En utadvendt er forøvrig heller ikke mer "kul" enn en beskjeden. Anonymkode: edb8e...718 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:00 #38 Del Skrevet torsdag kl 22:00 Jeg synes dette var trist å lese. At det oppleves så negativt å være en beskjeden og stille person at man må gjøre masse greier som ikke faller en naturlig. Jeg er selv stille og beskjeden, og at jeg har godtatt at jeg er sånn er nok en overdrivelse. Men jeg ser ikke poenget med å skulle forandre på den jeg er for at andre skal like meg. At det å være pratsom og ta plass ofte blir fremhevet som mer positivt er egentlig litt dumt, for det er ikke bedre å være sånn enn å være mer tilbaketrukket som person. Man trenger flere ulike type personer og ikke bare de som tar mest plass. Anonymkode: 16af7...53a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:01 #39 Del Skrevet fredag kl 05:01 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes dette var trist å lese. At det oppleves så negativt å være en beskjeden og stille person at man må gjøre masse greier som ikke faller en naturlig. Jeg er selv stille og beskjeden, og at jeg har godtatt at jeg er sånn er nok en overdrivelse. Men jeg ser ikke poenget med å skulle forandre på den jeg er for at andre skal like meg. At det å være pratsom og ta plass ofte blir fremhevet som mer positivt er egentlig litt dumt, for det er ikke bedre å være sånn enn å være mer tilbaketrukket som person. Man trenger flere ulike type personer og ikke bare de som tar mest plass. Anonymkode: 16af7...53a Er på en måte enig med deg, men samfunnet er blitt sånn. Man har en høyere verdi som utadvendt, sjefete og sprudlende person. Det er nærmest noe galt med de som tar mindre plass og prater mindre enn andre 🤷🏼♀️ Så selv tenker jeg at jeg må spille skuespill. Anonymkode: 44411...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:24 #40 Del Skrevet fredag kl 05:24 Jeg er jo veldig fan av å "værra seg sjøl" jeg da. Og ja, jeg vet det er klisjé. Men hør her - jeg har hatt et par kolleger som har vært grunnleggende usikre og som har bablet i et kjør og tar over alle samtaler og møter. De er ikke akkurat de mest populære alltid, folk liker jo å få et ord inn i samtalen selv også, og ikke bare høre på andres monologer. Så dersom du bare bestemmer deg for å snakke om deg selv og hvem du er i ett banka kjør... Ok, kanskje folk ikke ser på deg som beskjeden lengre, men det er heller ikke sikkert at de automatisk liker deg, eller ser på det som selvsikkerhet. Eller... Hva er det egentlig du prøver å oppnå? Det er synd at du har vært selvbevisst og fått en kommentar på "jaså, så du kan snakke" når det er akkurat det du sitter å føler på. Det skjønner jeg er kjipt og at det stikker. Men her tror jeg du må jobbe mer med selvtilliten din, ikke mer med å rette deg etter hvordan du tenker andre oppfatter deg. Så i stedet for å fokusere på at nå skal jeg bare bable masse om meg selv om det ikke faller meg naturlig, fokuser på å stå trygt i egne bein, i egen kropp og personlighet. Du deltar i møter og snakker fag der, du deltar i samtaler. Det er ikke beskjedent. Man trenger ikke snakke bare for å snakke. Jeg er mer den som ikke babler hele møtet, men når jeg sier noe, så lytter folk. Det er mange som bare har en stille selvsikkerhet, og den er ofte mye sterkere enn de som hele tiden må fylle luften med meningsløse ord. Anonymkode: 7383b...6af 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå