AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Hei, Jeg er en dame på 31 år gammel som skal ta eksamen om 2 uker (muntlig og praktisk). Jeg gruer meg veldig, og er redd for å ikke klare dette 🙈 Er det noen av dere som har nylig tatt privatist eksamen? Kan dere hver så snill gi meg noen tips? 🙈🙏🏻 hva slags tema dere fikk? Tusen takk på forhånd 😊 Anonymkode: e230e...0b5
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Hvordan har du forberedt deg til nå? Det viktigste er jo å kunne svare på spørsmål rundt kompetansemålene. Jeg tok naturfag i som privatist i juni i fjor. Jeg fikk 40 minutter til å forberede meg på et tema. Jeg kunne enten velge å holde en presentasjon på 5 minutter om temaet, eller å starte rett på en samtale. Siste del skulle være et forsøk. Jeg hadde tilgang på alle hjelpemidler i forberedelsestiden. Tror jeg brukte en blanding av PC og tidligere notater. Skrev et A4-ark med notater/stikkord som jeg kunne bruke, men det sto også i oppgaveteksten at opplesing av notater eller at man er svært avhengig av dem, vil gi en dårlig karakter. Jeg fikk temaet arv og bioteknologi, og et bilde av et DNA-molekyl der en forsker står med pinsett og plukker ut deler av et DNA. Helt tydelig at de vil at jeg skulle innom f.eks. CRISPR-teknologi. Jeg fortalte om hva DNA er, hvor mange kromosomer vi har. Litt om hvordan DNA kopierer seg selv. Snakket om hva gener var, mutasjoner og genetisk variasjon, og bioteknologi (CRISPR/CAS9). De spurte meg litt spørsmål her og der hvis jeg sto litt fast (kunne få litt jernteppe i blant, men henta meg fort inn igjen). Kom innpå forsøket av meg selv, om dominant og recessiv arvegang. Der du skriver inn i sånn krysstabell, vet du. Fikk 6er. Det skal sies at jeg har hatt mye om DNA, gener og arv og slikt fra en tidligere bachelor, så jeg var svært heldig med temaet. Men jeg tror jeg hadde fått god karakter på andre temaer også, var ganske godt forberedt. Jeg brukte Kublakan for å gå gjennom aktuelle forsøk, veldig nyttig, selv om jeg ikke fikk direkte bruk for det på eksamen. Koster ca. tusenlappen for labkurset der. Anonymkode: 7da8d...ff0 1
Flordeliza Manga Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Tusen takk for svaret det var veldig bra tips 👌🏻👌🏻 jeg har lest her og der, så jeg vil jo si at jeg ikke er klar enda 🙈. I tillegg så liker jeg ikke naturfag, men må være tvinge meg selv til å lese. Jeg håper bare at jeg får et tema som jeg kan 🤞og ikke får jernteppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå