Gå til innhold

Hvorfor er det blitt slik at når kvinner bruker mennsklær så er det helt ok? Men når det blir det motsatte....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er kult at alle har sin egen stil fordi hadde vært kjedelig om alle gikk i det samme. Menn kan gjerne gå i kvinneklær og kvinner kan gjerne gå i klær for menn. Tenker ikke på hva andre går med og legger ikke merke til det heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 16.40):

Kvinner jeg ønsker ærlig svar på følgende spørsmål:

Hvorfor er det blitt slik at når kvinner bruker mennsklær så er det helt ok? Men når det blir det motsatte....at menn bruker det kvinner bruker, ja da er alt stygt, trans, ikke innenfor det etiske og hvem vet hva...

Hvorfor er det bitt slik?

Når kan en  mann gå i kvinneklær?

Hva mener du er ok at en mann bruker av kvinneklær dersom du måtte velge noe som passer.

Jeg går ut i fra at rosa er ikke rette mansfargen, men dersom du måtte velge hva slags farger passer best til menn.

Dersom en mann ønsker å gå med klær fra det motsatte kjønn, skal han bare holde det innefor husets fire vegger, eller er det ok at han går ut blandt folk?

Anonymkode: a0eb4...363

En grunn til at kvinner går i manneklær, eller velger andre manneting er at det er praktisk.

Bukser med skikkelige lommer, feks, eller en varmende blazer over pentøyet.

Det finnes ikke mye praktisk i høye hæler, trange skjørt som begrenser skrittlengden eller lange negler.

Anonymkode: 1fbbd...699

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (3 timer siden):

Nei det er ikke fint. Selv har jeg vokst opp med dress, noe så ubehagleg som dress finnes ikke

DU SYNS at det er ikke fint. Andre syns at det er fint. Din personlig smak er ikke noe andre må ta hensyn til.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er ikke fint. Selv har jeg vokst opp med dress, noe så ubehagleg som dress finnes ikke

Du synes ikke det er fint.

La oss ta et tankeeksperiment: Hva med alle som synes DU ikke er fin? Betyr det at du skal holde deg innendørs og skjult hele tiden? Nei, fordi det er ikke de som definerer deg. Du definerer deg, på akkurat samme måte definerer jeg meg. 

Du liker ditt, jeg liker datt. Du kan gå med ditt og jeg datt, helt uten at vi trenger å rakke ned på hverandre av den grunn. 

Det betyr ikke noe om jeg ikke liker det du går med (så lenge jeg ikke ser rævhullet ditt selvsagt). Du kan selvsagt gå med det du vil helt uavhengig av hva jeg synes. Det er jo hva du synes om dine egne klær som er det viktigste for deg. 

Anonymkode: fe44f...038

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du synes ikke det er fint.

La oss ta et tankeeksperiment: Hva med alle som synes DU ikke er fin? Betyr det at du skal holde deg innendørs og skjult hele tiden? Nei, fordi det er ikke de som definerer deg. Du definerer deg, på akkurat samme måte definerer jeg meg. 

Du liker ditt, jeg liker datt. Du kan gå med ditt og jeg datt, helt uten at vi trenger å rakke ned på hverandre av den grunn. 

Det betyr ikke noe om jeg ikke liker det du går med (så lenge jeg ikke ser rævhullet ditt selvsagt). Du kan selvsagt gå med det du vil helt uavhengig av hva jeg synes. Det er jo hva du synes om dine egne klær som er det viktigste for deg. 

Anonymkode: fe44f...038

Ja, jeg er som folk flest der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (7 timer siden):

DU SYNS at det er ikke fint. Andre syns at det er fint. Din personlig smak er ikke noe andre må ta hensyn til.

Jeg har ikke bedt om noe hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
LiseTV skrev (På 15.4.2025 den 15.25):

Hvorfor bruker så mange damer dressjakke eller blazer uten på kjole/skjørt?  er for å føle seg mer kompetente da i mannsdominerte yrker?  

Fordi det er fint såklart. Elsker blazere bruker det daglig til jeans eller skjørt 

Anonymkode: 351de...38a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om noe er fint eller ikke fint er jo helt opp til den enkelte, for en meningsløs diskusjon! 

Anonymkode: 33aca...6c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LiseTV skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke bedt om noe hensyn.

Så flott, da har du jo selvfølgelig også fått svar på hvorfor folk går med dressjakke eller blazer uten på kjole/skjørt. Så slipper du å lure på det mer

Anonymkode: e9d37...3f0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å lese meg gjennom alle de fire sidene her nå, og jeg regner med at Lucas Braathen er nevnt allerede. Jeg hadde selv en god venn (dessverre død nå) som elsket å kle seg i "kvinneklær". Han var verken homse eller transe, og jeg tør påstå at han var en utpreget maskulin fyr. Han var litt av et syn der han spradet nedover Karl Johan med fullskjegg, gammel, grå ryggsekk, fjellstøvler og flagrende skjørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så flott, da har du jo selvfølgelig også fått svar på hvorfor folk går med dressjakke eller blazer uten på kjole/skjørt. Så slipper du å lure på det mer

Anonymkode: e9d37...3f0

Jeg lurer på det likevel. Ubehagleg med stive jakker som buler ut når en beveger ermene. Har som sagt vokst opp med kun mannekler og hatet både dressjakke og skjorte med slips, rene fangedrakten for meg, Bruker ikke skjorter lengre. Det blir enten t-skorte, genser eller kjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det likevel. Ubehagleg med stive jakker som buler ut når en beveger ermene. Har som sagt vokst opp med kun mannekler og hatet både dressjakke og skjorte med slips, rene fangedrakten for meg, Bruker ikke skjorter lengre. Det blir enten t-skorte, genser eller kjoler.

Men skjønner ikke du at de som går med det opplver det anerledes? Du synes ikke det er fint, det gjør de, du synes det er ukomfortabelt, det gjør ikke de. Det er jo mange som ikke liker å gå i kjole heller og det er mange kvinner som har den samme "traumatiske" opplevelsen av kjoler som du har til dress. De måtte ha på seg kjole når de var liten og følte det ble et ubehagelig tvangaplagg de måtte gå med bare fordi de var jenter.

Vi er ulike. Hadde alle ment det var like ukomfortabelt som deg hadde de nok ikke gått i det. 

Jeg liker skjorter og blazer. Jeg synes ikke det er stivt og blazeren beveger seg jo  sammen med armene, det er jo ikke slik at blazeren står igjen når jeg beveger meg. Det er en fin overgangsjakke nå om våren og høsten og det er en fin måte å gjøre antrekket litt mer jobbvennlig eller formelt, men blazeren passer like godt på en helaften ute, det er med andre ord et plagg som gjør det enkelt å kle seg opp eller ned og passer til alle anledninger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LiseTV skrev (22 timer siden):

Om det er stivt og ubehagelig, kommer jo helt an på passformen og ikke minst materialet plaggene er laget av. En blazer eller bluse i silke er ikke spesielt stiv eller stram, eller en blazer i tynn, fin ull.  Det finnes mengder av stive og ubehagelige kjoler også.

Anonymkode: c439e...0a9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om det er stivt og ubehagelig, kommer jo helt an på passformen og ikke minst materialet plaggene er laget av. En blazer eller bluse i silke er ikke spesielt stiv eller stram, eller en blazer i tynn, fin ull.  Det finnes mengder av stive og ubehagelige kjoler også.

Anonymkode: c439e...0a9

Jeg er kreativ når det gjelder kjoler. Har aldri vurdert engang å kjøpe skjortekjole, og vil heller ikke ha synlege lommer på en kjole.  Vurdere også stoffet har ikke kjoler i demin eller kordfløyel. Dagleg helst t-skorte kjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LiseTV skrev (7 timer siden):

Jeg er kreativ når det gjelder kjoler. Har aldri vurdert engang å kjøpe skjortekjole, og vil heller ikke ha synlege lommer på en kjole.  Vurdere også stoffet har ikke kjoler i demin eller kordfløyel. Dagleg helst t-skorte kjoler.

Fint for deg, og jeg er helt enig med deg mht kjolevalgene dine, men det har jo null og niks med trådens tema å gjøre.

Slutt å avspore! Og det gjelder ikke bare deg (og meg).

Anonymkode: 33aca...6c4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er fordi de fleste kvinner har sterke fordommer mot bifile eller feminine menn når det kommer til dating.

Mange kvinner vil gjerne ha en feminin eller bifil mann som venn, men de vil ikke ha en som partner.

Anonymkode: 8c106...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tror det er fordi de fleste kvinner har sterke fordommer mot bifile eller feminine menn når det kommer til dating.

Mange kvinner vil gjerne ha en feminin eller bifil mann som venn, men de vil ikke ha en som partner.

Anonymkode: 8c106...657

Det kan jeg nok være enig i. Det går nok begge veier. 
En mann vil heller ikke ha en veldig maskulin kvinne som kler seg ut som hun spiller på det andre laget. 

Så de signalene menn sender ut med å kle seg ut som en kvinne, utstråler nok noe menn kjenner seg også igjen i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner ønsket å bruke mennsklær fordi det er praktisk på alle måter kjole/skjørt ikke er.

Hvorfor menn ønsker å gå i kjoler, får være opp til dem. Akkurat som at det får være opp til ethvert kvinnfolk hvorfor de vil bruke kjoler.

Før i tida, langt før i tida, så gikk vel brorparten i kjoler. Kanskje alle. Jesus også. Men det kaltes vel noe annet. Som presten bruker, ikke så ulikt. 

Tidene forandrer seg. Hva som trender og er stilfullt endrer seg. Det spiller vel ingen trille for meg hva andre går i. 

Jeg hater kjoler og skjørt. Jeg bruker det kun under tvang, men må innrømme jeg føler meg mer feminin når jeg gjør det. Muligens en opplært følelse. Hvorfor skal ikke menn kunne hate bukser? Jeg ser ikke problemet.

Kjør på, gå med det du vil! Jeg går med bukser, du kan gå med kjoler!

Anonymkode: d45c7...a09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mest om at tradisjonelle mannsklær er/var mer praktiske enn tradisjonelle kvinneklær, og at kvinner derfor kjempet for retten til å kunne gå i bukser, slippe korsett osv. Mens tradisjonelle kvinneklær jo er/var såpass upraktiske at svært få menn har vært interessert i å gå med dem.

Imidlertid vil jeg si at det fortsatt er mange som reagerer på kvinner som går i veldig maskuline herreklær, som arbeidsklær, skjorter og slips, dress osv. Har inntrykk av at mange går utfra at da er man lesbisk :P 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...