Gå til innhold

Hvorfor er det blitt slik at når kvinner bruker mennsklær så er det helt ok? Men når det blir det motsatte....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 16.40):

Dersom en mann ønsker å gå med klær fra det motsatte kjønn, skal han bare holde det innefor husets fire vegger, eller er det ok at han går ut blandt folk?

Anonymkode: a0eb4...363

Jeg kunne ikke brydd meg mindre.  Men det jeg reagerer på er at mange av de mannfolka som vil gå i kjoler og skjørt med bluse ikke finner et snitt som passer deres kroppstype.

Jeg er kvinne, men har en maskulin kroppsfasong, og det er mange dameklær som ikke passer meg av den grunn.  Jeg kan ikke gå i alt jeg synes er pent.

Slik er det når menn skal finne klær som er tilpasset en feminin kroppsfasong også.  De må finne et snitt som passer dem.

Anonymkode: 16f01...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor bruker så mange damer dressjakke eller blazer uten på kjole/skjørt?  er for å føle seg mer kompetente da i mannsdominerte yrker?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 16.39):

Jeg synes faktisk det er rasende sexy og snasent med menn med en eller flere "feminine" detaljer, som en magetopp, et skjørt eller eyeliner. Kanskje ikke alt samtidig, men et par elementer er bare kjempefint. Det vitner også om at innehaveren har et litt flytende og moderne syn på kjønn, og det passer meg best.

Anonymkode: 2d3a0...cf7

En fyr i magetopp er ikke mye sexy. Han utstråler gay  vibber og er da uinteressant for meg som heterofil dame

Anonymkode: b4ec3...677

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 17.58):

Jeg personlig vil ha en maskulin mann. Folk må selvfølgelig få kle seg som de vil, men kanskje biologisk sett blir det litt rart å se menn gå så feminint kledd? Ikke vet jeg.. 

Anonymkode: 1926a...950

avhengig på kjole.. Det er en del menn i midtøsten som går med kaftan, djellabah, etc.. kjempe praktisk når det er veldig varmt og ikke særlig feminint..
bb5812ab36dca839cf80bcb0d5fd8ac469a61a77

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bruker så mange damer dressjakke eller blazer uten på kjole/skjørt?  er for å føle seg mer kompetente da i mannsdominerte yrker?  

fordi det er fint .. ?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Madonna svarer på akkurat dette i sangen "What it feels like for a girl" som ble utgitt i år 2000.

Anonymkode: ac245...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Litt rart at du lurer på hvorfor kvinner for hundre år siden begynte å gå i "herreklær". Det var fordi "dameklær" var forferdelig upraktiske å jobbe i. Tenk å stelle fjøset, fiske, vaske hus, gå på ski, ri osv i lange kjoler og skjørt. Det må ha vært fryktelig upraktisk. Kjoler og skjørt egner seg ofte bare til å sitte på pynt i. Ikke praktisk verken for kvinner eller menn. Husker min bestemor fortalte hvor fantastisk det var da de fikk lov til gå med bukser.

Anonymkode: d4428...915

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 4.30):

IMG_7258.thumb.jpeg.6e6750cbd0ffdf050137c0b93318cd92.jpeg

Anonymkode: 88bf7...447

Kostyme til tross, dette er jo en "kjole" som faktisk passer for menn. Overdelen har rom for brede skuldre, og det er nettopp skuldrene hans som gir form til plagget. På en kvinne ville dette sett ut som en slapp og skrukkete sekk, og de vide ermene bidrar ytterligere til null defininering av kvinnelige former.

Underdelen henger i rette linjer ned fra livet, noe som forsterker inntrykket av den ideelle mannlige kroppsfasongen: proposjonelt brede skuldre og smale hofter (vanligvis det stikk motsatte av hvordan en kvinne har lyst til å se ut). 

Beltet er praktisk for å holde kappegreia på plass, og både plassering og nivå av stramming gir et maskulint inntrykk. På en kvinne ville samme plassering og stramhet bare fått henne til å se tykk og lite feminin ut. Få kvinner har 100% timeglassfigur, men de aller fleste har et innsving i overkroppen, enten i navelhøyde eller lenger opp mot brystene - det gjelder også ved overvekt, selv når magen er stor og man helst bare vil skjule det området. Om en mann forsøker å fremtvinge et slikt innsving ved å snurpe inn beltet over navlen, vil det bare se rart ut i kontrast til resten av den mannlige fasongen. Da må han i så fall gå all in med å fremheve og skjule ting på resten av kroppen, slik at sluttresultatet blir mer balansert.

Skjørtelengden kutter av bena på et lite flatterende sted, og kan lett få anklene til å se tykkere ut. Det samme gjelder for menn, men tykkere ankler trekker lite ned for en mann, og når det gjelder høyden har han mer å gå på. Det eneste som ser en smule feminint ut er den myke, lett avrundede halskanten, men det er en såpass liten detalj at totalinntrykket fortsatt er maskulint.

Anonymkode: 880ea...4bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk kan gå i det de vil for meg, og jeg heier på menn som tør å kle seg utenfor normen. Aller mest heier jeg på de som driter i hva «forståsegpåerne» tyter om mht til klær og kjønn generelt, enten de hyler om rosa klær eller skjørt til menn, å kle seg «for ungdommelig», å kle seg i uformelige klær, klær som ikke er flatterende for kroppen, skinny jeans, tunika, hudfargede strømpebukser…

Lista med fy-klær er uendelig lang for disse «forståsegpåerne», som mener menn skal «kle seg som menn» og kvinner over førti er «kjerring» nærmest uansett hva de kler seg i. Dette voldsomme behovet for å fordømme hva andre folk går i, og tro at det finnes én fasit og den er det de som har, er så himmelropende trangsynt at det beste er å ignorere den flokken fullstendig. Så lenge du ikke viser kroppsdeler som må skjules pga loven, og bruker uniform/kleskode dersom jobben din krever det, kan man gå i akkurat det man føler for. Det er jo «forståsegpåerne» det er synd på, tenk å sette så strenge (og uendelig kjedelige) rammer rundt noe så uskyldig som klær! 

Anonymkode: 33aca...6c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LiseTV skrev (3 timer siden):

Praktisk med bukser?  Ikke slik jeg opplever det, motsatt.

I mange situasjoner er bukse mer praktisk. Mange har for eksempel jobber der bukser er mye mer praktisk enn kjole/skjørt. Som tannlege kan jeg ikke sitte med bena samlet eller krysset når jeg jobber, så et skjørt ville vært meget upraktisk som arbeidsantrekk i mine øyne. Skjørt er heller ikke veldig praktisk som antrekk på vei til og fra jobb når regnet bøtter ned.

Anonymkode: c439e...0a9

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er kult med menn i skjørt. Husker det var en sommer hvor de i ruter eller vy (?)  sleit med varmen og uniformen og noen menn valgte da å bruke skjørtet til "kvinne"uniformen. Billy Porter på den røde løperen i smoking og gallaskjørt var nydelig! 

Hvis min mann, bror eller far hadde dukket opp i skjørt ville jeg kun blandet meg dersom jeg tenkte at et annet snitt var mer flatterende. 

Sminke, "dameklær" og pumps på menn? Kjør på!❤️

Anonymkode: 5662d...a10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LiseTV skrev (3 timer siden):

Praktisk med bukser?  Ikke slik jeg opplever det, motsatt.

Synes du ikke? Altså, jeg er for at alle kan gå med hva de vil, så er det sagt. Personlig bruker jeg mest bukser da jeg synes det er mest praktisk. Lommer😍😍😍 er alfa og omega🙈 Jeg har også en ganske uflatterende mage etter keisersnitt så det ser grusomt ut med kjole på meg😑

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 16.40):

Kvinner jeg ønsker ærlig svar på følgende spørsmål:

Hvorfor er det blitt slik at når kvinner bruker mennsklær så er det helt ok? Men når det blir det motsatte....at menn bruker det kvinner bruker, ja da er alt stygt, trans, ikke innenfor det etiske og hvem vet hva...

Hvorfor er det bitt slik?

Når kan en  mann gå i kvinneklær?

Hva mener du er ok at en mann bruker av kvinneklær dersom du måtte velge noe som passer.

Jeg går ut i fra at rosa er ikke rette mansfargen, men dersom du måtte velge hva slags farger passer best til menn.

Dersom en mann ønsker å gå med klær fra det motsatte kjønn, skal han bare holde det innefor husets fire vegger, eller er det ok at han går ut blandt folk?

Anonymkode: a0eb4...363

Menn kan fint gå med kvinneklær. 

Som oftest er det andre menn som vil si at menn ikke kan gå med feks skjørt. Men det kommer jo an på de kaller skjørtet. Kaller de det for kilt, går det fint. Det samme med kjole. Kall det kjortel så er det plutselig et herreplagg... 

Om menn ser andre menn med neglelakk, er det de svake mennene som hyler og skriker om at de mennene er såååå femi og gay. Drit i de da. 

Nå er det lettere for kvinner å gå med en herrejakke pga passform, men en mann kan da fint gå med en kvinnejakke. Nå er det på tide at menn også tar opp kampen at de også kan gå med det de vil. Ikke at jeg forstår hvorfor de vil gå med kvinnekklær for de klærne har generelt mye dårligere kvalitet enn herreklærne. Det eneste positive med kvinneklær er at man finner mer utvalg og flere farger der enn på herreavdelingen. 

Jeg ser flere og flere menn som tørr å ta kampen og går akkurat som de vil og tørr å gå ut av boksen. Og det er kult! 

På 1800-tallet og før det, var rosa guttafarge og blå jentefarge... 

Anonymkode: fe44f...038

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du ikke? Altså, jeg er for at alle kan gå med hva de vil, så er det sagt. Personlig bruker jeg mest bukser da jeg synes det er mest praktisk. Lommer😍😍😍 er alfa og omega🙈 Jeg har også en ganske uflatterende mage etter keisersnitt så det ser grusomt ut med kjole på meg😑

Med en kjole på har jeg alt, både overdel og underdel i ett. Og så slipper jeg at det strammer i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (5 timer siden):

fordi det er fint .. ?

Nei det er ikke fint. Selv har jeg vokst opp med dress, noe så ubehagleg som dress finnes ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LiseTV skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke fint. Selv har jeg vokst opp med dress, noe så ubehagleg som dress finnes ikke

Du synes ikke det, andre synes det. Vi har forskjellig individuell smak men hvis alle hadde hatt din stilsmak hadde det heller ikke vært populært, når du selv bemerker at det er så mange som går med det er det vel en naturlig ting å anta at de som går med det (som det er mange av) mener det er fint.

Anonymkode: e9d37...3f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg mener at klær bare er klær og vi burde kunne gå med hva vi vil uten at noen skal hisse seg opp og bli sinna. Det er helt galskap å reagere negativt på at "feil kjønn" går med kjole, egentlig. 

Anonymkode: a66b3...6dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn oppfant bla. høye hæler og var på et tidspunkt mer jålete enn kvinner.  I mange kulturer bruker menn vel så mye pynt og sminke som kvinner.  Det er kulturelt betinget.  Det er ingenting som tilsier at en mann er mindre mandig om han går i kjole og har på seg leppestoft. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 9.4.2025 den 22.33):

Jeg har hatt en godt voksen og heterofil mannlig kollega som gjerne gikk i skjørt og høye støvler, hadde langt hår og neglelakk, glamrock-stil, og ikke et øyeblikk ble oppfattet som hverken feminin eller trans på noe vis. Det gjelder bare å finne sin stil og bære den med overbevisning. 

Han er transvesitt.  Det er betegnelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...