Gå til innhold

Lar dere familiemedlemmer passe fordi de har så lyst?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter alle kommentarene som er kommet på dette innlegget så har det vært fint å få svar på hva andre tenker om barnepass. Men ikke alle svarene har vært like hyggelige.

1. Jeg tenker nå at det er mest meg som ikke er klar for at ungen min skal overnatte. Liker å ha hun i nærheten rett og slett, og vil tro ungen og helst vil sove i sitt hjem.

2. Jeg forstår at besteforeldre er viktige.

3. Jeg er ikke fullstendig imot at barnet skal overnatte hos svigermor, men vil gi det mer tid. Har ikke den beste kjemien med svigers men kan jobbe med det. Trenger at både jeg og ungen blir bedre kjent (kjente de ikke før jeg ble gravid) så kanskje jeg føler meg mer trygg på det i fremtiden. 

4. Jeg tror ikke noe på at unger må overnatte fra dag 1 for å få et nært bånd til familiemedlemmer. At det blir bedre av det gjør det sikkert, men tror ikke det skader verken svigermor eller ungen å vente. 

Ts

Anonymkode: 5cd4e...272

Hvis du føler at du og barnet ikke er så nær svigermor så er det selvfølgelig vanskelig, det tar tid å bygge opp den tilliten.

Da ville jeg heller fokusert på mer tid sammen. Møt hverandre litt oftere, så kan svigermor kanskje ha barnet alene litt på dagtid.

Senere kan man avansere til at svigermor er med på å legge barnet, og kanskje sitter hos dere mens dere drar ut og finner på noe?

For meg var det naturlig at de passet tidlig, men her var besteforeldre veldig involvert fra starten av, og hadde vært med på legging eller tatt med baby på trilletur eller sittet med de mens jeg dusjet fra dag én.

Altså, de hadde vært så mye til stede og blitt kjent med baby og rutiner i alle situasjoner at den dagen det var snakk om overnatting så var det ingen tvil om at de og barna var trygge på det.

Ut i fra det du skriver så ser jeg jo at dere ikke er helt der, og da forstår jeg at det ikke er like lett.

Anonymkode: 0e8ce...484

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 16.49):

De er ikke akkuratt drømmen de heller som svigerforeldre. Syns svigermor spesielt er veldig styrete og gjør som hun vil. Syns ikke hun skal få frie tøyler, det er tross alt våres barn og ikke hennes. Jeg selv var ikke på overnatting hos besteforeldrene før jeg var rundt tre år og har gode minner. Syns derfor tre år er en mer passende alder for overnatting. Da forstår også ungen mer og skjønner at mamma og pappa kommer tilbake.

Ts

Hvorfor har du egentlig laget tråden? Du legger ikke godviljen til for å se de synspunktene som ikke er som dine. Det virker mest som at du søker bekreftelse for at dine meninger er riktige, og at du nå er i forsvarsposisjon fordi mange er uenige med deg.

Det virker ikke som at du har noe godt forhold til svigermor, og da er det vel heller ikke så lett å legge til rette for at barnet ditt skal få det. Men hvis du har bestemt deg for at overnatting ikke er aktuelt før barnet er tre år, så får du bare stå for det da. Det er vel ingen vits i å holde diskusjonen gående her.

Anonymkode: 0fbc3...f0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor har du egentlig laget tråden? 

Anonymkode: 0fbc3...f0a

Jeg laget tråden fordi jeg er nysgjerrig på hva som er normalt/vanlig i andre familier når det kommer til pass og overnatting med barn. Ønsker å få andres meninger om overnatting er greit/normalt når foreldrene faktisk ikke trenger det. Jeg har sluttet å gå på fest og utesteder så har sjelden behov for pass.

Syns tråden ble avsporet med hat mot meg istedet, at jeg er så vanskelig svigerdatter og det var ikke det som var meningen å diskutere i tråden. 

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 15.53):

Har et barn på litt over ett år, og har en svigerfamilie som er veldig ivrige. I dette tilfelle er svigermor så ivrig at hun vil ha ungen på overnatting selv om vi ikke trenger pass, bare fordi hun har så lyst. Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke. Syns ikke det er gøy med for ivrige svigerforeldre (og syns heller ikke det er gøy om de ikke er ivrige i det hele tatt). Syns derfor det holder med besøk mens vi er med. Og nei det hadde ikke vært greit om det var min mor som ville hatt på overnatting. Syns ikke så små barn skal bli kastet hit og dit.

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg en hobby.

Jeg lot mine svigerforeldre ha barna på overnatting siden de var babyer. Det knyttet utrolig sterke bånd, mellom mine barn og deres besteforeldre. Bånd som varer. Med mindre det er noe feil med svigerforeldre dine, så antar jeg at du er en smule sjalu og egoistisk? Har mannen din noe å si opp i det hele, eller kjører du kun eget løp, alt etter hva som føles best for deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn på litt over ett år, og har en svigerfamilie som er veldig ivrige. I dette tilfelle er svigermor så ivrig at hun vil ha ungen på overnatting selv om vi ikke trenger pass, bare fordi hun har så lyst. Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke. Syns ikke det er gøy med for ivrige svigerforeldre (og syns heller ikke det er gøy om de ikke er ivrige i det hele tatt). Syns derfor det holder med besøk mens vi er med. Og nei det hadde ikke vært greit om det var min mor som ville hatt på overnatting. Syns ikke så små barn skal bli kastet hit og dit.

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg en hobby.

Har minner tilbake til da jeg var 2 år.  Ikke mye jeg husker fra den tiden, men husker for en stas det var å få "bo" hos besta og morfar over natten nå og da. 

Så du kan trygt finne deg en hobby, og la barnet ditt være hos engasjerte besteforeldrene. Selv er jeg iallfall overlykkelig over at du ikke er min mor. Jeg ville blitt umåtelig trist hvis mamma hadde vært så "gnien" og gjerrig på meg som du fremstår. 

Anonymkode: b3f71...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg 

Kan du heller ikke være ærlig og si at barnet er DITT, og at alle andre skal holde seg unna?  Joda, så er det feil at besteforeldrene engasjerer seg både for mye og for lite (????), men trøst deg med at du er en bortskjemt jente, så du får.det nok son du vil, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en på 5 måneder, ikke takket ja til noe pass eller overnatting enda og ikke planer om det heller. Jeg har spurt min mor om å passe en kveld nå snart, og jeg kjenner jeg angrer. Hun ammes fortsatt mye, men tar flaske lett. Så det er ikke noe problem, men jeg bare er egentlig ikke helt klar. Håper far har mulighet til å ta turen til Oslo så han kan være med min mor. Så barnet har en av hovedpersonene med seg. Jeg skal på konsert og blir så borte noen timer på kvelden. (Billettene er kjøpt før jeg viste at jeg var gravid) 

Anonymkode: e63ed...39f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Syns tråden ble avsporet med hat mot meg istedet, at jeg er så vanskelig svigerdatter og det var ikke det som var meningen å diskutere i tråden. 

Ts

Kan det ha noe med at du omtalte svigerforeldrene dine som gærne kanskje...?

Anonymkode: 15116...32f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ikke meg du siterer. (er tante til mange) 

Men "problemet" med de vi (og andre) først begynte å passe fra 2-3 årsalder er at den spesielle tryggheten på kveld/natt/morgen aldri kom. De blir veldig vant med at det kun er mamma eller pappa. Så overnatting ble mer utfordrende, på mange måter. Oftere usikkerhet og nattevåk, tid før de ble trygget ved oppvåkning, savn etter mamma og pappa.

Mens de som har vært vant med oss som omsorgspersoner siden før de forstod helt hva som skjedde, søker trygghet hos oss. Kryper opp i senga om natta, roer seg raskt ved gråt, og aldri uttrykker savn etter foreldre. 

Vi merker dette selv på dagtid, en større usikkerhet hos de som ikke har opplevd disse overnattingsbesøkene hos oss fra ung alder. 

Anonymkode: 411da...09e

Det kan like gjerne være at de som ikke overnattet tidlig ikke gjorde det nettopp fordi de har en mer usikker personlighet. Og det kan hende det hadde blitt ennå verre om de startet tidlig og at usikkerheten i dag ikke har noe med at de ikke overnattet å gjøre.

Men for de andre barna så kanskje foreldrene fra de var babyer at de var mer rolige typer og lot dem derfor overnatte tidligere. Men så sitter du med en oppfatning om at selve overnattingen er grunnen til tryggheten eller nærere relasjon.

Man kan fint få en god relasjon og trygg tilknytning til et lite barn uten overnatting, for eksempel ved å gjøre andre omsorgsoppgaver, ved å være sammen med dem over tid på dagtid og kanskje starte med å legge dem i trygge omgivelser der barnet bor.

Anonymkode: b6c86...aaf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eskimoa skrev (14 timer siden):

Jeg lot mine svigerforeldre ha barna på overnatting siden de var babyer. Det knyttet utrolig sterke bånd, mellom mine barn og deres besteforeldre. Bånd som varer. Med mindre det er noe feil med svigerforeldre dine, så antar jeg at du er en smule sjalu og egoistisk? Har mannen din noe å si opp i det hele, eller kjører du kun eget løp, alt etter hva som føles best for deg?

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har minner tilbake til da jeg var 2 år.  Ikke mye jeg husker fra den tiden, men husker for en stas det var å få "bo" hos besta og morfar over natten nå og da. 

Så du kan trygt finne deg en hobby, og la barnet ditt være hos engasjerte besteforeldrene. Selv er jeg iallfall overlykkelig over at du ikke er min mor. Jeg ville blitt umåtelig trist hvis mamma hadde vært så "gnien" og gjerrig på meg som du fremstår. 

Dere fremstår ikke så hyggelig dere heller slik som dere svarer. 

Barnet er 1 år. Om dere mener at overnatting er den eneste måten å utvikle «et spesielt bånd som varer» er det dere som er spesielle. Det er en tid for alt og barn kan få et fint bånd til besteforeldre og familie uten at det overnatter fra 1 års alderen. 

Anonymkode: cef9a...8b5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg laget tråden fordi jeg er nysgjerrig på hva som er normalt/vanlig i andre familier når det kommer til pass og overnatting med barn. Ønsker å få andres meninger om overnatting er greit/normalt når foreldrene faktisk ikke trenger det. Jeg har sluttet å gå på fest og utesteder så har sjelden behov for pass.

Ts

Mitt barn har vært hos besteforeldre, alene på dagen fra hun var 1 år ca. Overnatting kom helt naturlig etterhvert. 

Hun har bare vært hos besteforeldre når besteforeldrene har lyst. Vi har hatt behov for barnepass én gang. Da stilte de selvfølgelig opp. 

Besteforeldre og barn har en veldig god og tett relasjon. Jeg hadde det selv med mine besteforeldre, så jeg ønsker ikke å være i veien for at mitt barn får den samme erfaringen.

Bare bra at barn får flere trygge og gode relasjoner til andre enn foreldrene sine. Barn tar ingen skade av å bli elsket av mange.

Anonymkode: 41ec2...502

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bare husk dette når du senere forventer hjelp.

Jeg kommer aldri til å forvente noen ting av besteforeldre. Det er vi som har valgt å sette barn til verden. Besteforeldre har i de fleste tilfeller gjort sin jobb og kan ikke pålegges å passe på barnebarn. 

Jeg har også voksne barn, og har enda til gode å virkelig ha behov for at besteforeldre skal passe barna over natta. Det har faktisk aldri skjedd.

Anonymkode: a89df...91f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts

Jeg syns det er kjipt med de ukoselige kommentarene du har fått. Det burde være mulig å fortelle at man har gjort det annerledes uten å måtte legge til dritt om dine valg. Ingen av oss her kjenner akkurat deres situasjon heller. 

Her så syntes jeg det var litt vanskelig at svigermor og jeg hadde ganske ulike tanker om en del ting. Jeg tenkte at jeg kom til å måtte jobbe en del med meg selv. Men så måtte jeg dessverre ikke det, for svigermor ble alvorlig syk og døde før vårt eldste barn fylte året. Svigerfar hadde dårlig helse, og mine foreldre bor langt unna. Så det var svigermor som var den ivrige besteforelderen. Det er utrolig vondt at ikke barna mine ikke rakk å overnatte hos henne, være med henne på tur, få kake og sukkerbiter bak min rygg osv. 

Men igjen, så kjenner vi ikke din svigermor. Husk at hun er bestemoren til barnet, men pass også på at hun er grei med barnet. Jeg ville f.eks. ikke latt min far passe barna mine, fordi han har det med å oppføre seg brått, kjeftete og litt nedlatende mot dem. Men hadde bare svigermor overlevd, hadde det vært til barnas beste om hun var sammen med dem ofte. Hun var ei herlig og varm dame, til tross for at jeg til tider var ganske uenig med henne. 

Anonymkode: 6e98b...cfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Passe, ja. Overnatting venta me med til barnet hadde lyst. Ho var vel 5 år då. 

Anonymkode: fde86...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere fremstår ikke så hyggelig dere heller slik som dere svarer. 

Barnet er 1 år. Om dere mener at overnatting er den eneste måten å utvikle «et spesielt bånd som varer» er det dere som er spesielle. Det er en tid for alt og barn kan få et fint bånd til besteforeldre og familie uten at det overnatter fra 1 års alderen. 

Anonymkode: cef9a...8b5

Det er eg heilt enig i. Eg hadde eit nært forhold til mine besteforeldre, som budde i nabohuset. Eg gjekk ikkje i barnehage, og var hos dei så og seie daglig. Eg overnatta ikkje. Trur kanskje ikkje det var så vanlig før, og foreldrene mine hadde ikkje behov.

Dotter mi er også veldig glad i sine besteforeldre, som bur nedi gata. Eg er åleine med ho, og har brukt foreldrene mine mykje som barnevakt. Dei er pensjonistar og liker å passe. Ho har overnatta ei handfull ganger, men det er vanligst at bestefar sover over hos hos oss.

Viss ungane ikkje har spesiell interesse av å overnatte, så er det ikkje nødvendig for å ha eit godt forhold til besteforeldre, og i hvert fall ikkje før barnet har uttrykt ønske om det. Viss ungar og besteforeldre vil, så er det berre å køyre på så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret på spørsmålet, ja :)

Vil vel tro at 95% av gangene besteforeldre har hatt barna er det fordi de har tatt initiativ og ønsker å være sammen med barna, ikke for de vi har hatt behov for barnevakt. Setter bare veldig pris på det og ser hvor trygge barna er på dem og hvor heldig de har som har et så nært forhold til besteforeldrene sine.

Her spurte også svigermor om overnatting fra rundt 1 år. Jeg holdt litt tilbake på det, men vi prøvde ved sånn 15 mnd og det gikk veldig fint. Siden det har det vært jevnlig med besøk hos dem og oss, med og uten oss foreldre og overnattinger. Barna er i dag 8 og 5 og ELSKER når besteforeldrene inviterer på besøk og overnattinger og har aldri opplevd at de ikke ønsker eller har følt seg utrygge på det. Så føler det er vinn vinn for alle parter, barna, besteforeldre og oss foreldre :)

Anonymkode: 8a217...5e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 9.54):

Alle barn er mammadalter. Barnet ditt er ikke unikt på noen som helst måte.

Om barnet aldri får erfare overnattingen, kommer det sannsynligvis aldri til å be om å få overnatte.

Hvis du vil at barnet skal få bånd til sine besteforeldrene sine, må du la de tilbringe tid sammen alene.

Det er ikkje min erfaring. Barna her begynte å overnatte hos kvarandre siste året i barnehagen, og da fekk min interesse for overnatting, både hos slekta, og hos venner i barnehagen/barna som bor i gata. Det går fint å vente til barnet får språk og de kan snakke om overnatting med barnet. 

Barna kan fint tilbringe tid med besteforeldrene på dagtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er bra å vente til du er komfortabel med overnatting hos svigers. Skjønner veldig godt at du føler at de blir for ivrige, sånn var mine også. Og de ville mate, skifte bleie og legge, og svigermor satt klistret inntil når jeg amma og tok ikke nei for et nei. Utrolig irriterende å få spørsmål om ting jeg ikke trenger hjelp til. For her ville de bare hjelpe med baby, ikke andre ting.

Det er helt innafor å vente til du er klar og blir bedre kjent, og mer trygg på deg selv og morsrollen. 1 år er ikke gammalt. Jeg syns det er merkelig at folk mener at en ikke kan klare å bygge bånd uten å få delta på alt og ha overnatting. En har heller ikke kjemi med alle, og kanskje egne holdninger kommer i veien for det gode forholdet? Syns heller ikke at besteforeldre kan komme å kreve ting eller forvente at de skal få gjøre alt de har drømt om. Folk har forskjellige tanker om foreldrerollen og besteforeldre rollen og det må folk respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...