Gå til innhold

Lar dere familiemedlemmer passe fordi de har så lyst?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Besteforeldrene har og fått hente i barnehagen og vært med barnet til vi kom hjem fra jobb, fra vi startet i barnehagen. Win-win de fikk tid med barnet som de ønsket, barnet fikk kortere dag i barnehagen, vi slapp å stresse fra jobb for å hente 😊

Anonymkode: b6c86...aaf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre har sovet hos besteforeldre når de var litt over 1 år uten at vi skulle noe, bare for å se om det faktisk gikk greit. Hadde de vært lei seg, utilpass og ikke fått sove så hadde vi hatt mulighet til å hente. Det har gått kjempefint og de har sovet godt.

De overnatter ikke ofte, men setter pris på at de er trygge på å være der 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her.

Takk til svar som er nøytrale. Jeg skrev dette fordi jeg er interessert i å vite hva som er normalt i andre familier når det kommer til pass av unger. Jeg skrev ikke dette for å høre hvor slitsom og vanskelig jeg er. Jeg syns ikke selv at jeg er spesielt vanskelig, men syns det blir litt for mye at de skal mase om overnatting når ungen vår er såpass liten. De har mye tid til å bli kjent med barnet selv om de må vente litt med overnatting. 

Jeg respekterer at andre har ulikt syn enn meg, at dere sier ja til overnatting fra tidlig alder. Pass noen timer her og der har de fått lov til allerede. Syns det hadde vært fint om dere som svarer også respekterer at andre ikke er klar for overnatting. Spesielt ikke når vi ikke har behov for det. 

Anonymkode: 5cd4e...272

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn har sovet hos bestemor fra de var 1 år, fordi bestemor ønsket det❤️ Nå er de 2 og 3 år og spør selv om å få overnatte hos henne😍 

Jeg er selv vokst opp med besteforeldre som elsket å være med oss barnebarn, og er så glad for at mine også får oppleve det. Min eldste har besteforeldre på farssiden også som er lik, så han har alltid vært mye med alle besteforeldre. Nå er han 16 og stikker fremdeles ofte innom de alle på eget initiativ. 

Mine yngste sin farmor og farfar er ikke like interessert, de har oss gjerne på besøk, men ser helst at ungene leker stille for seg selv mens vi voksne prater. 

Anonymkode: cdce4...80d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan godt forstå at du ikke ønsker overnatting så tidlig. Vår første overnattet første gang hos bestemor da han var 19 mnd og det var egentlig kun fordi vi ventet nr. 2 og vi ville sjekke at det gikk greit med en prøvenatt før fødsel. Gikk over all forventning og vi fikk oss en kveld alene før andremann kom. 😊 Ellers har jeg lite behov for pass over natten enn så lenge. 

Vi har derimot hatt litt pass på dagen, noen timer her og der. Ikke kjempeofte, men ofte nok til at barnet (den minste har ikke hatt pass enda) er trygg på besteforeldre. Da har vi kunne trent, vært på handling, tatt en cafetur ++. 

Men jeg elsker å være hjemme med barna mine og har ikke behov for noe særlig med pass enda og derfor benytter vi oss sjeldent av det. Men det er oss, og jeg har full forståelse for at andre har pass oftere 😊

Anonymkode: cef9a...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke når de var så små, men de fikk låne på dagtid/ettermiddag så mye de ønsket. Overnatting fordi noen vil har vi sluppet opp for fra rundt to år. Nå er de supertrygge på alle besteforeldre begge to, og det er så fint ❤️

Anonymkode: bf110...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg vil ikke at deres behov for å "leke foreldre" skal gå over mitt barns behov. Far har ikke så mange meninger annet enn han vil de skal være i livet til ungen, og det får de ved å komme på besøk. 

Ts

Det kan jo hende de ønsker å være gode besteforeldre i stedet for å leke foreldre.

Men, det kommer nok en vakker dag du kanskje angrer på dette. Og skriver et sutrete innlegg her på KG om en svigermor som aldri stiller opp for ungen din. 

Anonymkode: 8e854...b5e

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en 3-åring og en 1-åring. Har ikke hatt dem borte på overnatting. Besteforeldre passet da 2-åringen i vårt hus i 3 dager da yngstemann ble født. 

Ellers har vi hatt noen timer her og der noen ganger i året. I min krets er dette normalen. Kanskje noe å gjøre med at mange bor i storby uten besteforeldre i samme by. Men jeg ønsker at barna selv skal ha lyst. Vil ikke forlate dem gråtende og redde. Tanken på at de våkner på natta uten foreldre er fæl. Dessuten elsker jeg å være med barna mine :) 

Og nei, setter selvfølgelig VÅR familie først, alltid. Hva andre ønsker og mener spiller ingen rolle.

Anonymkode: daba2...cf2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Besteforeldre hos oss passer ikke fordi de vil, de gangene de passer er det fordi vi trenger det. Har kun passet hjemme hos oss om natten da vi fikk andremann, ellers har det bare vært noen timer noen få ganger. Har ingen planer om at barna skal overnatte alene hos dem heller, eldste er snart fem år. 

Vi har ikke hatt behov for barnepass, men tilbringer mye tid sammen alle sammen, syns det er mye hyggeligere. Barna og besteforeldrene har et godt og nært forhold. Men flere av mine venner og kolleger har mye mer barnepass av besteforeldre og annen familie og syns at jeg er rar, så normalen ligger vel et sted imellom. 

Anonymkode: 893d5...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan jo hende de ønsker å være gode besteforeldre i stedet for å leke foreldre.

Men, det kommer nok en vakker dag du kanskje angrer på dette. Og skriver et sutrete innlegg her på KG om en svigermor som aldri stiller opp for ungen din. 

Jeg har en far som ikke har sett barnet mitt i år engang, tar lite initiativ og det virker som han har nok med seg og sitt. Jeg har ikke laget noe klageinnlegg på han, men tenker det er hans tap at han ikke engasjerer seg mer. Syns en mellomting hadde vært fint mellom å være overivrig og uinteressert, men kan ikke velge hvor engasjerte de skal være. Om svigermor ikke vil passe i fremtiden så er det helt greit, får finne noen andre til å passe eller være med ungen selv, noe som jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har et barn på litt over ett år, og har en svigerfamilie som er veldig ivrige. I dette tilfelle er svigermor så ivrig at hun vil ha ungen på overnatting selv om vi ikke trenger pass, bare fordi hun har så lyst. Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke. Syns ikke det er gøy med for ivrige svigerforeldre (og syns heller ikke det er gøy om de ikke er ivrige i det hele tatt). Syns derfor det holder med besøk mens vi er med. Og nei det hadde ikke vært greit om det var min mor som ville hatt på overnatting. Syns ikke så små barn skal bli kastet hit og dit.

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg en hobby.

Ja det er bare koselig :) min overnattet hos andre i familien uten det var noe problem fra hn var 6 uker

Anonymkode: 14a0a...777

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her.

Takk til svar som er nøytrale. Jeg skrev dette fordi jeg er interessert i å vite hva som er normalt i andre familier når det kommer til pass av unger. Jeg skrev ikke dette for å høre hvor slitsom og vanskelig jeg er. Jeg syns ikke selv at jeg er spesielt vanskelig, men syns det blir litt for mye at de skal mase om overnatting når ungen vår er såpass liten. De har mye tid til å bli kjent med barnet selv om de må vente litt med overnatting. 

Jeg respekterer at andre har ulikt syn enn meg, at dere sier ja til overnatting fra tidlig alder. Pass noen timer her og der har de fått lov til allerede. Syns det hadde vært fint om dere som svarer også respekterer at andre ikke er klar for overnatting. Spesielt ikke når vi ikke har behov for det. 

Grunnen til at du har noen krasse svar er vel måten du svarer på og måten du omtaler svigerforeldrene dine på. Feks at de vil "leke foreldre" bare fordi de vil passe ungen, for en idiotisk holdning.

Anonymkode: 55b8c...0fe

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man dropper barnebarn fordi man ikke fikk ha dem på overnatting da de var 1 år er man kanskje ikke den beste bestemoren uannsett.

Her ventet vi til barnet var litt over 1,5 år og var helt trygg på besteforeldrene, og hadde sluttet å amme. Da gikk det kjempefint og de har en kjempefin relasjon i dag og besteforeldrene stiller opp masse. Om noen vil vente lenger enn det er det også helt ok og opp til foreldrene. Det er mange måter å få fin relasjon til barnebarn uten at de må sove over alene.

Anonymkode: b6c86...aaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja det er bare koselig :) min overnattet hos andre i familien uten det var noe problem fra hn var 6 uker

Hvorfor så tidlig? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt første barn overnattet hos mormor først gang som 7 måneder for å øve på å sove borte siden vi trengte barnevakt under bryllupet(en annen enn mormor selvsagt). Begge disse anledningene gikk fint. Eldste fortsatte å overnatte mye hos mormor og de har et spesielt bånd i dag.

Yngste overnattet ikke borte før hun var rundt 2 år tenker jeg. Hun har vært mye mindre på overnatting hos min mor siden mamma har blitt eldre og orker mindre og (faktisk) foretrekker det eldste barnebarnet.

Anonymkode: 4699d...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Grunnen til at du har noen krasse svar er vel måten du svarer på og måten du omtaler svigerforeldrene dine på. Feks at de vil "leke foreldre" bare fordi de vil passe ungen, for en idiotisk holdning.

Anonymkode: 55b8c...0fe

Leke foreldre er det jeg føler de gjør pga hva slags holdning svigers har. De oppfører seg som kongen på haugen og at de vet best for de har levd lengst. Det gjør også at kjemien ikke alltid har vært på topp med måten de er på. Jeg har prøvd å komme overens med de pga samboer. De er ikke noen folk jeg ville valgt å hatt i livet selv.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her får de overnatte hos besteforeldre når de selv spør om det og skjønner hva det innebærer. ☺️

Anonymkode: 0b07c...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leke foreldre er det jeg føler de gjør pga hva slags holdning svigers har. De oppfører seg som kongen på haugen og at de vet best for de har levd lengst. Det gjør også at kjemien ikke alltid har vært på topp med måten de er på. Jeg har prøvd å komme overens med de pga samboer. De er ikke noen folk jeg ville valgt å hatt i livet selv.

Ts

Men når du valgte han valgte du også de.

Anonymkode: fa075...193

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor så tidlig? 😊

de ønsket det, babyen var mye våken så jeg ,far og søsken var underernært på søvn og babyen tok kun flaske og det har sine fordeler, hn liker og sove borte, mens søskene som var over 3 ( største ) og mellomste over 2 har aldri likt det, de er nå 12,16 og20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her drar hun på besøk til svigermor et par timer innimellom (typ en gang i uka eller hver andre uke), men jeg er ikke komfortabel med overnatting ennå. Hun er veldig på meg fortsatt så vi venter en stund til før hun får overnatte

Hun er 16 måneder

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...