Gå til innhold

Lar dere familiemedlemmer passe fordi de har så lyst?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De har vel ikke behov for p leke foreldre, men å være besteforeldre . Men her skjønner jeg at du ikke akkurat er drømmen av en svigerdatter…

Vil tro barnet ditt vil ha behov for å ha flere trygge omsorgspersoner rundt seg. Her har du svigerforeldre som spør om å få ha barnebarnet på overnatting, noe både barnebarnet og besteforeldrene nok hadde kost seg med.  

Om noen år kommer tråden her på Kg.. «svigerforeldrene mine vil i være barnevakter for barnet vårt… «

Anonymkode: 0f9ba...792

De er ikke akkuratt drømmen de heller som svigerforeldre. Syns svigermor spesielt er veldig styrete og gjør som hun vil. Syns ikke hun skal få frie tøyler, det er tross alt våres barn og ikke hennes. Jeg selv var ikke på overnatting hos besteforeldrene før jeg var rundt tre år og har gode minner. Syns derfor tre år er en mer passende alder for overnatting. Da forstår også ungen mer og skjønner at mamma og pappa kommer tilbake.

Ts

Anonymkode: 5cd4e...272

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går jo an å finne en mellomting da. Om du ikke er komfortabel med overnatting så tidlig, så kan jo fint barnet være der noen timer på kvelden før dere henter og barnet sover hjemme? 
Så kan dere bruke den tiden på å pleie forholdet, trene eller noe annet sosialt eller hva enn dere ønsker å bruke litt fritid på. 

Anonymkode: 956ff...12b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. De leker ikke foreldre.

2. De ønsker å være besteforeldre noe som innebærer at de ønsker å kunne ha barnet gjerne helg, overnatting og få lov å finne på ting med barnet uten at du som mor henger ove

Ja kansje stygt å si du henger over  men virker som du er e  hønemor

Det kan være bra at barnet lærer å ligge borte, det er positivt for barnet å ha flere tette voksenforhold rundt seg en bare mor og far. Desverre har mange foreldre i sag mistet den biten

I tilleg vil ikke besteforeldre er faen meg det galt, og ønsker de så er faen meg det galt ogs

Her så hadde vi et sett med besteforeldre som døra altid har vært åpen. Ungene sovet ofte hos, vært med på ferie tur fra de var rundt 1 år camping,hytte osv. De har kjempe tette bånd. Unga her er nå 18 og 20 år. Drar fast 1 dag i uka til svigers å spiser middag etter jobb og slik

Mens mine foreldre ønsket aldri å ha de på besøk, dermed ditt dro de ikke mer på besøk etter de fylte 13, da klarte jeg ikke å få de med på besøk for noen timer en gang. For de hadde aldri fått noe nært forhold

Anonymkode: 8eed6...10a

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er ikke akkuratt drømmen de heller som svigerforeldre. Syns svigermor spesielt er veldig styrete og gjør som hun vil. Syns ikke hun skal få frie tøyler, det er tross alt våres barn og ikke hennes. Jeg selv var ikke på overnatting hos besteforeldrene før jeg var rundt tre år og har gode minner. Syns derfor tre år er en mer passende alder for overnatting. Da forstår også ungen mer og skjønner at mamma og pappa kommer tilbake.

Ts

Nei.. på ingen måte. 

En på tre er vant med at mamma og pappa alltid er der. Og vil bli livredd når de plutselig er med noen andre kveld og natt. 

En som har vært med besteforeldrene siden ett vil føle det er helt naturlig og trygt. 

Anonymkode: 411da...09e

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På dagtid passet de så mye de ville. Begge bestemødre trillet 1-2 ganger i uken helt fra en uke etter hjemkomst.

Eldste overnattet første gang ved 1,5 års alder.

Yngste ved 3 års alder.

Anonymkode: 6ebc4...654

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnets behov kommer alltid først.

Besteforeldre har fått hatt barna på overnatting ENTEN når barna har vært store nok til å prate så de kunne bli spurt om de ville, ELLER når ungene har vært trygge nok på dem til at vi ser at besteforeldrene kan trøste dem når de er lei seg.

Det vil si at tidspunkt for overnatting har variert veldig. Helt fra 8 mnd (barn nummer en, min mor), til aldri (begge ungene, som nå er ungdommer, svigerfar).

Alle besteforeldre har fått tilbragt masse tid med barnebarna sammen med oss foreldre, og alle har fått passe i korte perioder alene. Men lengre pass/pass over natten får de som sagt ikke anledning til hvis de ikke klarer å skape en trygg tilknytning til ungene.

(Den eneste som har klagd er svigerfar, men det er hans egen feil. Han har aldri orket å leke med dem eller å gjøre ting de liker med dem, og har vært brysk og «oppdragende» til ungene helt fra de var knøttsmå. Så de har aldri vært trygge på ham, uansett hvor mye tid de har tilbragt sammen. Og da de ble gamle nok til å snakke, sa de konsekvent «nei», når han spurte om de ville ligge over alene. De har aldri takket nei hvis noen av de tre andre har spurt.)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har et barn på litt over ett år, og har en svigerfamilie som er veldig ivrige. I dette tilfelle er svigermor så ivrig at hun vil ha ungen på overnatting selv om vi ikke trenger pass, bare fordi hun har så lyst. Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke. Syns ikke det er gøy med for ivrige svigerforeldre (og syns heller ikke det er gøy om de ikke er ivrige i det hele tatt). Syns derfor det holder med besøk mens vi er med. Og nei det hadde ikke vært greit om det var min mor som ville hatt på overnatting. Syns ikke så små barn skal bli kastet hit og dit.

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg en hobby.

Sikkert koslig for barna, de som er heldig å ha besteforeldre som er tilstede og har lyst. Slipp de til! Så lenge barna selv vil og føler seg trygge på de! Her har vi ALDRI hatt barnepass, totalt fraværende besteforeldre som kun tenker på seg selv og ikke liker barn.. Stort savn, ikke bare pga barnepass, men pga familie, minner og gode besteforeldrebånd. Desverre. No er de ca voksen, og de har enda ikke brydd seg. Når nr 2 skulle fødes var det omtrent umulig å få pass pga fødsel, den følelsen der du nesten må tvinge det igjennom for å slippe å ligge alene å føde.. Nei, trist, men de sitter da alene senere, stiller ikke opp for de heller! For det har vi gjort nok!

Anonymkode: 53d5c...104

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men dette barnet leverer du gjerne fra deg 7-8 timer i bhg eller? 

Anonymkode: ac5f1...85a

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dette barnet leverer du gjerne fra deg 7-8 timer i bhg eller? 

Anonymkode: ac5f1...85a

Ungen begynner ikke i barnehagen før i august. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du høres utrolig slitsom ut. Jeg skjønner at du er skeptisk til overnatting men å la de passe henne er jo gull! Hun trenger ikke å overnatte men kan jo være der noen timer innimellom mens dere går på kino feks.  Å la få tilbringe kvalitetstid med henne er jo helt fantastisk. De vil ikke leke foreldre, de vil være besteforeldre. De vil stille opp og ha et forhold til henne. De har sikkert gledet seg lenge. Møt de på halvveien og la henne få ha et godt forhold til de. Det vil være viktig for henne også. En farfar i livet skulle alle ha hatt.

Anonymkode: 55b8c...0fe

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde det likt. Men lot barna overnatte, tipper kanskje 1 gang i mpneden i starten. Er veldig glad for at vi tok det positivt.

De har nære bånd og trives i hverandres selskap. Nå som den ene har flyttet på hybel har de stilt opp enormt, også økonomisk. Ikke at det var målet, men de viser virkelig at de har satt pris på det fine samværet opp igjennom.

Skjønner ikke problemet, la dem kose seg sammen.

Anonymkode: 7198c...bae

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja jeg vil ikke at deres behov for å "leke foreldre" skal gå over mitt barns behov. Far har ikke så mange meninger annet enn han vil de skal være i livet til ungen, og det får de ved å komme på besøk. 

Ts

For en holdning! Stakkars besteforeldre

Anonymkode: 7198c...bae

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigermor spør ofte om å ha på overnatting. Overnatter sikkert hver 4-6 helg. Barnet begynte å sove der fra 1år. Da var det kun en helg dn sjelden gang i starten. 

Jeg ville latt svigers passe. Dere må ikke si ja hver helg. Det kan være kjekt at barnet blir vant til det, sånn hvis dere plutselig må ha pass pga noe. Dere kan jo begynne med å bli til feks middag, så legger de barnet også kan dere hente tidlig formiddag. Hvis overnatting ikke fungerer, så kan dere vente noen måneder.

Anonymkode: 0268f...d4a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn har sovet masse hos mine foreldre og har nå som voksen et veldig godt forhold til de. Masse gode minner og felles opplevelser

Svigermor har aldri noen gang passet de, da det aldri har passet for henne.  Hun har sett de i bursdager og enkelte besøk ellers. 

Barna mine har ikke noe forhold til sin farmor. De har aldri fått knyttet et godt bånd. 

Brått så kan det bli slik hos deg også.  Men det er vel ikke så farlig,  det er jo bare farmor og farfar det er snakk om.  

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har et barn på litt over ett år, og har en svigerfamilie som er veldig ivrige. I dette tilfelle er svigermor så ivrig at hun vil ha ungen på overnatting selv om vi ikke trenger pass, bare fordi hun har så lyst. Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke. Syns ikke det er gøy med for ivrige svigerforeldre (og syns heller ikke det er gøy om de ikke er ivrige i det hele tatt). Syns derfor det holder med besøk mens vi er med. Og nei det hadde ikke vært greit om det var min mor som ville hatt på overnatting. Syns ikke så små barn skal bli kastet hit og dit.

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg en hobby.

Nei. Her har 5 åringen kun sovet borte to netter, til naboen. På eget ønske fra h*n og naboungen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener det er til barnets beste å ha et nært forhold til flere omsorgspersoner enn oss selv, både på kort og lang sikt. Barnet vårt på 2 år er hos sine besteforeldre en fast ettermiddag i uka. Overnatting er imidlertid kun når vi en sjelden gang har behov. 

Anonymkode: cd5d6...818

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ELSKET det om noen hadde hatt lyst til å passe mine barn etter fylte ett år. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, her passet både mine foreldre og svigers fordi de hadde lyst. Alle barna våre har vært mye/daglig med dem fra de var nyfødte og de kjenner dem like godt som oss. Ungene våre har også alltid elsker å være med besteforeldrene. 

Anonymkode: 448ea...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, her passet både mine foreldre og svigers fordi de hadde lyst. Alle barna våre har vært mye/daglig med dem fra de var nyfødte og de kjenner dem like godt som oss. Ungene våre har også alltid elsker å være med besteforeldrene. 

Innimellom var jo det planleggingsdag i barnehagen, og ikke alltid vi fikk fri. Da var de hos ene settet av besteforeldre og sov jo på dagtid 1-2 ganger. Det gikk helt fint. Tipper ofte foreldre som ikke vil at barna skal være hos andre fordi «barna ikke har behov for det», handler om at de selv ikke har lyst å være borte fra barna - og da spesielt hvis det er svigers - for de er det alltid noe galt med ;) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja hos mine foreldre (svigerforeldrene er dessverre døde). Men ikke før barnet var litt over 1,5 år. Og at jeg var trygg på at hun ville ha det fint der. De hadde da lagt barnet hjemme hos oss et par ganger først mens vi var ute + at jeg hadde overnattet hos dem med barnet noen ganger så det var et kjent hus for barnet. De hadde og passet på dagtid over flere timer noen ganger før overnatting.

De hadde sikkert ønsket å få ha barnet der før men jeg syntes ikke barnet var klar :) 

Anonymkode: b6c86...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...