Gå til innhold

Lar dere familiemedlemmer passe fordi de har så lyst?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pass deg litt for å gjøre barnet ditt og deg selv en bjørnetjeneste med å spille veldig opp under å være mammadalt.

Jeg ville latt svigermor passe. Men trygg barnet, gjør det til noe positivt.  

På lang sikt lager du bedre familiebånd og mulighet for avlastning. 

Anonymkode: ae858...528

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leke foreldre er det jeg føler de gjør pga hva slags holdning svigers har. De oppfører seg som kongen på haugen og at de vet best for de har levd lengst. Det gjør også at kjemien ikke alltid har vært på topp med måten de er på. Jeg har prøvd å komme overens med de pga samboer. De er ikke noen folk jeg ville valgt å hatt i livet selv.

Ts

Anonymkode: 5cd4e...272

Dette er den klassiske svigerdatteren som Mener at det kun er egen familie som er bra nok. Og du virker jo ikke akkurat så veldig ydmyk og raus. 

Men du bør jo huske på at akkurat disse foreldrene har oppdratt han du har valgt som far til dine barn, og de gjorde jo tydeligvis en god jobb med han.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis man dropper barnebarn fordi man ikke fikk ha dem på overnatting da de var 1 år er man kanskje ikke den beste bestemoren uannsett.

Anonymkode: b6c86...aaf

Nå var det vel med tanke på TS sine holdninger overfor svigerforeldrene, som sier litt om hvor mye hun vil legge til rette for at de skal få et godt forhold jeg svarte slik som jeg gjorde.

Anonymkode: 0f9ba...792

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er den klassiske svigerdatteren som Mener at det kun er egen familie som er bra nok. Og du virker jo ikke akkurat så veldig ydmyk og raus. 

Men du bør jo huske på at akkurat disse foreldrene har oppdratt han du har valgt som far til dine barn, og de gjorde jo tydeligvis en god jobb med han.

Ut ifra det jeg skrev så er det svigerforeldrene som ikke er ydmyke, og det får konsekvenser. Du er sikkert en irriterende svigermor selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min engasjerte svigermor hadde fast trilledag hver onsdag fra baby var noen uker. Sluttet å amme da baby var 8 mnd (han ville plutselig ikke mer). Etter det, hendte det at svigers passet en gang i blandt, f.eks fra ettermiddag til formiddag. Stolte 100% på at de hadde ringt og sagt fra om barnet viste tegn på å ikke trives. Da hadde jeg vært der på 10 min.

Anonymkode: fcaa3...5e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja jeg vil ikke at deres behov for å "leke foreldre" skal gå over mitt barns behov. Far har ikke så mange meninger annet enn han vil de skal være i livet til ungen, og det får de ved å komme på besøk. 

Ts

Kom bare ikke å klag når poden nekter å sove borte den dagen dere trenger det. Jeg ser enkelte i klassen til mitt barn på 13 som fortsatt sliter ned å sove borte. Unger er selvfølgelig forskjellige, de kan ha angst el., men jeg har aldri hatt det problemet med mine. De har vært vant til å sove borte fra de var 1-2 år. Ikke ofte, men nok til at det ikke ble krise om vi ikke var der hele tiden. Og det er gull å teste det når dere ikke har planer og enkelt kan hente dem igjen.

Anonymkode: 26025...c5a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men her skjønner jeg at du ikke akkurat er drømmen av en svigerdatter…

Dette! 👆

Anonymkode: a85d7...227

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har et barn på litt over ett år, og har en svigerfamilie som er veldig ivrige. I dette tilfelle er svigermor så ivrig at hun vil ha ungen på overnatting selv om vi ikke trenger pass, bare fordi hun har så lyst. Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke. Syns ikke det er gøy med for ivrige svigerforeldre (og syns heller ikke det er gøy om de ikke er ivrige i det hele tatt). Syns derfor det holder med besøk mens vi er med. Og nei det hadde ikke vært greit om det var min mor som ville hatt på overnatting. Syns ikke så små barn skal bli kastet hit og dit.

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg en hobby.

Luksusproblem! Og så er det slik at hvis du nekter for lenge skjer to ting; 

1. de slutter å spørre

2. barnet nekter å være der fordi de ikke kjenner hverandre godt nok.

Jeg ville tatt imot overnattingstilbudet. Kanskje dere kan overnatte begge to i starten, og så etterhvert kan barnet overnatte alene? 

Anonymkode: 486ea...db4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ut ifra det jeg skrev så er det svigerforeldrene som ikke er ydmyke, og det får konsekvenser. Du er sikkert en irriterende svigermor selv. 

Jeg har ungdommer jeg, så jeg er ingen svigermor. Derimot har jeg svigerforeldre, men har observert flere av mine venninner oppføre seg slik du gjør mot dine svigerforeldre. Og en ting dere har til felles er at dere mangler selvinnsikt når det kommer til egen oppførsel overfor dem.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barnebarn ennå, men når jeg får, håper jeg jeg får lov til å låne de så ofte jeg vil❤️ 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ikke behov for p leke foreldre, men å være besteforeldre . Men her skjønner jeg at du ikke akkurat er drømmen av en svigerdatter…

Vil tro barnet ditt vil ha behov for å ha flere trygge omsorgspersoner rundt seg. Her har du svigerforeldre som spør om å få ha barnebarnet på overnatting, noe både barnebarnet og besteforeldrene nok hadde kost seg med.  

Om noen år kommer tråden her på Kg.. «svigerforeldrene mine vil i være barnevakter for barnet vårt… «

Dette! ❤️ 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La oss ikke avspore, men holde oss til det ts spør om: nei, barnets beste , i dette tilfelle, det du enser som barnets behov, barnet er litt engstelig/ mammadalt trumfer alt!

det er en gammeldags tankegang at barn bare skal overkjøres og herdes! I dag vet vi bedre. Å være sensitive til barnets behov og språk, gir trygge og robuste barn, som har sensitivitet til seg selv og andre 

Anonymkode: b14f8...bb2

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

La oss ikke avspore, men holde oss til det ts spør om: nei, barnets beste , i dette tilfelle, det du enser som barnets behov, barnet er litt engstelig/ mammadalt trumfer alt!

det er en gammeldags tankegang at barn bare skal overkjøres og herdes! I dag vet vi bedre. Å være sensitive til barnets behov og språk, gir trygge og robuste barn, som har sensitivitet til seg selv og andre 

Dette 🙏🏽

Anonymkode: cef9a...8b5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Problemet er vel når barnets mor skal trumfe alt. Pappaen bryr seg ikke, og for han spiller det ingen rolle (og da vil man jo tror at han mener at barnet fint kunne overnattet der). Og det er ikke slik at barnets mor alltid gjør det som er best for barnet, men ofte hva som er best for henne selv. HUN vil ikke at besteforeldrene skal få passe en natt. Barnet kan allikevel ha det fint på en slik overnatting.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at det skal gå litt begge veier. 

Jeg synes det er ugreit å forvente/forlange at besteforeldre skal stille opp og passe når DU vil ha pass, men samtidig ikke ville la dem være med barnebarna når DE faktisk har lyst. 

Så ja, jeg lar besteforeldre passe dem når de har lyst til det, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 71560...78b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke.

Alle barn er mammadalter. Barnet ditt er ikke unikt på noen som helst måte.

Om barnet aldri får erfare overnattingen, kommer det sannsynligvis aldri til å be om å få overnatte.

Hvis du vil at barnet skal få bånd til sine besteforeldrene sine, må du la de tilbringe tid sammen alene.

Anonymkode: 15116...32f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alle barn er mammadalter. Barnet ditt er ikke unikt på noen som helst måte.

Om barnet aldri får erfare overnattingen, kommer det sannsynligvis aldri til å be om å få overnatte.

Hvis du vil at barnet skal få bånd til sine besteforeldrene sine, må du la de tilbringe tid sammen alene.

Det er det jeg ikke skjønner, at de MÅ være alene for å ha et bånd. De har fått passe noen timer på dagen og de får lov å komme på besøk. Vil tro de kan få et bånd av det. Jeg har blitt kjent med mine egne besteforeldre selv om jeg ikke var der alene på overnatting som 1 åring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Leke foreldre er det jeg føler de gjør pga hva slags holdning svigers har. De oppfører seg som kongen på haugen og at de vet best for de har levd lengst. Det gjør også at kjemien ikke alltid har vært på topp med måten de er på. Jeg har prøvd å komme overens med de pga samboer. De er ikke noen folk jeg ville valgt å hatt i livet selv.

Ts

Så oppsummert har du nå endelig en måte å straffe dem på - ved å begrense tilgang til barnebarnet. 

Anonymkode: 411da...09e

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pass deg litt for å gjøre barnet ditt og deg selv en bjørnetjeneste med å spille veldig opp under å være mammadalt.

Jeg ville latt svigermor passe. Men trygg barnet, gjør det til noe positivt.  

På lang sikt lager du bedre familiebånd og mulighet for avlastning. 

Anonymkode: ae858...528

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom bare ikke å klag når poden nekter å sove borte den dagen dere trenger det. Jeg ser enkelte i klassen til mitt barn på 13 som fortsatt sliter ned å sove borte. Unger er selvfølgelig forskjellige, de kan ha angst el., men jeg har aldri hatt det problemet med mine. De har vært vant til å sove borte fra de var 1-2 år. Ikke ofte, men nok til at det ikke ble krise om vi ikke var der hele tiden. Og det er gull å teste det når dere ikke har planer og enkelt kan hente dem igjen.

Anonymkode: 26025...c5a

Herregud da, det er snakk om en ettåring! Alle ettåringer er mammadalt det er helt naturlig og bare bra, de skal være med foreldrene sine. Og man trenger på ingen måte å være på overnatting fra man er ett år for å bli vant til å sove borte.. Tvert imot vet man vel nå at det som gir trygge barn som tør å forlate foreldrene uten problemer er å IKKE sende dem avgårde før de er klare, men ha mye tid sammen med foreldrene uten å bli forlatt når de er små. Da får de et godt grunnlag for å skape trygge relasjoner til andre voksne og er trygge i seg selv.

Her følte jeg at besteforeldrene ikke så på barnet som en leke de skulle låne men respekterte at hun var et menneske med egne behov. Vi trappet opp passingen med først dagtid, så at vi overnattet med barnet hos dem (av andre grunner men det er uannsett lurt), legge alene hos oss. Så overnatting når barnet var klar en gang mellom 1,5 og 2 år. Nå spør 3-åringen selv om å få overnatte og de får alltid ja takk veldig gjerne når de spør om å få barnet på besøk, hente i barnehage osv.

Anonymkode: b6c86...aaf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det jeg ikke skjønner, at de MÅ være alene for å ha et bånd. De har fått passe noen timer på dagen og de får lov å komme på besøk. Vil tro de kan få et bånd av det. Jeg har blitt kjent med mine egne besteforeldre selv om jeg ikke var der alene på overnatting som 1 åring. 

De får langt bedre bånd av å være alene sammen. 

Men hei, om du vil sitte der uten barnevakt resten av livet ditt...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, både mine foreldre og svigers har fått passe bare fordi de har lyst🥰 da har de gjerne hentet tidligere i barnehagen og kost seg gløgg, mens jeg og mannen nyter barnefri😁 barna elsker å være hos besteforeldrene sine og maser om å få overnatte der så det har jeg ikke noe dårlig samvittiget for🥰

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...