Gå til innhold

Lar dere familiemedlemmer passe fordi de har så lyst?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på litt over ett år, og har en svigerfamilie som er veldig ivrige. I dette tilfelle er svigermor så ivrig at hun vil ha ungen på overnatting selv om vi ikke trenger pass, bare fordi hun har så lyst. Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke. Syns ikke det er gøy med for ivrige svigerforeldre (og syns heller ikke det er gøy om de ikke er ivrige i det hele tatt). Syns derfor det holder med besøk mens vi er med. Og nei det hadde ikke vært greit om det var min mor som ville hatt på overnatting. Syns ikke så små barn skal bli kastet hit og dit.

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg en hobby.

Anonymkode: 5cd4e...272

• Liker 2
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Ingen grunn til å sette svigermors ønske foran barnets beste.

Anonymkode: 5907f...08e

• Liker 10
Skrevet

Så heldig du er. 

Ingen av foreldrene våre har noengang spurt om å passe. De er 12 og 7 år. 

• Liker 3
  • Hjerte 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har et barn på litt over ett år, og har en svigerfamilie som er veldig ivrige. I dette tilfelle er svigermor så ivrig at hun vil ha ungen på overnatting selv om vi ikke trenger pass, bare fordi hun har så lyst. Jeg ser ikke at dette er et behov hos mitt barn da hun ennå er veldig mammadalt, så har sagt nei og at hun heller kan passe når ungen blir så stor at hun kan si selv om hun vil eller ikke. Syns ikke det er gøy med for ivrige svigerforeldre (og syns heller ikke det er gøy om de ikke er ivrige i det hele tatt). Syns derfor det holder med besøk mens vi er med. Og nei det hadde ikke vært greit om det var min mor som ville hatt på overnatting. Syns ikke så små barn skal bli kastet hit og dit.

Lurer på når det er vanlig at unger får bli lånt bort, og om det er vanlig i det hele tatt? Syns svigermor heller får passe barn som trenger pass eller finne seg en hobby.

Om dere har tenkt å få dere flere barn er det no godt at barnet blir vant med å være hos familie .  Sønnen til en venninne hadde ikke vert borte fra foreldrene før moren måtte på føden med nr 2. Så det ble en veldig traumatisk opplevelse for sønnen noe som de også merket godt i ettertid.  Ville brukt sjansen til å gå ut å spise eller hatt en hjemmekveld. 

Mine har overnattet tidelig hos foreldrene våre, jeg har også passet tantebarn fra de var små. 

Anonymkode: 7927f...a90

• Liker 16
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som tante har jeg vært på tilbudssiden siden første dukket opp (av mange, på begge sider) - synes det er så kos å ha de her en natt innimellom. 

Må først si at jeg aldri maser. Jeg er på tilbudssiden, og forstår at de har ulikt behov. 

Men hvis du vil ha en liten tankevekker; Det er de vi fikk "låne" og passe tidlig vi har det nærmeste forholdet til. Det er noe helt spesielt å danne bånd på den måten, og de har full tillit til oss da vi har vært omsorgspersoner siden de var små, særlig natt og tidlig morgen. Der overnatting først skjedde da de var eldre, og behovet var der, så var de for satt i at mor eller far alltid var der. Og heller ikke vant med oss på den måten. 

(og så må jeg legge på at du har et-par veldig uheldige uttalelser "skaffe seg en hobby", og "kaste barnet rundt"???) 

Anonymkode: 411da...09e

• Liker 21
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig for at barn får oppleve gleden av å ha en storfamilie der alle voksne kan supplere mor og far, og skape gode relasjoner på tvers av generasjoner. Så jeg tenker altså ikke som deg, og har takket ja til de gangene besteforeldre eller tanter har spurt om å få passe. Når de var veldig små var jeg obs på å være tilgjengelig, men det var sjeldent behov for å hente barnet. Nå er mine barn blitt ganske store og de har svært god tilknytning til sine besteforeldre og tanter/onkler. Jeg er overbevist om årsaken er at de har deltatt ivrig i deres liv helt fra starten og at det har vært en fordel at de tidvis måtte søke trøst og omsorg hos andre enn oss foreldre (ved overnatting f.eks.). 
Men det finnes ikke noe rett eller galt her, du må kjenne på hva som er rett for ditt barn. Men husk å ikke la dine følelser eller behov for kontroll begrense barnet ditt bare fordi hun ikke klarer å si hva hun vil enda. 

Anonymkode: 3d629...c1a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det skal med andre ord bare være på dine premisser? Ikke for ivrig og ikke for lite ivrig. Det skal være slik som du ønsker.  

Hva ønsker far da? Ønsker han at foreldrene hans skal få være involvert? 

Anonymkode: 8186f...9c3

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Yes! 
Barna våre har overnattet hos besteforeldre og den ene tanten fordi de har lyst. Både besteforeldrene og barna.

Så lenge besteforeldrene er trygge fine folk så hadde jeg absolutt latt de få lov. 
Barna blir jo ikke kastet hit og dit selv om de får lov til å overnatte hos besteforeldre i ny og ne.

Anonymkode: 0f9ba...792

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skal med andre ord bare være på dine premisser? Ikke for ivrig og ikke for lite ivrig. Det skal være slik som du ønsker.  

Hva ønsker far da? Ønsker han at foreldrene hans skal få være involvert? 

Anonymkode: 8186f...9c3

Ja jeg vil ikke at deres behov for å "leke foreldre" skal gå over mitt barns behov. Far har ikke så mange meninger annet enn han vil de skal være i livet til ungen, og det får de ved å komme på besøk. 

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har, som flere andre her, latt både mine foreldre og svigermor passe barna så mye de har ønsket mens barna var små. Det er jo vinn-vinn for alle parter - vi kunne i blant prioritere parforholdet, og barna fikk et veldig nært forhold til besteforeldre på begge sider. Da jeg fødte nr 2 oppsto alvorlige komplikasjoner som gjorde at jeg og far måtte bli på sykehuset i en uke etter fødsel. Veldig glad for at storebror på 2 da kunne være hos besteforeldre som han kjente godt og var trygg på, og jeg kunne også være helt trygg på at han hadde det fint der.

Og til det du sier om at barnet er mammadalt - jeg oppfatter det litt som en av de mange bjørnetjenestene mange foreldre gjør overfor barna sine nå til dags, som til syvende og sist bidrar til å gjøre barna mer utrygge på sikt. Så lenge barnet har en trygg og omsorgsfull voksen hos seg, er det absolutt ikke skadelig om barna skulle savne mamma litt en kveld. Vil også legge til at det stort sett bestandig går utrolig mye bedre enn forventet når besteforeldre passer, begge mine har blant annet sovet mye bedre når de har vært på overnatting hos besteforeldrene enn hva de gjorde hjemme. Og hva er farlig med å bare prøve, og så kan du heller holde deg i nærheten og komme og hente, hvis det skulle gå fullstendig skeis?

Anonymkode: dcd4e...89d

• Liker 10
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Overnatting hos besteforeldre ventet vi med til barnet var rundt 3 år. Altså når barnet var moden nok til å bestemme selv og vet hva det innebærer.  Barnevakt var vel fra rundt 2 års alder, men da snakk om en time eller to av og til. 

Anonymkode: 623b7...61a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vil ikke at deres behov for å "leke foreldre" skal gå over mitt barns behov. Far har ikke så mange meninger annet enn han vil de skal være i livet til ungen, og det får de ved å komme på besøk. 

Ts

De har vel ikke behov for p leke foreldre, men å være besteforeldre . Men her skjønner jeg at du ikke akkurat er drømmen av en svigerdatter…

Vil tro barnet ditt vil ha behov for å ha flere trygge omsorgspersoner rundt seg. Her har du svigerforeldre som spør om å få ha barnebarnet på overnatting, noe både barnebarnet og besteforeldrene nok hadde kost seg med.  

Om noen år kommer tråden her på Kg.. «svigerforeldrene mine vil i være barnevakter for barnet vårt… «

Anonymkode: 0f9ba...792

• Liker 20
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg egentlig godt, men synes du burde mykne bittelitt opp. Vi hadde ikke pass over natta for vårt barn før han var to år, og da var det mine foreldre som passet hjemme hos oss. De bor så langt borte at jeg ikke er komfortabel med at barnet er hos dem alene enda.

Svigers bor i samme by som oss og henter jevnlig i bhg etter eget ønske, men leverer stort sett rett hjem til oss, altså passer ikke så mye ut over selve hentinga. Hvis de hadde spurt om å få ha ungen på overnatting, så hadde jeg uten tvil sagt ja, men de er snart 80 år og jeg er litt usikker på kapasiteten så jeg ønsker ikke at spørsmålet skal komme fra oss. Når vi til sommeren får barn nummer to, så er det de som skal være barnevakt for han som da er 2,5, men da kommer de til å passe hjemme hos oss, som jo er relativt enkelt mtp tilrettelegging og tilgang på leker og utstyr. Hos oss er det mer usikkerhet rundt kapasitet som gjør at vi ikke har spurt om overnatting, men jeg tror ikke det hadde vært så dumt om barnet hadde hatt noen flere slike erfaringer. 

Anonymkode: 65d4a...b2b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overnatting hos besteforeldre ventet vi med til barnet var rundt 3 år. Altså når barnet var moden nok til å bestemme selv og vet hva det innebærer.  Barnevakt var vel fra rundt 2 års alder, men da snakk om en time eller to av og til. 

Anonymkode: 623b7...61a

Jeg og tenker at 3 år er en passende alder. Pass noen timer her og der har de fått lov til, og det var overnatting og når baby var så liten at hun ikke brydde seg hvem hun sov hos. 

Men vil gjerne ha ungen min selv nå som hun er så liten og knyttet bånd til oss foreldre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg kjenner meg nesten provosert, tenk om noen ville hatt mine barn så vi kunne fått sovet ut bare EN natt! 

Anonymkode: 374fb...d56

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og tenker at 3 år er en passende alder. Pass noen timer her og der har de fått lov til, og det var overnatting og når baby var så liten at hun ikke brydde seg hvem hun sov hos. 

Men vil gjerne ha ungen min selv nå som hun er så liten og knyttet bånd til oss foreldre. 

Hun brydde seg da minst like mye som spedbarn!!! 

Anonymkode: 374fb...d56

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts

De leker ikke foreldre.

De ER besteforeldre. 

Troller du bare nå? Enda en svigermortråd? La meg gjette, det kommer straks et innlegg om at hun slo mannen din i oppveksten,  røyker, eller noe annet som smører litt ekstra på. Jeg håper det for barnets skyld... Eller at du ikke har barn, om dette er underholdningen. 

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker du virkelig at barnet knytter mindre bånd til dere foreldre hvis hun er hos besteforeldre en gang i blant?? 😅

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og til det du sier om at barnet er mammadalt - jeg oppfatter det litt som en av de mange bjørnetjenestene mange foreldre gjør overfor barna sine nå til dags, som til syvende og sist bidrar til å gjøre barna mer utrygge på sikt. Så lenge barnet har en trygg og omsorgsfull voksen hos seg, er det absolutt ikke skadelig om barna skulle savne mamma litt en kveld. Vil også legge til at det stort sett bestandig går utrolig mye bedre enn forventet når besteforeldre passer, begge mine har blant annet sovet mye bedre når de har vært på overnatting hos besteforeldrene enn hva de gjorde hjemme. Og hva er farlig med å bare prøve, og så kan du heller holde deg i nærheten og komme og hente, hvis det skulle gå fullstendig skeis?

Ville bare kommentere denne. 

Gjennom 13 år som barnevakt til mange, har jeg aldri opplevd at de savner mamma/pappa. De storkoser seg og er spente, søker til oss om det er noe. Kan være litt klenging akkurat når foreldre drar, men det gir seg umiddelbart. 

Tror det nettopp er fordi de har vært med oss, alene, siden de var små. Og ikke at det plutselig skjer ved 2-3 årsalder, uten at vi har det båndet. 

Opplever også det samme som deg. De sover mye bedre enn hjemme. Kan være litt vanskelige å få i seng, men natt og morgen er nesten alltid en drøm, med misunnelige foreldre som resultat 😂

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...