Gå til innhold

Barn av terapeuter og pedagoger...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt av flere barnehageansatte jeg kjenner at barn av pedagoger og terapeuter er krevende. Hvorfor blir det slik? Burde det ikke vært de som var best oppdratt? 

Anonymkode: 5c875...f26

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke min erfaring som pedagog. Men det legges kanskje mer merke til at barna er krevende fordi det forventes at barn av pedagoger skal være veloppdratte. 

Men barn er barn og alle er forskjellige og pedagog er man på arbeidet og hjemme er man foreldre. 

I tillegg tror jeg pedagoger selv er ganske lei av å oppdra andres barn hele dagen så når man kommer hjem er det krevende å stå i eget barn oppdragelse. (derfor også mange flykter yrket) 

Anonymkode: af3bd...c74

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer at barn har medfødt temperament og personlighet... Ikke alt er oppdragelse. 

Du later også til å tro at "oppdragelse" = få et barn til å oppføre seg på en måte som voksne oppfatter som ikke-krevende.. Det er det jo ikke. 

Å være pedagogisk er også å møte barn på følelsene deres, og la dem faktisk få ha disse følelsene. Det er IKKE pedagogisk å lære barn å undertrykke følelser, aldri være sinte, gråte, osv. 

Jeg har en mor som er pedagog, til og med spesialpedagog. Og jeg var et "krevende" barn. Jeg har i voksen alder fått en autisme-diagnose, som forklarer mye.. Det hjelper jo ikke en døyt at min mor har gitt meg en pedagogisk korrekt oppdragelse hjemme, når jeg kommer på skolen og i barnehagen og blir overstimulert av lyder, lys, lukt, osv osv.. 

Anonymkode: 82283...559

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Naboen er pedagog og jobber i bhg. Ut i fra observasjoner så er hun rimelig ufyselig mot barna sine. Mye  trusler og skriking. Om barna er krevende eller ei vet jeg ikke, for meg fremstår de ganske normale, til og med veldig medgjørlige også. Jeg vil nesten si at problemet er henne, ikke barna.

Anonymkode: 15814...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Terapeut» er en veldig lite konkret betegnelse, hva mener du egentlig?

Anonymkode: 9a9fb...c94

AnonymBruker
Skrevet

Er helt vanlige barn syns jeg

Anonymkode: 1a51f...aff

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har hørt av flere barnehageansatte jeg kjenner at barn av pedagoger og terapeuter er krevende. Hvorfor blir det slik? Burde det ikke vært de som var best oppdratt? 

Min erfaring er at de ikke evner å se seg selv og sine barn.

Jobbet en plass hcor vi hadde en som var godt over 3 år som ble matet. Vi skjønte ingenting når han bare satt der og kikket på brødskiven. Når en kollega løftet opp brødskiva for å få han til å ta den , åpnet han munnen.  De kunne heller ikke snakke med noen andre enn pedagogene- for vi andre var ikke skikkelig utdannet🙃🙄

Fikk kjeft av pappaen en gang for at ungen var våt når han hentet. Vel, ungen satt jo bare i dammene så ikke så rart. Forventet at vi skulle ha tatt han med inn med en gang. Jeg ba han skaffe dagmamma- fikk rett og slett nok 🙈

Ikke var han sosialisert på noen slags måte. Evnet ikke å leke med andre, og ihvertfall ikke å dele på leker. Han ødela alle leker alle andre holdt på med. 

Det verste av alt var at foreldrene hadde høye stillinger innen psykiatri og barnevern 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

«Terapeut» er en veldig lite konkret betegnelse, hva mener du egentlig?

Anonymkode: 9a9fb...c94

Psykologer, psykiatere, sosionomer, sykepleiere og andre som jobber direkte med behandling av mennesker med  (p)syke sinn/følelsesliv.

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (5 minutter siden):

Jobbet en plass hcor vi hadde en som var godt over 3 år som ble matet. Vi skjønte ingenting når han bare satt der og kikket på brødskiven. Når en kollega løftet opp brødskiva for å få han til å ta den , åpnet han munnen.  De kunne heller ikke snakke med noen andre enn pedagogene- for vi andre var ikke skikkelig utdannet🙃🙄

Fikk kjeft av pappaen en gang for at ungen var våt når han hentet. Vel, ungen satt jo bare i dammene så ikke så rart. Forventet at vi skulle ha tatt han med inn med en gang. Jeg ba han skaffe dagmamma- fikk rett og slett nok 🙈

Ikke var han sosialisert på noen slags måte. Evnet ikke å leke med andre, og ihvertfall ikke å dele på leker. Han ødela alle leker alle andre holdt på med. 

Det verste av alt var at foreldrene hadde høye stillinger innen psykiatri og barnevern 🙄

Jeg hadde forventet at dere (ikke nødvendigvis du) tok inn barnet og passet på at han var tørr. Og at dere holdt ham unna dammene hvis dere ikke hadde anledning til å gjøre det! Men jeg er jo pedagog, da. 

Anonymkode: 13033...a06

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler vel mer om at det er en viss tilfredsstillelse ved at selv pedagoger, terapeuter osv ikke alltid har veloppdragne barn. Da trenger man kanskje ikke å føle sånn på kravene til seg selv som forelder. Selv er jeg psykolog, og har alltid fått gode tilbakemeldinger om at barna mine er veloppdragne og empatiske. Opplever det samme fra de fleste andre jeg kjenner innen samme bransje. Men unntak fins det så klart, og de blir sikkert ekstra lagt merke til.

Anonymkode: 02022...e63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (5 minutter siden):

"De" sier du, og kommer med ett eksempel. Alle foreldre er ulike, tror personlighet og holdninger har mye mer å si enn utdanninga. Det foreldreparet du omtaler, virker først og fremst  frekke og nedlatende. Tror ikke man lærer åvære det, verken som terapeut eller pedagog.

Anonymkode: 84b09...940

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i "krevende", TS? 

Anonymkode: 81a7d...9f8

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (9 minutter siden):

Hva om treåringen var en uoppdaget autist? Skal man ikke ta vare på alle barn uansett funksjonsevne? Er ikke det din oppgave som ansatt? 

Når det kommer til at de ikke ville prate med dere som ikke var utdannet pedagoger, er jeg enig med deg. Det er en uting å drive på sånn. Man kan da vel ha god kompetanse om barn, selv om man ikke er pedagog. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde forventet at dere (ikke nødvendigvis du) tok inn barnet og passet på at han var tørr. Og at dere holdt ham unna dammene hvis dere ikke hadde anledning til å gjøre det! Men jeg er jo pedagog, da. 

Det hadde jeg forventet også. Man lar ikke en treåring sitte lenge i en søledam. 

Jeg er pedagog, og har oppdratt et barn som er oppegående, reflektert, høflig, snill og har fått gode karakterer hele veien. Slik er det også med mine kollegers barn, og barn av lærere og psykologer som vi har hatt på skolen. De aller fleste er høflige og veloppdragne. Noen unntak finnes, så klart. Mange av disse får som regel diagnoser etter hvert. 

Det finnes ingen fasit på dette. Derimot ser vi gjerne at dette med at eplet ikke faller så langt fra stammen stemmer. Barn av bøllete foreldre, blir bøllete. Barn av foreldre som ikke bryr seg noe særlig om barna sine, får uengasjerte barn som ikke bryr seg om å følge med, og barn av foreldre som bryr seg og som følger dem opp; uansett sosial status, blir flotte, veloppdragne barn som det er veldig hyggelig å ha i klassen sin. 

Anonymkode: 9c2b0...ec6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det dte

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde blitt sur om mitt barn ble holdt borte fra søledammrnr 

Anonymkode: f4734...7bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva om treåringen var en uoppdaget autist? Skal man ikke ta vare på alle barn uansett funksjonsevne? Er ikke det din oppgave som ansatt? 

Når det kommer til at de ikke ville prate med dere som ikke var utdannet pedagoger, er jeg enig med deg. Det er en uting å drive på sånn. Man kan da vel ha god kompetanse om barn, selv om man ikke er pedagog. 

Det hadde jeg forventet også. Man lar ikke en treåring sitte lenge i en søledam. 

Jeg er pedagog, og har oppdratt et barn som er oppegående, reflektert, høflig, snill og har fått gode karakterer hele veien. Slik er det også med mine kollegers barn, og barn av lærere og psykologer som vi har hatt på skolen. De aller fleste er høflige og veloppdragne. Noen unntak finnes, så klart. Mange av disse får som regel diagnoser etter hvert. 

Det finnes ingen fasit på dette. Derimot ser vi gjerne at dette med at eplet ikke faller så langt fra stammen stemmer. Barn av bøllete foreldre, blir bøllete. Barn av foreldre som ikke bryr seg noe særlig om barna sine, får uengasjerte barn som ikke bryr seg om å følge med, og barn av foreldre som bryr seg og som følger dem opp; uansett sosial status, blir flotte, veloppdragne barn som det er veldig hyggelig å ha i klassen sin. 

Anonymkode: 9c2b0...ec6

Oj for en generalisering , skremmende 

AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg er mest tøysete slarv fra barnehageansatte.

Deler ikke samme erfaring fra mine år i barnehager mens jeg studerte. Har derimot aldri opplevd arbeidsplasser mer gjennomsyret av sladder, synsing og ukvalifisert vås. 

Anonymkode: 954b8...a2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oj for en generalisering , skremmende 

Tenkte det samme. Synes ordbruk og tankegang vitner lite om pedagogiske refleksjoner.

Anonymkode: 81a7d...9f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barna er som de fleste andre, samme hvem som oppdrar, til og med barn av psykologer kan ha angst. Det kan kanskje tyde på at når foreldrene er hjemme kobler de ut jobben og er bare foreldre.

Anonymkode: 440b3...dca

AnonymBruker
Skrevet

Disse barna er da akkurat som alle andre barn. Forskjellige i personlighet og temperament, akkurat slik som voksne.

Anonymkode: a2198...c11

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mange er veldig dårlige på grensesetting. 

Anonymkode: a2855...9b9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...