Gå til innhold

Har noen her kontaktet Forsvaret i forbindelse med sesjon? (Ungdom som ikke skal inn i militæret)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spør de ikke om dette i egenerklæringsskjemaet som fylles ut før sesjon?

Anonymkode: a09e8...ecd

Det trodde jeg at de gjorde. Det er rart at de da innkaller en ungdom med russisk etnisitet inn til sesjon midt i krig mellom Russland og Ukraina, der Norge/NATO er tungt involvert. 

TS

Anonymkode: 34851...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skrev på asperger og at han ikke skulle delta. Han fikk selvsagt avslag og slapp å dra inn, men jeg ser at han burde vært der for å få mer disiplin og bli mer uavhengig. Uansett hadde de dimmet han i løpet av kort tid pga diagnose. Han skyter godt da til tross for at han ikke har militær trening. 

Anonymkode: 60c73...2fc

Hvordan kan han ha Asperger uten å bli registrert i Helsevesenet? 
De kaller ikke inn de med kjent diagnose. 
Du blir jo avslørt om du bare slenger det på papirene ! 

Anonymkode: ec490...d19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du hadde lest hovedinnlegget, så spør jeg dem som har hatt kontakt med Forsvaret angående saker, ikke hva utfallet av saken ble. Det sto ikke noen kontaktinformasjon på innkallingen hennes, så jeg vet ikke om det er innenfor for meg som mor å ringe.

TS

Det hjelper ikke at mor ringer, dette er noe jenta må ta selv.

Men de tvinger ingen som ikke er motivert inn.  På sesjonen er det også et intervju, der er det bare å fortelle at dette er noe hun absolutt ikke ønsker og føler null motivasjon for.  Hun trenger ikke akkurat anstrenge seg for å gjøre det best mulig på de fysiske testene heller

....Eller gjøre som jeg skrev over, si hun tror hun har ADHD.

Anonymkode: 0a645...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det trodde jeg at de gjorde. Det er rart at de da innkaller en ungdom med russisk etnisitet inn til sesjon midt i krig mellom Russland og Ukraina, der Norge/NATO er tungt involvert. 

TS

Er hun russisk statsborger da?

Anonymkode: 3427a...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hun russisk statsborger da?

Nei, men hun har russisk mor og russiske besteforeldre, samt øvrig familie i Russland. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er det ingen som tror her. Men ungdom med hennes bakgrunn får ikke lov til å gjennomføre førstegangstjeneste. 

https://www.vg.no/nyheter/i/0VbVOG/rystet-over-forsvaret-skandaloes-behandling-av-unge

Hun er innkalt til sesjon så det er ikke mulig å unngå, selv da vi kom inn i militæret ble kriminell bakgrunn sjekket og mange endt opp i ikke ikke operasjonelle stillinger.

Vi mistet sikkert 10% til under rekruttskole primært pga fysiske mangler og ikke bakgrunn, det er pliktig å møte opp til sesjon det tar en dag og hvis hun er så "syk" og "upassende" som du sier så får hun ikke innkalling.

Det skal også sies at de ønsker folk med russisk/kinesisk/irans bakgrunn til en viss grad pga trussel bildet vi har for tiden spesielt hvis de kan flere språk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

Hun er innkalt til sesjon så det er ikke mulig å unngå, selv da vi kom inn i militæret ble kriminell bakgrunn sjekket og mange endt opp i ikke ikke operasjonelle stillinger.

Vi mistet sikkert 10% til under rekruttskole primært pga fysiske mangler og ikke bakgrunn, det er pliktig å møte opp til sesjon det tar en dag og hvis hun er så "syk" og "upassende" som du sier så får hun ikke innkalling.

Det skal også sies at de ønsker folk med russisk/kinesisk/irans bakgrunn til en viss grad pga trussel bildet vi har for tiden spesielt hvis de kan flere språk.

Hvor skrev jeg at hun var syk? Pek gjerne, for det kan ikke jeg se. Nei, de ønsker ikke å innkalle russisk ungdom i nord med familie rett over grensa, for de risikerer i verste fall å måtte skyte sine egne i tilfellet krig. Hun kan heller ikke russisk, så hun utgjør ikke noen ressurs språkmessig. Hun møter selvfølgelig på selve sesjonsdagen, det er ikke noe problem. Men jeg ønsker å få avklart hvorvidt hun er kvalifisert eller ikke, slik at hun slipper å miste et helt år på universitetet, slik nabogutten gjorde for to år siden. 

TS

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvis du leser det TS skriver ser du at det ikke er diagnoser i bildet, men at ungdommen uansett blir dimittert etter få uker og går derfor glipp av mye som faktisk er nødvendig.

Anonymkode: d342f...162

Det var ikke TS sitt innlegg jeg henviste til , men til den som foreslo å legge på en ADHD -diagnose som løsning for å bli dimittert.  

Anonymkode: ec490...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal du drive å rydde opp i dette ts? Jenta er 18-19-20 år , det er hun som bør og skal ta tak i dette, med hjelp og veiledning fra dere. 

Er du også en av de mødrene som følger de til legen? 

Anonymkode: a1318...62e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor skrev jeg at hun var syk? Pek gjerne, for det kan ikke jeg se. Nei, de ønsker ikke å innkalle russisk ungdom i nord med familie rett over grensa, for de risikerer i verste fall å måtte skyte sine egne i tilfellet krig. Hun kan heller ikke russisk, så hun utgjør ikke noen ressurs språkmessig. Hun møter selvfølgelig på selve sesjonsdagen, det er ikke noe problem. Men jeg ønsker å få avklart hvorvidt hun er kvalifisert eller ikke, slik at hun slipper å miste et helt år på universitetet, slik nabogutten gjorde for to år siden. 

TS

Men hvorfor skal du avklare det og ikke jenta selv? Jeg trodde alle vernepliktige var myndig.

De blir nok utrolig imponert når mamma ringer for å si at gulljenta hennes dessverre ikke kan delta fordi hun mister et år med studier. På tide å klippe navlestrengen?

Anonymkode: 755fb...8ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du drive å rydde opp i dette ts? Jenta er 18-19-20 år , det er hun som bør og skal ta tak i dette, med hjelp og veiledning fra dere. 

Er du også en av de mødrene som følger de til legen? 

Anonymkode: a1318...62e

Jenta er selvstendig, men synes det er skummelt å prate med Forsvaret. Hun går ellers alene til legen, har jobb og kjører bil. Det er helt vanlig å hjelpe familiemedlemmer med ting, vet du, både barn og andre. Så synd at du ikke har noen som kan hjelpe deg når du trenger det.

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor skal du avklare det og ikke jenta selv? Jeg trodde alle vernepliktige var myndig.

De blir nok utrolig imponert når mamma ringer for å si at gulljenta hennes dessverre ikke kan delta fordi hun mister et år med studier. På tide å klippe navlestrengen?

Anonymkode: 755fb...8ea

Hun er per dags dato ikke myndig, ergo må jeg sikkert ringe for henne. Ingen snakker om gulljenter eller noe lignende. Det er bare meningsløst å miste ett år med studier grunnet forhold som uansett vil inntreffe, og som burde ha vært avklart før førstegangstjenesten starter.

https://www.ung.no/oss/k4iIw7r3HiaKZDcqt4Ob4t

https://www.vg.no/nyheter/i/pWegk6/kastet-ut-av-forsvaret-etter-38-dager-maatte-soeke-nav-hjelp

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS hun må jo bare søke studier og slikt så hun får plass. Kan dere kanskje ringe til Forsvaret sammen om hun synes det er skummelt å ta kontakt alene? Bare ring med høytaler så snakker hun men du er med.

Anonymkode: 7c195...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Overhode ikke tull. Ingen med ADHD, som er under utredning eller i det hele tatt nevner mistanke om ADHD får tjenestegjøre i forsvaret. 

Anonymkode: 0a645...cc7

Hvis vedkommende ikke har adhd eller andre helseplager så er det ingen vei utenom. Kan selvsagt si at a har adhd osv, men da får du beskjed om å levere dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å latterliggjøre seksuelle overgrep er ikke fornuft. Å latterliggjøre en mors bekymring for dette, er heller ikke fornuft. Du kan ikke garantere at det aldri skjer noe. Her er en fersk undersøkelse fra 2022: https://www.forsvaret.no/soldater-og-ansatte/ansatt/undersokelse-om-mobbing-og-seksuell-trakassering/Mobbing og seksuell trakassering i Forsvaret – undersøkelse 2022.pdf/_/attachment/inline/cf7c45c3-2261-4e68-b68f-080fef7c151b:1393baeb1bcfd932b16aa0f29aee2c019483120a/Mobbing og seksuell trakassering i Forsvaret – undersøkelse 2022.pdf

Fjernet sitat av slettet innhold.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke hun får avtjene førstegangstjeneste med russisk familie. Tror en del synser veldig her og snakker om å lyve på seg diagnoser osv, det er jo ikke tilfellet til TS sin datter. Man sikkerhetsklarerer i utgangspunktet alle som skal inn i førstegangstjeneste. Det er lettere for Forsvare å bare droppe de som ikke kan klareres heller enn å forsøke å omplassere, de har vel nok andre kandidater som ønsker å avtjene? Skjønner at det oppleves irriterende at man blir kalt inn når man vet det ikke vil gå. Men man kan vel bare si på sesjon at man har russisk familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tror ikke hun får avtjene førstegangstjeneste med russisk familie. Tror en del synser veldig her og snakker om å lyve på seg diagnoser osv, det er jo ikke tilfellet til TS sin datter. Man sikkerhetsklarerer i utgangspunktet alle som skal inn i førstegangstjeneste. Det er lettere for Forsvare å bare droppe de som ikke kan klareres heller enn å forsøke å omplassere, de har vel nok andre kandidater som ønsker å avtjene? Skjønner at det oppleves irriterende at man blir kalt inn når man vet det ikke vil gå. Men man kan vel bare si på sesjon at man har russisk familie?

Det er det jeg ønsker å hører erfaringer med, slik at hun slipper det som skjedde med naboen og gutten i artikkelen jeg linket til, der han ble dimmet etter 38 dager og måtte gå på NAV. Nå vil ikke jentungen måtte gå på NAV, siden hun vil kunne bo hjemme det året, men det føles meningsløst å miste et helt år på ingenting fordi det er sommel i systemet.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare å si at hun ikke har lyst, og minne om at hun ikke kommer til å sikkerhetsklareres, så blir hun ikke kalt inn.

Anonymkode: c5e4f...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det jeg ønsker å hører erfaringer med, slik at hun slipper det som skjedde med naboen og gutten i artikkelen jeg linket til, der han ble dimmet etter 38 dager og måtte gå på NAV. Nå vil ikke jentungen måtte gå på NAV, siden hun vil kunne bo hjemme det året, men det føles meningsløst å miste et helt år på ingenting fordi det er sommel i systemet.

TS

Du finner mye informasjon på Forsvaret sine sider, se om du finner tlf nr der eller annen kontaktinformasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ingar-André skrev (5 minutter siden):

Hvis vedkommende ikke har adhd eller andre helseplager så er det ingen vei utenom. Kan selvsagt si at a har adhd osv, men da får du beskjed om å levere dokumentasjon.

For 40 år siden kanskje. Det er mange færre enn de som er skikket og ønsker seg inn, som slipper inn. Nåløyet er trangt og de tar faktisk ikke inn gud og hvermannsen lenger.

Anonymkode: f14ff...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...