AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:33 #21 Del Skrevet onsdag kl 06:33 Anbefaler å prøve ut gryteretter med lam fra midtøsten. De er godt krydret med mye smak, men stort sett ikke mye chili i. https://www.bbcgoodfood.com/search?q=lamb+tagine+ Anonymkode: 8a295...577 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet torsdag kl 06:00 #22 Del Skrevet torsdag kl 06:00 Pawn Hearts skrev (På 8.4.2025 den 14.16): Kleftiko (også gresk, du finner massevis av oppskrifter på nettet). Bresert/braisert lam er også kjempegodt. Hå hå... Kleftiko er utrolig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet fredag kl 00:10 #23 Del Skrevet fredag kl 00:10 Denne er blitt min uoffisielle påske-klassiker: https://www.greatbritishchefs.com/recipes/lamb-loin-recipe-parmesan-risotto om enn med noen små endringer: - risottoen lager jeg på samme lest som denne oppskriften - trøffeloljen bytter jeg ut med trøffelsmør eller vanlig smør (som jeg ikke gidder å smelte på forhånd. Det smelter uansett i risottoen) - hvis jeg ikke finner/har skogssopp, så går det helt fint med champignon kuttet i små terninger - sjalottløkene kutter jeg kun hvis de er veldig store, og ovnsbaker i tillegg cherrytomater - en liten pris nyrevet muskatnøtt/muskatblomme, samt en pris havsalt gjør seg i spinaten - mikropersille finner jeg sjeldent, så da bruker jeg bare helt vanlig flatbladet persille - og hvis jeg ikke får tak i lammelakser, så fungerer lammefilet utmerket. Og det går helt greit å "glemme" rosmarinen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet fredag kl 04:55 #24 Del Skrevet fredag kl 04:55 Molly70 skrev (På 8.4.2025 den 20.20): eg er veldig glad i lam, det er et must med lammelår i påsken spesielt! Min oppskrift som min familie liker veldig godt er: 1 liter kulturmelk/kefir Bland i masse krydder du liker Tøm melken med krydder i en stor pose og bland godt Ha lammelåret i posen sammen med melkekrydderblandingen og knytt igjen/surr igjen. Legg posen med lammelåret i kjøleskapet og la det ligge noen dager mens du av og til snur og vender på det. Steker det til slutt over natten på svak varme 80 gr ca, dufter himmelsk når man kommer på kjøkkenet neste dag. Om nødvendig så skrur jeg opp varmen litt (alt etter hvor stort låret er). Faller omtrent fra beinet når det skal serveres, men sånn er det vi liker det Grønnsaker og annet tilbehør etter hva en liker, men jeg har som oftest gulrøtter, rosenkål, tyttebær poteter og en god brun saus med masse sky av låret og en liten fløteskvett Hva gjør kulturmelken? Jeg lurer på om vi skal prøve oppskriften din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly70 Skrevet fredag kl 05:31 #25 Del Skrevet fredag kl 05:31 (endret) luxifine skrev (1 time siden): Hva gjør kulturmelken? Jeg lurer på om vi skal prøve oppskriften din. Kulturmelken syrner kjøttet litt og gjør det litt mildere i smaken. (Som en surstek) Håper det faller i smak Har hatt mange av mine venner innom på middag hvor de har fått dette servert, samtlige har bedt meg om oppskriften. Endret fredag kl 06:01 av Molly70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:57 #26 Del Skrevet fredag kl 05:57 Jeg lager i blant denne retten til påske, enten med lammeskanker eller med kjeboger: https://www.dawnsnewday.org/lamb-shanks-with-pomegranate-and-saffron/ Oppskriften sier granateplejuice, der har jeg presset saften av friskt granateple. Opprinnelig fra NY Times. Serveres med ris eller couscous. Anonymkode: 0f893...f6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet fredag kl 16:24 #27 Del Skrevet fredag kl 16:24 Molly70 skrev (10 timer siden): Kulturmelken syrner kjøttet litt og gjør det litt mildere i smaken. (Som en surstek) Håper det faller i smak Har hatt mange av mine venner innom på middag hvor de har fått dette servert, samtlige har bedt meg om oppskriften. Stek i kjøleskapet. Mannen er ikke glad i lam, håper dette gjør susen! Kjempespennende!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet fredag kl 16:29 #28 Del Skrevet fredag kl 16:29 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg lager i blant denne retten til påske, enten med lammeskanker eller med kjeboger: https://www.dawnsnewday.org/lamb-shanks-with-pomegranate-and-saffron/ Oppskriften sier granateplejuice, der har jeg presset saften av friskt granateple. Opprinnelig fra NY Times. Serveres med ris eller couscous. Anonymkode: 0f893...f6a Den så veldig spennende ut. Og god. Takk for lenke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet fredag kl 16:35 #29 Del Skrevet fredag kl 16:35 Påskelam med poteter rosenkål og fløtesaus er godt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly70 Skrevet i går, 05:20 #30 Del Skrevet i går, 05:20 luxifine skrev (12 timer siden): Stek i kjøleskapet. Mannen er ikke glad i lam, håper dette gjør susen! Kjempespennende!! Bare husk å ta låret/steken ut av posen før du setter det i ovnen 😉 Den overflødige melkekrydderblandingen bruker jeg gjerne litt av i sausen. Prøv deg frem 💛 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:19 #31 Del Skrevet i går, 14:19 Molly70 skrev (På 8.4.2025 den 15.00): Jeg er veldig glad i lam, det er et must med lammelår i påsken spesielt! Min oppskrift som min familie liker veldig godt er: 1 liter kulturmelk/kefir Bland i masse krydder du liker Tøm melken med krydder i en stor pose og bland godt Ha lammelåret i posen sammen med melkekrydderblandingen og knytt igjen/surr igjen. Legg posen med lammelåret i kjøleskapet og la det ligge noen dager mens du av og til snur og vender på det. Steker det til slutt over natten på svak varme 80 gr ca, dufter himmelsk når man kommer på kjøkkenet neste dag. Om nødvendig så skrur jeg opp varmen litt (alt etter hvor stort låret er). Faller omtrent fra beinet når det skal serveres, men sånn er det vi liker det Grønnsaker og annet tilbehør etter hva en liker, men jeg har som oftest gulrøtter, rosenkål, tyttebær poteter og en god brun saus med masse sky av låret og en liten fløteskvett Det så veldig godt ut 😍 Hva slags krydder pleier du å bruke? Anonymkode: 142a6...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly70 Skrevet i går, 16:49 #32 Del Skrevet i går, 16:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det så veldig godt ut 😍 Hva slags krydder pleier du å bruke? Anonymkode: 142a6...fbc Piffi, paprika, rosmarin, aromat altså en salig blanding av det vi liker. Prøv deg frem men må ha en del krydder i, for melken demper sterkheten 🥰 Skal ta opp mitt eget lår fra fryseren nå slik at det skal få ligge noen dager i kjøleskapet og godgjøre seg til tor-fred 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå