Gå til innhold

Påske og lam

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og gleder meg til mange dager fri, og planlegger å prøve ut litt andre middager enn vi lager til hverdags. Vil lage lam en dag, men jeg synes lam er "mektig" på smak og liker det ikke med det klassiske hvitløk og rosmarin. Har prøvd å finne gode oppskrifter på nett med andre varianter, men det ser ut til å være sensur på det eller noe. Finner i alle fall fint lite 😅

Er det noen som har litt mindre klassiske oppskrifter de vil dele? Helst med ting man får i vanlig dagligvare, da jeg ikke bor i verdens navle akkurat og har begrensede muligheter 😁

Anonymkode: 050bb...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Keftedes! Kjøttdeig av lam med kanel. Med gremolata hvis det faller i smak eller i tomatsaus eller med tomat/agurk/sitron/olje som i Hellas.

Ellers er bog av lam/sau stekt sakte i ovn en greie. Brunes/grilles og stekes så kaldt og lenge som du liker, 125 grader og 2-3 timer går fint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleftiko (også gresk, du finner massevis av oppskrifter på nettet).

Bresert/braisert lam er også kjempegodt.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (7 minutter siden):

Kleftiko

Ahh..!! Jeg tar med Retsina :D At det går an å glemme denne og shepherd's pie.. Makan. Ikke rart folk går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i utgangspunktet glad i lam, så kanskje mitt forslag ikke faller i smak. 
Jeg synes i alle fall at myntesaus er godt til. Det er en tradisjonell engelsk måte å servere lam på. Det frisker opp.

Lammepai er også godt, gjerne en gresk variant med feta og oliven.

Anonymkode: 9962d...5ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen forslag er dårlige, jeg sjekker alle 😂

Takk for mange gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo presisere litt ser jeg. Jeg liker vanligvis både hvitløk og rosmarin, men akkurat på lam blir det for kraftig for meg. Jeg liker godt litt krydret mat. Trenger ikke være sterk, men heller litt sterk enn ekstremt salt f.eks. Jeg finner mye oppskrifter, men felles for mange av dem er at de er mer eller mindre basert på mye hvitløk og det er DET jeg ikke finner så spenstige alternativer til :)

Kan selvfølgelig bare kutte det jeg ikke liker i en oppskrift og gjør jo det til vanlig, men jeg har laget såpass lite lam at jeg ikke føler meg helt trygg på å eksperimentere like mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier p ha lammelår. Klassisk. Men det er for stort for tre, så etterpå piller jeg det rent og bruker det i en gryterett. Masse oppskrifter på nettet, fx moussaka 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du føler både lam, rosmarin og hvitløk, blir for sterkt, er det mulig råvarene ikke er helt topp, og at tiberedningen ikke er god.

Frossent lår fra dagligvaren smaker ofte litt sau. Jeg går heller på lokale produsenter, eller Reko. Da få du mildt og fint kjøtt. Hvitløken blir for rå om du legger den i lommer, og samtidig steker på riktig temperatur. Jeg pleier å ovnsbake ved siden, eller ha litt i gratengen, for å få hvitløkssmaken. Rosmarin bruker jeg bare noen kvister av under lammet, for å gi litt aroma. 

Anonymkode: eacd2...036

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utradisjonelt for meg til påske, men tikka masala med lam liker jeg godt.

Her er det oppskrifter på bl.a. marokkansk gryterett med lam https://www.bbc.co.uk/food/collections/lovely_lamb_recipes

Eller du kan la deg inspirere av verdensmat.no sine oppskrifter med lam. https://verdensmat.no/?tag=lam

Anonymkode: 9962d...5ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i lam, det er et must med lammelår i påsken spesielt!

Min oppskrift som min familie liker veldig godt er:

1 liter kulturmelk/kefir 

Bland i masse krydder du liker

Tøm melken med krydder i en stor pose og bland godt

Ha lammelåret i posen sammen med melkekrydderblandingen og knytt igjen/surr igjen.

Legg posen med lammelåret i kjøleskapet og la det ligge noen dager mens du av og til snur og vender på det.

Steker det til slutt over natten på svak varme 80 gr ca, dufter himmelsk når man kommer på kjøkkenet neste dag. Om nødvendig så skrur jeg opp varmen litt (alt etter hvor stort låret er).

Faller omtrent fra beinet når det skal serveres, men sånn er det vi liker det :)

Grønnsaker og annet tilbehør etter hva en liker, men jeg har som oftest gulrøtter, rosenkål, tyttebær poteter og en god brun saus med masse sky av låret og en liten fløteskvett ;)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly70 skrev (40 minutter siden):

Jeg er veldig glad i lam, det er et must med lammelår i påsken spesielt!

Min oppskrift som min familie liker veldig godt er:

1 liter kulturmelk/kefir 

Bland i masse krydder du liker

Tøm melken med krydder i en stor pose og bland godt

Ha lammelåret i posen sammen med melkekrydderblandingen og knytt igjen/surr igjen.

Legg posen med lammelåret i kjøleskapet og la det ligge noen dager mens du av og til snur og vender på det.

Steker det til slutt over natten på svak varme 80 gr ca, dufter himmelsk når man kommer på kjøkkenet neste dag. Om nødvendig så skrur jeg opp varmen litt (alt etter hvor stort låret er).

Faller omtrent fra beinet når det skal serveres, men sånn er det vi liker det :)

Grønnsaker og annet tilbehør etter hva en liker, men jeg har som oftest gulrøtter, rosenkål, tyttebær poteter og en god brun saus med masse sky av låret og en liten fløteskvett ;)

Hvorfor bruker dere ikke bog? Det er en mye bedre stykningsdel for slik tilberedning. Og det vil bli enda saftigere, og falle enda mer fra beinet, enn lår som er et magrere stykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en rett jeg fant i en LIDLs greske kokebok, skrevet av to greske gladkokker. Jeg har sikkert gjort noen endringer her – chilien er iallfall mitt eget påfunn, og alle kan selvsagt krydre etter egen gane. Selv om retten er gresk, er den langt fra vanlig i Hellas, og jeg kan nesten garantere at jeg er den eneste i Norge som lager den. Den heter ouzoekftedes, selv om ouzoen bare er i sausen.

KEFTEDES

400 g lammekjøttdeig

3-4 ss knust kavring

½ løk, finhakket

2-3 cm ingefær, finhakket

3-4 fedd hvitløk, finhakket

2ts korianderfrø (malt eller knust i morter)

2ts allehåndefrø (malt eller knust i morter)

1 ts spisskummen (malt eller knust i morter)

1 ts malt kanel

Litt chilipulver

4-5 ss hakket bladpersille

Et egg

En klunk olivenolje

Salt og pepper

Bland alt og mos godt. Form til små kjøttboller og stek i olivenolje.

POTETER

4-5 poteter skåret i skiver eller båter

salt. pepper, tørket oregano og basilikum

3-4 fedd hvitløk, skrelt og knust

4-5 dl vann

Ha alt I en langpanne, bland godt og og stek på 175 grader i rundt en time. Senk til 160, legg kjøttbollene oppi og la det stå i 20 minutter.

OUZOSAUS

1 dl matfløte

1 drammeglass ouzo (polet har to typer, og Plomari er den suverent beste)

2 dl vann

1/3 buljongterning

1 ts oregano

Ha alt i kjøttbollepanna, kok opp under omrøring og hell sausen over potetene og kjøttbollene. Server gjerne med en frisk salat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor bruker dere ikke bog? Det er en mye bedre stykningsdel for slik tilberedning. Og det vil bli enda saftigere, og falle enda mer fra beinet, enn lår som er et magrere stykke. 

Er bare blitt en vane, og liker låret spesielt godt. Alt kan tilberedes med de delene av dyret man liker best.

Dette var bare noe jeg forsøkte meg på for mange år siden, som ble så godt mottatt og en favoritt for hele familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste før man foreslår oppskrift er å vite hva slags stykningsdel av lam TS har tenkt å tilberede.

Anonymkode: 0f893...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I og med at du føler både lam, rosmarin og hvitløk, blir for sterkt, er det mulig råvarene ikke er helt topp, og at tiberedningen ikke er god.

Frossent lår fra dagligvaren smaker ofte litt sau. Jeg går heller på lokale produsenter, eller Reko. Da få du mildt og fint kjøtt. Hvitløken blir for rå om du legger den i lommer, og samtidig steker på riktig temperatur. Jeg pleier å ovnsbake ved siden, eller ha litt i gratengen, for å få hvitløkssmaken. Rosmarin bruker jeg bare noen kvister av under lammet, for å gi litt aroma. 

Det er ikke at det smaker for sterkt av noe av det, det er selve kombinasjonen av smaker jeg synes blir for mektig. Liker bedre friskere smaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke at det smaker for sterkt av noe av det, det er selve kombinasjonen av smaker jeg synes blir for mektig. Liker bedre friskere smaker. 

Da kan du lage med sitron og timian, det er en annen smaksprofil som passer utmerket til lam. 

Eller hvitløk, sitron og estragon. 

Eller kun salt og pepper, men med en grateng av rotgrønnsaker med parmesanlokk. 

En mør og god stykningsdel om du ikke ønsker lår, er carré. 

Eller om man vil gjøre det enkelt, langtidsstekt skank av lam, med rotgrønnsaker, krydder og hvitvin. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...