Gå til innhold

Hvilken utdanning har dere søkt på til høsten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søknadsfristen nærmer seg og jeg vet ikke helt hva jeg skal søke. Hva kan være et smart valg nå til dags? Hva har dere søkt på? Ønsker ikke å jobbe innen helse eller teknologi, men kan godt jobbe innen utdanning eller noe kreativt. 

Anonymkode: 4b8dc...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har søkt på medisin, men usikker på om jeg virkelig vil studere i 6 år bare for å måtte kjempe om LiS1 med hundrevis av andre flinkiser. Selv om jeg rent hypotetisk hadde fått den første stillingen, ville jeg stadig måttet flytte på meg i løpet av de neste 5 årene. Nesten ingen av legene jeg har snakket med, anbefaler yrket til andre, og man ser jo hva som skjer i andre land mtp spesialiseringsflaskehalsen og økte antall nyutdannede. Føles ærlig talt som at jeg har tatt opp fag forgjeves. Men-men.

Anonymkode: 3db17...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har søkt på medisin, men usikker på om jeg virkelig vil studere i 6 år bare for å måtte kjempe om LiS1 med hundrevis av andre flinkiser. Selv om jeg rent hypotetisk hadde fått den første stillingen, ville jeg stadig måttet flytte på meg i løpet av de neste 5 årene. Nesten ingen av legene jeg har snakket med, anbefaler yrket til andre, og man ser jo hva som skjer i andre land mtp spesialiseringsflaskehalsen og økte antall nyutdannede. Føles ærlig talt som at jeg har tatt opp fag forgjeves. Men-men.

Kan det være en mulighet å gå over til forskning? Hvis du finner ut at du ikke trives i jobben som lege. Har du vurdert andre studier da? F.eks psykologi profesjon? Du har nok ikke tatt opp fag forgjeves, høres ut som du kan komme inn på det du vil 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg søkt ergoterapi, men er usikker på jobbmulighetene selv om de som underviste på studiet hadde positive erfaringer.. 

Anonymkode: 2077c...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personlig har jeg søkt ergoterapi, men er usikker på jobbmulighetene selv om de som underviste på studiet hadde positive erfaringer.. 

Anonymkode: 2077c...ced

Ergoterapi dukker stadig opp i stillingsannonser. Kommer sikkert an på hva du ønsker å jobbe med da, men studier som gir yrkestittel som f.eks ergoterapeut, lærer osv tror jeg uansett gir greie jobbmuligheter sammenlignet med mye annet «tull» som går an å studere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en mulighet å gå over til forskning? Hvis du finner ut at du ikke trives i jobben som lege

Altså det finnes forskerlinje, men jeg tror det kliniske frister mer, i hvert fall på dette stadiet. Problemet - som jeg ser den - er at det blir vanskeligere å gjennomføre den første delen av spesialiseringen for hvert år som går. Så det å satse på medisin oppleves som litt risikabelt mtp innsatsen som må legges inn, dog det går ikke an å spå 6 år fremover i tid. 

Har du vurdert andre studier da? F.eks psykologi profesjon?

Psykologi prof var også min tanke, men faget kjennes litt for abstrakt, og det er for lite rom til naturvitenskapelig tenkemåte, med mindre man til slutt satser på nevro. Arbeidsmarkedet ser dessuten dårlig ut for psykologer med utgangspunkt i SSBs fremskrivinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Altså det finnes forskerlinje, men jeg tror det kliniske frister mer, i hvert fall på dette stadiet. Problemet - som jeg ser den - er at det blir vanskeligere å gjennomføre den første delen av spesialiseringen for hvert år som går. Så det å satse på medisin oppleves som litt risikabelt mtp innsatsen som må legges inn, dog det går ikke an å spå 6 år fremover i tid. 

Psykologi prof var også min tanke, men faget kjennes litt for abstrakt, og det er for lite rom til naturvitenskapelig tenkemåte, med mindre man til slutt satser på nevro. Arbeidsmarkedet ser dessuten dårlig ut for psykologer med utgangspunkt i SSBs fremskrivinger.

Jeg syns du skal gå for medisin hvis det er der interessen ligger. Hvem vet hvordan situasjonen er om 6 år? Det vil aldri være en bortkasta utdanning. Du må jo selvsagt kunne leve med at det kan bli aktuelt å flytte på seg, men ting vil jo stabilisere seg etter hvert. 

Utdanningen virker i hvert fall veldig spennende. Det var under vurdering selv, men rekker ikke å ta opp fag med toppkarakterer før de nye opptaksreglene trer i kraft. 

Anonymkode: 3d66f...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner. Kanskje også vurdere utdanning der du kan jobbe klinisk på andre/lignende måter? Hvis du ser for det at det er noe du kan like. Høres ut som medisin + spesialisering er en slitsom vei å gå ja, men jeg tror likevel at det er bedre enn å velge noe som ikke engasjerer deg så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagelærer 😊

Anonymkode: 03cae...6a3

Blir nok lett å finne seg jobb da 😊 vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masterstudie innen informatikk i Sverige. Har tatt deler av det før, så jeg skal egentlig bare fortsette med det.

Ellers gjør jeg meg ferdig med en bachelor i historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (7 minutter siden):

Masterstudie innen informatikk i Sverige. Har tatt deler av det før, så jeg skal egentlig bare fortsette med det.

Ellers gjør jeg meg ferdig med en bachelor i historie.

Hvor mange studiepoeng og grader er du oppe i nå?

Anonymkode: 4b5d4...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor mange studiepoeng og grader er du oppe i nå?

Anonymkode: 4b5d4...039

Rundt 800 studiepoeng. Har kun 3 grader, 4 til neste år (nesten ferdig). Har en del årsstudier. Blir 5 med masteren i Sverige (vi får se hva det blir til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Masterstudie i samhandling og folkehelse. 

Anonymkode: 7a1d1...720

Høres spennende ut! Hvor kan jeg finne dette studiet? Vet du hvilke jobber en kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på realfagskurs, økonomi og administrasjon og statsvitenskap. Statsvitenskap søkte jeg egentlig bare for gøy 😆

Anonymkode: e4ee2...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er noe som heter Google.

https://www.hvl.no/studier/studieprogram/samhandling-og-folkehelse/

Anonymkode: ed5e5...ce2

Jada, men jeg var mer interessert i å høre hvor du hadde søkt. Og folk kan ha andre erfaringer angående jobbmuligheter sammenlignet med informasjon du får på skolens nettsider. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt sosionom og vernepleier, men ikke helt bestemt meg for hva som er førstevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barnehagelærer 😊

Anonymkode: 03cae...6a3

Spennende! Hva er motivasjonen bak?

Anonymkode: e4ee2...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...