AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:35 #1 Del Skrevet tirsdag kl 11:35 Nå er det to år siden sist jeg fødte og venter nytt barn til høsten. Forrige gang syntes jeg det var så slitsomt på barsel. ( visste jo ingenting heller om babyer) men noe av det som var litt vanskelig var å ligge i senga og prøve å sovne, men så våkner baby til og usikker på om hen skulle ha pupp eller bare noen armer som omfavnet baby. Den gangen på barsel skrek babyen min mye, stort sett hele dagen og natten. Fikk erstatning siden ammingen ikke gikk seg til uten at jeg helt vet hvorfor. uansett, denne gangen ønsker jeg å sove med nyfødt i senga på barsel. Har hørt om mange andre som har gjort det og i tillegg har blitt oppfordret til det. At de legger opp den ene senge grinden og ligger ved siden av bebi. noen andre som har gjort det? Anonymkode: 0bcb3...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:39 #2 Del Skrevet tirsdag kl 11:39 Jeg hadde bare mine barn sammen med meg i senga, hadde sengehesten oppe. De sov lite og ingenting i den barnesenga(plastboksen) man kan trille rundt med. Anonymkode: b7784...9fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:44 #3 Del Skrevet tirsdag kl 11:44 Ja, det er helt vanlig på barsel. Anonymkode: c8789...bf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet tirsdag kl 11:48 #4 Del Skrevet tirsdag kl 11:48 Jeg gjorde det med førstemann. Var uaktuelt for meg å la han ligge å gråte i baljen, og han ville være nær hele tiden. Var også det som føltes mest naturlig for meg. Så vi ammet liggende og sov sammen fra start. Sykepleier kom inn og kommenterte på at hun hadde sett innom oss første natta og sett at vi lå og sov sammen. Hun sa det så veldig fint og koselig ut. Det var med på å trygge meg i avgjørelsen min. Nummer 2 lå i baljen på sykehuset. Men det var bare fordi hun var syk og måtte på nyfødtinsentiven. Hun sov også mer eller mindre konstant pga. situasjonen, og gråt ikke mye. Når hun var friskmeldt og vi kom hjem endte hun opp i senga vår hun også 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:49 #5 Del Skrevet tirsdag kl 11:49 Ja, var på barsel i mars, og jeg tok bare opp sengehesten, og la madrassen til baby nedi madrassen i min seng, opp langs sengehesten, så babyen ikke skulle eventuelt falle ut 😅 Fungerte supert det! Anonymkode: 34a4f...efc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:00 #6 Del Skrevet tirsdag kl 12:00 Første var prematur og hadde mye gulsott, så hun sov mye, og da lå hun i baljen mens jeg sov. Nummer to trengte kontakt hele tiden, så tok opp sengehesten og rullet pute/dyne eller noe og la inntil så hun ikke kunne skli ut. Anonymkode: 02be8...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet tirsdag kl 12:09 #7 Del Skrevet tirsdag kl 12:09 Nei, det fikk vi ikke lov til. Noen ganger tok de balja inn på vaktrommet, og han kom tilbake, stinkende av parfyme. Da vi kom hjem havnet han i sengen med oss og ble der "flere" år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:45 #8 Del Skrevet tirsdag kl 12:45 Ja, fikk hjelp av de på barsel til å rigge meg i C-form slik at det ble trygt. De sa at man kan amme liggende mens man sover så lenge man ligger stabilt mage-mot-mage så babyen ikke tipper over på sin mage. Anonymkode: d8220...612 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:59 #9 Del Skrevet tirsdag kl 12:59 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Første var prematur og hadde mye gulsott, så hun sov mye, og da lå hun i baljen mens jeg sov. Nummer to trengte kontakt hele tiden, så tok opp sengehesten og rullet pute/dyne eller noe og la inntil så hun ikke kunne skli ut. Anonymkode: 02be8...a41 Det er bra, for premature skal ikke samsove. Det er forøvrig interessant å lese om hvordan det er å ha en baby som er født til termin i denne tråden og at man kan ligge og amme fra dag 1. Veldig spesielt når man har hatt en prematur baby selv og en helt annen opplevelse. Anonymkode: 7f260...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:10 #10 Del Skrevet tirsdag kl 14:10 Jeg gjorde det med begge mine, og det gikk helt fint. Utrolig ubehagelig i hard sykehusseng, vondt bekken og bare en smal stripe å ligge på, men 😅 Anonymkode: e1c62...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisegikkpåskolen Skrevet tirsdag kl 15:42 #11 Del Skrevet tirsdag kl 15:42 Var heldigvis en pleier som anbefalte dette med oss. La bare madrassen som lå i baljen i midten av sengen siden det var to enkeltsenger og så lå babyen i mellom oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:42 #12 Del Skrevet tirsdag kl 15:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er bra, for premature skal ikke samsove. Det er forøvrig interessant å lese om hvordan det er å ha en baby som er født til termin i denne tråden og at man kan ligge og amme fra dag 1. Veldig spesielt når man har hatt en prematur baby selv og en helt annen opplevelse. Anonymkode: 7f260...f6a Og for meg er det rart å høre om og se alle som faktisk kan legge fra seg babyen et annet sted en egen kropp. Lå ikke noen andre steder før det bikka 1,5 år. Var aldri en pause å få og trilleturer og bilturer var bare å glemme😅 Anonymkode: 3f766...f11 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:27 #13 Del Skrevet onsdag kl 07:27 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er bra, for premature skal ikke samsove. Det er forøvrig interessant å lese om hvordan det er å ha en baby som er født til termin i denne tråden og at man kan ligge og amme fra dag 1. Veldig spesielt når man har hatt en prematur baby selv og en helt annen opplevelse. Anonymkode: 7f260...f6a Interessant, det sa de ingenting om. Hun var ikke "veldig prematur", om man kan si det sånn, hun var født i uke 36+0, men var mindre enn svangerskapets lengde skulle tilsi. Hun var jo liten og slapp av gulsott, så det var liksom ikke det store behovet for å hjelpe henne med å roe seg. Ikke gikk ammingen så greit heller, og vi vekket henne for koppmating hver tredje time. Så ja, litt kos i armene, sove i baljen eller i den lyskassa. Nestemann var "normal" størrelse og født i uke 38+2, så hun var det mer "liv" i. Da ble det litt samsoving på barsel for å i det hele tatt få hvilt noe etter fødselen. Det ble bare med den natten på barsel da, vi har ikke samsovet med noen av barna etter at vi kom hjem. Anonymkode: 02be8...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:43 #14 Del Skrevet onsdag kl 12:43 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Interessant, det sa de ingenting om. Hun var ikke "veldig prematur", om man kan si det sånn, hun var født i uke 36+0, men var mindre enn svangerskapets lengde skulle tilsi. Hun var jo liten og slapp av gulsott, så det var liksom ikke det store behovet for å hjelpe henne med å roe seg. Ikke gikk ammingen så greit heller, og vi vekket henne for koppmating hver tredje time. Så ja, litt kos i armene, sove i baljen eller i den lyskassa. Nestemann var "normal" størrelse og født i uke 38+2, så hun var det mer "liv" i. Da ble det litt samsoving på barsel for å i det hele tatt få hvilt noe etter fødselen. Det ble bare med den natten på barsel da, vi har ikke samsovet med noen av barna etter at vi kom hjem. Anonymkode: 02be8...a41 Så rart, mtp at det også står overalt at baby skal være terminfødt for å gjøre trygg samsoving. Har selv en prematur født i uke 34+6 og han kunne ikke gi uttrykk for noen behov før han var rundt 4 uker og hadde sonde som han fikk mat i og ammet nesten ingenting i starten uansett (de første dagene var han vel på puppen bare 1 gang daglig) . Tok noen mnd før vi begynte å samsove litt, men tror jeg blir å gå over til sprinkelseng nå når han nattammer sjeldnere og jeg får sovet bedre hvis vi ikke deler seng. Blir så på alerten hele natten og sover aldri godt når han ligger der. Anonymkode: 7f260...f6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:25 #15 Del Skrevet onsdag kl 13:25 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så rart, mtp at det også står overalt at baby skal være terminfødt for å gjøre trygg samsoving. Har selv en prematur født i uke 34+6 og han kunne ikke gi uttrykk for noen behov før han var rundt 4 uker og hadde sonde som han fikk mat i og ammet nesten ingenting i starten uansett (de første dagene var han vel på puppen bare 1 gang daglig) . Tok noen mnd før vi begynte å samsove litt, men tror jeg blir å gå over til sprinkelseng nå når han nattammer sjeldnere og jeg får sovet bedre hvis vi ikke deler seng. Blir så på alerten hele natten og sover aldri godt når han ligger der. Anonymkode: 7f260...f6a Jeg har ikke gjort mye research på trygg samsoving nettopp fordi det ikke har vært aktuelt for oss å prøve, med unntak av den ene natten på barsel med sistemann😊 Terminfødt vel og merke. Min første ga heller ikke uttrykk for sult, så det var mating etter klokka døgnet rundt. Jeg strevde voldsomt med ammingen, og nattmating betød da at det var vekking av baby, forsøke litt amming hvor hun ikke sugde særlig, gi morsmelk på flaske (og evt. mme) etterfulgt av pumping. Da var det jo greit at hun lå for seg selv, jeg måtte liksom opp av senga uansett. Våknet av hver minste lyd selv om de lå i sprinkelseng da, man er vel skrudd sammen sånn av en grunn😊 Anonymkode: 02be8...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:34 #16 Del Skrevet onsdag kl 19:34 Førstegangs her! Jeg samsov med baby første og andre natten på sykehuset, da jeg ikke hadde sjans å komme meg ut av sengen pga komplikasjoner med meg under fødsel og jeg var sengeliggende. Pleierne der la baby i sengen min ved siden av meg, og tok baby om natten for å skifte bleie når jeg spurte om det. Synest det var veldig koselig, samtidig som at jeg følte meg trygg da pleierne viste meg hvordan trygg samsoving kan gjøres! Anonymkode: 4fc1e...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:07 #17 Del Skrevet onsdag kl 21:07 Førstemann hadde jeg mye i sengen hos meg, han roet seg bedre der enn i balja. Andremann sov godt i balja, så hun lå der på natten. Anonymkode: 6822b...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shakini Skrevet torsdag kl 17:01 #18 Del Skrevet torsdag kl 17:01 Jeg fikk hjelp av en av sykepleierne til å lage et lite rede av babytepper som gjorde at babyen lå på siden og hadde en liten mur rundt seg. Så sov vi sammen hele natten. Dagen etter kom det en sykepleier innom og mente det ikke var greit. Men for meg føltes det som helt nødvendig å være nær ungen min. Når hun lå i balja, måtte jeg uansett ha hånda mi oppi der hele tiden for å klare å slappe av selv. Når jeg ikke hadde kroppskontakt med henne, fikk jeg skikkelig angst. Vi samsover fremdeles. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet fredag kl 10:57 #19 Del Skrevet fredag kl 10:57 Babyen samsov med meg mesteparten av tiden på barsel. Han ville ha mat nesten konstant, og det føltes dessuten helt feil for meg å legge ham fra meg et annet sted enn inntil min kropp (eller samboers kropp). Fikk hyggelige kommentarer fra de ansatte om at det alltid var så rolig og fredelig inne hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:06 #20 Del Skrevet fredag kl 11:06 Jeg sovnet under amming på barsel fra første dag, så vi samsov fra start. Det var ingen av de ansatte på sykehuset som kommenterte noe på det. Samme med nr 2. Men da var vi jo knapt nok et døgn på sykehuset før vi dro hjem. For min del var ikke dette noe aktivt valg. Det var bare helt umulig for meg å holde meg våken gjennom en liggende amming eller en amming på natt. Så da gjorde vi bare nødvendige grep for sikker samsoving. Anonymkode: d2350...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå