Gå til innhold

Ufør med barn. Alltid dårlig råd. Flere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje høre om vi er flere? Jeg er ufør og mannen går nå over på aap etter en tids sykdom. Vi leier og kan aldri komme oss på boligmarkedet da vi ikke har i nærheten av nok egenkapital. Hadde en tanke om å spare opp,men alt går med i sluken. Ikke sjans. Er så sliten av aldri å kunne unne meg noe. Aldri noe ferie,frisør eller klær. Alt av penger går til husleie, regninger og mat. Mat er svindyrt og jeg føler vi bruker en formue. Det lille som blir til overs går selvfølgelig til klær, utstyr og aktiviteter til barna. Vi må alltid låne litt av min sparekonto på slutten av mnd..

Anonymkode: d092b...4d5

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje høre om vi er flere? Jeg er ufør og mannen går nå over på aap etter en tids sykdom. Vi leier og kan aldri komme oss på boligmarkedet da vi ikke har i nærheten av nok egenkapital. Hadde en tanke om å spare opp,men alt går med i sluken. Ikke sjans. Er så sliten av aldri å kunne unne meg noe. Aldri noe ferie,frisør eller klær. Alt av penger går til husleie, regninger og mat. Mat er svindyrt og jeg føler vi bruker en formue. Det lille som blir til overs går selvfølgelig til klær, utstyr og aktiviteter til barna. Vi må alltid låne litt av min sparekonto på slutten av mnd..

https://www.sparebank1.no/nb/smn/om-oss/nyheter/kjope-bolig-uten-egenkapital.html

Anonymkode: 90f16...6ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå sier jeg ikke at alle er som i luksusfellen, men jeg tror alle har godt av å samle ALLE kvitteringer en mnd også sette seg ned og se grundig over forbruket. Meg selv inkludert. Det går så mye mer enn man tror til alt mulig, og man ser jo hver gang i det programmet hvor sjokkerte folk blir når de ser det svart på hvitt. Har dere prøvd det? Havnet i en lei situasjon med eksen der han hadde rotet det til økonomisk i smug like før jeg mistet jobben i en nedleggelse. Vi måtte snu hver stein, men klarte å spare nesten 2000 i mnd på å gå over sånn. 

Hjelper også å ha egen kontoer til ulike ting. Ha en felles til mat, en felles til alle andre faste utgifter, regn ut for et helt år og sett alltid et par hundre mer inn enn det som beløpet blir. Da bygger dere sakte en buffer der også, sånn at dere har hvis noe ryker. 

Ha egne brukskontoer, men ha en enighet om omtrentlig forbruk til "annet" dersom målet er å spare for begge to. Ikke gjør innkjøp uten å avtale det hvis det er litt større beløp. 

Anonymkode: f4287...cb2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er jeg alene med 2 barn, ble ufør da minste var 13 år. Men med barnetillegg for 2 barn på trygden, så fikk jeg jo bedre råd enn da jeg var i jobb. Så synes ikke jeg har så dårlig råd. Nå kjøpte jeg meg bolig før jeg ble syk, så eier jo mitt eget, har boutgifter på 13 000. 

Vet ikke om du har barnetillegg, eller om du kan ha krav på det nå som mannen din går over på AAP.

Anonymkode: a030d...efc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet liv kan snus på hodet?

Selv var jeg i ulykke da ungene var 3 og 4 år. Ble ufør pga nakke skadde og rygg skadde. Jeg kunne da ikke vite at livet skulle snus slik. Fra å drive gård med melkeku og 100% jobb uten for i tilleg. Var aktiv . Og plutselig falt alt i grus pga en lastebil sjafør

Anonymkode: 047f0...840

Forstår det, men også mange som får 2-3 barn etter at de har blitt uføre 

Anonymkode: 13e75...b1e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er vel at man kan spørre først og ikke bare anta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er selv ufør og enslig forsørger, men har fått kjøpt meg bolig. Ikke sentralt, men dog. Om dere skal få muligheten til det, må dere se etter en bolig litt mer landlig. 

Når og hvis mannen din blir ufør, altså ikke er på aap mer, kan dere søke om lån i husbanken. Mens han er under aap vil dere nok ikke få noe da aap er en usikker og ikke fast inntekt. 

Men når dere er to på ufør, har dere store muligheter til å få husbanklån

Du skriver ikke hvor mange barn dere her. Men ser du nevner barnA, altså mer enn ett barn. Dere kan med fordel gå gjennom alle utgiftene deres og se hva som kan kuttes ned på og hva som kan kuttes ut. 

Om dere feks kjøper brød, kan dere redusere denne kostnaden vesentlig ved å lage brød selv. feks. En annen typisk stor kostnad, er jo forsikringer. Også er det mobil, strømming osv. Det er faktisk begrenset hvor mye man trenger. Her har jeg en regel om at det abonneres på kun en strømmetjeneste hver måned. Trenger ikke tre stk. Man kan fint samle opp serier og filmer fra en leverandør også bingwatche. 

Husk at om dere spare litt her og litt der, så blir det ganske mye til sammen. 

Anonymkode: cab3b...a80

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så  veldig mange er det ikke.Tenk deg om før du uttaler deg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gamle er barna og hvor bor dere? har dere undersøkt muligheter for startlån ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan skje oss alle. Men tenker man ikke om hvordan man skal klare seg økonomisk hvis man blir ufør, har man tatt noen dårlig valg i livet. 

Anonymkode: d9e7e...cad

Nå klarer jeg meg økonomisk som ufør. Jeg prøvde å få uføre forsikring da jeg var 20 år, men fikk avslag alle steder. Da jeg har astma og allergi, har det i mild grad. Så var jeg gift med en mann med bra jobb, jeg hadde middels inntekt. Vi fikk 2 barn. Så gikk han fra meg, og ville ha minst mulig med barna og gjøre. Jeg satte meg på skolebenken, for å kunne tjene mer. Og ha jobb på dagtid. Jeg ble syk på slutten av studiene, og endte som ufør på minstesats. Jeg trodde jo virkelig ikke jeg skulle ende opp både alene, og ufør, da jeg fikk mine 2 barn. Ikke det nå klarer vi oss økonomisk. Men livet skjer. 

Anonymkode: a030d...efc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk på barnetillegg. Bruk finn.no for alt det er verdt. Vær entusiastisk når dere gjør noen aktiviteter som kanskje er billige (f.eks telttur o.lign). 

Er ufør, men har god råd pga rimelig bolig. Bor trangt med 2 barn. Har brukt mye tid og energi på å få det levelig her. Inviterer barn over, bruker parker, skogen og uteområder mye.  Så barna er inkludert i hver sin klasse, med sine venner og gjenger. Hadde hatt mye dårligere råd med større bolig. 

Anonymkode: 944df...220

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS her.

Kanskje tenke litt før du skriver? Du vet mange har barn FØR man blir ufør ,ikke sant?

Barna er over ti år og jeg ble ufør for ett år siden. Frisk,god jobb og bachelorgrad før det. Så nå vet du d

Da har dere hatt minst 10 år på dere hvor dere har kunne jobbe og spare. Hvorfor har dere ikke kjøpt bolig? 

Anonymkode: 52797...87c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Søk på barnetillegg. Bruk finn.no for alt det er verdt. Vær entusiastisk når dere gjør noen aktiviteter som kanskje er billige (f.eks telttur o.lign). 

Er ufør, men har god råd pga rimelig bolig. Bor trangt med 2 barn. Har brukt mye tid og energi på å få det levelig her. Inviterer barn over, bruker parker, skogen og uteområder mye.  Så barna er inkludert i hver sin klasse, med sine venner og gjenger. Hadde hatt mye dårligere råd med større bolig. 

Jeg får allerede barnetillegg.Kan jeg søke på mer?..TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da har dere hatt minst 10 år på dere hvor dere har kunne jobbe og spare. Hvorfor har dere ikke kjøpt bolig? 

Anonymkode: 52797...87c

Jeg og sambo har ingen felles barn.Vi har hver våre. Har bare vært sammen i et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Med tanke på at majoriteten blir uføre som middelaldrende så sier det seg selv at de som får 2-3 barn etter å ha blitt uføre neppe er så mange som du vil ha det til.

Anonymkode: 09423...3ab

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg får allerede barnetillegg.Kan jeg søke på mer?..TS

Ikke som jeg vet. Barnetrygd, barnetillegg og barnebidrag. Evt bostøtte. Bo billigere? Søke dere til miljøer hvor gjenbruk er bra og normalt. For min del er boutgiftene eneste grunn til at jeg sitter igjen med en grei sum etter faste utgifter er betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere er heldige som er to, har to inntekter, tenk på alle aleneforeldre som må klare seg på en inntekt, uten å ha mulighet til å jobbe mer enn 100%, feks ta en ekstravakt, hvem skal passe barna da? Dagmamma, som koster like mye som de får i lønn? Det er som det er, har dere mulighet litt å jobbe litt, så gjør det.

Anonymkode: 95b4c...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å søke husbanken om lån eller refinansiering av lån. Det verste som kan skje er at de sier nei. 

Som uføretrygdet, har du også mulighet til å flytte til et billigere sted, men jeg har selvfølgelig forståelse for at det er vanskelig å bare flytte fra nettverket sitt. For både deg og barna. 

Tror det er veldig mange som syns det er økonomisk tøft fortiden. Alt har blitt vanvittig dyrt. Vi har nesten doblet vårt matbudsjett 🫣 Vi velger sunn og god mat over ferie i år. 

Anonymkode: bf8ea...b29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anbefaler å søke husbanken om lån eller refinansiering av lån. Det verste som kan skje er at de sier nei. 

Som uføretrygdet, har du også mulighet til å flytte til et billigere sted, men jeg har selvfølgelig forståelse for at det er vanskelig å bare flytte fra nettverket sitt. For både deg og barna. 

Tror det er veldig mange som syns det er økonomisk tøft fortiden. Alt har blitt vanvittig dyrt. Vi har nesten doblet vårt matbudsjett 🫣 Vi velger sunn og god mat over ferie i år. 

Anonymkode: bf8ea...b29

Har det ikke vært for de andre foreldrene til barna ,hadde vi flyttet til en billigere plass for lenge siden. Vi bor en mindre by i Norge,og selvfølgelig på den siden som er dyrest. Både mor og far til ungene bor på den siden så vi kan ikke flytte heller. Da må ungene bytte skole og det går ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det ikke vært for de andre foreldrene til barna ,hadde vi flyttet til en billigere plass for lenge siden. Vi bor en mindre by i Norge,og selvfølgelig på den siden som er dyrest. Både mor og far til ungene bor på den siden så vi kan ikke flytte heller. Da må ungene bytte skole og det går ikke. 

Er det mulig å flytte litt unna? Altså slik at barna kan ta buss/kjøres til skolen og derav ha nettverket sitt, mens bolig blir litt billigere?

Anonymkode: 68617...2bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...