Gå til innhold

Bør jeg forteller den andre foreldren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med en person over lengre tid.

Denne personen ruser seg ganske mye i hverdagen, men tar ikke rusmidler når barna er på samvær.

Nå er det slutt mellom oss pga rusmisbruket til vedkommende. Jeg har visst om det lenge, og har kunnet veie opp for den andres manglende tilstedeværelse og omsorg, men nå når det er slutt er jeg bekymret for de tre barnas ve og vel.

Det er jeg som har gjort det slutt. Jeg har en god relasjon til den andre foresatte og samvittighet min tilsier ar jeg bør informere om rusen som pågår, nettopp fordi jeg vet det får store konsekvenser for barna når det ikke er noen andre der. 

Jeg bryr meg svært mye om barna, og har behandlet de som de var mine egne i flere år.

Jeg vet at om jeg forteller om rusmisbruket til den andre foresatte så vil samværet sannsynligvis opphøre, og det er en vondt tanke. Samtidig så vet jeg at de ikke har det bra der alene.

Anonymkode: 859ba...85d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det ville jeg gjort. 

Jeg er i en lignende situasjon, med en kjæreste som har et alkoholproblem. Foreløpig har jeg nok oversikt over både inntaket og barna til ikke å være bekymret. Skulle det bli slutt mellom oss, som dessverre ikke er usannsynlig bl.a på grunn av rusproblemet, blir jeg nødt å ta en prat med den andre forelderen. 

Anonymkode: c9809...276

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på barna. Jeg ville sagt i fra. Så får han jobbe med problemene sine og avgi rustest før samvær.

Anonymkode: 000b8...546

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Denne personen ruser seg ganske mye i hverdagen, men tar ikke rusmidler når barna er på samvær.

Nå er det slutt mellom oss pga rusmisbruket til vedkommende. Jeg har visst om det lenge, og har kunnet veie opp for den andres manglende tilstedeværelse og omsorg, men nå når det er slutt er jeg bekymret for de tre barnas ve og vel.

Det er jeg som har gjort det slutt. Jeg har en god relasjon til den andre foresatte og samvittighet min tilsier ar jeg bør informere om rusen som pågår, nettopp fordi jeg vet det får store konsekvenser for barna når det ikke er noen andre der. 

Jeg bryr meg svært mye om barna, og har behandlet de som de var mine egne i flere år.

Jeg vet at om jeg forteller om rusmisbruket til den andre foresatte så vil samværet sannsynligvis opphøre, og det er en vondt tanke. Samtidig så vet jeg at de ikke har det bra der alene.

Du sier han ikke tar rusmidler når barna er tilstede, så hva vil du frem til egentlig? 

Anonymkode: a0a0e...be2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenk på barna. Jeg ville sagt i fra. Så får han jobbe med problemene sine og avgi rustest før samvær.

Anonymkode: 000b8...546

Jeg ville også tenkt på barna og ikke meldt fra så lenge den foresatte ikke ruser seg under samværet. Jeg ville ikke vært årsaken til at de mistet den ene foresatte. Barn er glad i foreldre som ikke er perfekte også.

Anonymkode: 7e563...ccd

AnonymBruker
Skrevet

100% ja, definitivt!

Det er din plikt!

Anonymkode: 48ccb...201

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du sier han ikke tar rusmidler når barna er tilstede, så hva vil du frem til egentlig? 

Anonymkode: a0a0e...be2

Som jeg skriver så handler det om at jeg vet de ikke får tilfredsstillende omsorg selv om vedkommende ikke er aktivt ruset.. det å ruse seg krever sitt av kroppen, som igjen betyr at dagene av går til å "restituere". Dvs sove, sove, sove og sove. Barna har ingen glede av samværet for foreldren er ikke våken og tilstedet. De går da på selvstell. Men for all del, det er sikkert ok det. Jeg hadde ikke likt det om det var mine barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Basert på det du skriver her (du vet at vedkommende ikke gir tilfredstillende omsorg) så hadde jeg varslet både den andre forelderen OG barnevernstjenesten i kommunen.

Og selv om vedkommende ikke ruser seg med barna tilstede så kan mange rusmidler påvirke lenge etterpå selv om mange påstår det motsatte. I tillegg er det mange rusmidler som og kan måles lenge etterpå som igjen kan føre til stans i promillekontroller. Og selv om en formilder det med at en ikke ruser seg med barna tilstede så er relasjoner og miljøet en er en del av ofte være risiko og problematisk i seg selv, dersom det er snakk om ulovlige rusmidler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Basert på det du skriver her (du vet at vedkommende ikke gir tilfredstillende omsorg) så hadde jeg varslet både den andre forelderen OG barnevernstjenesten i kommunen.

Og selv om vedkommende ikke ruser seg med barna tilstede så kan mange rusmidler påvirke lenge etterpå selv om mange påstår det motsatte. I tillegg er det mange rusmidler som og kan måles lenge etterpå som igjen kan føre til stans i promillekontroller. Og selv om en formilder det med at en ikke ruser seg med barna tilstede så er relasjoner og miljøet en er en del av ofte være risiko og problematisk i seg selv, dersom det er snakk om ulovlige rusmidler.

Kg er jo full av slitne damer som i så fall også bør meldes til barnevernet

Anonymkode: 933cd...d07

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kg er jo full av slitne damer som i så fall også bør meldes til barnevernet

Anonymkode: 933cd...d07

Absolutt, men nå var ikke de et tema her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nå er det slutt mellom oss pga rusmisbruket til vedkommende.

Vær forberedt på anklager om hevn og løgn.

Anonymkode: 9c1e8...32f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror som ruser seg men tilsynelatende virker og oppfører seg oppegående. Jeg tilbrakte en helg på hyttetur med han hvor han selv sa at han ikke tok noe den turen. Men så tok jeg han på fersken midt på natten. Jeg hadde ikke visst noen ting om ikke jeg plutselig oppdaget han. 

så kommer det jo også an på hva denne forelderen ruser seg på. Tenker rusmiddelet sier noe om hvor alvorlig dette er. Men du burde ikke utelukke at personen sitter å ruser seg på natta mens barna sover. Det hadde da sugd hvis huset brant ned eller en av ungene trengte øyeblikkelig helsehjelp. Værst er det hvis de er tenåringer og havner på fylla, så må jo forelderen være klar og våken til å hente ungen sin ut av farlige situasjoner.

Anonymkode: 22db1...8ae

AnonymBruker
Skrevet

Rusmisbrukere sier svært ofte at de ikke ruser seg/ ruser seg mindre enn det som er fakta. Er man rusmisbruker så bruker man oftest jevnt, ellers kommer nedturene. Rusmisbruk og barn hører ikke sammen. 

Anonymkode: b0a71...123

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er du forsovet "pliktig" til å melde ifra om, uansett. Nettopp som du skriver pga barnas omsorg. Du vet ikke hva som foregår når barna sover.. Og om samværet opphører, så er det kanskje for det beste og han får mulighet til å bli clean.. Ikke tenk på deg eller han. Eller synes synd på han. 

Anonymkode: 5c01c...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde definitivt sagt fra til forelderen til barna. 

Anonymkode: a8615...19b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kommer an på hvilke(t) rusmiddel det er. Altså røyker man hasj/marihuana  er det etter min mening ikke verdens undergang, men er det tyngre stoffer burde man kanskje melde fra.

Anonymkode: b5f70...ed6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vær forberedt på anklager om hevn og løgn.

Anonymkode: 9c1e8...32f

Hvis TS melder til barnevernet kan de kanskje kreve at denne fyren tar rustest? Den lyver jo ikke hvis det er stoffer som blir i kroppen litt han tar.

TS jeg ville meldt til både barnevern og til den andre forelderen.

Anonymkode: f4cc1...fbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det kommer an på hvilke(t) rusmiddel det er. Altså røyker man hasj/marihuana  er det etter min mening ikke verdens undergang, men er det tyngre stoffer burde man kanskje melde fra.

Anonymkode: b5f70...ed6

Det er ikke hasj, men amfetamin 

AnonymBruker
Skrevet

Barna først. Veldig snilt om du ser fra til andre foreldrene, og ikke barnevernet. 
Håper personen kommer seg ut av det. 

Anonymkode: e456b...ca7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun toppen av isfjellet man ser. Det er fin tommelfinger-regel å ta med seg når man har nære relasjoner som sliter med sånt. Dessuten så går Tia uten å være høy til å restituere som flere påpeker. Så dette er noe som går ut over barna. Gi beskjed, spesielt om rusen var årsak til brudd!!!!!!! Da ER jo problemet super-reellt

Anonymkode: 02654...fc5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...