Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dusjing, slik som vi praktiserer det i 2025, er jo primært av velvære-årsaker og ikke helsemessige årsaker. Det er ingen grunn til å dusje kroppen daglig om man kun tenker på helse. Velvære blir jo noe annet.

Hadde det vært farlig å ikke vaske seg daglig, hadde jo menneskeheten dødd ut for lengst. Det aller viktigste er jo at man er nøye med håndvasken, og bruker såpe til den.

Det er ikke farlig eller helseskadelig å være litt svett og skitten. Men jeg vil tro flertallet, meg selv inkludert, foretrekker å dusje eller vaske seg daglig.

Anonymkode: 99036...a31

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Perle skrev (8 timer siden):

:sovnet:

😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du blir ren i rumpa av å tørke med papir men ikke på hendene?

Anonymkode: 7dc2d...437

Det er vel ingen som trenger å være sterilt ren i rumpa. Du skal ikke spise med den eller gnu den på så mange ting. Akkurat som at det trenger ikke være like rent på do som på kjøkkenbenken. 

Anonymkode: 0379e...175

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har blitt bekymret etter å lest denne tråden. Jeg trodde alle dusjet og såpet inn kroppen sin ordentlig hver dag. Mye skitne folk der ute. :forferdet:

Anonymkode: 2ed63...929

Skikkelig I-lands- og 2025-problem. Folk er så bakteriehysterikere! 

Anonymkode: 0379e...175

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Så hva er vi ment å vaske oss med? Svaret fra legen er kontant:

– Vann! Skyll med vann! Det er helt klart best. Intimsåper koster veldig mye – vann koster ingenting. Selvfølgelig, hvis man føler for å vaske seg litt rundt i lysken og sånne ting, så er det jo ikke noe i veien for det. Men vann er mye, mye bedre".

https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/legen-dette-er-intimvask-tabben-du-absolutt-bor-unnga/9148570/

Anonymkode: 9e1ca...3d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du er ikke ren og det lukter avføring. Vask deg. :dusje:

Hvordan kan det lukte avføring fra rumpa når det ikke er avgøring der?

Jeg vasker meg jo, men trenger ikke dusje etter å ha vært på do… Det lukter ikke bæsj av en tørket rumpe, ærlig talt!

Anonymkode: 06afc...e11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har eksperimentert litt med dusjing. Eller rettere sagt; mangel på dusjing med såpe. Regner med at jeg har dusjet med bare vann i snitt en gang i uken i mange måneder. Noen ganger oftere og noen ganger sjeldnere.

I begynnelsen er det ubehagelig av mentale årsaker. Samfunnet vårt nærmest forventer dusjing hver dag. Hvis ikke blir man kategorisert som både uhygienisk og grisete. Men jeg sto i det og oppdaget etter hvert at det gikk helt greit. Det var ingen lukt av meg og håret var helt fint. Jeg har til og med erfart at å ikke dusje etter trening funker helt fint. Ingen lukt i det hele tatt! Innimellom har jeg testet såpe for å se om det endret noe. Da har jeg begynt å lukte svette igjen i løpet av svært kort tid.

Så nylig at Wolfgang Wee har de samme erfaringene. https://www.dagbladet.no/kjendis/har-ikke-dusjet-pa-ett-ar/82899585 

Har har holdt ut mye lenger enn meg og har mer data på dette, men jeg har likevel nok erfaring til å bekrefte hans observasjoner.

Vi har blitt indoktrinert til å tro at vi skal vaske og smøre og stelle kroppen vår hver dag. Er det bare et konstruert behov eller trenger vi faktisk dette? Kan det være at kroppen er laget til å klare seg selv? Noen dusjer flere ganger om dagen og til og med etter å ha vært på do!

Hva synes dere? Er det grisete og uhygienisk å ikke dusje hver dag og ikke minst; hvorfor er det grisete og uhygienisk?

Anonymkode: ceb12...e4b

Nei nei nei nei. Som kvinne kan jeg ikke engang vurdere å bare bruke vann. Utflod, mensen, kroppsvæsker etter sex, svette, alt det blir bare borte med såpe og vann. Noen menn jeg har date'a  har sånn hormonbalanse som gjør at de ikke trenger såpe og det, men  jeg gjør absolutt det. 

Anonymkode: 95b0a...47a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg, men jeg har sluttet med lactacyd fordi mannen liker meg best naturell. 

Intimsåpe kan brukes selvfølgelig, men er ikke nødvendig. Lunkent vann funker fint. Spør gjerne helsesykepleier. 

Anonymkode: d4da4...e75

Hvorfor skal man spørre en helsesykepleier? Vet du hva en helsesykepleier er?

Anonymkode: 80288...904

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd sammen med en fyr som dusja sjelden. Ikke innbød det til sex og i tillegg lukta det veldig spesielt av han. Ikke vondt, men litt sånn metallisk og søtlig av klærne, og en rar søtlig lukt av hud og skjegg. 

Anonymkode: 6ff48...838

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvordan kan det lukte avføring fra rumpa når det ikke er avgøring der?

Jeg vasker meg jo, men trenger ikke dusje etter å ha vært på do… Det lukter ikke bæsj av en tørket rumpe, ærlig talt!

Jo, det gjør det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har bodd sammen med en fyr som dusja sjelden. Ikke innbød det til sex og i tillegg lukta det veldig spesielt av han. Ikke vondt, men litt sånn metallisk og søtlig av klærne, og en rar søtlig lukt av hud og skjegg. 

Anonymkode: 6ff48...838

Æsj. Jeg hadde ikke gått for en som lukter dårlig. Forstår ikke at folk ikke tenker på dette. Og sex da. Nei, æsj.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det gjør det. 

Mener du helt seriøst at du mener det lukter bæsj av alle mennesker som ikke dusjer rett etter de har bæsjet? :bond: 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ha ganske heftige styrkeøkter og ikke svette en dråpe 😈, er det da ekkelt?

Da er du enten dehydrert eller trener ikke hardt nok. 

Anonymkode: fdee6...899

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer heller ikke hver morgen, kan godt bare vaske med vann på klut. Og er jeg KUN nysvett, kan jeg fint nøye meg med dusj med vann, pluss intimoljevask i fuffi og rompehull. Men er det lang dag med stress, lyskesvette, mens mm, så trenger jeg såpe. Langt hår blir heller ikke reint med bare vann.

Under mensen dusjer jeg med såpe minst daglig, pluss bytter sengetøy etter 2-3 dager. Da lukter jo svetten min dødt murmeldyr.

Anonymkode: f85f2...832

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener du helt seriøst at du mener det lukter bæsj av alle mennesker som ikke dusjer rett etter de har bæsjet? :bond: 😂

Ikke meg du siterer, men... Ikke alle alltid, men ja, det kan man kjenne når noen går forbi, at de akkurat har vært på do og hva de gjorde der.

Anonymkode: 0da8b...d7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Av rumpen ja. Hvis du kommer for nært med nesen. :overrasket:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Javel? Jeg bruker ikke såpe i underlivet, bare vann. Fungerer utmerket, og det som er anbefalt. 

Anonymkode: 9e1ca...3d7

Hvis jeg bruker bare vann lukter jeg rumpe. Må vaske meg hver dag med intimsåpe..lukter ræv fort🤮

Anonymkode: acfa3...8c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Av rumpen ja. Hvis du kommer for nært med nesen. :overrasket:

Hvor mange rumper sniffer du i løpet av en normal dag? 10? 15? Kollegaer, fremmede på butikken? På fritidsaktivitetene til barna, lukter du på foreldrene på foreldremøtene?

Selv lukter jeg aldri folks rumper…. Hva driver dere med??

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke naturlig å dusje med såpe daglig nei, men det er heller ikke naturlig å leve slik vi gjør i dag. Det er ikke naturlig å sitte tett i tett på en buss til jobb, ta på skitne håndtak, håndhilse på kolleger som har gått gjennom den samme reisen til kontoret, bli hostet på mens man tar bussen til det skitne treningssenteret. På bussen hviler man hodet på nakkestøtten som tusenvis av andre har hvilt på og skitnet til. På treningssenteret legger man seg på en benk og gnir kroppen sin mot fremmede mennesker svette og skitt. Ingenting av dette er naturlig. Dusjing med såpe er en nødvendig konsekvens av å leve slik vi gjør. Uten såpe og håndvask risikerer man å smitte både seg selv og andre med virus og bakterier. Du kan selvsagt velge å leve som et skittent menneske, men det er udiskutabelt ekkelt. Aldri vaske underlivet med såpe? Grøss. 

Anonymkode: e065e...efb

Her blander du dusjing og håndvask. Det er jo mulig å vaske hendene mange ganger om dagen selv om man dusjer sjelden. 

Anonymkode: 7d0f5...0df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er du enten dehydrert eller trener ikke hardt nok. 

Anonymkode: fdee6...899

Tøys. 

jeg drikker en halv til en liter vann før og under trening, og trener med pt. Det er klar jeg trener hardt nok.

Folk er forskjellig! Jeg svetter ikke av styrketrening! Andre derimot svetter masse. Jeg svetter helt sinnsykt mye av utholdenhetstrening, mens andre ikke svetter så mye som meg igjen. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...