Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer annenhver dag, men bruker kun mild såpe (Lactacyd) under armene, i skrittet/bak, og såper inn føttene. Har oljete hud, inkludert hodebunn, så klutvask eller kun vann fungerer dessverre dårlig her. Men synes ikke noe om sterke, parfymerte såper på hele kroppen, det ødelegger jo beskyttelseslaget fullstendig! Bruker dusjolje til håndvask.

Anonymkode: 8f491...02c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal jeg vaske lysken med såpe når jeg ikke svetter eller lukter der? 

Anonymkode: 9e1ca...3d7

Fordi fettstoffene vi alle, også du, har på huden harskner og lukter etterhvert, og nei, fett løses ikke opp i vann med dusjtemperatur. Du lukter der, du er bare så vant til din egen lukt at du ikke kjenner det selv. Men alle andre gjør 🤢

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ekspertisen, dvs overlege og professor i dermatologi Jørgen Serup er mer verd å lytte til enn (den stinkende) «jeg bruker aldri såpe-gjengen på KG. Litt såpe er bra og nødvendig, for mye såpe er ikke det: 

Hvis man aldri hadde brukt såpe, ville fettstoffene på huden sakte harskne og danne lukt sammen med bakteriene.

«En dusj hver dag er helt greit hvis du bare bruker såpe de stedene der det er flest bakterier: skrittet, endetarmsåpningen, føttene og under armene», sier han.

«Men du bør ikke såpe inn hele kroppen mer enn en gang eller to i uken, for ellers fjerner du for mye fett fra huden», forklarer han.

https://illvit.no/helse/overlege-da-ofte-bor-du-dusje

Anonymkode: c7c2c...c8c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For oss som produserer mye olje og fett (sebum), så blir det en kløende affære å ikke vaske det vekk.

Hodebunnen min trenger at jeg vasker det vekk, ellers bygger det seg opp et fettlag som klør. Og ikke lukter delikat..

De med tørr hud har sikkert ikke denne utfordringen 

Anonymkode: ecfa0...0cc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi fettstoffene vi alle, også du, har på huden harskner og lukter etterhvert, og nei, fett løses ikke opp i vann med dusjtemperatur. Du lukter der, du er bare så vant til din egen lukt at du ikke kjenner det selv. Men alle andre gjør 🤢

Du verden så full av ignorans og uvitenhet du er :ler:

Du høres ut som en som spiser grandis og grillpølser til middag, og ikke skjønner hvorfor du lukter ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du verden så full av ignorans og uvitenhet du er :ler:

Du høres ut som en som spiser grandis og grillpølser til middag, og ikke skjønner hvorfor du lukter ;) 

Jada, både jeg og dermatologen som uttaler deg der lever på grandis og grillpølser 🙄
Det er mye uvitenhet i denne tråden, de fleste av oss ser tydelig hvem som står øverst på den pallen, for å si det slik.

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

*) uttaler seg

Skrevet (endret)

For min del er det å ta seg en dusj ikke bare for hygiene men også egenomsorg, velvære og et naturlig skifte mellom jobb og privat liv. Jeg får fort kviser om jeg ikke dusjer en gang for dagen, klam og ekkel feit hud. Folk har ulike rutiner og det er ikke ekkelt å dusje annenhver dag men noen drar jo strikken så til de ekstreme grader andre veien at den eneste gangen de tar i såpe er når de vasker hendene og knapt nok da, og det blir litt (veldig)  kvalmt.

Jeg har selv vært kollega til noen hvor sjefen måtte snakke med de ang hygiene og lukt og når en må få beskjed om at en lukter har en allerede strekt strikken alt for langt, for det er noe som sitter laaaangt inne for konfliktskye nordmenn å gjøre i hverdagen.

Som sagt for meg er en dusj et viktig moment i den fysiske og psykiske helsen min. Muskler slapper av i varmt vann og den reine gode følelsen jeg får etter en dusj er like fantastisk hver gang. Og når jeg leser i enkelte dusje tråder her på kg er jeg så såre glad for at jeg liker å ha en rein kropp, at jeg liker å ha et reint hjem, reint sengesett, reint hår, at jeg liker å ha en god tannhelse og ikke slurver med hygienen. Takk og lov for at jeg er i den skalaen hvor dette oppleves godt og naturlig for meg selv. At det er naturlig for meg å opprettholde en god hygiene for min egen selvrespekt først og fremst.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er ikke et medisinsk mirakel, jeg bare forstår at livsstilen min påvirker kroppslukten min ;) 

Det smaker og lukter slik det skal gjøre. 

Å ha en livsstil der man sitter helt i ro for å svette minst mulig fordi man tror såpe under armer og i lysken er helt forferdelig for huden, er ikke akkurat noen god livsstil. 

Anonymkode: f8b76...3a4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jepp. Bodde i kollektiv med en slik dame. Luktet helt forferdelig, og hun kjente det nok ikke selv. 

Anonymkode: f8b76...3a4

• Liker 9
Skrevet

Jeg syns dusj er såpass slitsomt at jeg ikke ser på det som velvære hver gang. Av og til men ikke hver gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer jobber i badeland, og vi har to barn som driver med konkurransesvømming. Nei, dere er ikke rene av å plaske litt i vann en gang i uka. Lukt eller ikke - klornivåene blir skyhøye hvis dere går inn i bassenget. Det er verken følelse, lukt eller fordommer, men ren kjemi. Deres kropper er ikke rene. Hvis dere ikke ønsker å være rene, så kan dere droppe dusjen. Men vær så snill og hold dere unna steder der dere er tett på andre mennesker, slik som basseng, treningssenter osv. Vi vil ikke dele treningsmaskiner og badevann med skitne kropper.

Anonymkode: 45ebf...aec

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan ha ganske heftige styrkeøkter og ikke svette en dråpe 😈, er det da ekkelt?

Anonymkode: 06afc...e11

Da vil jeg nesten påstå du ikke trener hardt nok. 

Anonymkode: e6a3d...9d1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør som dermatologer sier. Dusjer hver kveld, bruker såpe under armene, under brystene (har tunge bryster og det blir ofte klamt og svett der), renser huden i ansiktet, vasker føtter og underlivet. 
Jeg vasker håret ca hver tredje dag, det er det som fungerer optimalt for min hodebunn, bruker ellers lite produkter i håret. Vasker hele kroppen med såpe ca 1 gang pr uke (med mindre jeg er ekstremt skitten etter å ha holdt på ute, vært i svømmebasseng eller lignende), da gjerne med en skrubb også slik at jeg får vekk døde hudceller. 
Bruker antiperspirant hver kveld, smører inn kroppen ved behov med en god body lotion, også på kvelden. 
Opplever ikke at jeg lukter vondt eller får tørr eller stygg hud. 

Har ei venninne som sliter med eksem. Hun vasker seg hver dag på de samme stedene som meg med klut, dusjer og vasker håret 1-2 ganger pr uke. Hun lukter heller ikke vondt, og kan ikke dusje mer for å holde hudproblemene under kontroll. 

Vi er forskjellige og må ta utgangspunkt i den huden vi har fått tildelt. Noens hud tåler mye mer enn andres, sånn er det bare. Om man vasker seg på steder som typisk lukter hver dag, så har man en god hygiene uavhengig om man gjør det i dusjen eller i vasken med klut. Noen svetter mer enn andre, svetter man lite kan man allikevel være rene og hygieniske uten å nødvendigvis vaske seg hver eneste dag. 

Anonymkode: 4ca6c...30e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får gjøre som du vil ts. Selv dusjer jeg hver dag, såpe både foran og bak nedentil. Man går jo på do og slikt,  og da blir det ikke helt rent med bare vann. Ville ikke vært intim med noen som ikke hadde noenlunde samme hygiene. Jeg tror dere som dusjer sjeldent og sier dere ikke lukter, er "blind" på deres egen lukt  det lukter ikke roser der nede, det kan en garantere. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da vil jeg nesten påstå du ikke trener hardt nok. 

👆🏻

Anonymkode: 5c60e...efb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vasker kun håret en gang i uken, dusjer maksimalt tre ganger. Samme med samboeren min. Å dusje hver dag er overdrevent. Jeg er for tiden gravid så det varierer fra gang til gang om jeg orker bruke såpe. Enkelte dager syns jeg såpe stiiiinker dritt så lar bare være. 

Anonymkode: 39914...a47

Jeg følte for å dusje ekstra når jeg var gravid jeg da. Fy faen som jeg svetta og hadde masse utflod. Følte meg sykt ekkel hele tiden

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor gjør det noe at jeg er ,i dine øyne, ekkel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Udyrisk skrev (13 minutter siden):

Hvorfor gjør det noe at jeg er ,i dine øyne, ekkel?

Så lenge du ikke er en del av samfunnet: ingenting. 

I det du går du ut av din egen ytterdør blir dine hygieniske problemer også et problem for andre. 

Om du gir f i det så er det egoistisk, men for all del det er nok av egoistiske mennesker i verden men det er det du er. 

Anonymkode: 070ab...80a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du dropper dusjen over en lengre periode, så blir du nok immun mot egen svettelukt. Bedre å få en luktetest av noen du stoler på, tenker jeg. 

Det er ikke nødvendig å dusje hver dag. Klutvask funker. Hvis du svetter og ikke vasker deg, verken med klut, badekar eller dusj, så er det uhygienisk ja. 

Anonymkode: d4da4...e75

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...