Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det gjør du helt sikkert og det er utrolig ekkelt. Svette i lysken, bakterier fra baken osv. Usj. Det samme med menn, spesielt de som har mye hår bak, mener du virkelig at det er nok med vann? Dersom du skulle få avføring på hånden eller i håret, er det nok å bare skylle med vann? 

Anonymkode: e065e...efb

Jeg svetter ikke i lysken, og dusjer/vasker underlivet med varmt vann hver dag. Det er annet behov for håndhygiene enn underlivs-hygiene. Jeg vet ikke hvordan du tørker deg som får bæsj utover det hele? 

Forøvrig er det ikke jeg som mener noe som helst, det er også ekspertenes vurdering at man ikke trenger å bruke såpe. Men du har kanskje dårlig livsstil med dårlig kosthold siden du svetter og stinker sånn der nede?

Anonymkode: 9e1ca...3d7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da helt normalt å ikke dusje hver dag, men det går jo an å gå for en mellomting, f.eks. dusje annenhver dag. Å dusje en gang i uka er nok for lite for de aller fleste.

At man ikke skal bruke såpe i underlivet betyr at man ikke skal bruke såpe på slimhinnene, altså de indre kjønnsleppene og inni vagina for kvinner. Resten av området (som ytre kjønnslepper, lyske og rumpe) skal man selvsagt vaske med såpe.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye uvitenhet her. Nei, det er ikke selvsagt at man skal vaske med såpe. Det går helt fint uten. Det er ikke et mål at kroppen vår skal være bakteriefri selv om "såpebransjen" synes å mene det.

Anonymkode: ceb12...e4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye uvitenhet her. Nei, det er ikke selvsagt at man skal vaske med såpe. Det går helt fint uten. Det er ikke et mål at kroppen vår skal være bakteriefri selv om "såpebransjen" synes å mene det.

Såpebransjen faktisk... Jeg vasker meg for min egen velvære (og eventuelt av hensyn til medmennesker hvis jeg skal ut av huset).

Anonymkode: b734f...d08

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såpebransjen faktisk... Jeg vasker meg for min egen velvære (og eventuelt av hensyn til medmennesker hvis jeg skal ut av huset).

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/hudlege-i-telemark_-_-bruk-sape-i-dusjen-bare-en-gang-i-maneden-for-a-unnga-eksem-1.16104640#:~:text=Bortsett fra til hårvask trenger,såpe en gang i måneden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er aktuelt for de som dusjer for ofte, overforbruker såpe og har behov for råd fra hudlege. De som har eksem, allergi og tørr hud. De som bruker sterke såper eller parfymerte såper de ikke tåler. Det betyr ikke at voksne mennesker som dusjer 2-3 ganger i uka ikke skal vaske seg i rumpa med såpe. Hvis man ikke greier å finne en skånsom såpe så kan man spørre på apoteket.

Anonymkode: 0da8b...d7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javel? Jeg bruker ikke såpe i underlivet, bare vann. Fungerer utmerket, og det som er anbefalt. 

Æsj. Stinkende lyskesvette som oser lang vei. Håper ikke du lar noen utføre oralsex på deg.

Anonymkode: 42e52...17c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer alltid de dagene jeg trener, og hvis jeg har blitt svett ellers. 
Jeg svetter veldig mye, og har sterk svettelukt, så droppe dusj med såpe er ikke ett alternativ. 

Men bruker kun balsam i håret, ikke sjampo. 

Anonymkode: b2dc8...89e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Æsj. Stinkende lyskesvette som oser lang vei. Håper ikke du lar noen utføre oralsex på deg.

Anonymkode: 42e52...17c

Du er jo temmelig utvitende hvis du antar at man stinker svette fordi man ikke bruker såpe i underlivet. Du må ha utrolig usunt kosthold som lukter nedentil. 

Jeg smaker forøvrig veldig godt ;) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg svetter ikke i lysken, og dusjer/vasker underlivet med varmt vann hver dag. Det er annet behov for håndhygiene enn underlivs-hygiene. Jeg vet ikke hvordan du tørker deg som får bæsj utover det hele? 

Forøvrig er det ikke jeg som mener noe som helst, det er også ekspertenes vurdering at man ikke trenger å bruke såpe. Men du har kanskje dårlig livsstil med dårlig kosthold siden du svetter og stinker sånn der nede?

Hvilke eksperter sier at lysken ikke skal vaskes med såpe?

Anonymkode: f8b76...3a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er jo temmelig utvitende hvis du antar at man stinker svette fordi man ikke bruker såpe i underlivet. Du må ha utrolig usunt kosthold som lukter nedentil. 

Jeg smaker forøvrig veldig godt ;) 

Du må være et medisinsk mirakel. Høres egentlig ikke ut som du er menneske i det hele tatt, for ikke svetter du og underlivet ditt smaker tydeligvis godt? Og ikke har du en eneste bakterie på huden som lager svettelukt? Hva smaker det siden det smaker så godt av tissen din? Smaker det godteri liksom? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, "såpebransjen". Du vet de som pusher på med alle mulige hygieneprodukter. Vask deg for egen velvære, du. Men ikke tro det er nødvendig å bruke såpe. Du har bare gjort det så mye at du tror det er nødvendig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke naturlig å dusje med såpe daglig nei, men det er heller ikke naturlig å leve slik vi gjør i dag. Det er ikke naturlig å sitte tett i tett på en buss til jobb, ta på skitne håndtak, håndhilse på kolleger som har gått gjennom den samme reisen til kontoret, bli hostet på mens man tar bussen til det skitne treningssenteret. På bussen hviler man hodet på nakkestøtten som tusenvis av andre har hvilt på og skitnet til. På treningssenteret legger man seg på en benk og gnir kroppen sin mot fremmede mennesker svette og skitt. Ingenting av dette er naturlig. Dusjing med såpe er en nødvendig konsekvens av å leve slik vi gjør. Uten såpe og håndvask risikerer man å smitte både seg selv og andre med virus og bakterier. Du kan selvsagt velge å leve som et skittent menneske, men det er udiskutabelt ekkelt. Aldri vaske underlivet med såpe? Grøss. 

Anonymkode: e065e...efb

For noe tull! 

All vaskingen med såpe er en av grunnene til at vi har mange plager som tørr hud, tørt hår, lett får sår på huden fordi den er tørr, slik at man lettere får infeksjoner osv. Man kan bli smittet av andre ved å bli hostet på ja, eller hvis man plukker seg i ansiktet uten å vaske hendene først. Å vaske underlivet med såpe er TULL! og heller ikke anbefalt! Får lettere tørr hud og soppinfeksjoner osv. 

Å ha enkle leveregler som at man unngår å stå med trynet oppi andre, og vasker seg på hendene etter å ha tatt på alt mulig og før en plukker seg i munnen og ansiktet, så lever man helt fint uten å bli syk. 

Å ha enkle regler for vasking av kropp og hår, som å vaske håret 2-3 ganger i uken og dusje et par ganger + vaske bort svette med klut om morgenen f.eks., unngå å bruke så mye såpe, så lever man helt fint der også uten å lukte! Smitte skjer ved hosting i trynet og ved å ikke ha god håndhygiene. Du får ikke virussmitte av å ikke ha dusjet på noen dager! 

Anonymkode: e16d4...f7e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pissekonkurransen om å være ekklest mulig er i gang ser jeg🤢

Det går sport i å dusje minst mulig, bytte undertøy sjeldnest, bytte på sengen max 2 ganger for året. Jojo hver sin lyst. Det er mange ekkle mennesker på kg, folk som dusjer en gang i uken og ikke har hørt om såpe er nasty mennesker. 

Anonymkode: 070ab...80a

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer annenhver dag og syns det er nok. 

Anonymkode: 8a3fc...445

AnonymBruker
Skrevet

Ekspertisen, dvs overlege og professor i dermatologi Jørgen Serup er mer verd å lytte til enn (den stinkende) «jeg bruker aldri såpe-gjengen på KG. Litt såpe er bra og nødvendig, for mye såpe er ikke det: 

Hvis man aldri hadde brukt såpe, ville fettstoffene på huden sakte harskne og danne lukt sammen med bakteriene.

«En dusj hver dag er helt greit hvis du bare bruker såpe de stedene der det er flest bakterier: skrittet, endetarmsåpningen, føttene og under armene», sier han.

«Men du bør ikke såpe inn hele kroppen mer enn en gang eller to i uken, for ellers fjerner du for mye fett fra huden», forklarer han.

https://illvit.no/helse/overlege-da-ofte-bor-du-dusje

Anonymkode: c7c2c...c8c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å nei, bare ikke håndkle-mafiaen dukker opp i denne tråden og! 😵‍💫

Fra spøk til alvor: jeg har aldri dusjet hver dag. Jeg syns det er et herk. Hårvask, barbering, såping, blæææh. Det tar tid, jeg blir sår i hendene av alle produktene, jeg får vondt i bena i det varme vannet, etc etc. 

Klutvask fungerer helt fint, og så vasker jeg håret når det trengs HVIS jeg skal ut i "offentligheten". 

Sjeldent jeg har den gode dusj-følelsen jeg hører andre snakker om, men når jeg får den er det etter å ha spilt turneringer, vært ute på telltur i flere dager, en uke på hytta etc. Da syns jeg det er deilig med en dusj. Ellers er det bare ork, og derfor dusjer jeg ikke hver dag. 

Jeg lukter ikke vondt. Verden går videre. 

Anonymkode: 06afc...e11

Det du skriver her er noen av symptomene på å vere på autisme-spekteret...

Anonymkode: 3e65b...6ce

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du må være et medisinsk mirakel. Høres egentlig ikke ut som du er menneske i det hele tatt, for ikke svetter du og underlivet ditt smaker tydeligvis godt? Og ikke har du en eneste bakterie på huden som lager svettelukt? Hva smaker det siden det smaker så godt av tissen din? Smaker det godteri liksom? 

Jeg er ikke et medisinsk mirakel, jeg bare forstår at livsstilen min påvirker kroppslukten min ;) 

Det smaker og lukter slik det skal gjøre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvilke eksperter sier at lysken ikke skal vaskes med såpe?

Hvorfor skal jeg vaske lysken med såpe når jeg ikke svetter eller lukter der? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke dusje etter trening er ekkelt uansett hvordan du prøver å vri og vende på det.

Anonymkode: 7dc2d...437

Men hvorfor? Dessuten er ekkelt noe som er i ditt eget hode. Uhygienisk er noe helt annet. 

Går helt fint med klutvask etter trening. 

Anonymkode: 0379e...175

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...