Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eksperimentert litt med dusjing. Eller rettere sagt; mangel på dusjing med såpe. Regner med at jeg har dusjet med bare vann i snitt en gang i uken i mange måneder. Noen ganger oftere og noen ganger sjeldnere.

I begynnelsen er det ubehagelig av mentale årsaker. Samfunnet vårt nærmest forventer dusjing hver dag. Hvis ikke blir man kategorisert som både uhygienisk og grisete. Men jeg sto i det og oppdaget etter hvert at det gikk helt greit. Det var ingen lukt av meg og håret var helt fint. Jeg har til og med erfart at å ikke dusje etter trening funker helt fint. Ingen lukt i det hele tatt! Innimellom har jeg testet såpe for å se om det endret noe. Da har jeg begynt å lukte svette igjen i løpet av svært kort tid.

Så nylig at Wolfgang Wee har de samme erfaringene. https://www.dagbladet.no/kjendis/har-ikke-dusjet-pa-ett-ar/82899585 

Har har holdt ut mye lenger enn meg og har mer data på dette, men jeg har likevel nok erfaring til å bekrefte hans observasjoner.

Vi har blitt indoktrinert til å tro at vi skal vaske og smøre og stelle kroppen vår hver dag. Er det bare et konstruert behov eller trenger vi faktisk dette? Kan det være at kroppen er laget til å klare seg selv? Noen dusjer flere ganger om dagen og til og med etter å ha vært på do!

Hva synes dere? Er det grisete og uhygienisk å ikke dusje hver dag og ikke minst; hvorfor er det grisete og uhygienisk?

Anonymkode: ceb12...e4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer hver morgen + etter trening. Men bruker ikke såpe. Bruker shampoo og balsam for håret, og deo. Lukter ikke svette.

Anonymkode: 882f5...5e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å nei, bare ikke håndkle-mafiaen dukker opp i denne tråden og! 😵‍💫

Fra spøk til alvor: jeg har aldri dusjet hver dag. Jeg syns det er et herk. Hårvask, barbering, såping, blæææh. Det tar tid, jeg blir sår i hendene av alle produktene, jeg får vondt i bena i det varme vannet, etc etc. 

Klutvask fungerer helt fint, og så vasker jeg håret når det trengs HVIS jeg skal ut i "offentligheten". 

Sjeldent jeg har den gode dusj-følelsen jeg hører andre snakker om, men når jeg får den er det etter å ha spilt turneringer, vært ute på telltur i flere dager, en uke på hytta etc. Da syns jeg det er deilig med en dusj. Ellers er det bare ork, og derfor dusjer jeg ikke hver dag. 

Jeg lukter ikke vondt. Verden går videre. 

Anonymkode: 06afc...e11

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange som dusjer kun en gang i uken. Det vil si at det er da de vasker håret. De vasker seg med klut i hverdagen ellers. Har aldri kjent noen lukt fra dem. De får aldri fett hår . Og det synes ikke på noen som helst måte at de dusjer en gang i uken. 

Anonymkode: 2a6bd...311

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker kun håret en gang i uken, dusjer maksimalt tre ganger. Samme med samboeren min. Å dusje hver dag er overdrevent. Jeg er for tiden gravid så det varierer fra gang til gang om jeg orker bruke såpe. Enkelte dager syns jeg såpe stiiiinker dritt så lar bare være. 

Anonymkode: 39914...a47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke naturlig å dusje med såpe daglig nei, men det er heller ikke naturlig å leve slik vi gjør i dag. Det er ikke naturlig å sitte tett i tett på en buss til jobb, ta på skitne håndtak, håndhilse på kolleger som har gått gjennom den samme reisen til kontoret, bli hostet på mens man tar bussen til det skitne treningssenteret. På bussen hviler man hodet på nakkestøtten som tusenvis av andre har hvilt på og skitnet til. På treningssenteret legger man seg på en benk og gnir kroppen sin mot fremmede mennesker svette og skitt. Ingenting av dette er naturlig. Dusjing med såpe er en nødvendig konsekvens av å leve slik vi gjør. Uten såpe og håndvask risikerer man å smitte både seg selv og andre med virus og bakterier. Du kan selvsagt velge å leve som et skittent menneske, men det er udiskutabelt ekkelt. Aldri vaske underlivet med såpe? Grøss. 

Anonymkode: e065e...efb

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv dusjer jeg annen hver dag,  vasker meg de andre dagene. Hadde følt meg ekkel om jeg kun dusjet en gang i uka. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke naturlig å dusje med såpe daglig nei, men det er heller ikke naturlig å leve slik vi gjør i dag. Det er ikke naturlig å sitte tett i tett på en buss til jobb, ta på skitne håndtak, håndhilse på kolleger som har gått gjennom den samme reisen til kontoret, bli hostet på mens man tar bussen til det skitne treningssenteret. På bussen hviler man hodet på nakkestøtten som tusenvis av andre har hvilt på og skitnet til. På treningssenteret legger man seg på en benk og gnir kroppen sin mot fremmede mennesker svette og skitt. Ingenting av dette er naturlig. Dusjing med såpe er en nødvendig konsekvens av å leve slik vi gjør. Uten såpe og håndvask risikerer man å smitte både seg selv og andre med virus og bakterier. Du kan selvsagt velge å leve som et skittent menneske, men det er udiskutabelt ekkelt. Aldri vaske underlivet med såpe? Grøss. 

Javel? Jeg bruker ikke såpe i underlivet, bare vann. Fungerer utmerket, og det som er anbefalt. 

Anonymkode: 9e1ca...3d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Javel? Jeg bruker ikke såpe i underlivet, bare vann. Fungerer utmerket, og det som er anbefalt. 

Jeg og, men du må ikke si det høyt for da klikker det for folk på KG….. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man behøver selvfølgelig ikke å dusje hver dag. Jo, man må ha såpe når man vasker hender og føtter, under armene, i lysken og rumpa. Hvis du "ikke lukter" er det antagelig en blanding av at du ikke kjenner det så godt selv og at du ikke har blitt gammel nok enda. Jo eldre du blir, jo mer vil du lukte og ha behov for jevnlig såpevask pga. lukt. Du kan se på plansjene som henger i svømmehallen hvis du plutselig ble i tvil om hva som er god hygiene. Skal du bo i skogen og bare smitte deg selv, så gjør du hva du vil, ingen har noe med det.

Anonymkode: 0da8b...d7d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det gjør du helt sikkert og det er utrolig ekkelt. Svette i lysken, bakterier fra baken osv. Usj. Det samme med menn, spesielt de som har mye hår bak, mener du virkelig at det er nok med vann? Dersom du skulle få avføring på hånden eller i håret, er det nok å bare skylle med vann? 

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er anbefalt å ikke bruke såpe slik at det kommer i kontakt med slimhinnene i underlivet. Resten av underlivet, som har vanlig hud, skal selvfølgelig vaskes.

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke dusje etter trening er ekkelt uansett hvordan du prøver å vri og vende på det.

Anonymkode: 7dc2d...437

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er anbefalt å ikke bruke såpe slik at det kommer i kontakt med slimhinnene i underlivet. Resten av underlivet, som har vanlig hud, skal selvfølgelig vaskes.

Nettopp. Det virker som at disse som ikke vasker seg tror at vi andre står med en kost og zalo og vasker oss inne i skjeden til det skummer ut av oss. Det gjør vi selvsagt ikke. Å ikke bruke såpe i underlivet betyr å ikke vaske inne i skjeden, DET er potensielt skadelig. Men lysken, baken og resten av underlivet bør vaskes med parfymefri såpe for å fjerne skitt og bakterier. Bakterier kan faktisk ikke fjernes skikkelig uten såpe. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tja, det som er naturlig kan man jo strekke til å bo tett i tett i telt eller trange gammer, under skinnfeller, kanskje sove i fellesskap i de samme skinnfellene for varmen sin skyld. 

Eller i senger med ulltepper og halmmadrasser med lus, lopper og hvem vet hva fordi (varmt) vann til vask var en tid- og ressurskrevende luksus.

Anonymkode: 3912a...b6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra for håret og hodebunnen å vaske mer enn en gang i uken og fukte skikkelig med en god balsam for å forhindre flass. Forstår meg ikke på dem som tror på at det å vaske håret en gang i uken tror det er sunt og så ta i tørrshampo som tetter porere i hodebunnen det skaper ubalanse i hodebunnen. Skal dere vaske bare 1 gang så ikke bruk tørrshampo for hodebunnens skyld! 

Anonymkode: 3dfa2...0b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å ikke dusje etter trening er ekkelt uansett hvordan du prøver å vri og vende på det.

Jeg kan ha ganske heftige styrkeøkter og ikke svette en dråpe 😈, er det da ekkelt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ha ganske heftige styrkeøkter og ikke svette en dråpe 😈, er det da ekkelt?

Ja.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel da må du dra til legen en hormonforstyrrelse å ikke svette. 

Anonymkode: 3dfa2...0b7

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...