AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Kanskje noen jobber med forsikring her som kan svare? Ev andre som har peiling I forsikringspapirene mine står det at forsikringsselskapet ikke svarer for uførhet som inntrer innen 2 år etter at selskapets ansvar begynte å løpe og som skyldes sykdom, lyte eller men som forsikrede hadde på det tidspunkt og som det må antas at vedkommende kjente til. Teksten i kursiv synes jeg er litt vanskelig å tyde. La oss si at man ila de 2 karanteneårene har hatt vondt i ryggen. Dette er notert i legejournalen. "Vondt i ryggen" kan skyldes mange forskjellige diagnoser. La oss så si at man finner ut etter at de 2 årene har gått at man har hatt en sakte voksende kreftsvulst i ryggen som f.eks. har trykket på et eller annet og skapt smerter. Men dette har hverken personen selv eller legene vært klare over ila de 2 karanteneårene. Altså, den formelle diagnosen blir stilt ETTER at karantenen på 2 år er utløpt. Spørsmålet er da: må det antas at vedkommende kjente til sykdommen (noe man jo ikke gjorde, men symptomene var der) og dermed ikke vil få uføreforsikringen utbetalt? Anonymkode: 65fe1...505
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april De prøver å sno seg unna for alle penga, så de kan bruke det at du har tatt opp med legen at du har vondt i ryggen som en grunn for at du ikke får utbetalt oppgjør. Anonymkode: 8a3bc...37f
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Du har allerede startet utredning for symptomer før det har gått to år. Så du risikerer måtte krangle på det. For å sette det på spissen: man kan ikke være til utredning i ett år, og bare drøye med å sette diagnosen til to-årsdatoen for å få det dekket. Men, mange forsikringer har kortere karenstid på kritisk sykdom. Anonymkode: 0aaa1...27a
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har allerede startet utredning for symptomer før det har gått to år. Så du risikerer måtte krangle på det. For å sette det på spissen: man kan ikke være til utredning i ett år, og bare drøye med å sette diagnosen til to-årsdatoen for å få det dekket. Men, mange forsikringer har kortere karenstid på kritisk sykdom. Anonymkode: 0aaa1...27a Ts her. Absolutt ikke ‘ drøyd ‘ med å sette diagnosen. For en merkelig ting å skrive… Hadde ikke engang lest forsikringspapirene ( har kollektiv forsikring gjennom arbeidsgiver) før det hadde gått en stund etter at diagnosen ble stilt da jeg ikke hadde noen planer om å bli ufør. Jeg spurte om råd fra folk som kan dette helt konkret, ikke fra folk som antyder at jeg er en svindler eller antar ditten og datten Anonymkode: 65fe1...505
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april Jeg tolker det som at hvis det har gått minimum 2 år fra du ble ansatt er du dekket. Hvis du blir ufør innen 2 år fra ansettelse er du ikke dekket hvis du burde kjent/kjente til sykdommen/skaden da du begynte i jobben. Ganske vanlig vilkår i kollektive forsikringer. Anonymkode: 0c894...346
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tolker det som at hvis det har gått minimum 2 år fra du ble ansatt er du dekket. Hvis du blir ufør innen 2 år fra ansettelse er du ikke dekket hvis du burde kjent/kjente til sykdommen/skaden da du begynte i jobben. Ganske vanlig vilkår i kollektive forsikringer. Anonymkode: 0c894...346 Hei, takk for svar. Jeg ble sykemeldt pga av symptomene ila karantenen (det gjenstod 4 mnd av karantenen) og jeg visste selvfølgelig ikke om sykdommen. Trodde det var bare forbigående ryggsmerter. men i forsikringsvilkårene står det at de regner første sykedag som starten av ‘uførheten’ så lenge sykemeldingen så fører til varig uførhet. Varig uførhet ble fastsatt etter karanteneperioden, ca 8 mnd etter (snakk om aap, men blir snart uførhet ifølge legen hos nav). TS Anonymkode: 65fe1...505
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Det som betyr noe er om du eller legen kunne vite om sykdommen da du begynte i jobben/da forsikringen startet. Man må ikke være frisk i to år før forsikringen begynner å gjelde. Poenger er at forsikringer ikke dekker ting som har oppstått før forsikringen ble tegnet. Anonymkode: 4f915...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei, takk for svar. Jeg ble sykemeldt pga av symptomene ila karantenen (det gjenstod 4 mnd av karantenen) og jeg visste selvfølgelig ikke om sykdommen. Trodde det var bare forbigående ryggsmerter. men i forsikringsvilkårene står det at de regner første sykedag som starten av ‘uførheten’ så lenge sykemeldingen så fører til varig uførhet. Varig uførhet ble fastsatt etter karanteneperioden, ca 8 mnd etter (snakk om aap, men blir snart uførhet ifølge legen hos nav). TS Anonymkode: 65fe1...505 Var du hos legen med ryggsmerter før forsikringen trådde i kraft? Det er det som er viktig. Anonymkode: 8a3bc...37f
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): De prøver å sno seg unna for alle penga Anonymkode: 8a3bc...37f Det er selvsagt ikke sånn det er. Men det må være strengt for at forsikring på helse i det hele tatt skal kunne eksistere. Er du klar over hva prisen måtte vært dersom alt og ingenting skulle dekkes? I tillegg må de ha tette skott for å forsikre seg om at det ikke forsikres etter at "skaden" har oppstått. Anonymkode: fca21...486
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kanskje noen jobber med forsikring her som kan svare? Ev andre som har peiling I forsikringspapirene mine står det at forsikringsselskapet ikke svarer for uførhet som inntrer innen 2 år etter at selskapets ansvar begynte å løpe og som skyldes sykdom, lyte eller men som forsikrede hadde på det tidspunkt og som det må antas at vedkommende kjente til. Teksten i kursiv synes jeg er litt vanskelig å tyde. La oss si at man ila de 2 karanteneårene har hatt vondt i ryggen. Dette er notert i legejournalen. "Vondt i ryggen" kan skyldes mange forskjellige diagnoser. La oss så si at man finner ut etter at de 2 årene har gått at man har hatt en sakte voksende kreftsvulst i ryggen som f.eks. har trykket på et eller annet og skapt smerter. Men dette har hverken personen selv eller legene vært klare over ila de 2 karanteneårene. Altså, den formelle diagnosen blir stilt ETTER at karantenen på 2 år er utløpt. Spørsmålet er da: må det antas at vedkommende kjente til sykdommen (noe man jo ikke gjorde, men symptomene var der) og dermed ikke vil få uføreforsikringen utbetalt? Anonymkode: 65fe1...505 Forsikringsselskapene har jurister/advokater som sitter og gransker journaler opp mot lovverket det aktuelle forsikringsselskapet har. Ingen kan gjøre noe annet enn spekulere i dine problemstillinger, da vi verken ser journalene dine eller forsikringsbetingelsene din. Du får enten sende inn sak, eller snakke med advokat. Anonymkode: 12e9a...664 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Absolutt ikke ‘ drøyd ‘ med å sette diagnosen. For en merkelig ting å skrive… Hadde ikke engang lest forsikringspapirene ( har kollektiv forsikring gjennom arbeidsgiver) før det hadde gått en stund etter at diagnosen ble stilt da jeg ikke hadde noen planer om å bli ufør. Jeg spurte om råd fra folk som kan dette helt konkret, ikke fra folk som antyder at jeg er en svindler eller antar ditten og datten Anonymkode: 65fe1...505 Ta og ro deg ned. Du er temmelig enkel i hodet om du ikke leser forsikringspapirene dine, når du får en ny forsikring. Som skrevet over, ingen kan svare deg på dette uten å ha både journalene dine og forsikringspapirene dine. Er man uheldig og blir syk, så er man ingen svindler, Man er syk og uheldig. Anonymkode: 12e9a...664
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, takk for svar. Jeg ble sykemeldt pga av symptomene ila karantenen (det gjenstod 4 mnd av karantenen) og jeg visste selvfølgelig ikke om sykdommen. Trodde det var bare forbigående ryggsmerter. men i forsikringsvilkårene står det at de regner første sykedag som starten av ‘uførheten’ så lenge sykemeldingen så fører til varig uførhet. Varig uførhet ble fastsatt etter karanteneperioden, ca 8 mnd etter (snakk om aap, men blir snart uførhet ifølge legen hos nav). TS Anonymkode: 65fe1...505 Det er første sykemeldingsdag de regner som starten av uførheten. Du kan tenke på det som at det er arbeidsevnen din som var forsikret, og at du mistet den før karantenetiden gikk ut. Hvilket tidspunkt legene kom fram til en diagnose betyr ingenting. Lei for det, men det høres ut som forsikringsselskapet har rett og at du ikke har dekning. Jeg ble ufør etter at min karantenetid gikk ut, og fikk dekning, selv om diagnosen min ble stilt før jeg ble ansatt i firmaet. Jeg hadde aldri kunnet tegnet privat uføreforsikring, til det hadde risikoen vært for høy. Anonymkode: be8a7...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Absolutt ikke ‘ drøyd ‘ med å sette diagnosen. For en merkelig ting å skrive… Hadde ikke engang lest forsikringspapirene ( har kollektiv forsikring gjennom arbeidsgiver) før det hadde gått en stund etter at diagnosen ble stilt da jeg ikke hadde noen planer om å bli ufør. Jeg spurte om råd fra folk som kan dette helt konkret, ikke fra folk som antyder at jeg er en svindler eller antar ditten og datten Anonymkode: 65fe1...505 Ro ned litt da, jeg skrev helt tydelig "satt på spissen" for å forklare deg hvordan forsikringsselskapet tolker ting, og for at du ikke skulle ta det så dypt personlig.... Jeg har aldri antydet at du svindler, jeg prøver forklare deg hvorfor det er karenstid, og at den er satt nettopp for at folk ikke skal drøye sette diagnoser bare for å få det dekket. Forsikringsselskapene har finpusset vilkårene igjennom årevis for å slippe unna betale dersom man har hatt symptomer. Hadde det vært så enkelt at karenatiden kun gjaldt for når diagnosen stilles, så hadde det stått at det var diagnosetidspunktet som gjaldt, ikke noe om symptomer eller lignende. Jeg har ikke kjennskap til hvordan de vil tolke akkurat en kreftdiagnose, men jeg har brukt to år, og flere titusner i advokatutgifter på å dra forsikringsselskapet til trygderetten i diskusjon nettopp om karenstid. Jeg har brukt timesvis på å lese dommer fra trygderetten på hvordan forsikringsselskaper tolker ting. Anonymkode: 0aaa1...27a
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, takk for svar. Jeg ble sykemeldt pga av symptomene ila karantenen (det gjenstod 4 mnd av karantenen) og jeg visste selvfølgelig ikke om sykdommen. Trodde det var bare forbigående ryggsmerter. men i forsikringsvilkårene står det at de regner første sykedag som starten av ‘uførheten’ så lenge sykemeldingen så fører til varig uførhet. Varig uførhet ble fastsatt etter karanteneperioden, ca 8 mnd etter (snakk om aap, men blir snart uførhet ifølge legen hos nav). TS Anonymkode: 65fe1...505 Jeg jobber i forsikring, og slik du beskriver vilkårene dine virker det som at du dessverre ikke dekkes av forsikringen, nettopp fordi de regner første sykedag som starten på uførheten, og du ble sykemeldt når det gjensto 4 mnd igjen av karantenen. Anonymkode: 50899...059
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå