Gå til innhold

Jente 7 år som er utenfor fellesskapet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi ser at de andre jentene hun går i klasse med er inn og ut av hverandres hager, og dette er sårt for min 7-åring. Dette er mer synlig nå som vi går mot vår.  Jeg prøver å hjelpe ved å bruke mye tid sammen med henne, men det kan ikke erstatte den kontakten hun lengter etter å ha med andre barn på klassetrinnet. Lillebror på 3 1/2 er heller ikke moro å være sammen med hele tiden. Alle jentene hilser og smiler når vi treffer dem, foreldrene likeså. Men ingen ringer på døra hos oss eller spør om å bli hjem etter skolen. Da er det vi som tar initiativ, og da takker det fleste ja, men inviterer ikke tilbake. 

Vi kommer til å fortsette å invitere barn hit, det er klart. Men spørsmålet mitt er: Hva annet kan vi gjøre for å hjelpe henne sosialt? Hun er noe barnslig for alderen, mulig det er derfor de andre trekker seg unna. Kan derfor ikke kalle dette utestengelse, sånn sett. Men hun begynner jo selv å merke at hun er den eneste i gata som ingen kommer til. 

Anonymkode: ff2a0...ed9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Send henne ut når det ser de andre er ute. Hun må ta initiativ selv, selv om hun bare er 7 år.

Anonymkode: ee73b...ed4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Send henne ut når det ser de andre er ute. Hun må ta initiativ selv, selv om hun bare er 7 år.

Dette! Hun må aktivt gå ut og oppsøke de andre. Ser hun de andre ute, så er det jo bare for henne å gå ut og henge seg på.

og ikke minst; fortsette og invitere. 

Anonymkode: e899b...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har vi prøvd.  Blir da ofte avvist, får f.eks beskjed om at de skal noe annet og at det ikke er plass til flere.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vi prøvd.  Blir da ofte avvist, får f.eks beskjed om at de skal noe annet og at det ikke er plass til flere.

ts

Ok, ja da blir det vanskelig.

Hva gjøre dere av inkluderende arbeid på trinnet? Greit nok at du driver å inviterer, men har du snakket med de andre foreldrene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Da ville jeg ha snakket med de andre foreldrene. Slik skal det ikke være. Det er utestenging. Tipper foreldrene ikke er klar over at det er slik. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok, ja da blir det vanskelig.

Hva gjøre dere av inkluderende arbeid på trinnet? Greit nok at du driver å inviterer, men har du snakket med de andre foreldrene? 

Ja, det gjør vi. Er med i FAU og stiller på alle dugnader/tilstelninger/møter. Vi har også vært med og tatt initiativ til vennegrupper, og dette fungerer bra. 

Foreldrene er inkluderende men det hjelper lite når jentene ikke vil leke med min jente. Det å tvinge dem til å være sammen tror jeg bare vil gi mer problemer. Er derfor jeg spør om noen med erfaring har tips til hva man ellers kan gjøre..
Hun har en venn fra barnehagen som hun treffer av og til, men hun går på en annen skole. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig ❤️

Kanskje politisk ukorrekt, men er det mulig å ta noen grep for å gjøre deres hjem mer "populært"? Om det å kjøpe inn trampoline, arrangere "spakveld", være litt raus med å ha noe godt å tilby å spise - eller å ta ungene med å spise? 

Jeg har gutter så er ikke helt i kontakt med hva som er "kult", men kanskje å tilby noe litt annerledes - sove i sovepose på terrassen/telt i hagen? Piknik i stuen? 

Kanskje du kjenner noen med litt eldre jenter som kan gi noen innspill? 

Anonymkode: c485e...41c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanskelig ❤️

Kanskje politisk ukorrekt, men er det mulig å ta noen grep for å gjøre deres hjem mer "populært"? Om det å kjøpe inn trampoline, arrangere "spakveld", være litt raus med å ha noe godt å tilby å spise - eller å ta ungene med å spise? 

Jeg har gutter så er ikke helt i kontakt med hva som er "kult", men kanskje å tilby noe litt annerledes - sove i sovepose på terrassen/telt i hagen? Piknik i stuen? 

Kanskje du kjenner noen med litt eldre jenter som kan gi noen innspill? 

Anonymkode: c485e...41c

Takk for gode tips! 😊

Disse tingene skal jeg se nærmere på. 
Vi har ikke trampoline per i dag, men min datter ønsker seg det og vi ser jo tydelig at det kan være et «trekkplaster» på barn i nabolaget. 

ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna trenger å lære at dem ikke skal stenge noen ute.

Men når ingen sier noe eller lærer disse barna det, blir det aldri bedre.

Anonymkode: 0ecbd...67c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor må hun leke med jenter? Hun kan vel henge seg på gutta litt da? Eller lære hun selvstendighet og uavhengighet og at det er ingen skam å være alene litt. 
Det vil gjøre hun sterkere i fremtiden. 
Jeg lekte aldri med jenter men var med gutta hele oppveksten min. Det har gjort meg veldig selvstendig og uavhengig av andre. Noe som man kan ta med seg inn i voksenlivet 

Anonymkode: 807a3...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor må hun leke med jenter? Hun kan vel henge seg på gutta litt da? Eller lære hun selvstendighet og uavhengighet og at det er ingen skam å være alene litt. 
Det vil gjøre hun sterkere i fremtiden. 
Jeg lekte aldri med jenter men var med gutta hele oppveksten min. Det har gjort meg veldig selvstendig og uavhengig av andre. Noe som man kan ta med seg inn i voksenlivet 

Anonymkode: 807a3...d72

Absolutt! Gutter er helt supre lekekamerater 👍

Hun har to yngre nabogutter hun leker endel med, mens de andre guttene i klassen bor et stykke unna. 

Vi har snakket om at det er å leke alene kan være bra. Men her vi bor er det stor fokus på «jentegjenger», så det er veldig tydelig om man bare tar en spasertur i gata. Hører da at de andre leker sammen i hagene. Er dette hun synes er trist 😕 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Barna trenger å lære at dem ikke skal stenge noen ute.

Men når ingen sier noe eller lærer disse barna det, blir det aldri bedre.

Enig i det. Av og til får jeg inntrykk av at enkelte foreldre ikke tenker så mye på dette, så lenge deres egne barn har det greit sosialt. 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i det. Av og til får jeg inntrykk av at enkelte foreldre ikke tenker så mye på dette, så lenge deres egne barn har det greit sosialt. 

ts

Og derfor må du snakke med foreldrene. 
De er bare 7 år, og trenger veiledning. Det er ikke sikkert at disse foreldrene vet hva barna deres sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi ser at de andre jentene hun går i klasse med er inn og ut av hverandres hager, og dette er sårt for min 7-åring. Dette er mer synlig nå som vi går mot vår.  Jeg prøver å hjelpe ved å bruke mye tid sammen med henne, men det kan ikke erstatte den kontakten hun lengter etter å ha med andre barn på klassetrinnet. Lillebror på 3 1/2 er heller ikke moro å være sammen med hele tiden. Alle jentene hilser og smiler når vi treffer dem, foreldrene likeså. Men ingen ringer på døra hos oss eller spør om å bli hjem etter skolen. Da er det vi som tar initiativ, og da takker det fleste ja, men inviterer ikke tilbake. 

Vi kommer til å fortsette å invitere barn hit, det er klart. Men spørsmålet mitt er: Hva annet kan vi gjøre for å hjelpe henne sosialt? Hun er noe barnslig for alderen, mulig det er derfor de andre trekker seg unna. Kan derfor ikke kalle dette utestengelse, sånn sett. Men hun begynner jo selv å merke at hun er den eneste i gata som ingen kommer til. 

Det første dere må gjøre, er å erkjenne at 95% av de foreldrene som har barn som det går bra med sosialt, de bryr seg null om andre barn er ensomme eller ikke. For de fleste i 2025 er ikke fellesskapet eller samfunnet som helhet viktig, det eneste de bryr seg om er seg selv og sine.

Det neste dere må gjøre å ikke bry dere om at dere er de som må invitere hele tiden, selv om det er ensidig, så er den delen viktig.

Det tredje er å se utenfor egen gate og klassen. Man kan også finne venninner på trinnet, og via fritidsaktiviteter.

En annen ting er at barn utvikles hele tiden, hvem som er interessant og ikke kan forandre seg med tiden.

Anonymkode: 01531...ea5

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de over som skriver at dere bare må fortsette å være på tilbudssiden og gjøre det attraktivt å være hjemme hos dere. Ting endrer seg fort i den alderen, bare vær på. Kanskje du ser at det er en annen jente som også er litt på utsiden, gjør alt du kan for å spleise dem sammen!

Anonymkode: 001cd...5b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er datteren deres snill og flink til å dele og slikt? Spør fordi det ofte er en grunn til at barn blir utestengt..

Anonymkode: 6ef6d...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Det er derfor du må snakke med foreldrene. Fortelle at jenta di blir holdt utenfor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er datteren deres snill og flink til å dele og slikt? Spør fordi det ofte er en grunn til at barn blir utestengt..

Anonymkode: 6ef6d...6c0

Grunnen er også ofte som i dette tilfellet at datteren til TS er ny og de andre barna kjenner hverandre fra barnehagen. Skjønner poenget ditt men det er også victim shaming. 

Anonymkode: 001cd...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis hun er barnslig ifht de andre så er nok det en ganske forklarende årsak, det kan jo endre seg med tiden. Hva med å invitere hjem andre fra klassen enn de som bor i samme gate? Melde henne på fritidsaktiviteter? 

Anonymkode: 6c9e5...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...