lin Skrevet 8. april #1 Del Skrevet 8. april Noen her som har erfaring med Roll-on-wall veggfornyer? Da tenker jeg på den ordentlige typen som kjøpes på byggvarehandel, og ikke den billige varianten fra Rusta osv. Vi har et rom med perlestaff smartpanel som vi ønsker å gjøre om til slette vegger. Står mellom roll on wall eller rehab.gipsplater. Vi har gjort litt oppussing før så er ikke helt nybegynnere. Ganske gode på å måle og kappe, men synes sparkling kan være noe vanskelig å få fint. Hva bør vi gå for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Del Skrevet 8. april Jeg ville uansett flekket av smartpanelet først, og evt lagt på nye veggplater hvis det ikke er noe under. Ikke store jobben, og dere kan like gjerne gjøre jobben skikkelig når dere først gyver på. Anonymkode: 6bdf4...a7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. april #3 Del Skrevet 9. april Rehab gipsplater er litt styr pga. stikkontakter, lysbrytere, ledninger og slikt. Det blir også utfordringer med lister, dørkarmer, vinduskarmer og egentlig alt annet. Så det er nok enklest å kjøpe inn etpar store sparkelbøtter og begynne å sparkle perlestaffen så panelet blir jevnt og rulle på en veggfornyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet 9. april Forfatter #4 Del Skrevet 9. april Takk for gode innspill 😊 Men er det nødvendig å sparkle før en veggfornyerduk? Er ikke det egentlig hele poenget? Hvis man velger den tykkeste varianten vel og merke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Del Skrevet 9. april newman01 skrev (På 9.4.2025 den 6.51): Rehab gipsplater er litt styr pga. stikkontakter, lysbrytere, ledninger og slikt. Det blir også utfordringer med lister, dørkarmer, vinduskarmer og egentlig alt annet. Så det er nok enklest å kjøpe inn etpar store sparkelbøtter og begynne å sparkle perlestaffen så panelet blir jevnt og rulle på en veggfornyer. Ekspander Jeg våger igjen påstanden at det er enklere og mest tidseffektivt å fjerne det såkalte smartpanelet og starte fra scratch. 😉 Anonymkode: 6bdf4...a7a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Del Skrevet 9. april lin skrev (På 9.4.2025 den 6.56): Takk for gode innspill 😊 Men er det nødvendig å sparkle før en veggfornyerduk? Er ikke det egentlig hele poenget? Hvis man velger den tykkeste varianten vel og merke. Ekspander Ja. Anonymkode: 481d6...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. april #7 Del Skrevet 9. april lin skrev (På 9.4.2025 den 6.56): Takk for gode innspill 😊 Men er det nødvendig å sparkle før en veggfornyerduk? Er ikke det egentlig hele poenget? Hvis man velger den tykkeste varianten vel og merke. Ekspander Hvor mykt tror du ikke det blir bak hver eneste profilerte søkk? Så om du stryker over veggen vil du kjenne bølgene. Antagelig vil du se dem også. Det er et tøystykke du skal lime på veggen, ikke betong 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. april #8 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 7.12): Jeg våger igjen påstanden at det er enklere og mest tidseffektivt å fjerne det såkalte smartpanelet og starte fra scratch. 😉 Anonymkode: 6bdf4...a7a Ekspander Kommer an på hvordan man ser på det da. Løsne hver eneste stikkontakt, lysbryter, fore om vinduer, liste om dører osv. Det er jo ikke garantert at gipsplatene har samme tykkelse som smartpanelet. Ikke bare bare. Man må vel ideelt sett også ha elektriker om man skal løsne alle kontaktene i det berørte arealet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet 9. april Forfatter #9 Del Skrevet 9. april newman01 skrev (På 9.4.2025 den 11.48): Hvor mykt tror du ikke det blir bak hver eneste profilerte søkk? Så om du stryker over veggen vil du kjenne bølgene. Antagelig vil du se dem også. Det er et tøystykke du skal lime på veggen, ikke betong Ekspander Ser den. Men er ikke bare et tøystykke da. Den ordentlige roll on wall har jo skum på baksiden, og i ulike tykkelser alt etter hvor ujevnt underlaget er. Den aller tykkeste skal jo da kunne gi bra resultat uten at det synes. Har sett det utstilt i butikk, men ingen erfaring som nok er ganske åpenbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. april #10 Del Skrevet 9. april lin skrev (På 9.4.2025 den 12.37): Ser den. Men er ikke bare et tøystykke da. Den ordentlige roll on wall har jo skum på baksiden, og i ulike tykkelser alt etter hvor ujevnt underlaget er. Den aller tykkeste skal jo da kunne gi bra resultat uten at det synes. Har sett det utstilt i butikk, men ingen erfaring som nok er ganske åpenbart. Ekspander Alle videoene jeg har sett hvor den skal brukes er det benyttet fiskebensmønstret strie som underlag. De har en typisk høydeforskjell på 1-2mm. Det panelet du har har gjennomgående sprekker på opptil 10mm i hele veggens høyde hver 12.cm. Det er da ikke så mye arbeid å smøre på et godt lag med sparkel og smøre ut i sprekken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet 9. april Forfatter #11 Del Skrevet 9. april (endret) Her er en video f.eks, fra panel til slett vegg; https://youtu.be/PZtVD8zLkDE?feature=shared Endret 9. april av lin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #12 Del Skrevet 10. april Jeg la roll-on-wall (storeys) direkte på en helt j*vlig betongvegg som hadde X antall lag med tapet i leiligheten min. Jeg prøvde å fjerne tapeten der, men det var håpløst. Så det var en grusom vegg med tapetrester og ujevnheter i betongen. Men roll-on-wallen dekte alt, og resultatet ble helt nydelig. Når det kommer til økonomi og resultat, så tror jeg at du kommer like godt ut av det med rehabgips. Det er billigere, og vil også gi et godt resultat. Jeg valgte å gå for roll-on-wall de stedene hvor det var betong og vanskelig å legge plater. Noen vil kanskje si at det beste er å fjerne underlaget først, men jeg valgte å legge gipsplater utenpå de gamle sponplatene her, for ekstra lyddemping. Ble kjempebra, og veldig vellykket. Anonymkode: 1319c...858 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå