Gå til innhold

Hva var grunnen til at du valgte akkurat den hunderasen du valgte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva var grunnen til at du valgte akkurat den hunderasen  du valgte?

Anonymkode: 83755...6c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den gjeter sau, det har jeg bruk for

Anonymkode: be6bd...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde på tidspunktet svigerfamilie med masse allergi, så puddel ble et naturlig valg. Ville ha en hund som kunne brukes til alt, og det fikk jeg 🥰

Anonymkode: 0833f...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har staff. Fin størrelse men likevel atletisk, lett pelsstell, tåler røff lek, liker både sofakos og fjelltur, masse personlighet og ikke minst lyder, valpete hele livet og veldig følsom. 

Anonymkode: f58e6...b19

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver på med jakt på fjell- og skogsfugl og har gode erfaringer med rasen, så da ble det Engelsk Setter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Whippet her, elsker å se dem løpe, noe min får sjansen til hver dag. Silkemyk og kosete, det er ingen ulempe. Har lyst til å gå kurs som lese/terapihund, og det er rasen mye brukt til i andre land. Han er en veldig trygg, sosial og glad type som gjør hva som helst for en godbit😆 Skaffet meg hund først og fremst som  selskapshund. 

Anonymkode: 26103...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Allsidigheten og gemytt. Elsker fjellet og skogen. Kløv og trekkegenskaper. Elsker familien og passe høyt vokterinnstinkt.

Veldig god erfaring med rasen igjennom mange år.

Anonymkode: 646d3...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok testen rasevelger for noen år siden og la inn de kriteriene som var viktige for meg. Svært mange raser ble luket vekk og jeg satt igjen med den som passet meg og vår familie best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flat coated retriever, fordi vi har hatt det før. Aktiv, lettrent og snill hund. Men den nye bikkja er stikk motsatt av den gamle😆. Minst aktive retrieveren jeg har vært borti! Veldig stressfritt hundehold, da…

Anonymkode: 2803a...856

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv, men stressfri, frilufts-livsstil er en god match med Alaska husky. Alle hunder er omplasseringer, fantastisk gode og snille hunder med nysgjerrighet, livsglede og selvstendighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første kriterie for meg er at rasen skal være frisk. Ha en fornuftig anatomi og ingen utbredte arvelige defekter. En frisk hund med lang forventet levetid er det viktigste for meg, og jeg syns det er litt trist at noen andre har nevnt det så langt i denne tråden. 

Neste kriterie er at hunden skal ha et robust gemytt. Må tåle å bo i et bymiljø som kan være stressende og kunne være alene hjemme. Dette utelukker en stor del av selskaps rasene.

Ønsker en hund som kan bli med på litt søksarbeid og lengre turer, men det kan jo de aller fleste hunder så det er ikke så vanskelig kriterie å fylle. Man trenger ikke en grønlandshund for å gå lange turer, hundene får jo den kondisjonen man trener de til så jeg vil påstå det er svært få hunder som ikke kan bli med på de fleste turer som vanlige folk tar. 

Endte opp med en shiba, den fyller mine kriterier veldig godt. Men det er jo en helt hund som er ganske krevende så det er ikke noe jeg anbefaler andre akkurat. Må være villig til å bruke mye tid på hunden for å få inn basic lydighet og fungering i og med at den er så primitiv som den er. 

Anonymkode: 0b11b...bfa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Første kriterie for meg er at rasen skal være frisk. Ha en fornuftig anatomi og ingen utbredte arvelige defekter. En frisk hund med lang forventet levetid er det viktigste for meg, og jeg syns det er litt trist at noen andre har nevnt det så langt i denne tråden.  

Anonymkode: 0b11b...bfa

Helt enig, generelt frisk og funskjonell anatomi er det viktigste, og for meg så selvfølgelig at jeg ikke tenkte på å nevne det en gang, så takk for at du skrev det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har hatt tre forskjellige raser + to blandinger. De to jeg har nå har jeg valgt fordi rasen passer godt inn i livet mitt som det er nå. Aktiv rase, men ikke maskiner som må ha og må ha. De henger med på alt av aktiviteter, samt har en hendig str noe som er kjekt da vi reiser en del med fly

Anonymkode: 77aef...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vakker, aktiv rase uten høyt stressnivå i kroppen, god levetid og generelt godt temperament. Derfor er det de store mynderasene som passer meg best. Eksplosive ute, helt i koma inne. Lojale, men ikke ukritiske slaver som gjør alt du ber om, de har sterke, egne meninger og lar seg ikke pille på nesa. Lavt stressnivå og blir med på så og si alt. 

Anonymkode: 1c07e...3bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte en allergi vennlig hund, som ikke var for liten, så da ble det puddel. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har en Kaukasisk Ovtcharka. Fin arbeidshund, som trives godt utendørs og på vinteren, og som har et vokterinstinkt

Anonymkode: 64fb1...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er på min 6. rase. Ikke noe galt med de andre rasene jeg har hatt, men denne rasen er enda mer spesialisert til meg og min samboers bruk/interesser. Krevende arbeidshund, ikke mange av rasen i norge. 

Anonymkode: 4f0e6...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familievennlig, aktiv, robust, allsidig og elsker kos❤

Anonymkode: 9b456...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At rasen er frisk og har god anatomi, at den er familievennlig og allsidig. Så ville jeg gjerne ha en dobbelpelset hund da jeg er oppvokst med den type hunder. 

Vi endte på Finsk Lapphund ☺️

Anonymkode: adfbd...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...