AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Jeg har vært syk siden jul, veldig syk så tar litt tid for meg å bygge meg opp igjen. Sykehuset prøver ut nye medisiner og de mener det kan ta opp til 6 måneder med full effekt. Jeg er allerede mye friskere, er avhengig av å "trene" litt, og følge rutiner. I mars prøvde jeg meg i 50% jobb, skal fortsette med det ut april. Problemet er at jeg får ingen tilrettelegging. Jeg må jobbe 10 timers vaktene våre, og siden jeg jobber turnus så har jeg mye vakter den ene uken og lite den andre. Denne uken blir tøff, jeg jobber nesten fulltid. Fra neste uke av har jeg fri i 10 dager for det er langfrien min. Akkurat slik ståa er nå så hadde det vært bedre for meg med 5/6 timers vakter og heller mer jevnt så jeg kan klare å trene ved siden av jobben. Det sier arbeidsgiver nei til. Er redd dette da tar mye lenger tid enn nødvendig, og jeg vil jo helst tilbake i jobb. Merker jeg sliter meg ut de tøffe ukene, så jeg er mye dårlig de dagene jeg har fri. Målet er jo full jobb, men jeg trenger litt hjelp. Dette er en stor arbeidsplass og den er i det offentlige. Har ikke arbeidsgiver også plikt til å hjelpe meg tilbake i jobb? Eller står alt på meg. Er jo ikke slik at jeg skal ha tilrettelegging for alltid. Anonymkode: 79dcc...0a3
Summeer Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april (endret) Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men ikke sånn at belastningen går utover andre arbeidstakere. At vaktene er 10t kan hende de ikke får gjort noe med, men jevnere fordeling mellom ukene feks? Eller at du må øke sykemeldingsprosenten din, hvis belastningen på 50% blir for høy om turnus ikke kan tilpasses mer pga lovpålagte krav om hviletid etc Endret 8. april av Summeer
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Det er vel vanskelig for arbeidsgiver å få noen andre til å ta over "restene". Det er dyrt for dem å ha normal bemanning + dine timer, og for kronglete å ha to halve vakter på jobb. Jeg skjønner både deg og dem, for det ER vanskelig å sette opp turnuser som går opp med tilrettelegginger, sykmeldinger etc. dog er jo dette arbeidsgivers problem, misforstå meg rett. Men HVOR mye kan man kreve? Og hvem skal bære risikoen/kostnaden av at du ikke klarer utføre jobben din? Du sier det er midlertidig, det lover godt. Du sier du vil ut i jobb - det lover også veldig godt. Kanskje du nå må jobbe mindre enn du kan en periode? Og så heller komme tilbake for fullt når du faktisk kan? Anonymkode: d90d9...9fa
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april Summeer skrev (57 minutter siden): Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men ikke sånn at belastningen går utover andre arbeidstakere. At vaktene er 10t kan hende de ikke får gjort noe med, men jevnere fordeling mellom ukene feks? Eller at du må øke sykemeldingsprosenten din, hvis belastningen på 50% blir for høy om turnus ikke kan tilpasses mer pga lovpålagte krav om hviletid etc Så egentlig slår den ene regelen i hjel den andre? Hvordan tilrettelegger man i en fysisk jobb om det ikke skal utover andre? Er tilrettelegging i arbeidslivet kun hev og senk disk, bedre stol osv? (vet du ikke kan svare på dette altså, det bare undrer meg) Vi har personer som har bakvakter til slike ting egentlig, men de har kuttet så mye hos oss ansatte så sykefraværet er stort over 12%). 10 timer uten pause, og løpe beina av meg blir for hardt nå. Likevel er det veldig godt å jobbe. Jeg er en del av sykefraværstallene som det ropes så høyt om, jeg ønsker å jobbe. Jeg må vel gå ned til 30% og det er jo veldig trist. Hadde fint klart å jobbe mer med tilrettelegging, og det er vel egentlig ønskelig for arbeidsgiver, går jo egentlig mer utover kollegane mine når de må ta alle vaktene mine. Dumt vi har så diffuse regler, i alle fall i slike store bedrifter som jeg jobber i. Vi er 5000 i bedriften, hadde jo skjønt det mer om vi var en liten bedrift. Ts Anonymkode: 79dcc...0a3
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel vanskelig for arbeidsgiver å få noen andre til å ta over "restene". Det er dyrt for dem å ha normal bemanning + dine timer, og for kronglete å ha to halve vakter på jobb. Jeg skjønner både deg og dem, for det ER vanskelig å sette opp turnuser som går opp med tilrettelegginger, sykmeldinger etc. dog er jo dette arbeidsgivers problem, misforstå meg rett. Men HVOR mye kan man kreve? Og hvem skal bære risikoen/kostnaden av at du ikke klarer utføre jobben din? Du sier det er midlertidig, det lover godt. Du sier du vil ut i jobb - det lover også veldig godt. Kanskje du nå må jobbe mindre enn du kan en periode? Og så heller komme tilbake for fullt når du faktisk kan? Anonymkode: d90d9...9fa Veldig trist å jobbe mindre når man kunne ha jobbet mer. Noen må jo uansett dekke mine vakter når jeg blir borte helt. Liten bedrift hadde jeg skjønt kostnaden, stor bedrift og staten forstår jeg det ikke. Bruke ekstra mye sykefraværsdager fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for noen få måneder. Jeg hadde skjønt det om det gjaldt for alltid. Når jeg fikk barn før 2010 så tilrettela arbeidsgiver slik, vi ansatte styrte dette selv da. Så man klarte å stå i jobb i svangerskap, tøffe perioder. De også omplasserte innad i bedriften. Sykefraværet var da mer enn halvparten det var i dag. Nå er alt bare kjempe vanskelig. Skal til legen i dag å skal høre med han da hva han tenker, jeg kan ikke ta sjansen på å bli sykere akkurat i denne sårbare perioden. Ts Anonymkode: 79dcc...0a3
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig trist å jobbe mindre når man kunne ha jobbet mer. Noen må jo uansett dekke mine vakter når jeg blir borte helt. Liten bedrift hadde jeg skjønt kostnaden, stor bedrift og staten forstår jeg det ikke. Bruke ekstra mye sykefraværsdager fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for noen få måneder. Jeg hadde skjønt det om det gjaldt for alltid. Når jeg fikk barn før 2010 så tilrettela arbeidsgiver slik, vi ansatte styrte dette selv da. Så man klarte å stå i jobb i svangerskap, tøffe perioder. De også omplasserte innad i bedriften. Sykefraværet var da mindre enn halvparten det var i dag. Nå er alt bare kjempe vanskelig. Skal til legen i dag å skal høre med han da hva han tenker, jeg kan ikke ta sjansen på å bli sykere akkurat i denne sårbare perioden. Ts Anonymkode: 79dcc...0a3 Så klart skulle det stå mindre enn i dag ts Anonymkode: 79dcc...0a3
Angelheart2 Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Tilrettelegging kan være både arbeidstid, arbeidsoppgaver og fysisk tilrettelegging. Hvis du fortsatt må jobbe fulle vakter og ikke har noe tilrettelegging i det hele tatt når du er på jobb, så har du jo ikke i realiteten 50% sykmelding. Da jobber du jo 100%, bare med noen ekstra fridager innimellom. Det er jo ikke slik når man er sykmeldt at man har 100% arbeidskapasitet på mandag men 0 på tirsdag.....Det aller beste er jo om du kan jobbe litt hver dag, men redusere arbeidsmengde når du er på jobb. Anbefaler deg å be Nav om å kalle inn til et dialogmøte. Da er både du, arbeidsgiver, lege og Nav med i møtet og kan diskutere løsninger. Det er riktig at arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt, men det skal være innenfor det som er mulig uten at det går ut over daglig drift. Allikevel så skal det veldig mye til at en så stor arbeidsplass ikke har NOEN arbeidsoppgaver som kan tilrettelegges for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april Angelheart2 skrev (1 time siden): Tilrettelegging kan være både arbeidstid, arbeidsoppgaver og fysisk tilrettelegging. Hvis du fortsatt må jobbe fulle vakter og ikke har noe tilrettelegging i det hele tatt når du er på jobb, så har du jo ikke i realiteten 50% sykmelding. Da jobber du jo 100%, bare med noen ekstra fridager innimellom. Det er jo ikke slik når man er sykmeldt at man har 100% arbeidskapasitet på mandag men 0 på tirsdag.....Det aller beste er jo om du kan jobbe litt hver dag, men redusere arbeidsmengde når du er på jobb. Anbefaler deg å be Nav om å kalle inn til et dialogmøte. Da er både du, arbeidsgiver, lege og Nav med i møtet og kan diskutere løsninger. Det er riktig at arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt, men det skal være innenfor det som er mulig uten at det går ut over daglig drift. Allikevel så skal det veldig mye til at en så stor arbeidsplass ikke har NOEN arbeidsoppgaver som kan tilrettelegges for deg. Det er helt riktig ingen tilrettelegging, kun jobber mindre. Siden jeg også jobber turnus som kan ha opp til 50 timer i uken, det er mye selv om jeg da får redusert den uka. Jeg forstår ikke hvorfor viljen er så dårlig til å få folk tilbake i jobb. Jeg tror jeg skal ta rådet ditt der, i alle fall begynne med å fortelle arbeidsgiver at jeg tror vi trenger det for jeg får ikke tilrettelagt arbeid. Ts Anonymkode: 79dcc...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april Du kan be om å ikke jobbe to dager på rad, da vil det automatisk bli mer pause og tid å ta seg inn. Men tilrettelegging er faktisk et lite helvete for oss som skal jobbe sammen med de som skal ha tilretteleggingen. For selv om du ikke orker en hel vakt, bare vil gjøre ditt og datt, ikke skal gjøre sånn, skal starte senere/gå tidligere/gå halv vakt, velger ut oppgaver ect, så skal jo alt fremdeles gjøres og det betyr at noen andre må jobbe mer på sin vakt. Jeg vil heller ha en som har fått ekstravakt og gjør hele jobben hele vakten,enn en som ikke gjør mer enn halvparten halve tiden, og så må jeg dekke opp resten. Hos oss var det så mye tilrettelegging at det medførte overbelastning og fravær hos de som måtte ta det de syke ikke gjorde, at det måtte strammes inn hva folk faktisk kunne få av tilrettelegging. Arbeidsgiver skal ivareta alle ansatte, ikke bare det som sykemeldt.. Anonymkode: bb244...515 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april Jeg forstår både deg og arbeidsgiver TS. Det ER vanskelig å tilrettelegge slik som du beskriver. Jeg har faktisk stått i denne situasjonen selv for noen år tilbake da jeg skulle tilbake i jobb etter skade. Dog i mindre, privat bedrift. Jeg klarte ikke å jobbe hele vakter, så sjefen måtte hele tiden dekke opp de timene jeg ikke kunne jobbe. Enten ved å leie inn andre, eller ved å ta disse timene selv. Det er ikke så fristende for noen å komme inn for å jobbe fire timer på en dag de egentlig har fri og det forstår jeg. Sjefen endte derfor opp med å jobbe mine fire timer i tillegg til sine egne åtte veldig mange ganger og brant seg nesten fullstendig ut på dette. De prøvde virkelig å tilrettelegge for meg, men i lengden gikk det kort og greit ikke. Det fungerte en liten periode, men min jobb fungerer litt sånn at enten er du på jobb, ellers er du vekk. Det fungerer ikke med en mellomting. Håper det løser seg for deg TS. Jeg vet hvor kjipt det er å så gjerne ønske å jobbe, men ikke få det til i praksis. Anonymkode: 7247e...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan be om å ikke jobbe to dager på rad, da vil det automatisk bli mer pause og tid å ta seg inn. Men tilrettelegging er faktisk et lite helvete for oss som skal jobbe sammen med de som skal ha tilretteleggingen. For selv om du ikke orker en hel vakt, bare vil gjøre ditt og datt, ikke skal gjøre sånn, skal starte senere/gå tidligere/gå halv vakt, velger ut oppgaver ect, så skal jo alt fremdeles gjøres og det betyr at noen andre må jobbe mer på sin vakt. Jeg vil heller ha en som har fått ekstravakt og gjør hele jobben hele vakten,enn en som ikke gjør mer enn halvparten halve tiden, og så må jeg dekke opp resten. Hos oss var det så mye tilrettelegging at det medførte overbelastning og fravær hos de som måtte ta det de syke ikke gjorde, at det måtte strammes inn hva folk faktisk kunne få av tilrettelegging. Arbeidsgiver skal ivareta alle ansatte, ikke bare det som sykemeldt.. Anonymkode: bb244...515 Klager du da samtidig på dine kollegaer som lever litt i sykeperioden? For det man leser og hører mye er jo ho/han klarer å gå tur, rydde hagen osv men ikke jobbe? Jeg er jo selv en kollega å stiller gladelig opp for kolleger som har behov for tilrettelegging. Jeg ønsker de tilbake, vi har også system som fanger opp dette med at vi har mange på bakvakter. Da bare venter man på å få noe å gjøre, null problem før kjempe stort nå. Nå er det slik at har du mer enn 3 dager borte i bedriften så bør du helst finne deg noe annet å gjøre. Når vi er så stor arbeidsplass og staten burde det ligge et ekstra ansvar for å få folk i jobb igjen. Jeg kommer til å ta dette videre i fagforeningen, for det er ikke holdbart å ha en slik sykefravær oppfølging. Jeg forstår at det er tungt for alle, men om grunnbemanningen er bra ville det ikke vært så ille. Ts Anonymkode: 79dcc...0a3 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Klager du da samtidig på dine kollegaer som lever litt i sykeperioden? For det man leser og hører mye er jo ho/han klarer å gå tur, rydde hagen osv men ikke jobbe? Jeg er jo selv en kollega å stiller gladelig opp for kolleger som har behov for tilrettelegging. Jeg ønsker de tilbake, vi har også system som fanger opp dette med at vi har mange på bakvakter. Da bare venter man på å få noe å gjøre, null problem før kjempe stort nå. Nå er det slik at har du mer enn 3 dager borte i bedriften så bør du helst finne deg noe annet å gjøre. Når vi er så stor arbeidsplass og staten burde det ligge et ekstra ansvar for å få folk i jobb igjen. Jeg kommer til å ta dette videre i fagforeningen, for det er ikke holdbart å ha en slik sykefravær oppfølging. Jeg forstår at det er tungt for alle, men om grunnbemanningen er bra ville det ikke vært så ille. Ts Anonymkode: 79dcc...0a3 Ikke begynn med stråmenn, vi diskuterer arbeidsgivers tilretteleggingsplikt, ikke hva du tenker om aktivitet på fritiden. Hva du ville gjort for andre er også helt irrelevant, du har åpenbart ikke erfaring med å måtte ta over for folk med tilrettelegging over tid, det er velkjent at det kan føre til slitasje på andre ansatte. Du må gjerne ta det opp med fagforeningen, men tilrettelegging er ikke ensbetydende med at du skal få viljen din. Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt gjelder ikke når det går utover andre arbeidstakeres arbeidsforhold eller arbeidsmiljøet i bedriften. Jeg har vært verneombud i flere år, dette er et velkjent premiss ved tilrettelegging. Det arbeidsgiver kan gjøre er selvfølgelig å omplassere deg til en annen avdeling dersom det gjør at du kan være mer i jobb, men da er det sikkert du som er vrang og nekter. For du vil sikkert bare vøære på jobb og gjøre det du helst vil på egen avdeling, stemmer? Anonymkode: bb244...515
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Der er sannsynligvis lettere å få noen til å dekke en hel vakt enn en halv vakt, det er ikke så rart egentlig. Jeg syns ikke du skal tenke dårlig om kollegaene dine av den grunn, de er ikke forpliktet til å stille opp for å gjøre dette lettere for deg, de fleste har nok med egne liv. Anonymkode: cc217...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke begynn med stråmenn, vi diskuterer arbeidsgivers tilretteleggingsplikt, ikke hva du tenker om aktivitet på fritiden. Hva du ville gjort for andre er også helt irrelevant, du har åpenbart ikke erfaring med å måtte ta over for folk med tilrettelegging over tid, det er velkjent at det kan føre til slitasje på andre ansatte. Du må gjerne ta det opp med fagforeningen, men tilrettelegging er ikke ensbetydende med at du skal få viljen din. Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt gjelder ikke når det går utover andre arbeidstakeres arbeidsforhold eller arbeidsmiljøet i bedriften. Jeg har vært verneombud i flere år, dette er et velkjent premiss ved tilrettelegging. Det arbeidsgiver kan gjøre er selvfølgelig å omplassere deg til en annen avdeling dersom det gjør at du kan være mer i jobb, men da er det sikkert du som er vrang og nekter. For du vil sikkert bare vøære på jobb og gjøre det du helst vil på egen avdeling, stemmer? Anonymkode: bb244...515 Er jeg vrang å nekter? Jeg vet at ofte er det de samme som ikke ønsker å bidra til at kollegaer kommer tilbake som også mener at man kan jobbe om man beveger seg utenfor døra sykemeldt. Det er ingen stråmann. Det man kan si da er at det finnes ingen tilretteleggings plikt i fysiske yrker? For det vil uansett gå utover andre. Jeg har jobbet 20 år i samme bedrift, jo jeg har jobbet en hel haug overtid, og jeg hjelper til der jeg kan alltid. Selv om jeg ikke har samme meningen som deg med at det er forferdelig å bidra til at kolleger kommer tilbake så betyr ikke at at jeg ikke har stått i å være en med ekstra belastning. Skulle gjerne blitt omplassert, det er ikke noe bedriften gjør lenger. Har etterspurt dette også, så nei jeg er ikke vrang Ts Anonymkode: 79dcc...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Der er sannsynligvis lettere å få noen til å dekke en hel vakt enn en halv vakt, det er ikke så rart egentlig. Jeg syns ikke du skal tenke dårlig om kollegaene dine av den grunn, de er ikke forpliktet til å stille opp for å gjøre dette lettere for deg, de fleste har nok med egne liv. Anonymkode: cc217...bd6 Kollegaene mine synes dette er hull i hodet, og at ledelsen er på bærtur. Så mine kollegaer har jeg ingen dårlig tanke om. Ikke min leder heller som prøver alt ho kan, derimot hr og de over tenker jeg negativt om. De har ingen tiltak for å få folk i jobb igjen. Staten burde ha et enda større ansvar enn private igjen. Som jeg har skrevet mange ganger her vi har personer som sitter bakvakt for slike ting som dette, siden ingen kan utføre mitt yrke uten utdanning. Så det er ingen som mister fritiden sin uten ønske om det selv, det er mye overtidsbruk. Ingen beordring. De vaktene som henger blir tatt på timen for folk trenger penger nå. Ts Anonymkode: 79dcc...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er jeg vrang å nekter? Jeg vet at ofte er det de samme som ikke ønsker å bidra til at kollegaer kommer tilbake som også mener at man kan jobbe om man beveger seg utenfor døra sykemeldt. Det er ingen stråmann. Det man kan si da er at det finnes ingen tilretteleggings plikt i fysiske yrker? For det vil uansett gå utover andre. Jeg har jobbet 20 år i samme bedrift, jo jeg har jobbet en hel haug overtid, og jeg hjelper til der jeg kan alltid. Selv om jeg ikke har samme meningen som deg med at det er forferdelig å bidra til at kolleger kommer tilbake så betyr ikke at at jeg ikke har stått i å være en med ekstra belastning. Skulle gjerne blitt omplassert, det er ikke noe bedriften gjør lenger. Har etterspurt dette også, så nei jeg er ikke vrang Ts Anonymkode: 79dcc...0a3 Når du blander inn fritid bedriver du stråmannsdiskusjon. Hvis du ber om å få slippe jobb to dager på rad så hjelper det faktisk mye på å ta seg inn, fremfor 5-6 timer hver dag. Og ikke tro alle er enig med deg, folk er det når de snakker med deg ansikt til ansikt, ikke når de snakker med leder, tv og vo når du ikke er til stede. Er jo en grunn til at ledelsen ikke vil gjøre det på din måte mer. Anonymkode: bb244...515
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du blander inn fritid bedriver du stråmannsdiskusjon. Hvis du ber om å få slippe jobb to dager på rad så hjelper det faktisk mye på å ta seg inn, fremfor 5-6 timer hver dag. Og ikke tro alle er enig med deg, folk er det når de snakker med deg ansikt til ansikt, ikke når de snakker med leder, tv og vo når du ikke er til stede. Er jo en grunn til at ledelsen ikke vil gjøre det på din måte mer. Anonymkode: bb244...515 Og verneombudet er allerede på saken for det rammer flere enn meg. Har snakket med han senest i dag Jeg jobber ikke hver dag når jeg har ti timers vakter. Jeg fungerer ikke på jobb i 10 timer, det hjelper ikke annenhver dag da når man ikke får gjort jobben sin når man er på vakt. Synd du opplever at tillitsvalgte og vo snakker folk etter munnen, de gjør virkelig ikke det i min bedrift. Det er ikke stråmann for dette er virkeligheten til de som er sykemeldte, arbeidsgiver løfter ikke en finger for å hjelpe ansatte tilbake, samfunnet, kollegaer snakker om hvor mye den og den klarer på fritiden. Hvorfor ikke jobbe litt? . Du brenner virkelig for dette merker jeg, utrolig irritert for at jeg forventer tilrettelegging slik at jeg kommer meg fortere tilbake i jobb. Det er bra for samfunnet, det er bra for arbeidsgiver, kollegaer, og ikke minst meg. I dag har ikke arbeidsgiver noen plikter, men for bare 10 år siden kunne vi bli flyttet til andre typer jobber (fullt mulig enda), vi kunne få kortere dager på jobb, vi kunne bare stikke innom for litt sosialisering. De gjorde masse, mot ingenting nå. Nå er det vist bedre å være 100% sykemeldt, veldig dumt. Og når man jobber i staten burde tilrettelegging være en selvfølge Jeg har i dag involvert tillitsvalgt og vo, og det er allerede en sak som jobbes med å kommer til å bli tatt langt før vi gir oss. Takk til dere som har gitt meg råd, jeg kommer til å be om møte med nav. Mulig få litt ekstra dytt der Ts Anonymkode: 79dcc...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du blander inn fritid bedriver du stråmannsdiskusjon. Hvis du ber om å få slippe jobb to dager på rad så hjelper det faktisk mye på å ta seg inn, fremfor 5-6 timer hver dag. Og ikke tro alle er enig med deg, folk er det når de snakker med deg ansikt til ansikt, ikke når de snakker med leder, tv og vo når du ikke er til stede. Er jo en grunn til at ledelsen ikke vil gjøre det på din måte mer. Anonymkode: bb244...515 Og grunnen til at de ikke gjør det lenger er at det krever litt lenger tid å planlegge og må gjøre manuelt Dette er ledelsen faktisk helt ærlig på. Ts Anonymkode: 79dcc...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå