Gå til innhold

Plutselig pollenallergi som voksen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har aldri vært nevnverdig plaget med pollen. Har snufset litt på vårtider, og hatt noe rennende nese. 

I år er det dessverre blitt helt annerledes. Nesen renner ustoppelig, øynene er røde, rennende og "sandete", og jeg er utrolig trøtt, selv etter en god natts søvn. 

Er det mulig å utvikle pollenallergi i voksen alder? Er 28 år, og har aldri vært så plaget før. Høres dette ut som pollenallergi? Er det noe jeg kan gjøre for å lindre plagene? 

Jeg skal til legen på fredag, og lurer på om det er lurt å la være å lindre plagene fram til da, eller om det ikke har noe utslag for eventuelle tester. Noen som kan hjelpe meg?

Anonymkode: 57a79...0ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta allergitest. Jeg trodde jeg hadde pollenallergi i mange år da jeg ble helt ødelagt av det, startet også som voksen. Hos meg var det kryssallergi og når jeg kuttet ut det jeg egentlig reagerte på forsvant alle plagene i pollensesongen også. 

Anonymkode: 8d227...859

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

Jeg har aldri vært nevnverdig plaget med pollen. Har snufset litt på vårtider, og hatt noe rennende nese. 

I år er det dessverre blitt helt annerledes. Nesen renner ustoppelig, øynene er røde, rennende og "sandete", og jeg er utrolig trøtt, selv etter en god natts søvn. 

Er det mulig å utvikle pollenallergi i voksen alder? Er 28 år, og har aldri vært så plaget før. Høres dette ut som pollenallergi? Er det noe jeg kan gjøre for å lindre plagene? 

Jeg skal til legen på fredag, og lurer på om det er lurt å la være å lindre plagene fram til da, eller om det ikke har noe utslag for eventuelle tester. Noen som kan hjelpe meg?

Anonymkode: 57a79...0ad

Ja jeg var omtrent på samme alder som deg når pollenallergi plutselig kicka inn med kløende øyne, rennende nese, nysing. Kontakt legen og få resept på enten Zyrtec eller aerius, nesespray og øyedråper

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt komme senere i livet, ja. Trenger ikke være medfødt. Selv fikk jeg nøtteallergi midt i 20-årene og pollenalergi som forverret seg i 30-årene.

Anonymkode: 984e3...168

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve reseptfrie legemidler i mellomtiden, både tabletter og nesespray fås uten resept :)

Med mindre du skal ta prikktest gjør det ingenting for testene. Når det er sagt så trenger du kanskje ikke tester heller, når du har typiske symptomer som passer med pollenspredning. Hvis behandlingen virker i tillegg er jo det svaret. (Litt annerledes hvis du tenker å starte "allergivaksinering", men det er jo ikke aktuelt første sesongen).

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/hva-forteller-egentlig-en-allergitest.html

Anonymkode: 4559b...0c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du kan prøve reseptfrie legemidler i mellomtiden, både tabletter og nesespray fås uten resept :)

Med mindre du skal ta prikktest gjør det ingenting for testene. Når det er sagt så trenger du kanskje ikke tester heller, når du har typiske symptomer som passer med pollenspredning. Hvis behandlingen virker i tillegg er jo det svaret. (Litt annerledes hvis du tenker å starte "allergivaksinering", men det er jo ikke aktuelt første sesongen).

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/hva-forteller-egentlig-en-allergitest.html

TS får ikke medisiner på resept uten en positiv test. Så hun ender med å bruke mer penger enn nødvendig hvis hun bare kjører eget løp.

Det er også anbefalt å være medisin fri ganske lenge før en test tas, selv blodprøven, for å få nøyaktig resultat.

Jeg skrev også over her at jeg reagerte sterkt på pollen pga en annen allergi. Jeg hadde positivt resultat av Aerius og hadde ikke klart å leve uten, men jeg hadde som sakt ikke pollenallergi. Så selv en "harmløs" allergi som pollenallergi kan det være lurt å ta alle tester for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist pollenallergi i fjor i en alder av 37 år. Aldri vært plaget før. Dra til legen å be om å bli testet før du prøver noen allergimedisiner. 

Anonymkode: 6757e...5cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS får ikke medisiner på resept uten en positiv test. Så hun ender med å bruke mer penger enn nødvendig hvis hun bare kjører eget løp.

Det er også anbefalt å være medisin fri ganske lenge før en test tas, selv blodprøven, for å få nøyaktig resultat.

Jeg skrev også over her at jeg reagerte sterkt på pollen pga en annen allergi. Jeg hadde positivt resultat av Aerius og hadde ikke klart å leve uten, men jeg hadde som sakt ikke pollenallergi. Så selv en "harmløs" allergi som pollenallergi kan det være lurt å ta alle tester for.

Nei, trenger ikke blodprøve, se vedlegg fra Norges astma- og allergiforbund.

Kilde på at blodprøven påvirkes av medisiner? For prikktest er det riktig og står tydelig, men det står ingen steder om blodprøven.

Screenshot_20250408-110456.png

AnonymBruker
Skrevet

De fleste er ikke allergiske før de blir det. 😁 Ja, man kan plutselig bli allergisk for "hva som helst, når som helst".

Anonymkode: b6789...0a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en pakke antihistaminer og prøv i noen dager, så ser du fort om det hjelper... hvis det funker, be legen om resept. 
Har ikke påvist allergi (akkurat for lave verdier), men reagerer allikevel, så har resept på dette. 

Anonymkode: 424b5...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Allergier kan både oppstå og forsvinne, når som helst i livet. 

Jeg fikk pollenallergi i tyve-årene, etter å aldri ha vært plaget med det før. 

Søsteren min fikk pollenallergi som tenåring, men den forsvant gradvis, og hun har nå i førti-årene null plager med pollen - og hun bor på gård.. 

Anonymkode: 5f446...849

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk pollenallergi i midten av tyveårene, men det slå aldri ut på blodprøve. Lege mente det ikke alltid gjorde det. Var bjørk og gress jeg reagerte på. 

Anonymkode: 6bb78...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp på gård.  Først i slutten av 30 årene,begynte jeg å reagere på alt fra pels til pollen. 

Kanskje ikke rart etter å ha levd i støv,ull,soppsporer osv.i.40 år.

Anonymkode: 1b932...262

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste får jo pollenallergi med alderen, Noen når de er 4 andre når de er 40. Gratulerer og velkommen i klubben, gå til lege ta prøve og får blå resept. :) 

Anonymkode: 9a4cf...d79

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reagert på bjørk 3 ganger med 5-10 års mellomrom . Det har bare skjedd om jeg er borte hjemmefra - men ikke sikkert det har en sammenheng. 

Anonymkode: 93c96...0b1

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig å få pollenallergi som voksen. Jeg fikk det som 4-åring, mens min mor fikk det etter meg da hun var over 40....

Gå til legen for å få medisiner på blå resept og evt blodprøver, men ikke alle leger synes det er nødvendig med testing når symptomene er så klare og medisiner hjelper.

Anonymkode: 2610e...a37

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...