Gå til innhold

Hvor kjøper dere aksjer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, forstår at dette er bad timing med akjser og børs og alt, men jeg spør uavhengig av alt det der. Jeg bare finner ikke en gammel tråd jeg lette etter.

Jeg ønsker å se litt på kjøp av aksjer. Men er helt ny i feltet. Ønsker å kjøpe utenlandske aksjer. Er det lov? Hvor, isåfall gjør man det? Altså, hva slags nettside/apper? 

Jeg kan se på aksjer/fond i bankens app, men jeg forstod ikke så mye av det, men det virket som det bare var for norske selskap? Gjennom banken? Jeg turte ikke åpne hele den can of wormsen i appen, i tilfelle det kostet meg noe gjennom banken.

Jeg ønsker å fritt kunne lete opp selskaper og kjøpe aksjer, hvis det er lovlig selvsagt. 

Hvor er det best å gjøre dette?

Anonymkode: c7b0b...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nordnet

Anonymkode: 1ca17...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nordnet.no

Anonymkode: 44f2b...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finner man utenlandske aksjer der? Jeg fant ikke selskapene jeg lette etter, men kan være at de ikke selger aksjer, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, mange utenlandske aksjer på Nordnet. Ikke alt selvfølgelig, men mye.

Kan godt hende de du søkte etter er privateid, ja. Kan også hende de står under navnet til et morselskap.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt gjennom nettbanken til DnB. De formidler aksjer fra flere store børser verden over.

Det er bare børsnoterte selskaper som kan kjøpes på nett. De fleste selskaper er jo ikke børsnotert og da må du kontakte aksjeeierne direkte.

Anonymkode: 804c8...43d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, mange utenlandske aksjer på Nordnet. Ikke alt selvfølgelig, men mye.

Kan godt hende de du søkte etter er privateid, ja. Kan også hende de står under navnet til et morselskap.

Er det gratis å bruke Nordnet? (dvs de tar kanskje noen % av summene?) men koster det noe å lage konto/være medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Finner man utenlandske aksjer der? Jeg fant ikke selskapene jeg lette etter, men kan være at de ikke selger aksjer, eller?

Du finner ganske mye på Nordnet, men ikke alt selvfølgelig. Verden er stor. Hva slags selskaper og aksjer leter du etter? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det gratis å bruke Nordnet? (dvs de tar kanskje noen % av summene?) men koster det noe å lage konto/være medlem?

Det er gratis å åpne konto i Nordnet. Du betaler kun kurtasje ved kjøp og salg. Hvis omfanget er lite, kan kurtasjeklasse "mini" være tingen. Da koster det ikke så altfor mye å handle få aksjer. 

Du kan ikke ha aksjer fra utenfor EU/EØS i en ASK, så da må du ha en VPS-konto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Du finner ganske mye på Nordnet, men ikke alt selvfølgelig. Verden er stor. Hva slags selskaper og aksjer leter du etter? 

Det er gratis å åpne konto i Nordnet. Du betaler kun kurtasje ved kjøp og salg. Hvis omfanget er lite, kan kurtasjeklasse "mini" være tingen. Da koster det ikke så altfor mye å handle få aksjer. 

Du kan ikke ha aksjer fra utenfor EU/EØS i en ASK, så da må du ha en VPS-konto

Takk for svar! Jeg ønsket å kjøpe akser i blant annet et europeisk (Fransk tror jeg) konfekt-selskap, men kan vel så hende de er privateid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...