AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:26 #1 Del Skrevet tirsdag kl 07:26 Hei Jeg fikk valp for en stund siden og har 3 barn, to i skolealder og en i barnehagealder. Jeg er alene med de, og valpen må være med oss på leveringsrunden da den ikke kan være alene hjemme. Det tryggeste er å ha valpen i bilbur, bak i bilen, og den må jo lære seg dette. Problemet er at vi skulle ha øvd på denne kjøringen i bur først, men siden jeg er alene og logistikk med levering hit og dit, har vi ikke fått øvd i små steg. Den er rett og slett kastet inn i det. Den syntes selvsagt det er trist å sitte alene i buret, men jeg har ingen andre valg. Det er ikke forsvarlig å ha den på fanget til et av barna, da den er vilter, og jeg må fokusere på veien og bilkjøring. Jeg har heller ikke familie som kan steppe inn i den daglige logistikken. Valpen er vant til bilkjøring i bur, men det er nok noe annet når den ikke er sammen med mor og søsken. Er det noen som har gode tips for å gjøre det best mulig for valpen? Jeg roser og gir godbiter, og vet det vil gå seg til etterhvert. Men jeg ønsker å gjøre det best mulig for den lille, med det jeg kan tilby 💙 Anonymkode: 7700d...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:38 #2 Del Skrevet tirsdag kl 08:38 Er valpen hysterisk fordi den er livredd, eller bare klager den fordi det er kjipt å være i bur i bagasjerommet og den helst vil være med dere? Om det er klaging, så vil den snart bli vant til rutinen. Siden det er mye aktivitet som foregår rundt den under henting (bilen kjører og stopper, dører åpner og lukker seg, du og barn kommer og går), så ville jeg lagt inn et okseøre, oksemuskel eller noe annet den må jobbe litt med for å få tygget. Om den er livredd, så ville jeg festet valpen i passasjersetet med sele og feste for en tid fremover. Det er ikke det sikreste, men da får den mulighet til å bli vant med rutinen og bli litt eldre i hodet før du flytter den tilbake til buret Anonymkode: 8ce40...9c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:43 #3 Del Skrevet tirsdag kl 08:43 Hvis du allerede har begynt med kjøring i bur, levering og alt det der, hvordan er ståa nå? Sutrer valpen, er det oppkast, eller hva er det han har problemer med? Vi begynte med burtrening inne på stua, for så å ta han med på lengre og lengre turer. De første turene var til butikken 7 minutter unna. Vi hadde (og har) alltid midtkonsollen nede slik at han kunne se oss, og vi pratet med han da han ble urolig. På de aller første turene så satt jeg bak slik at jeg kunne la valpen både se og lukte at jeg var rett utenfor buret. (Dette er noe ungene i skolealder kan gjøre) Han hadde en periode han sutret og skrek mye, men roet seg hvis vi pratet oss mennesker imellom, eller hadde på radio. Han fikk ikke oppmerksomhet for å skrike, men skryt når han var rolig. (Kikket selvfølgelig etter om det kunne være en årsak til skrikingen, men det var kun for å protestere.) Passet også på å kjøre rolig og fornuftig, da bakenden på en bil ofte forsterker både humper, brå svinger, akselerasjon etc. Jeg vil ikke anbefale å ha valpen i sele i baksetet, da det vil være vanskelig å tilpasse ei sele til en valp stramt nok til at det er sikkert, og løst nok til å ikke skape redsel. De er også mestere til å komme seg ut av seler, og å få en valp fram i bilen under kjøring er absolutt ikke bra. Anonymkode: cb596...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:42 #4 Del Skrevet tirsdag kl 09:42 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvis du allerede har begynt med kjøring i bur, levering og alt det der, hvordan er ståa nå? Sutrer valpen, er det oppkast, eller hva er det han har problemer med? Vi begynte med burtrening inne på stua, for så å ta han med på lengre og lengre turer. De første turene var til butikken 7 minutter unna. Vi hadde (og har) alltid midtkonsollen nede slik at han kunne se oss, og vi pratet med han da han ble urolig. På de aller første turene så satt jeg bak slik at jeg kunne la valpen både se og lukte at jeg var rett utenfor buret. (Dette er noe ungene i skolealder kan gjøre) Han hadde en periode han sutret og skrek mye, men roet seg hvis vi pratet oss mennesker imellom, eller hadde på radio. Han fikk ikke oppmerksomhet for å skrike, men skryt når han var rolig. (Kikket selvfølgelig etter om det kunne være en årsak til skrikingen, men det var kun for å protestere.) Passet også på å kjøre rolig og fornuftig, da bakenden på en bil ofte forsterker både humper, brå svinger, akselerasjon etc. Jeg vil ikke anbefale å ha valpen i sele i baksetet, da det vil være vanskelig å tilpasse ei sele til en valp stramt nok til at det er sikkert, og løst nok til å ikke skape redsel. De er også mestere til å komme seg ut av seler, og å få en valp fram i bilen under kjøring er absolutt ikke bra. Anonymkode: cb596...af2 Den syter og skriker i starten, men roer seg ned etterhvert. Jeg kjører rolig og fornuftig, sakte over humper og rolig i svinger etc. Sele i setet er ikke et alternativ. Vi har en bag, men hunden reagerer likt der - så tror det tryggeste er å fortsette treningen i buret bak i bilen. Ingen oppkast, bare syting. Vurderer å legge en liten dyne eller mer pledd i buret, så føler kanskje valpen at den er tryggere. Valpen kan også syte og skrike på samme måte inne hvis den blir frustrert, så tror det er protester bare. Anonymkode: 7700d...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:02 #5 Del Skrevet tirsdag kl 10:02 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Den syter og skriker i starten, men roer seg ned etterhvert. Jeg kjører rolig og fornuftig, sakte over humper og rolig i svinger etc. Sele i setet er ikke et alternativ. Vi har en bag, men hunden reagerer likt der - så tror det tryggeste er å fortsette treningen i buret bak i bilen. Ingen oppkast, bare syting. Vurderer å legge en liten dyne eller mer pledd i buret, så føler kanskje valpen at den er tryggere. Valpen kan også syte og skrike på samme måte inne hvis den blir frustrert, så tror det er protester bare. Anonymkode: 7700d...169 Sytingen vil nok gå over når den forstår at det ikke er noe gagn i det. 😊 Musikk/radio var nok det som hjalp mest, for da fikk han ikke "svar" på sutringen. Hvis det er et åpent metallbur så kan det lønne seg å legge noe tvers over. Altså ikke dekke til hele, men skape et rom med mindre inntrykk. Det kan også være greit å lage et lite rede hvis buret er stort, ved å legge inn ei pute med gode kanter. Hvis det er lyd i buret (skramling) så kan det også bidra til at valpen er urolig. Kjenner ei som brukte skolekitt/heftemasse til å få buret stille, men hvis en ikke er avhengig av å kunne slå det sammen, så kan en nok teipe litt her og der. Vi investerte i et stille bur denne gangen, og det er noe jeg angrer på at vi ikke gjorde for tre hunder siden. 😆 Anonymkode: cb596...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:08 #6 Del Skrevet tirsdag kl 10:08 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sytingen vil nok gå over når den forstår at det ikke er noe gagn i det. 😊 Musikk/radio var nok det som hjalp mest, for da fikk han ikke "svar" på sutringen. Hvis det er et åpent metallbur så kan det lønne seg å legge noe tvers over. Altså ikke dekke til hele, men skape et rom med mindre inntrykk. Det kan også være greit å lage et lite rede hvis buret er stort, ved å legge inn ei pute med gode kanter. Hvis det er lyd i buret (skramling) så kan det også bidra til at valpen er urolig. Kjenner ei som brukte skolekitt/heftemasse til å få buret stille, men hvis en ikke er avhengig av å kunne slå det sammen, så kan en nok teipe litt her og der. Vi investerte i et stille bur denne gangen, og det er noe jeg angrer på at vi ikke gjorde for tre hunder siden. 😆 Anonymkode: cb596...af2 Ja, satser på det. Vi har radio på lav lyd og kan snakke oss imellom 😊 det er et solid 4pets-bur, så det er lukket, med riller i overkant. Veldig stille og godt bur. Skal forsøke å lage et rede med ei dyne 😍 takk for svar. Anonymkode: 7700d...169 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:11 #7 Del Skrevet tirsdag kl 10:11 Ha trygg lukt i buret, fx hvis du har fått med teppe med lukt av tispa. Ha i en burmadrass eller fleeceteppe i bunnen av buret. Bruk gjerne et laken eller tynt teppe til å gjøre buret til en trygg hule. Anonymkode: 18f2e...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:38 #8 Del Skrevet tirsdag kl 10:38 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Den syter og skriker i starten, men roer seg ned etterhvert. Jeg kjører rolig og fornuftig, sakte over humper og rolig i svinger etc. Sele i setet er ikke et alternativ. Vi har en bag, men hunden reagerer likt der - så tror det tryggeste er å fortsette treningen i buret bak i bilen. Ingen oppkast, bare syting. Vurderer å legge en liten dyne eller mer pledd i buret, så føler kanskje valpen at den er tryggere. Valpen kan også syte og skrike på samme måte inne hvis den blir frustrert, så tror det er protester bare. Anonymkode: 7700d...169 Valper tilpasser seg fort rutiner og vaner, så om den ikke er redd men frustrert og misfornøyd, så bare legg inn litt ekstra padding så det blir litt triveligere i buret, og så valpen får ligge/sitte litt stødigere. Om den er veldig frustrert, så kan det være fint med noe å tygge på siden tygging er stressreduserende. Ikke bruk tynne tyggepinner, da valpen kan bli skadet om bilen hopper over fartshumper/hull og tyggepinnen dunker hardt opp i ganen. Okseøre er et godt alternativ (okseøre er mindre fettete enn griseøre, og derfor bedre). Anonymkode: 8ce40...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yvonne Skrevet tirsdag kl 16:06 #9 Del Skrevet tirsdag kl 16:06 Jeg antar at valpen tilpasser seg etterhvert rutinene deres og kommer til å bli roligere i bilen.❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:28 #10 Del Skrevet fredag kl 15:28 er den vant med bur i basjerommet, ville jeg bare puttet den der. Du sier ikke at den er hysterisk baki der men trist...Prøv å ikke gi den noe trøst eller kommunikasjon så går det nok bra! Den kommer bare til å legge seg ned å ta det med ro:) Anonymkode: e92a8...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå