Gå til innhold

De kaller han for Tjukken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (2 minutter siden):

Det er ikke lenge til denne toåringen lærer å kalle andre tjukken, og kanskje litt lenger tid til det går ut over selvbildet å bli kalt det selv.

Toåringer er ikke totalt språkløse, og språkforståelsen hos barnet kan komme brått på for familiemedlemmer som har vendt seg til å ikke filtrere hva de sier fordi «det er jo bare kos og han skjønner ikke likevel». 

Det er også mine tanker 

ts

Anonymkode: 2072c...913

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier barnets mor? Vanligvis er det lettere å få gehør for grenser om hver partner parkerer egne foreldres overtramp. Men det forutsetter at mor ser problemet, og ikke er for påvirket av egen oppvekst til å klare beskytte eget barn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg! Jeg lærer barna at det ikke er greit å kommentere andres kropp, det er dessverre altfor mange som blir mobbet på grunn av det.

Anonymkode: 02321...331

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Hei Tjukken", "åssen går det’a Tjukken?" 
Familien på morssiden til mitt barnebarn (jeg er farmor) kaller mitt barnebarn på 2 år for tjukken, og jeg liker det absolutt ikke! 
Jeg skjønner det er ment godt eller som et kosenavn, men hva er greit med å bli kalt tjukken egentlig? 
Jeg blir oppriktig lei meg 😞 

Hva tenker KG ang å kalle folk, og ikke minst barn for tjukken? 

Ikke greit nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (5 minutter siden):

Hva sier barnets mor? Vanligvis er det lettere å få gehør for grenser om hver partner parkerer egne foreldres overtramp. Men det forutsetter at mor ser problemet, og ikke er for påvirket av egen oppvekst til å klare beskytte eget barn. 

Barnets mor ser dessverre ikke problemet

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min tynne, senete og langbente 10-åring bærer innad i familien fremdeles "klumpen" som kjælenavn (bestemors påfunn), og han synes også det er søtt og morsomt, selv om han for et par år siden sa "jeg har jo ikke fasong som en klump?!"

Så ja, her må man trå varsomt. I vårt tilfelle fungerer det fordi ungen er stor nok til å forstå, og dessuten har en kroppsfasong som ikke gir komplekser i den retningen. Vi ville aldri kalt ham "klumpen" hvis han slet med vekten.

Anonymkode: be132...5ab

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Barnets mor ser dessverre ikke problemet

Det er jo fristende å innføre kallenavn på alle som kaller ungen «Tjukken». Mormor kunne for eksempel få bli «gamla», eller kanskje «dragen», alt etter hva som har potensiale for å svi. 

Dette løser seg nok dessverre ikke uten å få barnets mor med på laget. Er det noen utenom familien mor kan tenkes å ta råd fra? Helsesøster? Kan hun eventuelt forholde seg til at dette er viktig for din sønn, og sette grenser selv om hun ikke er enig?

Endret av Hactar
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tanken har slått meg, men da ville jeg jo ikke vært noe bedre selv. 😅

Sunn fornuft er forsøkt. Det hjalp ikke. Da er det bare å ta igjen med samme mynt. 
- Hei bestefar Dummen og bestemor Trollet! Hei tante Stygga! 
Det er jo bare kosenavn! 

Anonymkode: 52b5e...614

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke greit! Så fin farmor du er som ser dette. Har du snakket med sønnen din om det? 

Anonymkode: 0cbba...ece

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at du har svart andre i tråden her, blant annet at barnets mor ikke ser problemet. Det beste du får gjort for barnebarnet ditt er å omtale ham så han hører det som verdens beste og fineste gutt, min skjønning, du som er så snill og god osv. Og selvsagt kalle ham ved navnet sitt❤️

Anonymkode: 0cbba...ece

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke greit å gi barn kallenavn, spesielt ikke noe som går negativt på utseendet. Kallenavn er en uting, også forkortelser av de egentlige navnene, synes jeg.

Anonymkode: 70d78...8db

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min tynne, senete og langbente 10-åring bærer innad i familien fremdeles "klumpen" som kjælenavn (bestemors påfunn), og han synes også det er søtt og morsomt, selv om han for et par år siden sa "jeg har jo ikke fasong som en klump?!"

Så ja, her må man trå varsomt. I vårt tilfelle fungerer det fordi ungen er stor nok til å forstå, og dessuten har en kroppsfasong som ikke gir komplekser i den retningen. Vi ville aldri kalt ham "klumpen" hvis han slet med vekten.

Anonymkode: be132...5ab

Haha, jeg er også "Klumpen", og synes det er koselig. Men kanskje har noe med at jeg er 157 cm. og veier 43 kilo (les: ikke så klumpete av meg), så skjønner jo at det egentlig ikke er rettet mot utseendet mitt :D 

Til TS: Synes "Tjukken" er litt upassende. Går det an å si et eller annet som at de kanskje bør finne et annet kosenavn nå som barnet snart skjønner og kan begynne å kalle andre det? Uten å være sint eller noe, men bare i en mer sånn undrende tone? Hvis de motsetter seg det, blir det selvsagt vanskeligere, og kanskje på tide å bli litt strengere i stemmen...

Anonymkode: 58566...e52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Haha, jeg er også "Klumpen", og synes det er koselig. Men kanskje har noe med at jeg er 157 cm. og veier 43 kilo (les: ikke så klumpete av meg), så skjønner jo at det egentlig ikke er rettet mot utseendet mitt :D 

Til TS: Synes "Tjukken" er litt upassende. Går det an å si et eller annet som at de kanskje bør finne et annet kosenavn nå som barnet snart skjønner og kan begynne å kalle andre det? Uten å være sint eller noe, men bare i en mer sånn undrende tone? Hvis de motsetter seg det, blir det selvsagt vanskeligere, og kanskje på tide å bli litt strengere i stemmen...

Anonymkode: 58566...e52

Jeg tenker jo kanskje det burde holdt at sønnen min sa ifra hva han syntes om det, men de bare fnøs det bort og kalte han hårsår… 

ts

• Liker 2
Skrevet

Ikke greit

Skrevet

Ikke greit å kalle barn (som får med seg mer enn man tror) ting som kan bli hengende ved dem senere. Så enkelt er det. Tror nok du må snakke med din sønn og svigerdatter om dette, og forklare på en saklig måte hva du tenker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

"Hei Tjukken", "åssen går det’a Tjukken?" 
Familien på morssiden til mitt barnebarn (jeg er farmor) kaller mitt barnebarn på 2 år for tjukken, og jeg liker det absolutt ikke! 
Jeg skjønner det er ment godt eller som et kosenavn, men hva er greit med å bli kalt tjukken egentlig? 
Jeg blir oppriktig lei meg 😞 

Hva tenker KG ang å kalle folk, og ikke minst barn for tjukken? 

han er 2 og bryr seg neppe, du overeagerer

Anonymkode: 5d798...591

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

han er 2 og bryr seg neppe, du overeagerer

Anonymkode: 5d798...591

Men han kommer jo ikke alltid til å være bare 2 år… 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, nei. Det var ikke noe kallenavn jeg ville kalt et barn. Barn får med seg mye mer enn vi tror. I tillegg pleier sånne ting ofte å henge igjen lenge hvis man først blir vant til det.

Anonymkode: 9ef1e...6a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke innafor nei .. tjukk er liksom negativt ladet også. 

Anonymkode: a8ffa...8df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit nei å på grensen til mobbing, spesielt om det kommer frem noe senere i livet 

Vårt barn hadde veldig sein språkutvikling og utrykket seg med nikke å riste på hodet samt å peke for å gjøre seg forstått, det kom oss for øret en dag at de ansatte i barnehagen kalte h&n fingeren dette gjaldt både pedagoger og andre medarbeidere, vi byttet barnehage pga bla dette og ble møtt av forståelse å ble henvist videre, visste seg til slutt at barnet hadde barneautisme å må ha oppfølging og støtte livet ut.

Anonymkode: d664e...db8

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...