AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Del Skrevet 8. april "Hei Tjukken", "åssen går det’a Tjukken?" Familien på morssiden til mitt barnebarn (jeg er farmor) kaller mitt barnebarn på 2 år for tjukken, og jeg liker det absolutt ikke! Jeg skjønner det er ment godt eller som et kosenavn, men hva er greit med å bli kalt tjukken egentlig? Jeg blir oppriktig lei meg 😞 Hva tenker KG ang å kalle folk, og ikke minst barn for tjukken? Anonymkode: 2072c...913 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Del Skrevet 8. april Enig med deg. Ikke greitt. Anonymkode: 9a718...c97 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Del Skrevet 8. april Det er vel ikke vondt ment? Her har jeg kalt alle mine babyer for "bolla mi", det er selvsagt ment som et koseord med masse kjærlighet i. Anonymkode: ea861...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Del Skrevet 8. april Men når jeg tenker etter, så er jo barnebarnet ditt to år, og ikke en baby lenger. Nei, jeg er nok enig med deg. Hadde han vært baby, hadde jeg tenkt det var greit. Anonymkode: ea861...12a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. april #5 Del Skrevet 8. april Så lenge barnet ikke forstår hva som blir sagt, og det blir sagt med kjærlighet, så hadde jeg ikke brydd meg. Men barna lærer fra voksne så når de blir større er negative uttrykk selvfølgelig en uting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Del Skrevet 8. april Herregud...ro ned. Anonymkode: b3610...f66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke vondt ment? Her har jeg kalt alle mine babyer for "bolla mi", det er selvsagt ment som et koseord med masse kjærlighet i. Anonymkode: ea861...12a Nei det er nok helt sikkert ikke vondt ment, men jeg syns likevel ikke det er greit. Dette er et kallenavn barn og voksne bruker når de snakker nedsettende til andre barn og voksne. Dette "kosenavnet " blir hyppig brukt som mobbing i skolegårder rundt om i hele verden. Hvorfor skal noen kalle et barn for noe slikt? Anonymkode: 2072c...913 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Del Skrevet 8. april Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Så lenge barnet ikke forstår hva som blir sagt, og det blir sagt med kjærlighet, så hadde jeg ikke brydd meg. Men barna lærer fra voksne så når de blir større er negative uttrykk selvfølgelig en uting. Så du tenker man kan kalle folk hva man vil så lenge de ikke forstår hva ordet betyr? Vil det være greit den dagen han (barnebarnet) kaller et annet barn for tjukken, så lenge han gjør det med et smil om munnen? Anonymkode: 2072c...913 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud...ro ned. Anonymkode: b3610...f66 Fordi?? Anonymkode: 2072c...913 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Del Skrevet 8. april Det er hundre prosent ugreit. Jeg har issues med vekt, alltid hatt det, og er veldig oppmerksom på kommentarer mot barn (både mine og andres) i den retning. Fordi jeg dessverre har med meg mye negativitet fra egen familie rundt kommentarer om tjukke folk (ikke direkte retta mot meg, men man tar det jo til seg uansett). Min eldste sønn var rund som en bolle når han var baby, og det hadde jeg ikke noe problem med å se selv. Men det var veldig viktig for meg at det ikke falt kommentarer rundt «bolla» eller slike ting når han begynte å nærme seg ett år og begynner å kunne plukke opp ting. Nå er han en helt vanlig treåring, men jeg er fortsatt veldig obs på å verken kommentere andre barn eller å akseptere eventuelle kommentarer til egne barn. Anonymkode: cb9d8...9ee 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. april #11 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du tenker man kan kalle folk hva man vil så lenge de ikke forstår hva ordet betyr? Vil det være greit den dagen han (barnebarnet) kaller et annet barn for tjukken, så lenge han gjør det med et smil om munnen? Anonymkode: 2072c...913 Nei. For det første var jeg tydelig på «så lenge det er godt ment», og babyer. I tillegg var svaret mitt ut fra konteksten til at dette er nær familie, og at de bruker det som noe positivt. Er det noen flere meninger du ønsker å tilegne meg eller trenger å få forklart sammenhengen rundt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 8. april #12 Del Skrevet 8. april (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): "Hei Tjukken", "åssen går det’a Tjukken?" Familien på morssiden til mitt barnebarn (jeg er farmor) kaller mitt barnebarn på 2 år for tjukken, og jeg liker det absolutt ikke! Jeg skjønner det er ment godt eller som et kosenavn, men hva er greit med å bli kalt tjukken egentlig? Jeg blir oppriktig lei meg 😞 Hva tenker KG ang å kalle folk, og ikke minst barn for tjukken? Anonymkode: 2072c...913 Du får være såpass voksen, at du tar det opp med resten av familien din. Om de selv ikke skjønner hvor lite positivt dette kallenavnet er for barnet, så får du gi dem forklaringen med te-skje... Endret 8. april av Huldra-78 Skrivefeil 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Del Skrevet 8. april Huldra-78 skrev (1 minutt siden): Du får være såpass voksen, at du tar det opp med resten av familien din. Om de selv ikke skjønner hvor lite positivt dette kallenavnet er for barnet, så får du gi dem forklaringen med te-skje... Jeg har snakket med min sønn om det, og han er enig. Han tok så dette problemet opp med sin svigerfamilie ved neste anledning, og det bare fnøs av han og sa han var hårsår. Etter det har de fortsatt å kalle barnebarnet for Tjukken. Anonymkode: 2072c...913 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Del Skrevet 8. april Ikke greit i det hele tatt. En 2-åring forstår veldig mye. Plutselig kaller han også andre barn for slike ting, for han vil jo ikke da forstå at det ikke er greit. Anonymkode: 6ff0a...cfc 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 8. april #15 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har snakket med min sønn om det, og han er enig. Han tok så dette problemet opp med sin svigerfamilie ved neste anledning, og det bare fnøs av han og sa han var hårsår. Etter det har de fortsatt å kalle barnebarnet for Tjukken. Anonymkode: 2072c...913 Da hadde jeg passet på å hele tiden gi dem motsvar, hver eneste gang de sier "Tjukken" så hadde de fått høre det fra meg, og de som er enige med meg. Jeg hadde aldri latt dette forsvinne, ikke så lenge de velger å bruke kallenanvnet 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Del Skrevet 8. april Det er ikke innafor. Jeg kaldte babyen min for bolla (fordi hun var god og rund), men p kalle en toåring for tjukken, er ikke ok. Jeg tenker jeg hadde sagt det samme til vedkommende som sier det jeg. «Hei tjukka! Hvordan går det?» Anonymkode: 3e6bb...613 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke innafor. Jeg kaldte babyen min for bolla (fordi hun var god og rund), men p kalle en toåring for tjukken, er ikke ok. Jeg tenker jeg hadde sagt det samme til vedkommende som sier det jeg. «Hei tjukka! Hvordan går det?» Anonymkode: 3e6bb...613 Tanken har slått meg, men da ville jeg jo ikke vært noe bedre selv. 😅 Anonymkode: 2072c...913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 8. april #18 Del Skrevet 8. april (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tanken har slått meg, men da ville jeg jo ikke vært noe bedre selv. 😅 Anonymkode: 2072c...913 Noen ganger må man bare være veldig direkte... Bruk kallenavnet direkte mot den som sier det, og så spør du etterpå om hvordan de føler å høre noen bruke det mot dem. Endret 8. april av Huldra-78 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Del Skrevet 8. april Ikke greit å normalisere et slikt kallenavn. Utrolig flaut om barnet begynner å kalle andre voksne og barn dette. Dvs folk som ikke forstår at det ikke er en baktanke, men som vil føle seg dårlig av det. For en teit familie. Anonymkode: 351fa...64d 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 8. april #20 Del Skrevet 8. april Det er ikke lenge til denne toåringen lærer å kalle andre tjukken, og kanskje litt lenger tid til det går ut over selvbildet å bli kalt det selv. Toåringer er ikke totalt språkløse, og språkforståelsen hos barnet kan komme brått på for familiemedlemmer som har vendt seg til å ikke filtrere hva de sier fordi «det er jo bare kos og han skjønner ikke likevel». 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå