AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Har en treåring som kuttetduppen i barnehagen da han var litt over 2,5 år, dette ettersom det bare ble tøys når han skulle sove. Det går fint på dagtid, men problemet er at vi ikke klarer å holde han våken til leggetid. Han sovnet enten i bil hjem, eller i verstefall som han ofte gjør, hjemme ved middagsbordet. Det er helt umulig å holde han våken og får ikke vekt før tidligst 20 min med søvn. Dette fører til sen leggetid med bare tøys og protester. Alle sier det er en overgangsfase, men denne skal da ikke vare i over 6 måneder??? Anonymkode: a1f43...c82 1
La Luna Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Tydeligvis trenger han fortsatt å sove på dagtid. Kan han ikke få sove en times tid i barnehagen? 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Vi sliter med noe av det samme. Har en som er litt over tre år. Kuttet dupp i høst en gang. Han sovner fortsatt i bilen eller på gulvet hjemme. Skikkelig vanskelig å vekke igjen, så vi lar han sove i noen minutter (max 10min). Men vår sovner likevel greitt om kvelden om han ikke dupper for lenge. Så vi sliter jo ikke på samme måten som dere. Har dessverre ikke noen tips, håper det går over snart. Denne perioden har vart lenge her også, så jeg vet ikke hva som er vanlig. Dere er ikke alene om å ha det sånn i allefall. Anonymkode: 02246...e00 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april La Luna skrev (1 time siden): Tydeligvis trenger han fortsatt å sove på dagtid. Kan han ikke få sove en times tid i barnehagen? Nei, der bare tøyser han fordi han ikke får sove så tidlig på dagen. Og en time var uansett alt for lenge selv før vi kuttet duppen i barnehagen. Anonymkode: a1f43...c82
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april Kan dere endre på noen rutiner for å unngå de situasjonene han sovner i? Må dere kjøre hjem fra barnehagen, eller kan dere gå/sykle? Hvis dere må kjøre, kan dere ha allsang med favorittsangene og la ham spise litt frukt på hjemveien? Kan dere spise middag litt tidligere og holde ut fram til legging med et bad eller gå ut en tur? Når legger dere ham? Anonymkode: 09805...31a 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan dere endre på noen rutiner for å unngå de situasjonene han sovner i? Må dere kjøre hjem fra barnehagen, eller kan dere gå/sykle? Hvis dere må kjøre, kan dere ha allsang med favorittsangene og la ham spise litt frukt på hjemveien? Kan dere spise middag litt tidligere og holde ut fram til legging med et bad eller gå ut en tur? Når legger dere ham? Anonymkode: 09805...31a Vi må kjøre hjem ja, noe annet er for langt. Takk for tips,dessverre har vi prøvd alt dette. Anonymkode: a1f43...c82
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Når han sovnet i bilen på vei hjem startet vi soving i barnehagen igjen. Det er opp til barnehagen å ha gode rutiner så ham får sovet når det er sovetid. Anonymkode: 20612...89b
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når er leggetid da? Anonymkode: 19048...fe2 18.30-19.30. men sovner ikke før 20.30-21.00 når han sover dagtid. Prøv å holde han våken til kl. 18 og legge han da, men han sovner før. Anonymkode: a1f43...c82
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 18.30-19.30. men sovner ikke før 20.30-21.00 når han sover dagtid. Prøv å holde han våken til kl. 18 og legge han da, men han sovner før. Anonymkode: a1f43...c82 Når våre kutter daglur ble det ofte natt rundt 17:30 en periode. Frem til det var det «overlevelse». Ble mye badekar den perioden 😅 Anonymkode: 19048...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Når han sovnet i bilen på vei hjem startet vi soving i barnehagen igjen. Det er opp til barnehagen å ha gode rutiner så ham får sovet når det er sovetid. Anonymkode: 20612...89b Men nå er det ikke alle det er mulig å få til å sove i barnehagen. Ts, hadde det slik med min eldste også. Det gikk seg til til slutt, men ja det tok lang tid med han. Hvis han ikke sovner før 20.30-21 så er det bare sånn nå. Etterhvert klarer de å holde seg våkne utover ettermiddagen. Hadde også noe av den samme problemstillingen med yngste, rakk hun sove bare 10 min i bilen så var det baluba til langt på kveld. Anonymkode: 7dcf3...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april Her hadde vi en lang periode der vi la 2-åringen litt senere og hun sovnet 20.30-21. For hun var ikke klar for å kutte dupp. Syntes det var viktigere at hun fikk en god ettermiddag og ikke sovnet av seg selv før 18 eller på vei hjem fra bhg enn at vi ikke klarte at hun var oppe 1 time lenger på kvelden selv om vi gjerne skulle hatt litt mer tid til å ta igjen jobb, egentid osv. Når vi først kuttet dupp tok det bare et par uker å tilpasse seg. Men de har hvilestund i barnehagen istedet for dupp for de som ikke sover på småbarn, ligger på madrasser eller gjør rolige aktiviteter. Anonymkode: a077f...a6b
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Men nå er det ikke alle det er mulig å få til å sove i barnehagen. Ts, hadde det slik med min eldste også. Det gikk seg til til slutt, men ja det tok lang tid med han. Hvis han ikke sovner før 20.30-21 så er det bare sånn nå. Etterhvert klarer de å holde seg våkne utover ettermiddagen. Hadde også noe av den samme problemstillingen med yngste, rakk hun sove bare 10 min i bilen så var det baluba til langt på kveld. Anonymkode: 7dcf3...5c7 Det er jo ikke akkurat seint, så jeg hadde nok ikke kuttet ut dagsoving pga det. Anonymkode: 19048...fe2 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har en treåring som kuttetduppen i barnehagen da han var litt over 2,5 år, dette ettersom det bare ble tøys når han skulle sove. Det går fint på dagtid, men problemet er at vi ikke klarer å holde han våken til leggetid. Han sovnet enten i bil hjem, eller i verstefall som han ofte gjør, hjemme ved middagsbordet. Det er helt umulig å holde han våken og får ikke vekt før tidligst 20 min med søvn. Dette fører til sen leggetid med bare tøys og protester. Alle sier det er en overgangsfase, men denne skal da ikke vare i over 6 måneder??? Anonymkode: a1f43...c82 det bestemmer ikke barnehagen, min begynte i bhg når han var 18mnd da hadde han slitet og sove på dagtid, og de la han ikke i bhg heller Anonymkode: a647e...16d
AnonymBruker Skrevet 9. april #15 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): det bestemmer ikke barnehagen, min begynte i bhg når han var 18mnd da hadde han slitet og sove på dagtid, og de la han ikke i bhg heller Anonymkode: a647e...16d Men de klarer jo ikke å få han til å sove, hva mener du de skal gjøre?? Anonymkode: a1f43...c82 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #16 Skrevet 9. april Hva med å la han sove videre hvis han sovner til middag? Da rekker han å sove mange timer, og vil etterhvert ha overskudd til å holde seg litt lengre våken. 20min søvn på dagen og korte netter gjør at han kanskje fortsetter å være i underskudd. Det tok litt tid før vi turte prøve, men å la barnet sovne for natta hvis det sovna til middag funka for oss i overgangsperioden. Anonymkode: 54300...29e
AnonymBruker Skrevet 9. april #17 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva med å la han sove videre hvis han sovner til middag? Da rekker han å sove mange timer, og vil etterhvert ha overskudd til å holde seg litt lengre våken. 20min søvn på dagen og korte netter gjør at han kanskje fortsetter å være i underskudd. Det tok litt tid før vi turte prøve, men å la barnet sovne for natta hvis det sovna til middag funka for oss i overgangsperioden. Anonymkode: 54300...29e Når våknet barnet om morgenen da? Anonymkode: a1f43...c82
AnonymBruker Skrevet 9. april #18 Skrevet 9. april Min eldste sov en dupp i bhg til han var fem. Han trengte de. Hvis ikke sovnet han rett etter middag(spes i mørketiden) også våknet han kl 04. Han tok seg en god halvtime, sovnet ofte i hviletiden og var da i god form frem til kl 20. Han hadde ikke de behovet sommerstid eller når han hadde fri/helger. Anonymkode: 94f70...e28 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #19 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 12.49): 18.30-19.30. men sovner ikke før 20.30-21.00 når han sover dagtid. Prøv å holde han våken til kl. 18 og legge han da, men han sovner før. Anonymkode: a1f43...c82 Det er jo veldig seint når han har kuttet dupp. Her var ungen i seng 17.30 leeenge etter vi kuttet duppen. Anonymkode: b2fe2...a29
AnonymBruker Skrevet 9. april #20 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo veldig seint når han har kuttet dupp. Her var ungen i seng 17.30 leeenge etter vi kuttet duppen. Anonymkode: b2fe2...a29 Men ungen sovner før det, derfor får vi ikke lagt han tidligere. Han sovner rundt kl. 16- 16.30. Anonymkode: a1f43...c82 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå