Gå til innhold

Hvordan skal vi løse denne kabalen? Jeg går bare i minus på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et kroneksempel på en lite fleksibel arbeidsgiver. Hvorfor er det så vanskelig for leder å gi deg muligheten for hjemmekontor? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg synes det kan være vanskelig. Må bare få sagt at far alltid har tatt på seg mye. Jeg har hatt tøffe svangerskap med kvalme og bekkenløsning, og da har mannen min gjort absolutt alt med barna og i hjemmet uten en eneste sur mine, mens jeg har ligget ubrukelig på sofaen. Derfor har det vært greit for meg å ofre fleksitiden, det er jo bare et lite offer, men når det haler sånn ut på morgenen som det gjør nå så når det jo til slutt et punkt der det går utover arbeidsgiver også, og det går jo ikke an.

Anonymkode: f542b...de9

Hvorfor skal du ofre fleksitid fordi mannen din tar seg av hus og barn mens du er dårlig? Jeg var svært dårlig under mitt siste svangerskap og samboeren min gjorde alt hjemme og tok seg av den eldste. Jeg blir ikke å ofre fleksitid når han er i permisjon av den grunn. Man er jo to om å få barn. Det er som om han skulle ofre fleksitid fordi jeg har trossalt gått gravid og født. 

Jeg er i permisjon nå og leverer eldste med minstemann på slep. Mannen min drar tidlig på jobb, så han heller kan hente tidlig i barnehagen og vi kan tilbringe ettermiddagen sammen som familie uten stress. At den ene foreldren er i permisjon gir jo en kjempefin sjangse for å gi korte dager i barnehage. På morgenen koser jeg og eldste oss med lek og spiser frokost sammen. Vi stresser ikke! Leverer rundt 9, noen ganger senere fordi det er litt kaos på morgenen, men vi har har god tid. Ungen er som regel 5, maks 6 timer i barnehage. 

Enig med flere er at dette er jo en fin mulighet for det å opparbeide deg timer også.

Anonymkode: ce117...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (26 minutter siden):

Et kroneksempel på en lite fleksibel arbeidsgiver. Hvorfor er det så vanskelig for leder å gi deg muligheten for hjemmekontor? 

Blir litt dumt å legge til grunn at dette er et kroneksempel på lite fleksibel arbeidsgiver. Vi vet jo ikke hva TS jobber med, og for alt vi vet kan det for eks være lærer, møbelsnekker, bussjåfør, ferjekaptein eller lege - og da blir hjemmekontor litt vanskelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandie skrev (25 minutter siden):

Vet ikke, mye rart som foregår her synes jeg. Typisk eksempel på en bedrift som ikke henger med i tiden, med kronisk gubbevelde på toppen og ellers gubber i alle nøkkelposisjoner, som tror at alle bedrifter opererer på samme måte i dag, som de selv gjorde på 80-tallet og fortsatt gjør i dag. Vet ikke hvor lenge jeg gidder å bli her, eneste som er positivt er egentlig at jeg liker arbeidsoppgavene.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor skal du ofre fleksitid fordi mannen din tar seg av hus og barn mens du er dårlig? Jeg var svært dårlig under mitt siste svangerskap og samboeren min gjorde alt hjemme og tok seg av den eldste. Jeg blir ikke å ofre fleksitid når han er i permisjon av den grunn. Man er jo to om å få barn. Det er som om han skulle ofre fleksitid fordi jeg har trossalt gått gravid og født. 

Jeg er i permisjon nå og leverer eldste med minstemann på slep. Mannen min drar tidlig på jobb, så han heller kan hente tidlig i barnehagen og vi kan tilbringe ettermiddagen sammen som familie uten stress. At den ene foreldren er i permisjon gir jo en kjempefin sjangse for å gi korte dager i barnehage. På morgenen koser jeg og eldste oss med lek og spiser frokost sammen. Vi stresser ikke! Leverer rundt 9, noen ganger senere fordi det er litt kaos på morgenen, men vi har har god tid. Ungen er som regel 5, maks 6 timer i barnehage. 

Enig med flere er at dette er jo en fin mulighet for det å opparbeide deg timer også.

Anonymkode: ce117...b71

Fordi det har gått fint frem til nå, og jeg unner ham litt slack etter alt han har gjort. Det er en selvfølge at han stiller opp ja, men det handler også om å gi og å ta i mine øyne. Men nå som det ikke går fint lenger må vi se på alternativer. Har tatt til meg en del forslag her inne som vi har avtalt å forsøke denne uka :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Blir litt dumt å legge til grunn at dette er et kroneksempel på lite fleksibel arbeidsgiver. Vi vet jo ikke hva TS jobber med, og for alt vi vet kan det for eks være lærer, møbelsnekker, bussjåfør, ferjekaptein eller lege - og da blir hjemmekontor litt vanskelig? 

Hehe, jeg hadde ikke bedt om bærbar PC til hjemmekontor om hjemmekontor ikke var en realistisk mulighet. Eneste svaret jeg fikk var at jeg er for ny til å få bærbar PC, som om det er et gode man må opparbeide seg over lang tid. Aldri vært borti lignende på andre arbeidsplasser, der er jo bærbar PC helt standard utstyr, og stasjonær er avleggs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner egentlig ikke at dette er en kabal i det hele tatt jeg.

Hva gjorde du da du var i permisjon?

Hos oss tok den som var i permisjon med seg baby og leverte storesøsken og hentet  som regel også. Høres veldig ineffektivt ut at du skal sitte hjemme å vente med baby til far har levert i barnehagen før du kan få dratt på jobb. 

Anonymkode: 1466c...2ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner egentlig ikke at dette er en kabal i det hele tatt jeg.

Hva gjorde du da du var i permisjon?

Hos oss tok den som var i permisjon med seg baby og leverte storesøsken og hentet  som regel også. Høres veldig ineffektivt ut at du skal sitte hjemme å vente med baby til far har levert i barnehagen før du kan få dratt på jobb. 

Anonymkode: 1466c...2ba

Absolutt ineffektivt ja! Går som regel et kvarters tid bare på å vente. Da jeg var i permisjon leverte mannen, for han skulle samme vei på jobb. Arbeidsplassen var såpass nær hjemmet at det knapt gikk tid til å kjøre, så da var det ikke noe problem for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er et klassisk kvinneproblem. Hvis det var kvinnen i permisjon og mannen måtte jobbe, ville aldri mannen godtatt å bruke ekstra tid på levering om morgenen mens moren var hjemme med baby. 

Som flere har sagt, det er ikke lenge til begge barna må leveres samtidig uansett, og bonus er at 1-åringen blir tidlig kjent med barnehagen. 

Og soving på dagtid må fases ut.

Anonymkode: 897f7...b0c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandie skrev (40 minutter siden):

Har arbeidsgiver ansvar for å kompensere for udugelig barnefar?

Anonymkode: bf5a8...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er et klassisk kvinneproblem. Hvis det var kvinnen i permisjon og mannen måtte jobbe, ville aldri mannen godtatt å bruke ekstra tid på levering om morgenen mens moren var hjemme med baby. 

Som flere har sagt, det er ikke lenge til begge barna må leveres samtidig uansett, og bonus er at 1-åringen blir tidlig kjent med barnehagen. 

Og soving på dagtid må fases ut.

Anonymkode: 897f7...b0c

Som sagt så leverte mannen alltid da jeg var i permisjon. Jeg pleide å hente for å gi ham kortere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke være ufin. Han er en fantastisk far og partner, vi har bare kjørt oss litt fast akkurat her.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg henter i eldste i barnehage med baby på slep og undervurderer overhodet ikke hvor tungt det er. 

Vi er midlertidig mellom boliger og har beholdt den gamle bhg-plassen og har derfor lang vei til bhg. Nå er t banen stengt i Oslo også som betyr at jeg må ta bane OG buss og bruker en time en vei. Med baby i bæresele og en sur 2-åring i vognen. 

Det betyr ikke at «alle skal klare det», men i de fleste familier vil det være en luksus å aldri måtte handskes begge barna samtidig.

Anonymkode: 9a60b...4e5

Men nå har du det unormalt tungvint, de fleste foreldre har (eller burda ha) bil hvis de ikke bor nær nok til å gå. Så dette du beskriver er ikke normalen

Anonymkode: 2e952...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For et ekkelt svar, du kan sikkert klare å lese av innlegga til ts at dette er en god, sammensveiset familie som bare har kjørt seg litt fast, som de fleste av oss andre har gjort.

Anonymkode: 2e952...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså i permisjon min, så var det jeg som hadde begge barna om morningen  + leverte eldste i bhg  med baby på slep 4/5 dager i uka. (Den siste dagen begynte far sent på jobb og kunne levere, men da hadde jeg barna alene på kvelden isteden)

Uansett far dro avgårde kl 0630 omtrent hver dag og var ikke hjemme igjen før i 17 tiden. Jeg gjorde klar to unger, leverte og hentet eldste i bhg med babyen på slep, lagde middag og tok av meg mesteparten av husarbeidet + tok vare på babyen i hele tidsrommet hvor far var borte. Far var uansett borte før bhg åpnet og kom hjem etter det stengte uansett.

Det er bare tull at du skal sitte hjemme med babyen mens far leverer eldste i bhg. Det er ikke noe problem å ha med baby. Vogn, bæresele, eller bare løfte en bilstol inn i bhg fungerer fint. Er baby såpass stor at den kan sitte så kan hen sitte på gulvet i garderoben mens pappa kler på/hjelper eldste.

Soving på dagen i bhg må kuttes ut. Det er dere som foreldre som bestemmer over dette, og ikke bhg. Her må du sette foten ned. Det er uholdbart i lengden at barnet sovner så sent som kl 22.  Har mye erfaring med unger som sovner sent selv, bortsett fra her i gården var det ikke dupp på dagtid som var problemet.

Også får du begynne med å tenke litt på at det er pappa sin jobb å ha fullt ansvar for babyen i den tiden mens du er på jobb. Ditt ansvar er å komme tidsnok på jobb og gå før de låser døra. Det er ikke vanskelig å ta med seg babyen ved levering/henting i bhg. Han må bare..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle at far tar med ett- åringen når han leverer i barnehagen. Hvorfor i all verden skulle han ikke klare det? 

Og det er dere som bestemmer om 3-åringen skal sove i barnehagen, ikke barnehagen. 

Her må du bare stå på ditt😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fordi det har gått fint frem til nå, og jeg unner ham litt slack etter alt han har gjort. Det er en selvfølge at han stiller opp ja, men det handler også om å gi og å ta i mine øyne. Men nå som det ikke går fint lenger må vi se på alternativer. Har tatt til meg en del forslag her inne som vi har avtalt å forsøke denne uka :)

Jeg skjønner på en måte følelsen av å stå litt i gjeld fordi han måtte ta flere oppgaver tidligere, men nå var det jo ikke slik at han ga ekstra fordi du «tok». Du ga også. Du ga kroppen din til å dyrke barna dere begge ønsket dere, og det var ikke ditt valg å bli dårlig i svangerskapene.

Det er også stor forskjell på å være i permisjon når babyen er få måneder gammel, og man fortsatt har en kropp preget av svangerskap, fødsel og kanskje amming, og å være i permisjon med en ettåring med en kropp som har tatt seg ekstra av hus og barn, men ellers er upåvirket. Så det at du bør levere i hans permisjon fordi han leverte i din, blir litt å sammenlikne epler og pærer. 

Dere har begge gjort en god jobb frem til nå, men nå bør dere legge vekk tanken om hvem som skylder hvem hva, og finne løsningene som gagner familien som helhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste løser nok  dette med at den som er i permisjon leverer med den minste på slep, men det er sikkert eksempler på spesielle eller ekstra krevende omstendigheter hvor det ikke er like lett - men det virker ikke å være tilfellet her? 

Dupp i barnehagen er det mange ulike meninger om, og behov for, så ikke sikkert det ville endret så mye om den ble kuttet ut. Men har dere forsøkt å vekke barnet litt tidligere? Og da mener jeg ikke at dere plutselig skal vekke to timer før, men forskyve vekketiden med typ 10-15 hver dag i en periode, til dere har "hentet inn" til litt tidligere start på dagen. Da vil kanskje leggetid på kvelden være enklere, selv med bhg-dupp. Men man må også begynne legging tidlig nok, ikke vente til de er overtrøtte. Men prøv å forskyve leggetiden også litt og litt? Alle barn er ulike, så dette er bare et tips men det fungerte for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her hadde jeg med to babyer når eldstemann på ett år ble levert i barnehagen. Bare tull at ikke far kan ha med en baby for å levere eldste! Og ja, de færreste trenger dupp på dagtid etter fylte 2,5 år. Bare å droppe duppen og gi barnehagen klar beskjed om det. Det er ikke de som bestemmer.

Anonymkode: e799a...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Det står jo i hovedinnlegget at TS har spurt om mulighet for hjemmekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (Akkurat nå):

Det står jo i hovedinnlegget at TS har spurt om mulighet for hjemmekontor. 

Ja, og fått nei. Det er ikke en selvfølge at alle kan tilrettelegge for det og det er ikke alltid en selvfølge at arbeidstaker er uenige i avslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...