AnonymBruker Skrevet 8. april #21 Del Skrevet 8. april Enig i at barnehagen ikke har noe de skulle sagt her. Kutt duppen! Jeg blir å være en liten motstemme til alle som roper at pappa er i permisjon, og sier at han selvsagt skal ta begge. Syns det er helt feil tenkemåte - grunnen til at man er hjemme fra jobb er jo at en baby tilsvarer fulltidsjobb. Det går sikkert at han leverer begge, men ikke undervurder hvor tungt og slitsomt det kan være. Og til alle som tenker «jeg fikk det jo fint til», så vil jeg si, se litt lengre enn egen nesetipp, og forstå at ulike folk har ulike forutsetninger. Når det er sagt er det absolutt en mulighet at far tar begge, dette er noe dere må ta en ordentlig prat om for å finne ut om er en løsning som passer dere. Anonymkode: dbcfb...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #22 Del Skrevet 8. april Det er jo ikke noe stress å levere barnehagebarnet litt senere når noen er hjemme i permisjon. Du drar på jobb. Barnet sover til det våkner. Pappaen leverer når det passer, kanskje rundt 09.00. Han tar selvfølgelig med det minste barnet ved levering. Anonymkode: 9d350...947 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #23 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor kan ikke du lever eldstemann i barnehagen litt tidligere å reise rett på jobb? Vår minste sluttet å sove på dagen når han var 2,5 år, var en liten overgangsfase på 2 uker, hvor bhg lot han hvile litt når de andre sov, men etter dette har det gått kjempefint, og han sovner før 19 hver dag. Anonymkode: 3cf80...df2 Fordi vi ikke vil vekke ham enda tidligere pga. den sene leggingen i hverdagene. Uanonym bruker skrev (14 minutter siden): Dette. Det er virkelig ikke noe problem å ha med seg en snart 1-åring mens man leverer 3-åringen - hvis far synes det er vanskelig, er det på tide og trene på det. Det er dere foreldre som bestemmer hvem som skal levere i barnehagen og hvorvidt barnet skal sove på dagen. Og gå for all del ikke inn i noe forhandlinger med 3-åringen - her må dere vise at det er de voksne som bestemmer. Da kommer familielivet til å bli veldig mye lettere... Ja, far er mer åpen for forhandling enn meg. Han finner frem ny bukse om treåringen klager på den han har på, for eksempel. Det finner ikke jeg meg i, og da vrenger treåringen seg, og totalt sett blir det da brukt mer tid enn om han bare fikk ny bukse til å begynne med. Som regel gir han seg med den buksa etter å ha fått ny. Synes det er en vanskelig balansegang. På den ene siden må treåringen lære at man ikke kan hale ut tiden ved å bli sur for klærne, men på den andre siden er vi under tidspress og fars metode er rett og slett mer effektiv, og det funker. Det går som regel fint, men jeg tenker jo at de sene kveldene absolutt spiller inn på hvor kort lunte treåringen KAN ha på morgenen. Anonymkode: f542b...de9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #24 Del Skrevet 8. april Øøh men i alle dager, det var da mye medbestemmelsesrett på treåringen? med det sagt: kutt dagsoving. Noe annet er uaktuelt, for alle. At barnet sier ja når de spør?! Så slutt å spørre.»nå er du stor nå slutter vi å sove på dagen» Min ene sov dupp til nesten 4 og andremann måtte slutte dupp rett før 3 år. La 3 åringen velge klærne dagen før som nevnt over og disse er klærne som skal på. Informer far om at du leverer begge og gå på jobb. som enslig forelder til to var dette litt morsomt å lese da, 🥰🤭 Anonymkode: 5988a...e1b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 8. april #25 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Haha, det er helt sant. Han kommer til å gjøre det om jeg på alvor ber ham om å gjøre det altså, men til nå har han valgt den behagelige veien. Og det har vært greit for meg fordi de som har nøkkel på jobb frem til nylig har jobbet lenger enn meg så jeg har sittet her så lenge at jeg har gått i null, men plutselig ikke nå lenger. Anonymkode: f542b...de9 Denne tiden er jo den beste anledningen på lenge til å jobbe seg opp plusstimer på jobb, så du har noe å gå på når yngste er ny i barnehage og far tilbake på jobb. Dere har en hel forelder hjemme som kan ta seg god tid med barna, så her ligger alt til rette for at eldste kan få sove litt lenger ved behov og barna få en roligere hverdag. Det er rett og slett hull i hodet å legge opp til tidsklemme for mor og barn når far har permisjon, bare fordi det er så behagelig for far å bare ha ansvar for en unge om gangen. Far har allverdens med tid, og minste er ikke bitteliten lenger. Det kommer ikke en bedre anledning for far å begynne å forholde seg til at han helt frivillig har valgt å bli tobarnspappa. 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. april #26 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig i at barnehagen ikke har noe de skulle sagt her. Kutt duppen! Jeg blir å være en liten motstemme til alle som roper at pappa er i permisjon, og sier at han selvsagt skal ta begge. Syns det er helt feil tenkemåte - grunnen til at man er hjemme fra jobb er jo at en baby tilsvarer fulltidsjobb. Det går sikkert at han leverer begge, men ikke undervurder hvor tungt og slitsomt det kan være. Og til alle som tenker «jeg fikk det jo fint til», så vil jeg si, se litt lengre enn egen nesetipp, og forstå at ulike folk har ulike forutsetninger. Når det er sagt er det absolutt en mulighet at far tar begge, dette er noe dere må ta en ordentlig prat om for å finne ut om er en løsning som passer dere. Anonymkode: dbcfb...14a Men samtidig er det åpenbart at nåværende ordning ikke går i lengden. Og i tillegg har den som er i permisjon mulighet til å bruke god tid på levering - kontra noen som må på jobb. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #27 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig i at barnehagen ikke har noe de skulle sagt her. Kutt duppen! Jeg blir å være en liten motstemme til alle som roper at pappa er i permisjon, og sier at han selvsagt skal ta begge. Syns det er helt feil tenkemåte - grunnen til at man er hjemme fra jobb er jo at en baby tilsvarer fulltidsjobb. Det går sikkert at han leverer begge, men ikke undervurder hvor tungt og slitsomt det kan være. Og til alle som tenker «jeg fikk det jo fint til», så vil jeg si, se litt lengre enn egen nesetipp, og forstå at ulike folk har ulike forutsetninger. Når det er sagt er det absolutt en mulighet at far tar begge, dette er noe dere må ta en ordentlig prat om for å finne ut om er en løsning som passer dere. Anonymkode: dbcfb...14a Ah ja, jeg er egentlig enig i begge sider. Vet godt hvor tungt det kan være å gå hjemme i permisjon, og jeg forstår godt at han bruker fleksitiden min som hvilepute. Som sagt har det ikke vært noe problem til nå nylig heller. Anonymkode: f542b...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #28 Del Skrevet 8. april Men guri, far må skjerpe seg og ta levering i barnehagen selv (med baby). Jeg fatter ikke at det dere driver med i det hele tatt er en greie. Og barnehagen bestemmer ikke, det gjør dere, kutt ut duppen. Anonymkode: b99ef...1e5 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. april #29 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ah ja, jeg er egentlig enig i begge sider. Vet godt hvor tungt det kan være å gå hjemme i permisjon, og jeg forstår godt at han bruker fleksitiden min som hvilepute. Som sagt har det ikke vært noe problem til nå nylig heller. Anonymkode: f542b...de9 Hadde du begge hjemme når du hadde permisjon, eller leverte far den eldste i barnehagen da? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #30 Del Skrevet 8. april Det beste er om du står tidlig opp og drar på jobb, far, 3 åringen og 1 åringen sover så lenge de vil. Det blir kanskje lettere å kutte ut dagsovingen om 3 åringen kan sove til han våknet av seg selv. Da kan du slutte til vanlig tid (eller tidligere) og dere får mer tid sammen som familie på ettermiddagen. Du kan og hente 3 åringen på vei hjem, om far leverer sent får han ikke lange dager. Anonymkode: 46c71...27a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #31 Del Skrevet 8. april Gå ned til 80 %. Barna er viktigere enn jobben. God helse er ikke å løpe i et hamsterhjul fordi de rike skal bli rikere. Stopp slaveriet! Vær sammen med deres egne barn! Anonymkode: 2629f...01d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #32 Del Skrevet 8. april Kutt duppen! Det blir lite sammenhengende nattesøvn med denne løsningen, og da må duppen vike. Har selv en som ble tre i desember, og hun er ferdig med dagsoving, så nå sover hun 19-07 i ukedagene. Ellers bør far ta seg av levering om morgenen, det går fint. Hvordan kan man egentlig kalle det fleksitid hvis man ikke har mulighet til å hente igjen tapt tid i praksis? Anonymkode: 01b99...fb5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #33 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Enig i at barnehagen ikke har noe de skulle sagt her. Kutt duppen! Jeg blir å være en liten motstemme til alle som roper at pappa er i permisjon, og sier at han selvsagt skal ta begge. Syns det er helt feil tenkemåte - grunnen til at man er hjemme fra jobb er jo at en baby tilsvarer fulltidsjobb. Det går sikkert at han leverer begge, men ikke undervurder hvor tungt og slitsomt det kan være. Og til alle som tenker «jeg fikk det jo fint til», så vil jeg si, se litt lengre enn egen nesetipp, og forstå at ulike folk har ulike forutsetninger. Når det er sagt er det absolutt en mulighet at far tar begge, dette er noe dere må ta en ordentlig prat om for å finne ut om er en løsning som passer dere. Anonymkode: dbcfb...14a Nei. En ettåring er ingen fulltidsjobb. Hvordan tror du man taklet mer enn ett barn for femti år siden? Anonymkode: 259bd...28f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #34 Del Skrevet 8. april Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Hadde du begge hjemme når du hadde permisjon, eller leverte far den eldste i barnehagen da? Han leverte eldste, mens jeg som regel hentet. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gå ned til 80 %. Barna er viktigere enn jobben. God helse er ikke å løpe i et hamsterhjul fordi de rike skal bli rikere. Stopp slaveriet! Vær sammen med deres egne barn! Anonymkode: 2629f...01d Absolutt helt enig! Vi har et mål om å gå ned til 80% begge to innen noen år, men akkurat nå må vi jobbe 100%. Anonymkode: f542b...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #35 Del Skrevet 8. april Jeg skjønner litt hvorfor dere har havnet i dette sporet med at du gjør det enkelt for far. Det har jeg også gjort til tider med vår toåring, men nå når vi straks får barn nummer to, så må begge foreldre steppe ut gamet her. Jeg håper det fungerer sånn at jeg kan levere eldste og ha med minste ganske kjapt, slik at mannen kommer seg tidligere hjem på ettermiddagen, og også at han venner seg til at den som er hjemme leverer, for da ligger forventningen der når det blir hans tur i permisjon. Haha. Anonymkode: 5c8f1...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #36 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fordi vi ikke vil vekke ham enda tidligere pga. den sene leggingen i hverdagene. Ja, far er mer åpen for forhandling enn meg. Han finner frem ny bukse om treåringen klager på den han har på, for eksempel. Det finner ikke jeg meg i, og da vrenger treåringen seg, og totalt sett blir det da brukt mer tid enn om han bare fikk ny bukse til å begynne med. Som regel gir han seg med den buksa etter å ha fått ny. Synes det er en vanskelig balansegang. På den ene siden må treåringen lære at man ikke kan hale ut tiden ved å bli sur for klærne, men på den andre siden er vi under tidspress og fars metode er rett og slett mer effektiv, og det funker. Det går som regel fint, men jeg tenker jo at de sene kveldene absolutt spiller inn på hvor kort lunte treåringen KAN ha på morgenen. Anonymkode: f542b...de9 Ikke der skoen trykker mest men må bare si at å få lov å velge frokost og klær og sånt får min 3-åring lov til. Jeg gidder ikke maktkamp om en bukse, og jeg ser ikke noe behov for at jeg må bestemme akkurat dette. Andre ting som hvem som står opp, at tenner skal pusses, hvem som leverer osv bestemmer vi voksne. Så får barnet bestemme andre ting. Jeg lar ikke barnet dra det ut da, gir gjerne et par valg eller gir en tidsfrist (jeg kan feks telle og se hvor kjapp hun kan være, det liker hun) for å finne en bukse hun vil ha i skuffen. Jeg kan forstå at en i permisjon ikke har kjempelyst å ta morgenstell og levering også men om man må for at du skal få jobbet nok. Alternativet er jo at du må gå ned i stilling og tjene mindre, da bør jo far heller ta litt mer. Hvordan organiserte dere dere når du var i permisjon? Tenker også at barnet bør kutte dupp snart så det får sove en lenger natt. Har de ikke hvilestund i barnehagen for de som ikke sover? I vår barnehage slutte de fleste å sove før 3 år og da har de hvilestund istedet. Anonymkode: 28839...a8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 8. april #37 Del Skrevet 8. april Ikke noe problem å la 3-åringen få en rolig morgen og bruke tid på medbestemmelse - så lenge den som er i permisjon tar seg av morgenen. Den som er i permisjon har jo tid til nettopp dette. Du burde kunne stå opp, ordne deg selv og bare dra på jobb. Pappaen er hjemme fordi han er i permisjon og bør absolutt ikke ha noe problem med å ordne begge barna på morgenen. Helt enig med den over som påpekte muligheten for å spare seg opp noen ekstratimer: Dette er din mulighet til å jobbe deg opp en pluss på fleks-saldoen slik at du har mer fleksibilitet når permisjon er over og dere begge er i full jobb. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #38 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner litt hvorfor dere har havnet i dette sporet med at du gjør det enkelt for far. Det har jeg også gjort til tider med vår toåring, men nå når vi straks får barn nummer to, så må begge foreldre steppe ut gamet her. Jeg håper det fungerer sånn at jeg kan levere eldste og ha med minste ganske kjapt, slik at mannen kommer seg tidligere hjem på ettermiddagen, og også at han venner seg til at den som er hjemme leverer, for da ligger forventningen der når det blir hans tur i permisjon. Haha. Anonymkode: 5c8f1...e14 Ja, jeg synes det kan være vanskelig. Må bare få sagt at far alltid har tatt på seg mye. Jeg har hatt tøffe svangerskap med kvalme og bekkenløsning, og da har mannen min gjort absolutt alt med barna og i hjemmet uten en eneste sur mine, mens jeg har ligget ubrukelig på sofaen. Derfor har det vært greit for meg å ofre fleksitiden, det er jo bare et lite offer, men når det haler sånn ut på morgenen som det gjør nå så når det jo til slutt et punkt der det går utover arbeidsgiver også, og det går jo ikke an. Anonymkode: f542b...de9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #39 Del Skrevet 8. april Det høres ut som om treåringen er regent hjemme hos dere. Slutt med det! En treåring skal ikke få bestemme hvem som leverer eller forhandle i leggesituasjoner eller andre situasjoner. far skal selvfølgelig ta både baby og treåringen på morgenen. Han er i permisjon. Du er ikke i permisjon og skal jobbe 07-15 eller 08-16. Du skal ikke tilpasse for ham. Anonymkode: 67070...f4a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #40 Del Skrevet 8. april LeonoraDorothea skrev (1 time siden): 1. Barnehagen bestemmer ikke om barnet skal sove dupp. Det gjør dere. Om barnet ikke sovner før 22-23 er det jo ikke rart at det er trøtt i barnehagen. Kutt duppen, få tidligere leggetid, behovet for dupp forsvinner. 2. Det er ikke treåringen som bestemmer hvem som skal levere. Det bestemmer dere voksne. 3. Far bør kunne klare å levere en treåring mens han med ettåringen. Snart skal begge leveres samtidig. Glad jeg ikke jobber i bhg,da hadde jeg latt barnet sove etter behov. Ikke gøy med overtrøtte barn i barnehagen heller. Anonymkode: 5850e...0af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå