Gå til innhold

Hvordan skal vi løse denne kabalen? Jeg går bare i minus på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Treåringen er i en fase der han sovner kjempesent på kvelden, ofte mellom 22 og 23. Uansett hva vi prøver blir det ikke tidligere i hverdagene (barnehagen vil ikke fase ut blunden ennå). Vi er derfor litt avhengige av at han sover så lenge som mulig på morgenen for å ikke bli for trøtt, men må vekke ham senest 07.30. Når han står opp er alt angående stell forferdelig og det forhandles over en lav sko om hva han skal ha på seg, for å hale ut tiden. Far er hjemme i pappapermisjon med babyen vår og leverer som regel eldstemann i barnehagen, mens jeg venter hjemme med yngste før jeg drar på jobb. 

Problemet er at jeg aldri får jobbet en full dag. Jeg har "fleksitid" og kommer som regel rundt 08.30 eller litt senere. Man blir jaget hjem når sistemann med nøkkel går, og det er det kun avdelingsledere som får ha 🙄 Sjelden noen blir så lenge som jeg har behov for, for å gå i null. Har bedt om å få bærbar PC så jeg kan ta igjen det tapte på hjemmekontor, men det lar seg ikke gjøre. Man kan ha en hel arbeidsuke i minus om man vil, og jeg er heldigvis langt unna det, men fortsatt er det kjipt.

Om jeg leverer treåringen vinner jeg maks noen få minutter på det siden barnehagen er nær, og som regel vil treåringen at far skal gjøre det. Det mest ideelle for min del hadde vært om far tok med ettåringen for å levere så jeg fikk dra med en gang alle var klar, men jeg har forståelse for at det også blir travelt.

Er det en løsning her som vi ikke ser? Synes ikke sånn det er nå er ideelt.

Anonymkode: f542b...de9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Far må ordne levering i barnehagen og ta med minsten. Om han synes det er vanskelig er et tips å bruke bæresele. Det er uansett greit å lære seg å ha begge to med seg.

Du kan da dra tidlig på jobb og kan komme tidligere hjem og dere får mer tid sammen på ettermiddagen. Så det kan du bruke som argument også hvorfor det blir bedre.

Anonymkode: 3cf75...0c3

• Liker 29
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pappa er jo i permisjon? 

Da hadde jeg reist alene på jobb tidlig og så kunne han få barnet i barnehagen i eget tempo slik at dagen ikke ble så kavete. Han klarer å få med seg begge barna om det ikke er så travelt. 

Så hadde jeg spart på alle overskudds timene til fars permisjon er over sånn at du ikke føler du kaver like mye da.

Anonymkode: 010c2...5a2

• Liker 38
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Barnehagen bestemmer ikke om barnet skal sove dupp. Det gjør dere.

Om barnet ikke sovner før 22-23 er det jo ikke rart at det er trøtt i barnehagen. Kutt duppen, få tidligere leggetid, behovet for dupp forsvinner.

2. Det er ikke treåringen som bestemmer hvem som skal levere. Det bestemmer dere voksne.

3. Far bør kunne klare å levere en treåring mens han med ettåringen. Snart skal begge leveres samtidig.

• Liker 42
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gi beskjed til barnehagen at dag soving skal fases ut. Også ordner far barna, han er i pappaperm. 

Du står opp å drar på jobb.

Anonymkode: 9a34d...576

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var i permisjon med baby og en 3-åring, tok jeg med baby i bhg for levering av den eldste. Jeg måtte jo det, det var ikke noe annet valg.

Det må også far fikse.

Begge mine sluttet forøvrig med å sove på dagen da de var rundt 3 år, og det bør din eldste gjøre også nå. 

Du må sette ned foten her både til bhg og til far! Du kan ikke strekke deg i begge ender, da ryker du! Alternativet er at du går ned i stillingsprosent, men dere er sikkert avhengig av inntekten?

Anonymkode: b313e...5b0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far må ta begge barna og barnehagen kan ikke bestemme, de skal samarbeide med dere.

Anonymkode: 95e71...6fe

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Treåringen er i en fase der han sovner kjempesent på kvelden, ofte mellom 22 og 23. Uansett hva vi prøver blir det ikke tidligere i hverdagene (barnehagen vil ikke fase ut blunden ennå). Vi er derfor litt avhengige av at han sover så lenge som mulig på morgenen for å ikke bli for trøtt, men må vekke ham senest 07.30. Når han står opp er alt angående stell forferdelig og det forhandles over en lav sko om hva han skal ha på seg, for å hale ut tiden. Far er hjemme i pappapermisjon med babyen vår og leverer som regel eldstemann i barnehagen, mens jeg venter hjemme med yngste før jeg drar på jobb. 

Problemet er at jeg aldri får jobbet en full dag. Jeg har "fleksitid" og kommer som regel rundt 08.30 eller litt senere. Man blir jaget hjem når sistemann med nøkkel går, og det er det kun avdelingsledere som får ha 🙄 Sjelden noen blir så lenge som jeg har behov for, for å gå i null. Har bedt om å få bærbar PC så jeg kan ta igjen det tapte på hjemmekontor, men det lar seg ikke gjøre. Man kan ha en hel arbeidsuke i minus om man vil, og jeg er heldigvis langt unna det, men fortsatt er det kjipt.

Om jeg leverer treåringen vinner jeg maks noen få minutter på det siden barnehagen er nær, og som regel vil treåringen at far skal gjøre det. Det mest ideelle for min del hadde vært om far tok med ettåringen for å levere så jeg fikk dra med en gang alle var klar, men jeg har forståelse for at det også blir travelt.

Er det en løsning her som vi ikke ser? Synes ikke sånn det er nå er ideelt.

I alle dager, det er helt vanlig at den som er i permisjon tar med babyen ved levering, ser ikke problemet, mødre klarer det, da klarer fedre også, lag ikke problem der de ikke finnes, og dropp soving på dagtid.

Anonymkode: 2e952...0fe

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeonoraDorothea skrev (8 minutter siden):

1. Barnehagen bestemmer ikke om barnet skal sove dupp. Det gjør dere.

Om barnet ikke sovner før 22-23 er det jo ikke rart at det er trøtt i barnehagen. Kutt duppen, få tidligere leggetid, behovet for dupp forsvinner.

2. Det er ikke treåringen som bestemmer hvem som skal levere. Det bestemmer dere voksne.

3. Far bør kunne klare å levere en treåring mens han med ettåringen. Snart skal begge leveres samtidig.

Dette.

Det er virkelig ikke noe problem å ha med seg en snart 1-åring mens man leverer 3-åringen - hvis far synes det er vanskelig, er det på tide og trene på det. Det er dere foreldre som bestemmer hvem som skal levere i barnehagen og hvorvidt barnet skal sove på dagen. Og gå for all del ikke inn i noe forhandlinger med 3-åringen - her må dere vise at det er de voksne som bestemmer. Da kommer familielivet til å bli veldig mye lettere... 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk påska til å avvenne dagdupp. Og så må far rett og slett skjerpe seg og stå i litt kaos en liten periode. 

Anonymkode: 80155...932

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når dagduppen kuttes så vil jo barnet sovne i rett tid på kvelden, få lang natt = behovet for dupp er borte. Det blir selvsagt en overgangsfase første dagene/uka hvor barnet blir trøtt uten dupp, men man må igjennom det så er alt mye bedre på andre siden.

Anonymkode: 70c9f...fda

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor kan ikke du lever eldstemann i barnehagen litt tidligere å reise rett på jobb? Vår minste sluttet å sove på dagen når han var 2,5 år, var en liten overgangsfase på 2 uker, hvor bhg lot han hvile litt når de andre sov, men etter dette har det gått kjempefint, og han sovner før 19 hver dag. 

Anonymkode: 3cf80...df2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

- En treåring kan absolutt kutte ut blunden på dage, det er faktisk på høy tid. Så det er bare å si til barnehagen at han skal IKKE sove noe mer. 

- Ja det er deilig å levere i barnehagen uten en ettåring på slep, men det er ikke noe problem med heller..... 

Anonymkode: 8df3d...36f

Barn har ulike behov, og han fylte nettopp tre. Han sover ikke i helgene og det er OK, men det er mer slitsomt å være i bhg enn hjemme. Vi har tatt det opp og bhg ønsker helst å se det an, men forteller at han alltid sier ja til en blund når de spør ham.

Enig i det siste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den søvnen på dagtid må fases ut. Ikke rart barnet er trøtt, det soves alt for lite totalt. BHG bestemmer ikke om barnet skal sove eller ikke, men det kommer til å bli en tøff overgang før søvnen går seg til. En treåring bør sove 11-13 timer.

far må også lære seg å ta med minste barnet i bhg samtidig som han leverer eldste barnet. Bæresele eller liten vogn er tingen.

Anonymkode: 99fbc...591

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I alle dager, det er helt vanlig at den som er i permisjon tar med babyen ved levering, ser ikke problemet, mødre klarer det, da klarer fedre også, lag ikke problem der de ikke finnes, og dropp soving på dagtid.

Anonymkode: 2e952...0fe

Haha, det er helt sant. Han kommer til å gjøre det om jeg på alvor ber ham om å gjøre det altså, men til nå har han valgt den behagelige veien. Og det har vært greit for meg fordi de som har nøkkel på jobb frem til nylig har jobbet lenger enn meg så jeg har sittet her så lenge at jeg har gått i null, men plutselig ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha, det er helt sant. Han kommer til å gjøre det om jeg på alvor ber ham om å gjøre det altså, men til nå har han valgt den behagelige veien. Og det har vært greit for meg fordi de som har nøkkel på jobb frem til nylig har jobbet lenger enn meg så jeg har sittet her så lenge at jeg har gått i null, men plutselig ikke nå lenger.

Du gjør deg selv bare en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 9a34d...576

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips.

Få treåringen til å være med på å velge ut klær kvelden i forveien, og legg disse i en egen boks på badet. Det er klærne barnet skal ha på seg den dagen. Vil de ha noe annet må de velge noe annet kvelden i forveien.

Vurder behovet for duppen i barnehagen. Alle barn er forskjellige men det høres ut som om deres ikke trenger denne lenger. Det er noe dere bestemmer, ikke barnehagen.

Far er i permisjon og både leverer og henter i barnehagen. Åpenbart.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begge begynner å jobbe, er det vel sannsynlig at en leverer begge barna og en henter. Nettopp for å få timene på jobb til å gå opp. Bare å øve seg for far 🤪

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...