Gå til innhold

Gru gleder til barnehage start

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, håper noen kan betrygge. Men bekymrer meg veldig for spise delen i barnehagen. Barnet mitt er større (nesten 2 år på den tiden, men ingen brød spiser. Veldig lite glad i brød, og lite glad i typisk «barne pålegg» som makrell, prim, leverpostei. Altså brød mat. Men virker ut i fra de andre innleggene jeg har lest her at det nesten omtrentlig bare er brød mat i barne hage? Og masse regler rundt hva man ikke kan ha med. Kan noen værsåsnill gi meg råd hvordan jeg kunne satt sammen en matpakke når det er så mye regler, hørt flere barnehager ikke får ha med youghert f.eks, redd hun nesten skal sulte🙈 er det virkelig så strengt?? Og kan jeg få noen råd

Anonymkode: b80b3...2d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du, de er kjempedyktige til å tilpasse seg. Min har aldri drukket melk hjemme for eksempel, nekter plent, men så hører jeg plutselig at det gjør han i barnehagen støtt og stadig. 

Jeg vet det er vanskelig men jeg ville bare latt det gå seg til. De sulter ikke så lenge de får tilbud om mat, du spiser vel du og når du blir sulten nok. Snakk med de ansatte, de har garantert vært borti lignende problemstilling før. Masse lykke til!

Anonymkode: 0d6c9...781

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du ta opp med din aktuelle barnehage. Det er store variasjoner fra bhg til bhg. I min datters  bhg unngår de yoghurt ja fordi det lager unødvendig mye gris. 

Anonymkode: 7e959...7e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du, de er kjempedyktige til å tilpasse seg. Min har aldri drukket melk hjemme for eksempel, nekter plent, men så hører jeg plutselig at det gjør han i barnehagen støtt og stadig. 

Jeg vet det er vanskelig men jeg ville bare latt det gå seg til. De sulter ikke så lenge de får tilbud om mat, du spiser vel du og når du blir sulten nok. Snakk med de ansatte, de har garantert vært borti lignende problemstilling før. Masse lykke til!

Huff, takk.. godt å høre det kan komme litt omstillinger.. går å gruer meg og tenker at sikkert alle spiser normalt der, så kommer barnet mitt og absolutt ikke vil ha noe🥲 spiser masse av andre ting, men ikke noe glad i typisk brød mat.. alltid vært sånn, så håper hun får litt positiv innvirkning fra de andre😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette må du ta opp med din aktuelle barnehage. Det er store variasjoner fra bhg til bhg. I min datters  bhg unngår de yoghurt ja fordi det lager unødvendig mye gris. 

Anonymkode: 7e959...7e3

Selvfølgelig, men en stund til hun starter så lurer på råd i mellom tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff, takk.. godt å høre det kan komme litt omstillinger.. går å gruer meg og tenker at sikkert alle spiser normalt der, så kommer barnet mitt og absolutt ikke vil ha noe🥲 spiser masse av andre ting, men ikke noe glad i typisk brød mat.. alltid vært sånn, så håper hun får litt positiv innvirkning fra de andre😅

Alle barn (som folk flest) har sine greier, sine utfordringer, områder de er gode på og områder som kan bli litt vanskelig. Og jeg tror at det å plundre litt med maten er noe av det mest vanlige!

Kan slenge med et eksempel til fra min egen hvis det kan være litt betryggende, vi sleit i 2 år!!! Med soving på dagtid. Og han nekta å sove i vogn. Tenkte «hvordan i all verden skal dette gå i barnehagen?? Han kommer til å hyle og vekke ALLE sammen» Og joda, i tilvenning da jeg var der, var det vanskelig. Så, første dagen jeg var borte, var det 0 problem og har aldri vært et problem siden, ikke hjemme heller 🤯

Så jeg skjønner at du sitter med de tankene og er bekymra, men det kan faktisk slå ut helt andre veien og gå kjempe bra i stedet! Ikke undervurder de rutinene de har i barnehagen, de vet hva de driver med 😅❤️

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har gutten vår i kommunal barnehage. De får servert varmmat 1 gang i uken og utover det er det matpakke. Det eneste de ikke ønsker er yoghurt beger med skje fordi det blir så mye søl og en voksen må stort sett være på det ene barnet hele tiden. Yoghurt i klemmepose er helt i orden :) 

Min sønn spiser heller ikke brødskiver og vanlig pålegg. Han hater det. Pleier som regel å lage matvafler, matmuffins, pannekaker, omeletter eller diverse bakverk (lager store batcher og fryser ned) med mye næring som han har i sin matpakke sammen med frukt og klemmepose. Aldri fått kommentarer på at han må ha brødskive. Vet at matpakkene omtrent er like forskjellige som familiene og det er helt ok for bhg.

Kan ikke se for meg at barnehagen kommer til å forlange at barnet ditt må spise brødskive, det derimot oppfordrer til er matpakker som er enkle for barna å spise :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sjekket opp hvordan det er i din barnehage. I vår barnehage serveres det lunsj 4 ganger i uka (varmmat x2, kjøleskapsgrøt og brødmat), og jeg opplever at ungen spiser mer av varmmaten der enn han gjør en vanlig middag hjemme. Men utover dette tar vi med alle måltid selv, og det er ingen føringer på hva man kan ta med, bortsett fra å unngå peanøtter, samt at et normalt sunt kosthold forventes og at klemmeposer ikke er favoritten mtp munnmotorikk men det er flust av barn som får det hver dag i matpakken sin.

En dag i uka er det turdag og da vil de at vi sender med mat som kan spises på tur, altså ikke skje-mat.

Her sender vi ellers med yoghurt, bananlapper, lomper med pålegg, brød, frukt og grønt, havregrøt, middagsrester, sunne vafler og pizzaboller. 

Anonymkode: da3f1...d3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, håper noen kan betrygge. Men bekymrer meg veldig for spise delen i barnehagen. Barnet mitt er større (nesten 2 år på den tiden, men ingen brød spiser. Veldig lite glad i brød, og lite glad i typisk «barne pålegg» som makrell, prim, leverpostei. Altså brød mat. Men virker ut i fra de andre innleggene jeg har lest her at det nesten omtrentlig bare er brød mat i barne hage? Og masse regler rundt hva man ikke kan ha med. Kan noen værsåsnill gi meg råd hvordan jeg kunne satt sammen en matpakke når det er så mye regler, hørt flere barnehager ikke får ha med youghert f.eks, redd hun nesten skal sulte🙈 er det virkelig så strengt?? Og kan jeg få noen råd

Det som er så rart er at barn kan gjøre ulike ting hjemme og i barnehagen. Min spiste syltetøy og yoghurt i barnehagen, men aldri hjemme. Barn gjør ofte det andre barn gjør så det går nok veldig bra.

Anonymkode: 2196d...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Barn spiser ofte ting i barnehagen de nekter å spise hjemme da de blir inspirert av de andre barna.

Men utenom det hadde jeg også en som nektet å spise brød uansett, hun fikk grøt da de andre spiste brød og sakte men sikkert gikk de over til brød når hun viste interesse for det.

Anonymkode: 4a06a...d92

AnonymBruker
Skrevet

Vår går i kommunal barnehage i Oslo, 6 matpakker i uka og så får de servert 1 varmmåltid, 1 varierende måltid (ofte grøt) og 3 brødmåltider i barnehagen :) Min spiser brød i barnehagen selv om hun er veldig kresen på det hjemme. Spiser også skorper har vi fått beskjed om men det nekter hun i matpakke eller hjemme. 

Absolutt ingen regler for matpakkene her. Jeg har antatt at kaker og godteri ikke er lov så har ikke forsøkt å sende med det da 😄 

Anonymkode: c4ad9...123

AnonymBruker
Skrevet

Massesuggesjonen i barnehagen er sterke greier, de gjør de utroligste ting der som de aldri i verden ville gjort hjemme 😅

Anonymkode: 444a4...d3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt -barn tilpasser seg. 

Deretter, ikke ta sorgene på forskudd. Hør med barnehagen om regler der. I vår barnehage har de middagsservering flere dager i uken og er vant med søl, de synes det er helt greit at vi sender med yoghurt, middagsrester og til og med suppe på kalde dager.

Det kan gå bra og ;) 

Anonymkode: ed4a5...ec7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...