Gå til innhold

For overbeskyttende forelder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva definerer en for overbeskyttende forelder? Hvis man tar utgangspunkt i en 7 åring.. Helt konkret. 

Og hva gjør det egentlig med barna? 

Anonymkode: e8e91...4bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen eksempler jeg selv tenker:

Ikke lar de går til og fra skolen sammen med klassekompisene sine (så sant det er en trygg skolevei) og om de får lov så tar man tiden, slik at de ikke kan stoppe og leke på veien.

Ikke lar de få være med på badeland med andre voksne (foreldre til barnets venner etc) enn en selv. 

Ikke lar barnet overnatte borte.

Anonymkode: 38268...549

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen eksempler jeg selv tenker:

Ikke lar de går til og fra skolen sammen med klassekompisene sine (så sant det er en trygg skolevei) og om de får lov så tar man tiden, slik at de ikke kan stoppe og leke på veien.

Ikke lar de få være med på badeland med andre voksne (foreldre til barnets venner etc) enn en selv. 

Ikke lar barnet overnatte borte.

Glemte å skrive hva det gjør med barna: 

De går glipp av viktig læring, og ikke minst omgang og gøy med andre. De faller ofte utenfor felleskapet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

bare ha en smarttelefon i tilfelle bussen kjører fra hen. Ikke bra å venne barna til at de har "en forelder i sekken" til en hver tid.

Lar de ikke overnatte borte selv om barnet har lyst, fordi noen foreldre i klassen kan være pedofile overgripere. Ikke bra å lære barna at man ikke kan ha tillit til noen, selv ikke foreldrene til barnas venner. 

Jeg kjenner ingen sånne folk altså, dette er eksempler fra KG så jeg vet jo ikke om det er ekte. 

Anonymkode: af25f...a64

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

bare ha en smarttelefon i tilfelle bussen kjører fra hen. Ikke bra å venne barna til at de har "en forelder i sekken" til en hver tid.

Lar de ikke overnatte borte selv om barnet har lyst, fordi noen foreldre i klassen kan være pedofile overgripere. Ikke bra å lære barna at man ikke kan ha tillit til noen, selv ikke foreldrene til barnas venner. 

Jeg kjenner ingen sånne folk altså, dette er eksempler fra KG så jeg vet jo ikke om det er ekte. 

Ja mine har mobil når de skal på skolen, men det er jo der busskortet er.

Går bussen fra de er det 0 krise siden det går busser hvert 5-10 min, så ringer de kun om de bruker ekstremt lang tid hjem

AnonymBruker
Skrevet

Gir telefon for at man hele tiden skal kunne nås, men prøblemmet er at de spiller/tsr bilder og er på sosiale medier, ikke la de smøre brødskiver / hente vann selv, alltid lage avtaler for barna i stedet for å sende dem ut for å ringe på, la de vinne i spill, ikke la de kjenne på ubehag - eks prøve noe nytt, bli sliten av en skogstur, hilse på andre mennesker, gjøre noe som er kjedelig, kler på barna fordi det går fortere, lar de se på skjerm i stede for å bruke fantasien....

Anonymkode: db7c1...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gir telefon for at man hele tiden skal kunne nås, men prøblemmet er at de spiller/tsr bilder og er på sosiale medier, ikke la de smøre brødskiver / hente vann selv, alltid lage avtaler for barna i stedet for å sende dem ut for å ringe på, la de vinne i spill, ikke la de kjenne på ubehag - eks prøve noe nytt, bli sliten av en skogstur, hilse på andre mennesker, gjøre noe som er kjedelig, kler på barna fordi det går fortere, lar de se på skjerm i stede for å bruke fantasien....

Anonymkode: db7c1...7a7

Syvåringer på sosiale medier? 

Anonymkode: 03052...87c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker du egentlig barnet skal gjøre hvis bussen kjører fra og barnet ikke har telefon på seg? 

Anonymkode: a48d6...606

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du egentlig barnet skal gjøre hvis bussen kjører fra og barnet ikke har telefon på seg? 

Gå tilbake? Eller gå hjem?

AnonymBruker
Skrevet

Har en bekjent som har skjermet barnet sitt i så stor grad at barnet fungerer dårlig med andre jevnaldrende. Hun er vant til å være det eneste barnet blant voksne, og skjønner ikke helt det sosiale spillet barn i mellom. Er en dårlig taper,  takler ikke dele oppmerksomhet, takler bare 1-til-1 vennskap og ikke større settinger, er vokst opp med at barn skal ikke skitne seg til, så slår seg aldri løs i lek og mye annet jeg kunne nevnt.  Moren til dette barnet prøvde å få barnet mitt til å leke masse med hennes, men taklet ikke da jeg sa ifra at ungen hennes var slemt mot mit barn og kuttet oss ut..... Ingen kan si noe negativt om hennes barn, skjønner du... 

Anonymkode: 8056a...4e5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi bor sentralt i Oslo. 

Ikke snakk om å droppe muligheter for kontakt. 

Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Gå tilbake? Eller gå hjem?

Gå hjem?

Som sagt bor jeg midt i Oslo, så det er uaktuelt pga alt for komplekst trafikkbilde om man ikke bor i gåavstand til skolen sin.

Men om du bor på indre Snartegokkmo hvor den spaserturen tar 2 timer uten fortau hvor bilistene kjører JÆVLA fort fordi rånere så er ikke den turen så aktiell, særlig ikke i mørket på vei hjem ass.

Skrevet
AprilLudgate skrev (5 minutter siden):

Vi bor sentralt i Oslo. 

Ikke snakk om å droppe muligheter for kontakt. 

Gå hjem?

Som sagt bor jeg midt i Oslo, så det er uaktuelt pga alt for komplekst trafikkbilde om man ikke bor i gåavstand til skolen sin.

Men om du bor på indre Snartegokkmo hvor den spaserturen tar 2 timer uten fortau hvor bilistene kjører JÆVLA fort fordi rånere så er ikke den turen så aktiell, særlig ikke i mørket på vei hjem ass.

Jeg tenker at dette ikke er et enten eller spørsmål. Jeg mener og at i mange tilfeller så kan en fint forsvare at et barn trenger en telefon for å kunne ringe dersom det er problemer med noe (skyss for eks). Men vi skal ikke glemme at det ikke gjelder alle. Veldig mange kan fortsatt fint gå hjem dersom bussen ikke kommer (eller en mister bussen). Kjipt for barnet? Ja absolutt. Men fortsatt fult ut mulig og kanskje spesielt viktig når tråden handler om det den handler om.

Jeg nevnte og å gå tilbake. Man kan for eks gå tilbake til skolen og snakke med en voksen som så ringer en av foreldrene. Eller gå tilbake til kompisen som en gikk fra. Eller, eller osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det samme som ungene gjorde i slike situasjoner før mobiltelefon ble allemannseie? 

Anonymkode: 0a007...29f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...