vanjalisabeth Skrevet tirsdag kl 04:56 #1 Del Skrevet tirsdag kl 04:56 (endret) Jeg savner voldsomt ett kjæledyr da jeg er mye ensom og alene hjemme. Jeg har forsåvidt aldri vært uten en eller flere typer kjæledyr i livet mitt. Savner liv og røre og noen å gi kjærlighet til. Har ønsket meg en Grå Jaco eller en Kakadu siden jeg var jentunge. Nå er jeg 51 år og ufør og har mye tid, kjenner meg derfor klar for å kunne realisere en papegøye som følgesvenn og kamerat. Har lest mye men trenger i tillegg råd, meninger og lærdom og erfaringer fra tidligere og nåværende eiere av papegøyer. Fra tidligere har jeg tre undulater som erfaring med fugler. Tusen takk. Mvh VE Endret tirsdag kl 04:58 av vanjalisabeth Feil ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:03 #2 Del Skrevet tirsdag kl 05:03 Hva konkret ønsker du råd og og meninger om? Anonymkode: 8745b...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:29 #3 Del Skrevet tirsdag kl 08:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva konkret ønsker du råd og og meninger om? Anonymkode: 8745b...47c Det står da ganske klart i HI? Hun ønsker råd, meninger og erfaringer om det å ha papegøyer som kjæledyr, og spesielt angående grå jaco og kakadu. Om du ikke har noe vettugt å komme med, men kun vil spre kvalme, så kan du gjøre det et annet sted enn i en tråd der ts utelukkende ønsker å øke livskvaliteten sin, men faktisk ber om råd og erfaringer før hun tar på seg et stort ansvar hun ikke har mye kunnskap om. Anonymkode: bc37c...053 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:31 #4 Del Skrevet tirsdag kl 08:31 Store fugler kan bli mye eldre enn du selv blir. Har du et nettverk som kan kjenne dyret i nåtid og overta på en skikkelig og forsvarlig måte når du ikke kan mer? Anonymkode: 3c887...408 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:39 #5 Del Skrevet tirsdag kl 08:39 vanjalisabeth skrev (3 timer siden): Jeg savner voldsomt ett kjæledyr da jeg er mye ensom og alene hjemme. Jeg har forsåvidt aldri vært uten en eller flere typer kjæledyr i livet mitt. Savner liv og røre og noen å gi kjærlighet til. Har ønsket meg en Grå Jaco eller en Kakadu siden jeg var jentunge. Nå er jeg 51 år og ufør og har mye tid, kjenner meg derfor klar for å kunne realisere en papegøye som følgesvenn og kamerat. Har lest mye men trenger i tillegg råd, meninger og lærdom og erfaringer fra tidligere og nåværende eiere av papegøyer. Fra tidligere har jeg tre undulater som erfaring med fugler. Tusen takk. Mvh VE Mitt råd er : Ikke vær en dyreplager. Hvem med vettet i behold vil holde fugler innestengt i bur ? Tenk nøye over hva slags liv det er ! Anonymkode: 03e87...682 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:39 #6 Del Skrevet tirsdag kl 08:39 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det står da ganske klart i HI? Hun ønsker råd, meninger og erfaringer om det å ha papegøyer som kjæledyr, og spesielt angående grå jaco og kakadu. Om du ikke har noe vettugt å komme med, men kun vil spre kvalme, så kan du gjøre det et annet sted enn i en tråd der ts utelukkende ønsker å øke livskvaliteten sin, men faktisk ber om råd og erfaringer før hun tar på seg et stort ansvar hun ikke har mye kunnskap om. Anonymkode: bc37c...053 Oj, ingenting er så herlig som andregrads krenka som tar på seg rollen som krenka på vegne av fremmede, og misforstår med vilje. Kan vel hende svaret var ment som i at hun ønsker mer informasjon om hva hun ser for seg, hvor stort bur hun har plass til eller kosthold til fuglen før hun gir råd, og så får du det til å handle om å "disse noen som allerede har kjipt nok fra før" Anonymkode: f3375...539 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:06 #7 Del Skrevet tirsdag kl 16:06 Jeg vil fraråde å skaffe seg store fugler som kjæledyr, med mindre du har svært god kunnskap om dem og erfaring med pass, trening og stell av eksotiske fugler. Man blir nærmest som en heltids dyreoppasser å regne, fremfor kjæledyreier. De er ikke skapt for å leve innendørs i Norge, og det er så og si umulig å gi dem et tilfredsstillende miljø når man holder dem som kjæledyr. De er veldig smarte, veldig aktive, og har fra naturens side tilpasset seg å bevege seg over store områder. Om man ikke kan tilby dem fri flyvning utendørs mener jeg man ikke burde holde dem. Og for å få til det må man ha mye kunnskap om trening av slike fugler. De har ikke noe naturlig tendens til å bli husrene slik en del andre kjæledyr har, og man må regne med avføring over alt. De er sterke med veldig kraftige nebb, og kan bli destruktive om de blir frustrerte eller understimulerte. Om de ikke håndteres og klappes på riktig måte, kan de begynne å se på mennesket sitt som en romantisk partner, og det sier seg selv at det ikke er helt heldig. Personlig mener jeg det er en uting å holde eksotiske fugler som kjæledyr, med mindre man har veldig god kunnskap og vet akkurat hva man gjør, OG kan tilby dem så stor plass at de kan fly fritt og får brukt vingene sine ordentlig. Det finnes mer etiske valg når det kommer til kjæledyr. Anonymkode: bfd1d...5b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:13 #8 Del Skrevet onsdag kl 05:13 Har du vurdert conure eller nymfeparakitt istedet kanskje? Grå jaco og kakadu er svært krevende fugler som lever ekstremt lenge. Hvis du er 51, så betyr det at den vil leve selv etter at du har blitt gammel og dødd. Anonymkode: d446b...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:25 #9 Del Skrevet onsdag kl 05:25 Jeg har hatt kakadue. Hvem sier at fuglen må kjøpes ung? Min var kun i bur om natten eller når han selv ville. Var med overalt der jeg var. Satt jeg på kjøkkenet kom han etter. Savner den tiden. Kan også anbefale Venezuela Amazon også herlige fugler og noe mindre enn kakadue jeg hadde begge samtidig og det gikk veldig bra. Anonymkode: 5887f...22c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:30 #10 Del Skrevet onsdag kl 05:30 Det ville jeg droppet, de blir veldig gamle og egner seg egentlig ikke som kjæledyr. Veldig mange er feilernært, understimulert og får for lite mosjon. For ikke å snakke om de sosiale behovene. Hva med å kjøpe marsvin eller noe slikt i stedet? Anonymkode: 6727f...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:35 #11 Del Skrevet onsdag kl 05:35 som andre sier er dette fugler som gjerne blir noen år, grå jaco har en snittlevetid på 25 år men kan bli eldre i fangeskap om de har alt de trenger, vil du fortsatt være frisk og rask og kunne ta vare på en fugl når du er 75? Sannsynligvis.. men hvis ikke er det greit å ha en backupplan for hvem som evt kan tenke seg ta over ❤️ ut over det har vi hatt parakitter selv, det er sosiale fugler hvis man får dem tidlig nok og fra en godoppdretter. Anonymkode: f4948...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet onsdag kl 19:29 #12 Del Skrevet onsdag kl 19:29 (endret) vanjalisabeth skrev (På 8.4.2025 den 6.56): Jeg savner voldsomt ett kjæledyr da jeg er mye ensom og alene hjemme. Jeg har forsåvidt aldri vært uten en eller flere typer kjæledyr i livet mitt. Savner liv og røre og noen å gi kjærlighet til. Har ønsket meg en Grå Jaco eller en Kakadu siden jeg var jentunge. Nå er jeg 51 år og ufør og har mye tid, kjenner meg derfor klar for å kunne realisere en papegøye som følgesvenn og kamerat. Har lest mye men trenger i tillegg råd, meninger og lærdom og erfaringer fra tidligere og nåværende eiere av papegøyer. Fra tidligere har jeg tre undulater som erfaring med fugler. Tusen takk. Mvh VE Da regner jeg med at du er klar over at f.eks Grå Jaco lever lenge. Ofte opp mot 50-60 år.Har du f.eks en plan for hva som skal skje med fuglen, dersom du dør før den? De er svært intelligente dyr, som krever mye oppmerksomhet... Jeg anbefaler at du leser deg opp en god del, FØR du bestemmer deg for å gå til anskaffelse av et sånn type kjæledyr. Endret onsdag kl 19:30 av Mardina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:06 #13 Del Skrevet torsdag kl 05:06 AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 10.29): Det står da ganske klart i HI? Hun ønsker råd, meninger og erfaringer om det å ha papegøyer som kjæledyr, og spesielt angående grå jaco og kakadu. Om du ikke har noe vettugt å komme med, men kun vil spre kvalme, så kan du gjøre det et annet sted enn i en tråd der ts utelukkende ønsker å øke livskvaliteten sin, men faktisk ber om råd og erfaringer før hun tar på seg et stort ansvar hun ikke har mye kunnskap om. Anonymkode: bc37c...053 Jeg har vært fosterhjem for uønskede og/eller mishandlede fugler i mange år, og kan derfor en god del om fugler generelt. Jeg kan mye om praktiske ting, helsemessige ting, mat, sosialisiering osv, og det blir temmelig mye hvis jeg skal skrive ned alt. Derfor ba jeg om konkretisering. Anonymkode: 8745b...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå