AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Har en ungdom som skal begynne på Ritalin. Er ikke hyperaktiv, men forsvinner inn i egne tanker, sliter en del med konsentrasjonen osv. Jeg kjenner at jeg er så bekymret og ukomfortabel med disse medisinene. Jeg er så redd for de fæle bivirkningene som ramses opp og jeg er livredd for at barnet mitt skal endre seg. Hvordan opplevde dere det når barnet begynte med Ritalin? Anonymkode: 4548c...869
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Gikk på equasym, samme virkestoff. Fikk enda kortere lunte, problemer med søvn og ingen matlyst. Anonymkode: 131e7...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Her var det ikke Ritalin, men medikinet. Mistet matlyst og gikk litt ned i starten, men etter ca 1 år var vekten tatt igjen. Får en krasj når medisin går ut på ettermiddagen. Men hjelper veldig på skolen (har den hyperaktive delen, så før og etter medisin er som natt og dag). Vi merker også veldig stor forskjell de gangene medisin glemmes. Anonymkode: eadae...154 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en ungdom som skal begynne på Ritalin. Er ikke hyperaktiv, men forsvinner inn i egne tanker, sliter en del med konsentrasjonen osv. Jeg kjenner at jeg er så bekymret og ukomfortabel med disse medisinene. Jeg er så redd for de fæle bivirkningene som ramses opp og jeg er livredd for at barnet mitt skal endre seg. Hvordan opplevde dere det når barnet begynte med Ritalin? Anonymkode: 4548c...869 Dettte høres skummelt ut. Skulle tro det var mindre farlig å forsvinne i egne tanker og miste konsentrasjon enn det er å gå på ritalin. Jeg ville heller satset på å trene opp konsentrasjonen. Jeg tror også at man bør holde seg mer unna data og telefon fordi disse er store konsentrasjonsrøvere. Anonymkode: 40024...b64 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april Ritalin kan sammenlignes med insulin, i den forstand at det er noe kroppen trenger hos de som mangler det. Det inneholder dopamin som er nødvendig for at forbindelsen mellom nervecellene i hjernen skal fungere bedre, og finnes i kroppen hos de fleste av oss. Rart du ikke har fått vite om det i utredningen av ungdommen din? Anonymkode: 5b419...a34 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Gikk på equasym, samme virkestoff. Fikk enda kortere lunte, problemer med søvn og ingen matlyst. Anonymkode: 131e7...4ed Her har vi en helt annen oppfatning. Sønnen vår fungerer mye bedre etter å ha begynt på Equasym. Han hadde ikke klart å delta i undervisningen på skolen uten. Anonymkode: 5b419...a34 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Jeg ble diagnostosert som barn, og opplevde medisinene som helt fantastiske! Jeg å var stille og slett med konsentrasjonen, spesielt i skole sammenheng. Plutselig greide jeg å forstå hva læreren snaket om, jeg greide å gjøre lekser allene, jeg ble ikke utmatet av enkle oppgaver, jeg fungerte generelt mye bedre også sosialt på tros av at jeg aldri var utagerende. Det var veldig bra for selvtiliten min, det er utrolig nedslående å gå år etter år og ikke få til det som virker lett får alle andre. Jeg blir altid provosert over de som synes det er så "synd at vi medisnerer hvek det som er anderledes", om de synes det er så bra å være anderledes kan de jo ødelege sin egen selvtilit med å stryke på skolen... Sammfunet er ikke laget for menesker som er "anderledes", og det er spesielt vanskelig å være anderledes som barn! Det er ikke vi med ADHD sin skyld at samfunet er som det er, så da mener jeg det er helt urimelig å nekte oss det som kan gjøre livene våre bedre! Nei medisinene er ikke problemfrie de heller, jeg fikk bivirkninger også. De ble til slut så store at jeg ikke går på medisiner i dag, men når jeg sluttet hadde jeg lært mye av å gå på de. Jeg hadde fått bedre rutiner og mye mer selvtilit. Så jeg ville ikke byttet tiden jeg gikk på de for noen ting! Så TS kjempe bra for ditt barn at det skal få prøve medisiner! Virker de ikke bra, så slutter dere bare igjen... Lykke til❤️ Anonymkode: 1b3ff...e9b 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april har to barn i nær familie som får medisiner og det er som natt og dag hvordan de har det på skolen og prestasjonene deres. Man må veie opp det "gode" mot det "vonde" tenker jeg for å gi barna den beste forutsetningen de kan ha. Anonymkode: 1dc81...642 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april Fikk problemer med høyt blodtrykk og rask puls, og måtte slutte. Anonymkode: 949a9...89c
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble diagnostosert som barn, og opplevde medisinene som helt fantastiske! Jeg å var stille og slett med konsentrasjonen, spesielt i skole sammenheng. Plutselig greide jeg å forstå hva læreren snaket om, jeg greide å gjøre lekser allene, jeg ble ikke utmatet av enkle oppgaver, jeg fungerte generelt mye bedre også sosialt på tros av at jeg aldri var utagerende. Det var veldig bra for selvtiliten min, det er utrolig nedslående å gå år etter år og ikke få til det som virker lett får alle andre. Jeg blir altid provosert over de som synes det er så "synd at vi medisnerer hvek det som er anderledes", om de synes det er så bra å være anderledes kan de jo ødelege sin egen selvtilit med å stryke på skolen... Sammfunet er ikke laget for menesker som er "anderledes", og det er spesielt vanskelig å være anderledes som barn! Det er ikke vi med ADHD sin skyld at samfunet er som det er, så da mener jeg det er helt urimelig å nekte oss det som kan gjøre livene våre bedre! Nei medisinene er ikke problemfrie de heller, jeg fikk bivirkninger også. De ble til slut så store at jeg ikke går på medisiner i dag, men når jeg sluttet hadde jeg lært mye av å gå på de. Jeg hadde fått bedre rutiner og mye mer selvtilit. Så jeg ville ikke byttet tiden jeg gikk på de for noen ting! Så TS kjempe bra for ditt barn at det skal få prøve medisiner! Virker de ikke bra, så slutter dere bare igjen... Lykke til❤️ Anonymkode: 1b3ff...e9b Samme opplevelse her! Datteren min satt alltid i egne tanker og klarte ikke høre alle ordene lærerene sa, det ble bare saus og grøt i hennes ører. Så mange ganger hun har grått og følt seg dum fordi hun ikke aaaner hva som skjedde i de ulike fagene. mens venninnene bare raste gjennom leksene har min datter sittet og revet seg i håret i timesvis. Om vi har trent opp konsentrasjonen? Gjett om. Høytlesing og puslespill fra hun var liten. Lite skjermtid. Søvnrutiner vi ikke viker fra. Lenger og lenger leksetid fra 1-7. klasse. Gjort lekser alene, med venner, med foreldre. Prøvd før skolen etter skolen på cafe på rommet i stua hos besteforeldre. Kostholdsplan laget av ernæringsrådgiver. Regelmessig trening - også før skolen - for å se om det hjalp. Med medisin var det som om noen trakk hodet opp av en bøtte med vann, og hun kan høre og se og få med seg det rundt. Bivirkningene er minimale. Passer på å spis frokost før pillene slår inn fordi hun kan miste sultfølelsen. Men nå har hun faktisk konsentrasjon til å spise opp et måltid, før kjedet hun seg, av å spise etter halvfull tallerken. Anonymkode: e1046...c91 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april Nå vet jeg ikke om ungen er så gammel at du ikke har snakket med legen til ungen. Men hvordan pasienter reagerer på Ritalin er svært individuelt. Det er også en av grunnene til at man skal bli fulgt opp av lege når man prøver medisinene og også i ettertid. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her har vi en helt annen oppfatning. Sønnen vår fungerer mye bedre etter å ha begynt på Equasym. Han hadde ikke klart å delta i undervisningen på skolen uten. Anonymkode: 5b419...a34 Her har dere vel begge rett. Det er samme virkestoff. Men pasientene kan fortsatt reagerer ulikt på Ritalin og Equasym. Stoffene frigis på ulike måter i de ulike merkene selv om virkestoffet er det samme og det kan påvirke hvordan man reagerer. Noen pasienter merker knapt forskjell mellom de ulike merkene, men for andre kan det være natt og dag. Anonymkode: a812d...31c
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dettte høres skummelt ut. Skulle tro det var mindre farlig å forsvinne i egne tanker og miste konsentrasjon enn det er å gå på ritalin. Jeg ville heller satset på å trene opp konsentrasjonen. Jeg tror også at man bør holde seg mer unna data og telefon fordi disse er store konsentrasjonsrøvere. Anonymkode: 40024...b64 Det er ikke FARLIG å forsvinne inn i egne tanker, men det får store konsekvenser som feks at man ikke klarer lære seg noe på skolen……………….. altså HALLO. Anonymkode: f8315...3ac 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en ungdom som skal begynne på Ritalin. Er ikke hyperaktiv, men forsvinner inn i egne tanker, sliter en del med konsentrasjonen osv. Jeg kjenner at jeg er så bekymret og ukomfortabel med disse medisinene. Jeg er så redd for de fæle bivirkningene som ramses opp og jeg er livredd for at barnet mitt skal endre seg. Hvordan opplevde dere det når barnet begynte med Ritalin? Anonymkode: 4548c...869 Jeg syns du bør være mer ukomfortabel med at sønnen/datteren din sine utfordringer, enn medisinenes mulige løsninger. Medisinene er til HJELP! Bruk utprøvingsfasen godt, og bruk mer passende fora til å få tilbakemelding. Feks ADHD Norge. Kanskje sønnen/datteren din har godt av å endre seg. Å endre seg til "fungere på skolen og i livet generelt" er ikke et TAP. Ta deg sammen! Hjelp barnet ditt!! Anonymkode: f8315...3ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april Jeg er godt voksen nå, men fikk prøve medisiner på videregående og har aldri sett meg tilbake. Min mor er fremdeles imot og mener jeg burde ha vokst fra det, og har mange vonde meninger som baserer seg på fordommer. Jeg begynte som så mange på Ritalin, men den passet ikke meg. Måtte prøve 3-4 før jeg traff, og det var lett å gi opp, men legen stod på. Når jeg fant riktige medisiner var det som å skru på en lysbryter i hjernen min. Jeg var egentlig skoleflink, og jobbet hardt med skolen, men jeg forstod ikke hvor lite jeg forstod om innholdet i det jeg leste før jeg fant riktige medisiner. Jeg snakker veldig varmt om medisiner, men vet det ikke er for alle. Det som provoserer meg er som annen her at folk ikke forstår hvordan dette her egentlig er. Det å jobbe timevis med lekser, men det går ikke ordentlig inn. Jeg har tatt høyere utdanning, med gode karakterer, og hadde ikke klart det uten medisiner. Jeg har lite (ingen?) bivirkninger på de jeg tar. Merker jeg er litt ekkel i kroppen når de går inn, og har teknikker for det. Jeg har høyere hvilepuls, men jeg bruker også andre medisiner som kan påvirke det, så ikke så godt å vite hva som er hva. Det er viktig med ADHD å lære seg gode rutiner og teknikker, men noen har alt det før medisinering, men det er ikke nok. Noen kan få hjelp med medisiner for å få det innarbeidet. Jeg trener mye, prøver å være bevisst på kosten, og ha gode systemer i hverdagen. Dette er viktig, men for meg så erstatter det ikke medisiner. Medisiner og gode mestringsstrategier går hånd i hånd. Jeg håper det går greit å prøve ut medisiner, og vær åpen på at det kan ta tid å både prøve, finne riktig styrke, og vende seg til dem. Kanskje må en prøve flere typer. Jeg er meg selv med masse humor, men en mer fokusert og balansert meg, med mye mindre rot i hodet, og en hjerne som jobber mindre på høygir. Lykke til. Anonymkode: b9236...5c1
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Dettte høres skummelt ut. Skulle tro det var mindre farlig å forsvinne i egne tanker og miste konsentrasjon enn det er å gå på ritalin. Jeg ville heller satset på å trene opp konsentrasjonen. Jeg tror også at man bør holde seg mer unna data og telefon fordi disse er store konsentrasjonsrøvere. Anonymkode: 40024...b64 Selvfølgelig er det ikke farlig å forsvinne i egne tanker, men det går utover karakterene og selvfølelsen. Og det er selvfølgelig satt opp grenser vedr. skjermtid. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ritalin kan sammenlignes med insulin, i den forstand at det er noe kroppen trenger hos de som mangler det. Det inneholder dopamin som er nødvendig for at forbindelsen mellom nervecellene i hjernen skal fungere bedre, og finnes i kroppen hos de fleste av oss. Rart du ikke har fått vite om det i utredningen av ungdommen din? Anonymkode: 5b419...a34 Har fått forklart dopamin osv. Fått ordentlig forklaring fra psykiateren, men det betyr jo ikke at jeg ikke kan være bekymret for dette allikevel når man hører om fæle bivirkninger osv. hele tiden. AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg syns du bør være mer ukomfortabel med at sønnen/datteren din sine utfordringer, enn medisinenes mulige løsninger. Medisinene er til HJELP! Bruk utprøvingsfasen godt, og bruk mer passende fora til å få tilbakemelding. Feks ADHD Norge. Kanskje sønnen/datteren din har godt av å endre seg. Å endre seg til "fungere på skolen og i livet generelt" er ikke et TAP. Ta deg sammen! Hjelp barnet ditt!! Anonymkode: f8315...3ac Ta meg sammen?? Jeg hjelper jo barnet med å få hjelp til å klare seg bedre på skolen! Hva slags svar er dette?? Tusen takk for svar ellers av dere som har erfaring med medisinene på både godt og vondt. Føles litt bedre nå. Anonymkode: 4548c...869
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en ungdom som skal begynne på Ritalin. Er ikke hyperaktiv, men forsvinner inn i egne tanker, sliter en del med konsentrasjonen osv. Jeg kjenner at jeg er så bekymret og ukomfortabel med disse medisinene. Jeg er så redd for de fæle bivirkningene som ramses opp og jeg er livredd for at barnet mitt skal endre seg. Hvordan opplevde dere det når barnet begynte med Ritalin? Anonymkode: 4548c...869 Fikk ekstrem angst og måtte slutte. Men det hjalp mye på alt annet. Anonymkode: 36606...e36
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Her har vi en helt annen oppfatning. Sønnen vår fungerer mye bedre etter å ha begynt på Equasym. Han hadde ikke klart å delta i undervisningen på skolen uten. Anonymkode: 5b419...a34 Samme her. Anonymkode: e388c...773
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april Var også veldig skeptisk til medisin da vi startet utredning av sønnen vår, og var i starten veldig usikker på om vi ville gi medisin hvis utredningen endte med ADHD. Underveis i utredningen skjønte jeg at jeg også kunne ha ADHD, fikk utredning, diagnose ADHD og startet på medisin før sønnen vår var ferdig med sin utredning. Etter å selv ha startet på medisin var all min skepsis borte. Jeg har ingen synlig hyperaktivitet, men forsvinner inn i egen tanker. Har fått en mye enklere hverdag etter jeg startet på medisiner. Etter å selv ha kjent effekten ville jeg aldri tatt fra barnet mitt mulighet til å få hjelpen som medisinen kan gi. Ikke alle har ønsket effekt på den første som prøves, men da kan annen medisin testes. Om det skulle oppstå bivirkninger, gir disse seg når medisineringen stoppes. Anonymkode: 059b5...0df 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns du bør være mer ukomfortabel med at sønnen/datteren din sine utfordringer, enn medisinenes mulige løsninger. Medisinene er til HJELP! Bruk utprøvingsfasen godt, og bruk mer passende fora til å få tilbakemelding. Feks ADHD Norge. Kanskje sønnen/datteren din har godt av å endre seg. Å endre seg til "fungere på skolen og i livet generelt" er ikke et TAP. Ta deg sammen! Hjelp barnet ditt!! Anonymkode: f8315...3ac Slike kommentarer er helt usaklige. Du har ingen grunn til be henne tas seg sammen og hun hjelper allerede barnet sitt. Å shame noen som spør om råd fører kun til at folk slutter å be om råd og til at barn ikke får den hjelpen de trenger. Anonymkode: a812d...31c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå